Auttakaa aloittelijaa, paras suodatin 500 litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
meinkalaset
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Auttakaa aloittelijaa, paras suodatin 500 litraiseen

Viesti Kirjoittaja meinkalaset »

Moi! Minulla on ennestään 150l akva ja huomenna noudan 500 litraisen. Pienemmässä toimii Fluvalin sisäsuodatin ja olen siihen melko tyytyväinen, tosi putsaan sen kerran viikossa ja harvempi putsausväli olisi tietysti kiva. Uusi allas on 2m pitkä ja sinne olen ottamassa barbeja ja pohjakaloja. kaverillani Eheimin ulkosuodatin oli pumpannut parketille satoja litroja vettä, mietin että onkohan tämä kuinkakin tavallista? Minulla on yleensä huono tuuri joka asiassa, eli en luottaisi onneen suodattimen hankinnassa. Ehkä 2 sisäsuodatinta ajaisi saman asian? Suositelkaa kokeneemmat ja mielellään ei hirveän teknistä sanastoa, koska todellakin vasta opettelen alaa. Kiitos: :P
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Re: auttakaa aloittelijaa, paras suodatin 500 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kyllähän tuon kokoinen allas huutaa sisäsuodattimen lisäksi sitä ulkosuodatinta. Voisit lähteä liikkeelle vaikkapa Eheimin 2217:lla, kevyellä kalastolla tuolla voisi pärjätä, ehkä. Tai sitten vaihtoehtoisesti JBL:n crystal profi 1500, jossa on paketissa suodatinmateriaalitkin mukana. Eikai nuo vuototapaukset kovin yleisiä ole ja vuodot kyllä yleisimmin liittyy suodattimen huonoon/huolimattomaan huoltoon. Tuo 2217 on rakenteeltaan sen verran simppeli ja helppokäyttöinen, että vuotoriski on olematon.

edit: Ja kannattaa melkein ostaa se suodatin uutena, käytettyjen kanssa on aina omat riskinsä.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
dogfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Samaa mieltä, eli uusi kannattaa ostaa. Itselläni on 160 cm pitkässä vajaat 600 litraisessa Eheimin 2260. Hyvin puhaltaa. Tosin vuoto-ongelmaa esiityi, kun käänsin pumppuyksikön suodattimen kannen päälle kyljelleen. En tiedä oliko tuo sitä huolimatonta käyttöä, ehkä. Ei pitäisi ryhtyä modailemaan :). Tuon Eheimin 2260:n saa muuten Zooplussalta noin 240 € hintaan, plus siihen massat.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

No miksei mattosuodatin? Rakenne erittäin simppeli (lomittajakin osaa vaihtaa uuden pumpun jos hajoaa ollessasi reissussa), loistava biologinen teho, huoltovapaa, edullinen, ei vesivahingon vaaraa, toimii luotettavasti ja ilman putsauksia jopa vuosia... Jotkut kehuskelevat pärjäävänsä pelkällä matolla, mutta meillä on kaikissa akvoissa roskia keräämässä matoilla kavereina pienet sisäsuodattomet. Ongelmia on lukemani perusteella tullut tukkeutumisen kanssa jos akvassa on paljon plekoja, mutta muuten pitäisi sujua kalaston kuin kalaston kanssa enkä ole kuullut että esim runsaskaan määrä affenia aiheuttaisi ongelmia (miksi aiheuttaisi, mutta tätä epäillään aika usein). Haulla löytyy lisätietoa, tämä myös hyvä: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... /index.php
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

jbl crystal profi 1500 pyörii mulla.. Hiljainen laite. Täysin tyytyväinen. Hinta halvempi kuin esim eheimissä. 12 litran säiliö, matskut mukana... Ei moittimista! putsannut en oo viel koskaan.. hankittu joskus keväällä. Nyt ajattelin putsata pikkuhiljaa. Näkee sit millainen törky sisällä oli. Pumppaa viel hyvin ulos..
zooplus.fi massoineen n.100e.. (99-119e) tarkkaan en muista kumpi hinta.
1000 litraa vesivahinkoa
Niapam
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niapam »

Jos ulkosuodattimien hinta hirvittää, niin Eheim 600 (2217) Classic irtoaa halvimmillaan 100e netistä patruunoineen.
Minulla kyseinen härveli 600L akvaariossa käytössä ja tyytyväinen olen! Helppo puhdistaa, hanat mukana ja hiljainen!
(ainakin jos verrataan aikaisempaan project-suodattimeen, jossa joka piti raahata suihkuun letkuineen päivineen)

Akvaarion koko 200-600
Pumppausteho 1000l/h
Nostokork. 2,3m
Virraskulutus 20W
Suodatustilavuus: 6l
Mitat: 205x400mm
- Niapam -
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Yksi 2217 ei kyllä riitä 500 tai 600 litraiseen muuta kuin todella minimaalisen kalaston kanssa. Ainoana suodattimena tuo voisi "normaalikalaston" kanssa mennä max 300 litraisessa. 2217 + pari isohkoa sisäsuodatinta voisi jo olla riittävä 500 litraiseen.

Hyvästä/riittävästä suodatuksesta ei mielestäni kannata tinkiä, pääsee helpommalla ja säästyy monelta murheelta. :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Niapam kirjoitti:Jos ulkosuodattimien hinta hirvittää, niin Eheim 600 (2217) Classic irtoaa halvimmillaan 100e netistä patruunoineen.
Minulla kyseinen härveli 600L akvaariossa käytössä ja tyytyväinen olen! Helppo puhdistaa, hanat mukana ja hiljainen!
En minä kyllä ymmärrä mistä 2217:n saa tuplahanoilla ja materiaaleilla satasella. Tässä lienee halvin täydellinen setti:

http://www.akvaarioon.fi/EHEIM-classic-2217

Tuo JBL:n Cristal Profi e1500 on kyllä tehokkaampi ja edullisempi. Itsellä tosin en saanut primepumppia toimimaan ja altaaseen tulevat putkiliitokset ovat hieman "löperöitä", mutta silti ostaisin kaksi JBL:ää ja se kyllä varmasti riittää.

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suo ... suo/173330
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

kirahvi1 kirjoitti:
Niapam kirjoitti:Jos ulkosuodattimien hinta hirvittää, niin Eheim 600 (2217) Classic irtoaa halvimmillaan 100e netistä patruunoineen.
En minä kyllä ymmärrä mistä 2217:n saa tuplahanoilla ja materiaaleilla satasella. Tässä lienee halvin täydellinen setti:

http://www.akvaarioon.fi/EHEIM-classic-2217

Tuo JBL:n Cristal Profi e1500 on kyllä tehokkaampi ja edullisempi. Itsellä tosin en saanut primepumppia toimimaan ja altaaseen tulevat putkiliitokset ovat hieman "löperöitä", mutta silti ostaisin kaksi JBL:ää ja se kyllä varmasti riittää.

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suo ... suo/173330
Putkiliitokset on ainoat mistä moitin kans.. Olisi voinut olla hieman pro:mat :D
Primerpump toimii, kun saa ensimmäisen painalluksen painettua. Se on jostain syystä jäykkä. Jokin imu/alipaine/ylipaine mikälie, pitää sen ensimmäisen pumppauksen tosissaan jäykkänä. Kyllä se toimii, kun on päätä vääntää, elikkä painaltaa kunnolla!
1000 litraa vesivahinkoa
Niapam
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niapam »

kirahvi1 kirjoitti:
Tilasin Helsingin akvaariokeskuksesta lokakuussa ja tämä tuli maksamaan 130e putkineen, hanoineen ja patruunoineen! (plus toimituskulut eli loppusaldo 144.20e Helsingistä Mikkeliin), mutta satasen tarjouksiin tuli kyllä törmättyä, mutta koska kyseisissä firmoissa ei ollut suomenkielistä puhelinpalvelua, niin en lähtenyt luottamaan, koska edellinen suodatin oli juuri päsähtänyt hajalle suihkun lattialle ja asialla oli todella kiire! Voihan se olla, että hanoista ja patruunoista olisi voinut mennä lisähintaa noissa halvemmissa paikoissa.
Taisin ilmaista asiani vähän harhaan johtavasti..
- Niapam -
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Re: Auttakaa aloittelijaa, paras suodatin 500 litraiseen

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Minäkin suosittelen tuota mattosuodatinta...Helppo rakentaa itse ja toimii hyvin. Lisäksi omalla kohdalla ollut vielä täysin huoltovapaa. Roskankerääjäksi joku tehokas sisäsuodatin. :)
Nishikoi
Member
Member
Viesti:

Re: Auttakaa aloittelijaa, paras suodatin 500 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Itselle tuli myös tarvetta hankkia uusi suodatin kun vanha proffa alkoi rutisemaan joten hommasin tälläisen.
Kuva

Samalla otin tuon Controlle kaapelin. Laitoin vanha läppärin perään.
Kuva

Hienosti toimii ja ilmoittaa koska suodatin täytyy putsata.

Kuva

Sitä en tiedä onko paras.

Hintaa paketille tuli karvan alle 500€
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”