mickey2004 kirjoitti:Jos tästä aiheesta on jo jokin ketju, niin yhdistäkää tai poistakaa tämä, kiitos

.
Onko akvaariossa välttämätön tuo "ilmastaminen tai hapetus"? Tarkoitan tällä sitä että suodattimeen on lisätty se ilmaletku jonka avulla saadaan ulkosuodattimesta tulevaan veteen ilmakuplia kun se altaaseen tulee (olipa tökerösti kuvailtu

...)
Altaassani on nyt aika paljon kasveja joten eikös kasvit tuota happea riittävästi?
Erittäin hyvin kuvattu

. En ole asiantuntija tämänkään suhteen, mutta... tuosta montaa koulukuntaa. Itse ilmastan tosi paljon, aina sisäsuodattimen tuo ilmaletku tai muu viritelmä, että se ilmastaa. Ulkosuodatinhan ei sitä tee, ja joillakin käsitykseni mukaan vain ulkosuodatin ja niinkin menee.
Jos sinulla on plekoja, perhosnuoliaisia ym. jotka rakastavat todella happipitoista vettä, niin suosittelisin kunnon ilmastusta. Ainakin, jos lämpö nousee kesällä, lämmin vesi ei pysty sitomaan niin paljon happea ja kalat helposti kanttuvei

. Runsas kalasto myös vaatii runsaasti happea. Kasvit toki tuottaa...
Jotkut haluavat säästää hiilidioksidia, jota poistuu, kun ilmastaa runsaasti. Itse pidän myös ilmastuksen päällä runsaana, kun minulla on yhdessä akvassa kilju-aktiivilevitinsysteemi yölläkin. Näin turvaan, että happea riittää ja hiilarimyrkytystä ei tule.
Itse ylimääräistä ilmastinta/hapetinta pidetään usein koristeena, vaikka itse en sitä ihan koristeenakaan pidä. Jos oikein hyvät suodattimet, niin sekin riittää. Yhdessä pömpelissä on ilmastin ja minusta se on ihan hyödyllinen ulko- ja sisäsuodattimen lisäksi, kun akva on täynnä miljoonakaloja...
Aqualung kirjoitti:Kasvit tai keinotekoiset kuplat eivät kumpikaan ole mikään tae hyvästä happipitoisuudesta. Hyvä veden kierto ja liikkuva pinta ovat paljon tärkeämpiä. Toki joillain labyrinttikaloilla aika se ja sama, kun ovat noihin vähähappisiin olosuhteisiin tottuneita.
Totta tuokin:). Hyvä pintavedenkierto tärkeää. Ja itse suodattimet, jotka kierrättävät vettä ja pinnan rikkoutuminen ja liikkuminen tärkeää hapen kannalta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi