Nestemäinen rautalannoitus
Valvoja: Moderaattorit
Nestemäinen rautalannoitus
Olen yrittänyt tutustua haulla tähän aiheeseen, mutta muutaman kysymys on jäänyt pyörimään mieleen. Eli ajattelin hankkia tavallisen nestemäisen lannoitteen rinnalle rautalannoitetta, tuolla altaassa kun altaa rehua olla aika paljon ja mukana vaativampiakin punaisia kasveja. Vaihtoehtoina rautalannoitteeksi ovat varmaankin Seachem Flourish Iron sekä Easy-Life Ferro. Ferrohan sisältää myös mm. kaliumia, onkohan siitä enempi hyötyä vai haittaa? Vai olisiko parempi pitäytyä pelkässä rautaa sisältävässä?
Sitten annostelu... Onko mitään järkeä lisätä rautalannoitetta vain vaikkapa kerran viikossa vedenvaihtojen yhteydessä? Vai onko tämä taas näitä litkuja joita täytyy joka päivä muistaa laittaa? Eli olisiko tärkeää, että raudan määrä pysyisi koko ajan tasaisena, vai olisiko edes siitä yhdestä lisäyksestä/viikko hyötyä? Rautatestiä en omista, eikä kauheesti innostaisi siihenkin investoida...
Sitten annostelu... Onko mitään järkeä lisätä rautalannoitetta vain vaikkapa kerran viikossa vedenvaihtojen yhteydessä? Vai onko tämä taas näitä litkuja joita täytyy joka päivä muistaa laittaa? Eli olisiko tärkeää, että raudan määrä pysyisi koko ajan tasaisena, vai olisiko edes siitä yhdestä lisäyksestä/viikko hyötyä? Rautatestiä en omista, eikä kauheesti innostaisi siihenkin investoida...
Re: Nestemäinen rautalannoitus
Seachem Flourish Iron on ollut itselläni päivittäisessä käytössä. Suosittelen lämpimästi. Selvän eron huomaa kasveissa 

"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Käytän itse tuota Easy-Lifen lannoitetta ja nestemäistä hiiltä pelkästään. Kun kysyin Faunattaressa että ovatko kokeilleet sitä ferroa jo kasveille,että ei voi käyttää sitä kun kasvit sulaa altaaseen ellei asiakkaat itse sitä käytä.
Kokemusta siis tuosta vedenparannusaineesta,lannoite ja nestemäinen hiili. Niihin oon ollu tyytyväinen
Kokemusta siis tuosta vedenparannusaineesta,lannoite ja nestemäinen hiili. Niihin oon ollu tyytyväinen

Ompas ollut erikoinen kommentti Faunattaressa
Ei kai se voi pitää paikkansa?
Ootteko käyttäneet päivittäin, vai millainen annostelu ollut käytössä?

Ootteko käyttäneet päivittäin, vai millainen annostelu ollut käytössä?
-
- Junior Member
Siis että jos asiakkaat ei käytä sitä samoja tuotteita niin tapahtuu tää "sulaminen"
Onhan se ihan ymmärettävää
Mutta tartteeko kasvit oikeestaa tuota ferroa?
Onhan se ihan ymmärettävää

Mutta tartteeko kasvit oikeestaa tuota ferroa?
Siis ymmärsin tuon niin, että akvaariokaupassa eivät käytä ferroa koska kasvit sulaisi asiakkaan altaassa koska siellä ei käytetä ferroa? Mä en oikein usko tuota. Ei lannoitus yksistään voi sitä aiheuttaa, paitsi joidenkin todella vaativien kasvien kohdalla.
Kyllähän kasvit rautaa tarttee, ja varsinkin punaiset vaativammat. Mulla niitä nyt alkaa olla jonkun verran, ja kasveja muutenkin altaassa paljon kuluttamassa ravinteita. Siksi ajattelin rautalannoitusta tavallisen rinnalle jotta nuo punaiset varmasti saisivat kaiken tarvitsemansa
Kyllähän kasvit rautaa tarttee, ja varsinkin punaiset vaativammat. Mulla niitä nyt alkaa olla jonkun verran, ja kasveja muutenkin altaassa paljon kuluttamassa ravinteita. Siksi ajattelin rautalannoitusta tavallisen rinnalle jotta nuo punaiset varmasti saisivat kaiken tarvitsemansa

-
- Junior Member
Johtuukohan sitten siitä ettei mun papukaijan lehdet kukoista enää niinkuin ennen
Taisi olla edellisessä kasvilannoitteessa sitä rautaa. Nimee en enää muista. Olisko ollu JBL:n tuote. Lisäkshän altaan pohjaan oon joka vuosi lisäilly niitä "7 kuulia."
Käytän itse päivittäin tuota nestemäistä hiiltä ja lannoitetta viikottain lisään altaaseen.

Käytän itse päivittäin tuota nestemäistä hiiltä ja lannoitetta viikottain lisään altaaseen.
Eli siis etkö aiemmin sanonut käyttäväsi juuri ferroa? Sehän on nimenomaan rautalannoite. Eli silloin papukaijalehden pitäisi sitä kyllä saada. Riippuu tosin siitä, onko annostuksesi oikea. Onko sulla rautatestiä? Se rautalannoite tosin tuskin yksin riittää nestemäiseksi lannoitteeksi, kasvit tarvitsee kuitenkin ensisijassa ihan nestemäistä peruslannoitetta (+tietty pohjalannoitus) josta saavat myös sitä rautaa ja muita tärkeitä ravinteita. 7-kuuliahan pitää lisätä paljon useammin kuin kerran vuodessa... Riippuu toki kasveista, mutta ainakin papukaijalehdelle ja muille vastaaville runsasta lannoitusta tarvitseville.
Nyt kun luin viestejäsi tarkemmin, et oikeastaan kerro että mitä Easy Lifen lannoitetta käytät. Oletin puhuvasi ferrosta, kun nyt ollaan rautalannoite-ketjussa...
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5837001008" onclick="window.open(this.href);return false; Tuollahan näkyy annostus.
Nyt kun luin viestejäsi tarkemmin, et oikeastaan kerro että mitä Easy Lifen lannoitetta käytät. Oletin puhuvasi ferrosta, kun nyt ollaan rautalannoite-ketjussa...
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5837001008" onclick="window.open(this.href);return false; Tuollahan näkyy annostus.
Leppävaarion Ville mut ylipuhu ostamaan ferroa pullon. Käytän sitä pro-fiton kanssa ja easy-carbon rinnalla. Annostuksena Vedenvaihdon yhteydessä (viikottain) akvaarion koko vesitilavuuteen sekä ferro että fito. Easycarbo päivittäin.
Jo viikon jälkeen ferron aloituksesta alko kasvit rehottamaan ja sellaisetkin kasvit joiden ei kuulu olla punaisia alko punertamaan. Uudet lehdet tosi nätin punaisia ruusumiekassa. Aine toimii!
Jo viikon jälkeen ferron aloituksesta alko kasvit rehottamaan ja sellaisetkin kasvit joiden ei kuulu olla punaisia alko punertamaan. Uudet lehdet tosi nätin punaisia ruusumiekassa. Aine toimii!
Itse olen käyttänyt jo hyvän aikaa Easy lifen tuotteita (FFM, Easy carbo, Pro fito) ja olen ollut tyytyväinen niihin. Nyt otin n. viikko sitten tuon Ferron käyttöön ja kasvit kyllä tykkäävät siitä. Kasvu on parantunut jo näin lyhyellä aikavälillä ja punaiset kasvit punertavat kauniisti. Olen tosin lisännyt heijastimet loisteputkiin joku aika sitten, joten nilläkin voi olla osuutta kasvien hyvinvointiin. Joka tapauksessa olen tyytyväinen tähän yhdistelmään
(Mitä nyt rihmalevää tuli heijastimien myötä, vaikka lisäsinkin yhden kerrallaan parin viikon väliajalla, mutta onneksi se on nyt väistymässä)

Selvä, taidan siis kallistua Ferron puoleen. Näkyy muillakin olevan käytössä annostelu kerran viikossa, joten tuskin siitä haittaakaan on. Laitatte siis annostuksella 10ml/100l kerran viikossa?
Muoks. Hmph, voipi olla ettei ferro ole saatavissa kun teen tilausta, joten kai tuo seachemin iron on ihan samaa kamaa? Vai epäilettekö, että Ferron muilla ainesosilla olisi myös suuri vaikutus? Tarkoitus on tilata myös Sera Foreplus makroravinnetabuja joita voi heittää myös suoraan veteen, joten niistä tulee sitten noita makroja.
Muoks. Hmph, voipi olla ettei ferro ole saatavissa kun teen tilausta, joten kai tuo seachemin iron on ihan samaa kamaa? Vai epäilettekö, että Ferron muilla ainesosilla olisi myös suuri vaikutus? Tarkoitus on tilata myös Sera Foreplus makroravinnetabuja joita voi heittää myös suoraan veteen, joten niistä tulee sitten noita makroja.
Juu, olen llisännyt kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä, 10ml/100l uuteen veteen. Aloitin varovasti kun minulla ei ollut aiempaa kokemusta kyseisestä aineesta. Jatkossa aion lisätä koko vesimäärään, sillä kasvithan kuluttavat lannoitteet vedestä viikon aikana.
Aivan, mäkin olen aina laittanut koko vesitilavuuden mukaan
Uusien lannoitteiden kokeilusta pitäisi aina olla ennen ja jälkeen kuvat

Uusien lannoitteiden kokeilusta pitäisi aina olla ennen ja jälkeen kuvat

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mä käytän Ferroa kerran viikossa. Mulla on kohtalaisen hyvä (mun mielestä riittävä rauta-arvo, liikkeen mielestä liian alhainen + punaiset kasvit), joten lisään vain hieman, eli 2 ml/100 l., mutta toiseen 1 ml/64 l.
Osaatko verrata, että onko tuosta lisäyksestä selkeää hyötyä? Siis verrattuna aikaan jolloin en lisännyt rautaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
En kyllä hirveästi tiedä, paljonko tuo rauta auttaa. Isompaan varmaan pitäisi enemmän laittaa. Rusolehti on paremman näköinen pienemmässä laarissa, mutta siellä on myös epäsäännöllinen nestehiililannoitus. Isoon en lisää vallisnerian takia nestehiiltä (suuttuu jo puolesta nnostuksesta). Lisään rautaa muutaman päivän kuluttua siivouksesta, jolloin on lisätty peruslitku ja täten käyttöaikaa raudalle on toiset muutama päivä ennen siivousta.
Ostin pullollisen seachemin flourish ironia. Laitoin nyt ensimmäisen kerran pullon ohjeen mukaan 5ml/200l vettä jonka pitäisi nostaa rautapitoisuutta 0.10mg/litra. Hajoaako ylimääräinen rauta vedestä pois jos kasvit ei sitä käytä, vai poistuuko se vain vedenvaihdolla? Kuinkahan usein tuota kannattaisi lisätä runsaskasviseen akvaarioon, kun en omista rautatestiä? Ajattelin aloittaa varovasti ja tarkkailla tilannetta, mutta miten usein tuollaista yleensä käytetään? Lisäksi lisään akvaarioon vedenvaihdon yhteydessä tavallisen kasvilannoitteen(profito tai seachem flourish), nestehiiltä päivittäin, hiilidioksidia kiljupullosta ja pohjassa on 7kuulia ja satekin voimapellettejä.
-
- Advanced Member
Optimaalinen rautapitoisuus akvassa on 0,2-0,5mg/l, joten pyri ainakin tuohon minimiin eli 0,2mg/l. Vaikka lisäisit rautaa enemmänkin kuin suosituksen, sillä ei saa käytännössä aiheutettua vahinkoa, jos et sitä nyt ihan pullosta suoraan lorota. Itse laitan viikossa niin, että olen laskenut viikkoannokseksi 0,3-0,4mg/l, jota lisään muun lannoituksen ohella pitkin viikkoa. Meillä puute tuntuu näkyvän kovin nopeasti, se kehittyy näkyville parissa päivässä kun kasvu on suht reipasta. Teen valmiiksi pulloon veden kanssa sekoitettuna viikon lannoitteet ja lorottelen siitä niin, että sunnuntaina pitää pullon olla tyhjä, muutoin ei väliä koska ja paljonko. 50% vedenvaihdolla nollataan tilanne jo kaikkien ravinteiden osalta hyvin, joten pieni yliannostus ei haittaa silloin(kaan). Välillä olen mielenkiinnosta lorottanut rautaa reilumminkin jonkun aikaa, mutta en ole huomannut mitään muutosta missään, joten kohtuus (lue: sopiva annostus) lienee paikallaan jo ihan aineen menekin takia.
Käytän itsekkin Profitoa ja Flourishia, mutta nehän ovat "vain" mikroravinteita. Suunnitelmissa on lisätä jo lisättävän kaliumnitraatin tilalle muitakin makroravinteita kunhan saan aikaiseksi hommata pullot. Niinhän nuo vannovat, ettei levät räjähdä, mutta saapi nähdä. Pitää kokeilla kunhan pari vikkoa sitten istuttamani köynnöspöheikkö on päässyt vielä vähän vauhtiin, jotta ei ei mene pöperöt hukkaan.
Käytän itsekkin Profitoa ja Flourishia, mutta nehän ovat "vain" mikroravinteita. Suunnitelmissa on lisätä jo lisättävän kaliumnitraatin tilalle muitakin makroravinteita kunhan saan aikaiseksi hommata pullot. Niinhän nuo vannovat, ettei levät räjähdä, mutta saapi nähdä. Pitää kokeilla kunhan pari vikkoa sitten istuttamani köynnöspöheikkö on päässyt vielä vähän vauhtiin, jotta ei ei mene pöperöt hukkaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kun nyt ei ihan Mensan älyllä ole varustettu niin mitä tämä FloraPriden annostusohje oikein meinaa?
"ANNOSTUS:
Lisää FloraPride kasviravinnetta akvaarion perustamisvaiheessa 5ml /10 litraan akvaariovettä tai 5ml/10 litraan uuteen veteen vedenvaihdon yhteydessä.
Jatka sen jälkeen lannoitusta lisäämällä vedenvaihdon yhteydessä 5ml/20 litraan akvaariovettä 4 viikon välein."
a) 5ml/10 litraan kerran viikossa vaihdettuun uuteen vesimäärään
b) 5ml/20 litraan, mutta akvaarion vedenvaihto suoritettava 4:n vkon välein
c) joku muu mikä
250ml pullo odottaa vastausta.
"ANNOSTUS:
Lisää FloraPride kasviravinnetta akvaarion perustamisvaiheessa 5ml /10 litraan akvaariovettä tai 5ml/10 litraan uuteen veteen vedenvaihdon yhteydessä.
Jatka sen jälkeen lannoitusta lisäämällä vedenvaihdon yhteydessä 5ml/20 litraan akvaariovettä 4 viikon välein."
a) 5ml/10 litraan kerran viikossa vaihdettuun uuteen vesimäärään
b) 5ml/20 litraan, mutta akvaarion vedenvaihto suoritettava 4:n vkon välein
c) joku muu mikä
250ml pullo odottaa vastausta.
Jyrkkä ehkä..
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Minä en ole edes yrittänyt noudattaa tuota, vaan laitan ravinnetta vähän joka toinen päivä, niin että viikon aikana sitä tulee annettua noin 5ml. Oikeastaan loppupeleissä kasvit kertovat annoksen riittävyyden.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Elite Member
Nuo Tetran litkut ovat kovasti epäriittoisia.. Itse näkisin tuon annostuksen tuossa niin, että viikottain 5 ml/10 l uutta vettä ja lisäksi kerran kuussa 5 ml/ 20 l. En kyllä keksi että miten tuollainen annostus voisi kasveille olla riittävä, syöväthän ne viikottain ravinteet koko vesimäärästä, eivätkä vain uudesta vedestä.. vai onko tuon ravinteen tarkoitus olla sen verran stydimpää että pelkkä uuteen veteen annostelu riittää (paljonko Tetran mielestä on vedenvaihtomäärä ja kuinka usein?)?
Kannattanee seurata kasvien kasvua ja säännellä lannoitemäärää sen mukaan. Hyviä indikaattorikasveja ovat mm. konnanputki ja vedensuosikki: Heti kun latvukset hiemankin vaalenevat on jo aika lisätä lannoitetta.
Itse olen rautalannoituksessa peräti viehtynyt noihin JBL:n irontabseihin. Niistä liukenee rautaa veteen pikkuhiljaa, jolloin ei tarvitse jatkuvasti olla läträämässä sen putelin kanssa (no käytännössä parin päivän välein). Kahden viikon välein tipautellaan noita tabletteja altaaseen ja noiden lisäksi lannoitellaan ihan normaalisti nestemäisellä ja pohjaravinteilla (mulla käytössä Profito ja seiskakuulat). Kasvit ovat tykänneet, olen ollut tyytyväinen. Myönnetään etten omista rautatestiä, joten en ole mittaillut pitoisuuksia mutta kasvien kasvusta voi päätellä että rautaa lienee käytettävissä riittävästi.
Raudassahan on juurikin se ongelma, että se katoaa valoisassa akvaariossa olemattomiin parissa päivässä, jolloin jos lannoitetaan kerran viikossa, kasvit ovat suurimman osan ajasta ilman rautaa. Tämän vuoksi pienestä yliannostelustakaan ei ole haittaa, ylimäärä katoaa melko nopeasti vedestä. Toki tässäkin sinällään kohtuus, että suuret rautapitoisuudet eivät ole nekään hyväksi, vaan tekevät vahinkoa kuten mikä tahansa aine liikoina pitoisuuksina.
Kannattanee seurata kasvien kasvua ja säännellä lannoitemäärää sen mukaan. Hyviä indikaattorikasveja ovat mm. konnanputki ja vedensuosikki: Heti kun latvukset hiemankin vaalenevat on jo aika lisätä lannoitetta.
Itse olen rautalannoituksessa peräti viehtynyt noihin JBL:n irontabseihin. Niistä liukenee rautaa veteen pikkuhiljaa, jolloin ei tarvitse jatkuvasti olla läträämässä sen putelin kanssa (no käytännössä parin päivän välein). Kahden viikon välein tipautellaan noita tabletteja altaaseen ja noiden lisäksi lannoitellaan ihan normaalisti nestemäisellä ja pohjaravinteilla (mulla käytössä Profito ja seiskakuulat). Kasvit ovat tykänneet, olen ollut tyytyväinen. Myönnetään etten omista rautatestiä, joten en ole mittaillut pitoisuuksia mutta kasvien kasvusta voi päätellä että rautaa lienee käytettävissä riittävästi.
Raudassahan on juurikin se ongelma, että se katoaa valoisassa akvaariossa olemattomiin parissa päivässä, jolloin jos lannoitetaan kerran viikossa, kasvit ovat suurimman osan ajasta ilman rautaa. Tämän vuoksi pienestä yliannostelustakaan ei ole haittaa, ylimäärä katoaa melko nopeasti vedestä. Toki tässäkin sinällään kohtuus, että suuret rautapitoisuudet eivät ole nekään hyväksi, vaan tekevät vahinkoa kuten mikä tahansa aine liikoina pitoisuuksina.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mulla on ollut käytössä sekä easylifen ferro että seachem flourish iron (tämä nyt käytössä). Selkeän eron huomasin, kun rupesin aluksi käyttämään tutoa easylifen ferroa. Varsinkin vihreät kasvit voivat huomattavasti paremmin ja punertavat kasvit saavat syvemmät värit sen käytön seurauksena. Nyt olen pidemmän aikaa käyttänyt tuota seachemin flourish ironia ja toimivalta sekin vaikuttaa. Kyseisiä litkuja olen käyttänyt melko runsailla annoksilla joko päivittäin lisäten tai muutamaan altaaseen 2krt viikossa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Voiko tuota ferroa laittaa samaan aikaan profiton kanssa, samana päivänä?
Mulla ollut tapana vedenvaihtopäivänä laittaa vain vedenparannus aine. Ja sitten seuraavana päivänä profito annoksesta puolet ja seuraavana puolet. Voinko näinä lannoitepäivinä lorottaa ferron samalla? Vai olisiko parempi sekin laittaa eri päivänä ja kuinka monessa osassa viikon annos?
Mulla ollut tapana vedenvaihtopäivänä laittaa vain vedenparannus aine. Ja sitten seuraavana päivänä profito annoksesta puolet ja seuraavana puolet. Voinko näinä lannoitepäivinä lorottaa ferron samalla? Vai olisiko parempi sekin laittaa eri päivänä ja kuinka monessa osassa viikon annos?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Mari Kurki kirjoitti: Raudassahan on juurikin se ongelma, että se katoaa valoisassa akvaariossa olemattomiin parissa päivässä, jolloin jos lannoitetaan kerran viikossa, kasvit ovat suurimman osan ajasta ilman rautaa. Tämän vuoksi pienestä yliannostelustakaan ei ole haittaa, ylimäärä katoaa melko nopeasti vedestä. Toki tässäkin sinällään kohtuus, että suuret rautapitoisuudet eivät ole nekään hyväksi, vaan tekevät vahinkoa kuten mikä tahansa aine liikoina pitoisuuksina.
Pohjan kautta se rauta tuskin katoaa valon vaikutuksesta minnekään? Olen käyttänyt kukkiville kasveille tarkoitettuja rautapitoisia lannoitepuikkoja, ja niiden vaikutus tuntuu passelilta. Olisiko joku erityinen syy käyttää niiden lisäksi nestemäistä rautalannoitetta?
-
- Elite Member
ProFitossa on itsessään rautaa, joten ei hyödytä laittaa Ferroa sen kanssa yhtä aikaa. Ferro kannattaa annostella viikolla pari kertaa erikseen kuin ProFito nimenomaan korjaamaan tuota raudan puutosta. Kasvien raudanpuutokseen ei auta jos rautaa kaataa altaaseen kerralla enemmän, kun ongelma on nimenomaan se että se rauta häviää sieltä akvaariosta parissa päivässä. Siksi annostus kannattaa jakaa pitkin viikkoa.jenniliini82 kirjoitti:Voiko tuota ferroa laittaa samaan aikaan profiton kanssa, samana päivänä?
Ei katoa pohjasta juu. Mielestäni kannattaa käyttää rautalisää noiden lisäksi, koska likikään kaikki kasvit eivät ota ravinteita juurillaan, eivätkä siten hyödy merkittävästi lannoitepuikoista (jonkin verran toki). Itse olen todennut kätevimmäksi rautalisäksi JBL:n Ferrotabsit, jotka liukenevat hitaasti ja joita ei sen vuoksi tarvitse annostella kuin kahden viikon välein. 1 tabletti/25 litraa ja ainakin itselläni toimii todella hyvin. Ferrotabseissa on myös pieniä määriä muita ravinteita, mm. kaliumia, josta myös on kasveilla helposti puutosta.kerttu kirjoitti:Pohjan kautta se rauta tuskin katoaa valon vaikutuksesta minnekään? Olen käyttänyt kukkiville kasveille tarkoitettuja rautapitoisia lannoitepuikkoja, ja niiden vaikutus tuntuu passelilta. Olisiko joku erityinen syy käyttää niiden lisäksi nestemäistä rautalannoitetta?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.