Ongelmia veden kanssa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Ongelmia veden kanssa
Vesitestit(tippatestit) näyttää että nitriittiä ei ole yms(otettu kh,nitriitti ja ph) mutta vesi sameaa,olen nyt rankalla kädellä poistanut vanhaa kerrostunutta soraa jotta saan uutta tilalle,kaloja on kuollut 8 mutta ei aivan välttämättä johdu vedestä koska 7 niistä tuli tampereelta kaverilta ja ehkä pitkä matka stressasi neontetroja ja intiaaninsulkia,mustat mollit ovat viel elossa ja tänään kuoli selkäuimarimonni mutta se tuli aikuisena eikä ikää tiedä,liekö se vanhuuteen mutta oli miten oli,toi vesi ei oo kirkasta,normaalisti vaihdan vettä kerran viikossa(allas 98l) mut nyt on joskus enempikin pientä määrää vaihtanut mutta ei,päivän oli kirkasta ,nyt taas ei....En mielestäni ruoki liikaa,sitä on kytätty siitä asti ku taistelukala kuoli viime vuonna vesipöhöön mutta joku syy tähän on...jos vesi testien mukaan ok ja vesi ei kirkasta,onko vaaraa kaloille? mietin sitä että laittaisin kalat 63litraiseen ja koittaisin putsata tuota ja vaihtaa koko pohjamateriaalin mut mikä nyt sit olis järkevää.....huoh ja KAIKKI omenakotilovauvat kadonneet........syöty?outoa jotenki kaikki tää...
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
1xhamsteri
Re: ongelmia veden kanssa...
Virheen teit kun poistit rankalla kädellä hiekkaa. Samalla poistit suurimman osa akvaariossa olevasta bakukannasta. Mikä on nitraattitilanne akvaariossa? Mikäli sinulla ei ole biologista suodatinta, on lähes kaikki bakut hiekassa ja kun poistat hiekan poistuu myös bakut ja joudut kypsyttämään akvaarion uudelleen lähes alkupisteestä. Katso netistä "kalallinen kypsytys" ja toimi sen mukaan.
Muutama huomio tuosta tekstistä.. Hiekan poisto todellakin vauriouttaa bakteerikantaa, hyödylliset bakteerit elävät siinä hiekan pintakerroksessa, joten sitä ei kannata poistaa ellei tarkoitus ole muutaa hiekkaa soraksi tai vastaavaa. Normaalissa akvaariossa hiekkaa ei tarvitse vaihtaa uuteen mistään syystä. Samalla kannatta välttää kaikenlaista "ylimääräistä" siivoamista juuri nyt. Älä hinkkaa allasta kristallinkirkkaaksi, huuhdo hiekkoja, jynssää kantoja, vaihda kasveja jne. Anna altaan rauhassa etsiä tasapainoaan, siihen voi mennä kuukausia ja kaikki innokas puhdistaminen vain sotkee prosessia.
Kalastossa on pehmeän ja happaman veden kaloja sekaisin kovan ja emäksisen veden kalojen kanssa. Tästä syystä osa on voinut kärsiä ja aiheuttaa sairastumisia. Jos vesi on hyvin pehmeää, omenakotilot ovat voineet kuolla kuoren vaurioitumiseen; kuori hapertunut kun vesi on liian hapanta. Kalojen ja varsinkin kotiloiden katoaminen tarkoittanee sitä, että ne ovat kuolleet ja nyt mätänevät jossain kolossa. Varsinkin kuollut kotilo pilaa tuollaisen alle 100 litraisen akvaarion veden helposti ja nopeasti. Muutamien tuntien muuttostressi ei yleensä tapa kaloja, mikäli ne kuljetetaan oikein (riittävän pinkeä pussi että happea riittää vedessä, pimeässä etteivät stressaa turhia ja tarpeeksi pitkä totutus/kotiuttaminen uuteen altaaseen). Muuton sössimällä voi toki aiheuttaa tautien valtaanpääsyn, kun stressaantuneen kalan vastutuskyky ei vain riitä. Nuo taudit voivat sitten tappaa myös jo altaassa olleita kaloja.
Järkevintä on pitää allas juuri sellaisena kuin se nyt on ja selvittää samennuksen syy. Onko allas uusi vai vanha, onko kypsytetty oikein, onko altaan eläimistö muuttunut nopealla aikataululla tai muuten radikaalisti? Millaiset suodattimet altaassa on? Onko nitraattia? Ensimmäinen tehtävä on varmistaa riittävä suodatus ja varmistaa että bakteerikantaa on riittävästi. Sen jälkeen voi pohtia johtuuko sameus levästä tai muusta bioperäisestä; osuuko altaaseen auringonvaloa? Millainen valaistus (teho ja käyttötunnit), millainen lannoitus?
Kalastossa on pehmeän ja happaman veden kaloja sekaisin kovan ja emäksisen veden kalojen kanssa. Tästä syystä osa on voinut kärsiä ja aiheuttaa sairastumisia. Jos vesi on hyvin pehmeää, omenakotilot ovat voineet kuolla kuoren vaurioitumiseen; kuori hapertunut kun vesi on liian hapanta. Kalojen ja varsinkin kotiloiden katoaminen tarkoittanee sitä, että ne ovat kuolleet ja nyt mätänevät jossain kolossa. Varsinkin kuollut kotilo pilaa tuollaisen alle 100 litraisen akvaarion veden helposti ja nopeasti. Muutamien tuntien muuttostressi ei yleensä tapa kaloja, mikäli ne kuljetetaan oikein (riittävän pinkeä pussi että happea riittää vedessä, pimeässä etteivät stressaa turhia ja tarpeeksi pitkä totutus/kotiuttaminen uuteen altaaseen). Muuton sössimällä voi toki aiheuttaa tautien valtaanpääsyn, kun stressaantuneen kalan vastutuskyky ei vain riitä. Nuo taudit voivat sitten tappaa myös jo altaassa olleita kaloja.
Järkevintä on pitää allas juuri sellaisena kuin se nyt on ja selvittää samennuksen syy. Onko allas uusi vai vanha, onko kypsytetty oikein, onko altaan eläimistö muuttunut nopealla aikataululla tai muuten radikaalisti? Millaiset suodattimet altaassa on? Onko nitraattia? Ensimmäinen tehtävä on varmistaa riittävä suodatus ja varmistaa että bakteerikantaa on riittävästi. Sen jälkeen voi pohtia johtuuko sameus levästä tai muusta bioperäisestä; osuuko altaaseen auringonvaloa? Millainen valaistus (teho ja käyttötunnit), millainen lannoitus?
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Junior Member
En kaikkea poistanut ja siis soraa poistin lähinnä ja en yksinkertaisesti keksinyt muuta ja yksi kaveri sanoi että hällä ongelma poistui ku muutti allasta ja uudet sorat mutta ite aion pitää noi sorat mitä nyt on tuolla,vuoden vanha akvaario eli ei aivan uusi,omenakotilot eläneet tuolla ennemminkin että mikä lie poikasille(3-viikkoiset) käynyt.osa löytyi(pelkät kuoret). Mä oon koittanu selvittää tuota syytä ,tätä on siis ollut jo jonkun aikaa. Se millä sain veden kirkastumaan oli se että poistin soraa jota siis oli liikaa, vaikka oon aloittelija sillain niin oon lukenut kypsytysohjeet yms eli joo,kyllä se oikein on ja tosiaan,ei uusi akvaario oo. Mulla on sellaiset testijutskat missä on ph,NO2, kh, gh eli ph 7, NO2 0,00 mg/l,tänään otettu.Joo,pitää koittaa vaan selvittää tätä asiaa mutta se on just ku yksi sannoo toista ja toinen toista,kaverilla akva ja se sano et poista sitä vanhaa kakkaista soraa...mutta kaiken ku tietäis....kiitoksia kuitenkin teille vastanneille:)
-----
ainiin joo,postin kaikki koristeet yms hetkeksi ni ei niitä omenakotilovauvoja ole missään kolossa...josko noi monnit on vetäneet,ne oli aikas pienii.....noin pieniä ei oo ennen tuolla ollut,tosin ne sai olla 3-viikkoa rauhassa mutta hieman outoo toi katoaminen kyl on...
-----
ei oo eläimistö muuttunut radikaalisti,hmm,mulla tuollainen aika perus sisäsuodatin...halpis joo mutta toimiva ja allas vuoden vanha tosiaan.en pessyt koristeita,laitoin ne vaan takas...muuttostressistä,ne kuollee kalat oli kaikki monnia lukuunottamatta mun kaverilta,siksi epäilen sitä....omia mulla samaa lajia mutta olivat eri kokoluokkaa ni siksi erotin että ne oli mun kaverilta. Juups,koitan selvitellä...
-----
ainiin joo,postin kaikki koristeet yms hetkeksi ni ei niitä omenakotilovauvoja ole missään kolossa...josko noi monnit on vetäneet,ne oli aikas pienii.....noin pieniä ei oo ennen tuolla ollut,tosin ne sai olla 3-viikkoa rauhassa mutta hieman outoo toi katoaminen kyl on...
-----
ei oo eläimistö muuttunut radikaalisti,hmm,mulla tuollainen aika perus sisäsuodatin...halpis joo mutta toimiva ja allas vuoden vanha tosiaan.en pessyt koristeita,laitoin ne vaan takas...muuttostressistä,ne kuollee kalat oli kaikki monnia lukuunottamatta mun kaverilta,siksi epäilen sitä....omia mulla samaa lajia mutta olivat eri kokoluokkaa ni siksi erotin että ne oli mun kaverilta. Juups,koitan selvitellä...
1xhamsteri
1xhamsteri
-
- Junior Member
Re: Ongelmia veden kanssa
Vesi on kirkkaampaa ku soraa poistanut....kalat elossa...ainaki just nyt. Josko tää tästä....mut kalastossa oon entistä tarkempi enkä aina ota vastaan kaikkea,oon kattonut sitä veden lämpötilaa ja sellaista et sopiiko kalat mulle...mulla kh ja gh 6,ph 7,NO2 0,00 ei mul muita tuos testitippajutskas ole,ainiin 26 lämpötila.
1xhamsteri
1xhamsteri
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Hommaa vielä nitraattitesti eli NO3. Nitraattimäärä ei saisi nousta hyvin hoidetussa akvaariossa yli 25 mg/l. Nitraattimäärää tarkkailemalla saat selville sopivan vedenvaihtovälin ja -määrän. Et kertonut, paljonko vaihdat vettä kerralla, tuo kerran viikossa on muuten kyllä hyvä tahti. Sorapohjaa imuroidessa on hyvä tökkiä lapon suppilolla syvemmältäkin, pelkkä pinnan imurointi ei riitä. Muista myös sellainen, että veden kirkkaus ei yksistään kerro veteen kertyneistä kuona-aineista vaan vesitestejä on syytä tehdä säännöllisesti senkin jälkeen kun samennusongelma on ratkennut.
Kultakalat
-
- Senior Member
Millainen suodatin sulla on? Jos sameus johtuu vedessä leijuvasta irtoaineksesta niin sisäsuodatin + hienosuodatuslevy tai -vanu saattaisi kerätä hötöt, tämä siis normisuodattimen lisäksi. Ja tohon kalastoon kannattaisi minustakin panostaa niin ei ainakaan turhia "vääränlaisesta" vedestä johtuvia kuolemia tulisi
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas