Pinta/keskivedessä uiva tetra
Valvoja: Moderaattorit
Pinta/keskivedessä uiva tetra
96litraiseen pinta tai keskivedessä uivaa tetralajia kaipailisin.
Altaassa taistoja joten ei evännyppijöitä, saisivat olla suht rauhallisia ja pienehköksi jääviä.
Altaassa PH 7 paikkeilla ja vesi 26 asteista.
Kiilakylkiä löytyy jo toisesta altaasta joten ne jätettäköön laskuista.
Altaassa taistoja joten ei evännyppijöitä, saisivat olla suht rauhallisia ja pienehköksi jääviä.
Altaassa PH 7 paikkeilla ja vesi 26 asteista.
Kiilakylkiä löytyy jo toisesta altaasta joten ne jätettäköön laskuista.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Pinta/keskivedessä uiva tetra
Neontetra on keskiveden kala,itselläni on niitä 54-litraisessa,rauhallinen,ei nypi muita kaloja. pH-vaatimukset 5,5-7,5,lämpötila 21-26 astetta.Suosittelen!
54L
-
- Senior Member
Minä suosittelisin noihin lämpöihin kardinaalitetraa se pitää lämpimämmästä vedestä kuin neontetra,neontetralle 26 on jo hieman liian lämmin.
Tai sitten mustaneontetra?,intiaanisulka?
Tai sitten mustaneontetra?,intiaanisulka?
240l sekala
-
- Advanced Member
Todellakin neontetralle liian kuuma. Kardinaali tai sinineoni olisi parempi vaihtoehto. Onhan niitä paljon muitakin ..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Pintaveden tetroja ei oikein ole. Keskiveden ehkä voisi sanoa, mut enempi tetrat taitavat viihtyä lähellä pohjaa. Kardinaalitetroja esim vois kyllä hyvin sanoa keksivedessäkin uiviksi.
Tässä lähellä aihetta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... n#p7025584
Tässä lähellä aihetta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... n#p7025584
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Mulla ainakin lasitetrat uivat selkeästi enemmän altaan yläosissa ja pinnan lähettyvillä, kun taas kardinaalit majailevat lähes pohjan tuntumassa 

...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...
Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
-
- Advanced Member
Meillä 70cm korkeassa akvassa kardinaalit ui keskivedessä, keisarit puolestaan majailivat yleensä pykälää ylempänä mutteivät kuitenkaan ihan pintavedessä. Ihan pinnassa majailevia teroja ei ole montaa, itselle tulee äkkiseltään mieleen tapparakalat ja lasitetrojen sanotaan siellä myös oleilevan.
Jos ei välttämättä tarvitse olla tetra, niin löytyyhän noita muita parvikaloja, jotka uiskentelee pinnan tuntumassa.
Jos ei välttämättä tarvitse olla tetra, niin löytyyhän noita muita parvikaloja, jotka uiskentelee pinnan tuntumassa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Advanced Member
Jatkan vielä:
Mun kardinaalit ui lähes kokoajan pelkästään keskivedessä ja altaan etulasin tuntumassa, pinnalla eivät käy oikeastaan koskaan. Pohjassakin aika harvoin
Tietystikin tollanen parvi näyttää tosi hienolta, mutta jotenkin myös persoonattomalta
Mun kardinaalit ui lähes kokoajan pelkästään keskivedessä ja altaan etulasin tuntumassa, pinnalla eivät käy oikeastaan koskaan. Pohjassakin aika harvoin

Tietystikin tollanen parvi näyttää tosi hienolta, mutta jotenkin myös persoonattomalta

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Täällä kardinaalitetrat uivat aikanaan enimmäkseen keskivedessä. Ja sopii hyvin taistojen kanssa samaan altaaseen. Joten suosittelen myös niitä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Senior Member
Ei nyt oo tetra mutta mites kardinaalikalat?
-
- Advanced Member
Kardinaalikalat? 26 asteeseen?
Miten suppusuut tai kääpiösuppusuut, tosin en tiedä miten helposti niitä mahtaa saada .
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
Tai kynäkalat?
Samassa ketjussa voisin itse kysellä mukavaa ei-hyppivää amerikkalaista tetraa plekolämpöihin ja -virtauksiin. Keisari- ja kerritetroja olen katsellut, mitäs muita mahdollisuuksia olisi? Altaalla kokoa 280 litraa, mutta vain 35cm korkeutta ja muu kalasto pohjakaloja. Jotain sinne tarttisi seuraksi
Samassa ketjussa voisin itse kysellä mukavaa ei-hyppivää amerikkalaista tetraa plekolämpöihin ja -virtauksiin. Keisari- ja kerritetroja olen katsellut, mitäs muita mahdollisuuksia olisi? Altaalla kokoa 280 litraa, mutta vain 35cm korkeutta ja muu kalasto pohjakaloja. Jotain sinne tarttisi seuraksi

650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
-
- Senior Member
En lukenu tarkempaaButterflies kirjoitti:Kardinaalikalat? 26 asteeseen?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nyt kävikin näin että altaaseen tulikin hohtokiilakylkiä 
Toinen allas on nyt vailla parvikalaa, suunnitteluasteella kylläkin vasta.
Missäs osassa akvaa ui kulmatetra?

Toinen allas on nyt vailla parvikalaa, suunnitteluasteella kylläkin vasta.
Missäs osassa akvaa ui kulmatetra?
-
- Junior Member
Itse en ehkä neontetroja laittaisi taitojenkanssa. Mun neonit syötiin heti : (
54l - partiksia ja milliksiä
96l - partiksia, kardinaalitetroja ja mustatetroja
Sekä 3 ihanaa kissaa ♥ ! OSTETAAN YLI 100l ALLAS ! yv
96l - partiksia, kardinaalitetroja ja mustatetroja
Sekä 3 ihanaa kissaa ♥ ! OSTETAAN YLI 100l ALLAS ! yv
Oma kokemukseni kulmatetroista on, että uivat keski ja pintaveden tuntumassa altaan ollessa minimissään 45 cm korkea. Alle kolmeakymmentä yksilöä en suosittele, että näyttävät joltain ja parvelle minimikoko mielestäni vähintään 200 litraa.
Taistot syövät neoneiden silmät, näin entisenä kalakauppiaana voi senkin useaan kertaan huomata:(
Taistot syövät neoneiden silmät, näin entisenä kalakauppiaana voi senkin useaan kertaan huomata:(
Akvaarioharrastusta lähes 20 vuotta
Mun sinineoneilla on ainakin kaikilla silmät tallella, eikä muutenkaan ongelmia taiston kanssa
Keskivedessä menee nuo. Oman kokemuksen mukaan tetroista keskevettä ylempänä menee kongontetrat, ne kyllä ei ihan pieneen altaaseen mahdu. Joku seeprakala kiinnostaisi itseäni pinnan tuntumassa uivista kaloista, mutta ei oikeen uskalla laittaa kansilasittomaan akvaarioon!

-
- Junior Member
Sopisiko Hehkutetra?Ei häiritse muita kaloja.Ph.on 6-7 ja lämpö 24-28.
Jää alle 3 senttiä.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... mandae.jpg
Jää alle 3 senttiä.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... mandae.jpg
-
- Member
Mun kongontetrat heiluu ihan joka kerroksessa, mutta eniten toki pinnalla. Jokin on nyt säikyttänyt ne varmaan kun alkoivat uida taas parvessa vaikka muutaman päivän sooloilivat. Mulla on myös punatetroja ja ne ei pysy parvessa yhtään paitsi jos pelästyvät. Sillonkin ne menee useisiin pieniin ryhmiin. Tykkäisin jos olisivat joskus parvessakin. Kongontetroja on vain kuusi, useissa paikoissa ne on niin kuppasen näkösiä, etten oo ostanu. Tai sitten ovat vaan niin nuoria, että ovat niin haljun näköisiä. Vain akvaariokeskuksesta löysin oikein säteileviä ukkoja ja tomeria akkoja.
Kongontetrani ovat myös paljon punatetroja säyseämpiä. Vain ruoka-aikaan tulee urosten välillä kinaa. Naaraita ne eivät kiusaa vaan antavat uida vierellä. Punatetroista osalla on sen sijaa useinkin pikkukärhämää ja toista jahdataan vähän matkaa. Minulla on 375 litrainen allas, jonka mitat ovat 150x50x50 ja kyllä välillä tuntuu, että kongontetrat tykkäis spurttailla enemmänkin. Ne kuitenkin tykkäävät myös lilliä sissuodattimen virtauksessa ja näyttävät pitävän hauskaa, joten en ole liian huolestunut ollut kuitenkaan.
Kongontetrani ovat myös paljon punatetroja säyseämpiä. Vain ruoka-aikaan tulee urosten välillä kinaa. Naaraita ne eivät kiusaa vaan antavat uida vierellä. Punatetroista osalla on sen sijaa useinkin pikkukärhämää ja toista jahdataan vähän matkaa. Minulla on 375 litrainen allas, jonka mitat ovat 150x50x50 ja kyllä välillä tuntuu, että kongontetrat tykkäis spurttailla enemmänkin. Ne kuitenkin tykkäävät myös lilliä sissuodattimen virtauksessa ja näyttävät pitävän hauskaa, joten en ole liian huolestunut ollut kuitenkaan.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Itse olen nyt miettimässää mun 96 litraseen akvaarioon jotakin tetraa/kalaa pintaveteen. Vesi virtaa kohtalaisesti pinnassa, mutta voisin kyllä laittaa osan pintavedestä tyyneksi. Lämpöä on se 26-27 astetta ja tummaa turpeista vettä ja yritän kasvattaa pinnalle jonkin moisen puskan juorun taikka kultaköynnöksen juuria. Myös yksi kriteeri on se ettei se ole yhtä ahne tai vilkas kuin kiilakylki sillä perhoskirjoahventen on kiire saada syötyä ettei kiilakylki nappaa ruokaa silmien edestä ja että tuleva kala liikkuu pääasiassa pinta/välivedessä. Itse katsoin joitakin tetroihin kuuluvia kaloja ja haluaisin apua valinnassa
:
¤pikkuleijatetra
¤kääpiötapparakala
¤kääpiösuppusuu
¤kynäkala
¤roiskuttajatetra
¤kulmatetra

¤pikkuleijatetra
¤kääpiötapparakala
¤kääpiösuppusuu
¤kynäkala
¤roiskuttajatetra
¤kulmatetra
-
- Senior Member
Oiskos vielä muuta keskivedessä uiskentelevaa, kilttiä ja suht rauhallista tetraa, pituus n. 4,5-5cm.?
Mustaneontetra ja rubiinitetra vaikuttaa kriteerit täyttäviltä, vaan mitä altaan osaa ne kansoittaa ja minkä mittaiseksi ne yleensä kasvaa, siis jäävätkö pienemmiksi kuin 4,5cm.?
Mustaneontetra ja rubiinitetra vaikuttaa kriteerit täyttäviltä, vaan mitä altaan osaa ne kansoittaa ja minkä mittaiseksi ne yleensä kasvaa, siis jäävätkö pienemmiksi kuin 4,5cm.?
-
- Senior Member
Eikö kellekkään tule mitään lajia mieleen?
Eniten silmää miellyttää sitruunatetraa ulkonäöltään ja kooltaankin muistuttavat lajit, en vaan saa mieleeni mikä se voisi olla.
Eniten silmää miellyttää sitruunatetraa ulkonäöltään ja kooltaankin muistuttavat lajit, en vaan saa mieleeni mikä se voisi olla.
-
- Senior Member
Meillä ainakin sitruunatetrat uivat keskivedessä, välillä melko lähellä pintaakin ja ovat paljon näkösälläkin, eivätkä ole mitään säikkyjä jos vertaa joihinkin muihin tetroihin. Kardinaalit ovat kyllä pohjantuntumassa eninmäkseen. Mustatetra kasvaa jonkin verran isommaksi mutta viihtyy myös aika ylhäällä akvaariossa, harvemmin uivat puolenvälin alapuolella.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mun mustaneonit käyttää aika lailla keskivettä, allas 35cm korkea.-Tetratar- kirjoitti:Oiskos vielä muuta keskivedessä uiskentelevaa, kilttiä ja suht rauhallista tetraa, pituus n. 4,5-5cm.?

Rubiinitetroista sen verran näkö-kokemusta, että käyttäytyy aika samalla tavalla kuin mustaneonit.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.