Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

pekuaari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 10:26, 07.10.2011
Sukupuoli: Mies

Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja pekuaari »

Olen ostamassa ulkosuodatinta, mikähän näistä olisi hiljaisin. Eheim, duval tai JBL? onko muita? Ajattelin ulkosuodatinta, ettei tarvitse tunkea näppejä akvaarioon sisäsuodatinta puhdistaessa. 100l Nukun samassa huoneessa!!!
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Eheim on hiljaisin ja samalla muutenkin paras. Ehdottaisin tuon kokoiseen suodattimeksi Eheim professionel 2222.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ulkosuodattimet yleensä ovat äänekkämpiä kuin sisäsuodattimet, sillä jonkinlainen hurina niistä useimmiten kuuluu. Kaapin eristyksillä ääntä voi jonkin verran vaimentaa, mutta laittaisin kuitenki mieluummin sisäsuodattimen kun kerran allaskin on noin pieni. Kädet eivät kastu kun suodattimen nostaa vedenvaihdon yhteydessä puolityhjästä altaasta.

Itse nukun 10 sisäsuodattimen ja yhden streamin kanssa samassa huoneessa, ja kaikki ovat täysin äänettömiä. Fluvalia ja Juwelia pääasiassa.
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Eheimin 2224 ollut minulla aikaisemmin 100litraisessani ja se oli täysi.n äänetön kapistus. kannattaa suosiolla hankkia suoraan tuo 2224 eikä pikkuista 2222sta. Itselläni oli makkarissa tuo ja koskaan se ei pihaustakaan päästänyt
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja joppe »

maisu kirjoitti:Itse nukun 10 sisäsuodattimen ja yhden streamin kanssa samassa huoneessa, ja kaikki ovat täysin äänettömiä. Fluvalia ja Juwelia pääasiassa.
Taitaa olla aika iso huone tai edellisestä kuulotutkimuksesta jonkun aikaa.... :D
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tottumiskysymys. Itse asuin joskus radan varressa ja öisin meni MONTA junaa ohi. Ekan viikon etsin jo uutta kämppää. Sen jälkeen en junia edes kuullut - pari vuotta kuitenkin siinä asuin.

Pelkkä "Eheim" hiljaiseksi nyt tuntuu vakiovastaukselta mennä aidan matalimmasta kohtaa. Hiljaisia suodattimia on monenmerkkisiä, samoin metelöiviä. Myös eheimillä. äänetöntä suodatinta muuten ei ole olemassakaan (verkkovirtaan kytkettynä ja toimivana ainakaan), mutta hiljaisia kyllä. :mrgreen: Ja vielä että samat desibelit saattavat ihmisestä hyvinkin kuulostaa eri voimakkuuksilta riippuen äänen taajuudesta. Mutta eipä siitä sen kummemmin.

100l altaaseen itse suosittelisin Tetratecin EX700 mallia. Niitä olen itse useamman omistanut ja jokainen oli siinämäärin hiljainen (ei äänetön) että vain pinnan virtauksesta tiesi laitteen olevan päällä. Yhden kappaleen kanssa tuli nukuttuakin samassa huoneessa etäisyyttä tyynystä n.3,5 metriä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

joppe kirjoitti:
maisu kirjoitti:Itse nukun 10 sisäsuodattimen ja yhden streamin kanssa samassa huoneessa, ja kaikki ovat täysin äänettömiä. Fluvalia ja Juwelia pääasiassa.
Taitaa olla aika iso huone tai edellisestä kuulotutkimuksesta jonkun aikaa.... :D
Kumpikaan ei pidä paikkaansa. Mitä ääntä sisäsuodattimista pitäisi edes lähteä? Ulkosuodattimet hurisevat, sisäsuodattimet eivät. Ja enemmän olen joutunut heivaamaan sisäsuodattimia siksi että niiden johdot ovat vioittuneet mekaanisessa rasituksessa kuin siksi että laitteet pitäisivät ääntä tai menisivät jollain tavalla rikki.

Mainittakoon, että eilen kyllä kuulin Tetratecin sinänsä todella hiljaisen ilmapumpun hurinan kylpyhuoneesta asti, kun eilen ostamani kalat viettivät ensimmäistä yötään viinisaavissa.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Vaikka ulkosuodatinta kysyitkin, niin suosittelen silti sisäsuodatinta [;)]
Mulla on 84-litraisessa eheimin biopower 200 ja mielestäni se on erittäin hiljainen ja toimiva suodatin. Kiinnityssysteemi on niin hyvin suunniteltu ettei suodatin pääse tärisemään altaan kylkeen laisinkaan. Ilmeisesti aquaballissa on samanlainen??
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja millia »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Eheim on hiljaisin ja samalla muutenkin paras. Ehdottaisin tuon kokoiseen suodattimeksi Eheim professionel 2222.
2222 on aika hiljainen (sellainen on noin 60 cm päässä korvasta kun istahtaa soffalle katsoon telkkaria, eikä pidä niin mainittavaa ääntä että pistäis ärsyttämään). Ecco on ehkä aavistuksen hiljaisempi kuin 2222.
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Mauiwee kirjoitti:Vaikka ulkosuodatinta kysyitkin, niin suosittelen silti sisäsuodatinta [;)]
Mulla on 84-litraisessa eheimin biopower 200 ja mielestäni se on erittäin hiljainen ja toimiva suodatin. Kiinnityssysteemi on niin hyvin suunniteltu ettei suodatin pääse tärisemään altaan kylkeen laisinkaan. Ilmeisesti aquaballissa on samanlainen??
Moni hankkii ulkosuodattimen varmasti myös sen esteettisyyden takia. Sisäsuodatin on sata litraisessa omasta mielestäni aika silmäänpistävän näköinen joten itse vaihdoin sen takia ulkosuodattimen tilalle. Mulla on myös yksi tuollainen biopower 160 joka on tosiaan hiljainen, mutta pitää silti pientä ääntä 2224:seen verrattuna. Oma 2224 on sen verran hiljainen ettei sitä kuule ollenkaan, kuin vasta ihan korva suodattimen vieressä ollessa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-tombba- kirjoitti:Moni hankkii ulkosuodattimen varmasti myös sen esteettisyyden takia. Sisäsuodatin on sata litraisessa omasta mielestäni aika silmäänpistävän näköinen joten itse vaihdoin sen takia ulkosuodattimen tilalle. Mulla on myös yksi tuollainen biopower 160 joka on tosiaan hiljainen, mutta pitää silti pientä ääntä 2224:seen verrattuna. Oma 2224 on sen verran hiljainen ettei sitä kuule ollenkaan, kuin vasta ihan korva suodattimen vieressä ollessa.
Tosissaanko kirkuvihreä, punatekstinen ulkosuodatin kirkkaan vihreine putki- ja letkuhässäköineen, lattialla väisteltävänä ja varottavana on sinusta esteettisempi kuin siisti musta sisäsuodatin mustaa taustaa vasten? Minusta ainakaan ei. Ehkä jos on kirkkaan vihreät seinätkin niin mikäs siinä... :mrgreen:

Onneksi muuten nykyään ei enää ole ongelmaa kuvaputkinäytöistä. Minunkin piti kerran vaihtaa koko tietokoneen käyttöjärjestelmä pystyäkseni asettamaan virkistystaajuuden sellaiseksi, ettei Eheimin ulkosuodatin aiheuttanut häiriötä näytössä.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Ensinnäkään Eheim ei ole kirkuvihreä, vaan tummanvihreä. Toiseksi suodattimen voi piilottaa allaskaappiin tai altaan taakse jos se on mahdollista. Omasta mielestäni ainakaan Eheimin ulkosuodattimet eivät ole kovin pahan näköisiä. Oikeastaa aika katseen kestäviä. Itse en edes yritä piilottaa ulkosuodattimia minnekkään, vaan laitan ne siististi altaan viereen. Ja vielä kolmanneksi en ole ikinä huomannut / kuullut, että ulkosuodatin olisi aiheuttanut häiriöitä muihin sähkölaitteisiin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Ensinnäkään Eheim ei ole kirkuvihreä, vaan tummanvihreä. Toiseksi suodattimen voi piilottaa allaskaappiin tai altaan taakse jos se on mahdollista. Omasta mielestäni ainakaan Eheimin ulkosuodattimet eivät ole kovin pahan näköisiä. Oikeastaa aika katseen kestäviä. Itse en edes yritä piilottaa ulkosuodattimia minnekkään, vaan laitan ne siististi altaan viereen. Ja vielä kolmanneksi en ole ikinä huomannut / kuullut, että ulkosuodatin olisi aiheuttanut häiriöitä muihin sähkölaitteisiin.
Paino sanoilla "jos se on mahdollista". Harvempi satalitrainen akvaario taitaa kuitenkaan olla omalla kaappijalustallaan, vaan korkeintaan jollain huonekalukaupan lipastolla johon on hieman haasteellista plaseerata ulkosuodatin. Ja jos sinä et ole jostain ilmiöstä tai asiasta kuullut niin se ei vielä tarkoita etteikö sitä olisi olemassa: http://tinyurl.com/68adbgn .
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja millia »

maisu kirjoitti:Tosissaanko kirkuvihreä, punatekstinen ulkosuodatin kirkkaan vihreine putki- ja letkuhässäköineen, lattialla väisteltävänä ja varottavana on sinusta esteettisempi kuin siisti musta sisäsuodatin mustaa taustaa vasten? Minusta ainakaan ei. Ehkä jos on kirkkaan vihreät seinätkin niin mikäs siinä... :mrgreen:
Tässä pari kuvaa miltä 2222 näyttää ja missä sijaitsee. Se oli siihen maailman aikaan matalin ulkosuodatin mitä sai, joten siksi valikoitui kun on vähän ahdas väli tuossa jalustassa. Mutta siis ei ole kirkuvihreä, eikä ole punatekstinenkään häiritsevästi, ei lattialla väisteltävänä.
Liitteet
sivulta.jpg
edestä.jpg
100-litrainen.jpg
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

millian pointti (jos sellainen oli) menee vähän ohi, kun altaat ovat tuollaista ryteikköä ettei haittaisi vaikka suodatin olisi punaviolettiraitainen ja kiinni etulasissa. :mrgreen:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja millia »

maisu kirjoitti:millian pointti (jos sellainen oli) menee vähän ohi
Oli siinä oikeasti pointti, tai yritti olla. [:I] Kun tässä oli aiheena satasen ulkosuodatin, niin sain vaan päähäni ottaa kuvia omasta satasestani ja sen ulkosuodattimesta, ettei kysyjälle jäisi sellainen kuva että kaikki Eheimit on kirkuvihreitä letkuhässäköitä mitkä yrittää kampittaa ohikulkijoita makoilemalla keskellä kulkuväylää. Ja vielä lisäksi vaikka nyt ei korvaisikaan niitä kirkuvihreitä imu- ja suihkuputkia harmailla installation kiteillä, niin ne saa kyllä aika helposti häivytettyä akvan sisustuksen sekaan.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tälle palstalle on vakiintunut joku ihan käsittämätön eheim fanaatia. Tuntuu ettei käyttäjien keskellä ole olemassakaan mitään muuta kuin eheim.

Kuitenkin tosiasiassa on olemassa paljonkin vaihtoehtoja. Ja mikä parasta ne hakkaa laadullaan eheimin mennentullen. Eikä hintakaan haittaa. Eheimin halpahinta mielikuva on muodostunut yhden liikkeen harjoittaman dumppauksen vuoksi. Maakunnissa kauppias ei sellaisiin hintoihin pysty.

Suosittelen sinulle lämpimästi ulkosuodattimista vaihtoehtoja JBL Cristalprofi e700 tai Unimax 150 Myös fluvalilla on hyviä vaihtoehtoja.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

millia kirjoitti:
maisu kirjoitti:millian pointti (jos sellainen oli) menee vähän ohi
Oli siinä oikeasti pointti, tai yritti olla. [:I] Kun tässä oli aiheena satasen ulkosuodatin, niin sain vaan päähäni ottaa kuvia omasta satasestani ja sen ulkosuodattimesta, ettei kysyjälle jäisi sellainen kuva että kaikki Eheimit on kirkuvihreitä letkuhässäköitä mitkä yrittää kampittaa ohikulkijoita makoilemalla keskellä kulkuväylää. Ja vielä lisäksi vaikka nyt ei korvaisikaan niitä kirkuvihreitä imu- ja suihkuputkia harmailla installation kiteillä, niin ne saa kyllä aika helposti häivytettyä akvan sisustuksen sekaan.
Heh, toki tuossa kuvan kokoonpanossa ehtii kompastua moneen muuhun asiaan ennen kuin siihen suodattimeen.

Musta sisäsuodatin mustalla taustalla ei edes tarvitse mitään sisustuselementtejä hävitäkseen näkyvistä, mutta harmaatkin putkihäkkyrät kyllä tarvitsevat.
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Asun yksiössä jossa 3 allasta ja käytössä 2 ulkopönttoä (Classic 2213 ja 2215) + 5 sisäsuodatinta (Biolow600, JBLi80, Hydor 3, Hailea bt-400 ja mini Dolphin) eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa liiallisen melun suhteen, vaikka 2215 on 1,5 metrin päässä tyynystä Juwelin kaapissa.

Ehkäpä tuo "myytti" Eheimin hyvyydestä on syntynyt siitä yksinkertaisesta syystä että ne on itse todettu hyviksi ja toimiviksi vuosikymmenten kuluessa. Itsellä ollut 6 Classiccia, eikä yhdenkään kanssa ollut edes pientä ongelmaa (tosin 90-luvilla ennen tuplahanoja putsaus oli aika työlästä) Se että mielestäni Classicit ovat hyviä, ei tarkoita että dissaisin muita merkkejä, esim Fluvalin +sarjan ja JBL i-sarjan sisäsuodattimet ovat todella hyviä.

Olen ostanut tänä vuonna 2kpl Classic 2215 pönttöä, toisen Turusta kaverille hintaan 99e ja toisen itselle Helsingistä hintaan 105e, ei mielestäni mikään mahdottoman paha, ainakaan jos ei vertaa ulkomaisiin verkkokauppoihin.
Zaphood
Member
Member
Viestit: 486
Liittynyt: 19:01, 13.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

pekuaari kirjoitti:Olen ostamassa ulkosuodatinta, mikähän näistä olisi hiljaisin. Eheim, duval tai JBL? onko muita? Ajattelin ulkosuodatinta, ettei tarvitse tunkea näppejä akvaarioon sisäsuodatinta puhdistaessa. 100l Nukun samassa huoneessa!!!
Jos se sisäsuodatin ei visuaalisesti haittaa, niin itse laittaisin Fluvalin 3+:n tommoseen. Ei kuulu ääni altaan ulkopuolelle. Jos se suodatin taas häiritsee siellä sisällä (niinkuin minua 128-litrasessa), niin sitten joku ulkopönttö. Meillä on Eheim Prof 3 joka on ihan liian iso tuohon altaseen, mutta on se meluisakin. 128-litrasessa on Eheim 2215 ja sekin resonoi ja rohisee... Katselisin josko muista merkeistä löytyisi hiljaisempia.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja outi83 »

JBL Cristalprofi e1500 pitää mulla mekkalaa, en suosittele jos hiljasta haluaa.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä ainakin dissaan Eheimiä ihan vankkoihin omakohtaisiin kokemuksiin perustuen. Olen omistanut yhteensä kolme Eheimin ulkosuodatinta joista kahta käytin. Kaikki kolme vuotivat jossain vaiheessa. Eheimin sisäsuodattimia minulla on ollut lukuisia, joista yksikään ei ole toiminut sekä luotettavasti että kunnolla ilman jonkinlaista modausta.

Minusta Eheimit ovat ihmisille jotka eivät edes tiedä mitä se suodatus oikeasti tarkoittaa, vaan väittävät samalla hengenvedolla että sisäsuodatin kuuluu puhdistaa viikottain kun ensin ovat haukkuneet paremmin toimivat merkit ja todenneet Eheimin ainoaksi oikeaksi. :roll:
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

En ole kyllä väittämyt että se pitäisi puhdistaa kerran viikossa. Minulla kyllä toimivat hyvin ulkosuodattimen ohella 3 - 4 viikkoa ja ainoana suodattimena noin 2 viikkoa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Olen omistanut yhteensä kolme Eheimin ulkosuodatinta joista kahta käytin. Kaikki kolme vuotivat jossain vaiheessa
Nyt en ymmärrä, siis kahta käytit mutta kolme vuosi. Rupesiko tämä kolmas niinkuin yksin ruikkimaan ollessaan säilytyksessä. On ne Eheimit vaan erikoisen huonoja.
In numbers of ten the power is in one.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

maisu kirjoitti: Minusta Eheimit ovat ihmisille jotka eivät edes tiedä mitä se suodatus oikeasti tarkoittaa, vaan väittävät samalla hengenvedolla että sisäsuodatin kuuluu puhdistaa viikottain kun ensin ovat haukkuneet paremmin toimivat merkit ja todenneet Eheimin ainoaksi oikeaksi. :roll:
Eli Eheim ei osaa tehdä suodattimia? Sisäsuodatin on todella helppo ja nopea puristella puhtaaksi kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä. Eikös maisu suurin osa hyvistä bakteereista kuitenkin ole siellä akvaarion pinnoilla, eikä sisäsuodattimessa, sä kun ilmeisen hyvin tiedät mitä suodattaminen tarkoittaa? Ulkoinen saakin sitten olla koskematta vaikka vuoden.

En ole väittänyt Eheimiä ainoaksi oikeaksi, mutten muuhunkaan ihan äkkiä vaihtaisi. Kokeiltu on monia, ja ulkopöntöt saavat olla meillä Eheimejä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”