-2 lehtikalaa (PH 6-7, lämpötila 24-28°C)
-4 platya (ph 7-8, lämpötila 18-25°C)
-2 albiinomonnia (ph 6-7, lämpötila 20–24°C)
-2 partamonnia (ph 5.5-8, lämpötila 22-28°C)
PH-arvo on 7.5 ja veden lämpötila 23.5-24°C. Kovuutta en tiedä ja nitriittiä/nitraattia en ole koskaan testannut. Akvaario on vuoden vanha ja on toiminut hyvin viime kesään saakka. Kesällä alkoi ilmaantua ongelmia. Neljä platya kuollut ja kaksi kääpiörihmakalaa. Kuolleet platyt olivat laihoja, ja evät olivat lytyssä, eivät koskaan pirteästi pystyssä. Platyt kapenivat, lopulta vain ajelehtivat virran mukana ja yhtenä päivänä ne olivat kuolleita (eri päivinä kumminkin). Samanlaisia oireita on nykyisilläni platyilläkin, ennen olivat isoja, pulleita (vaikkeivat olleetkaan raskaana=juuri synnyttäneitä) ja pirteitä, mutta nyt nekin potee jotain masennusta muistuttavaa

Lisäksi altaassa eleli pitkään onnellisena kaksi kääpiörihmakalaa. Toisen oireista olen tänne kirjoitellutkin. Ne paisuivat, suomut törröttivät pystyssä ja lopulta molemmilta aukesi maha auki. Valkoiset suomujen alla olevat ihokerroksetkin repeilivät puhki ja lopulta ne kuolivat. Kun ensimmäinen rihma rupesi oireilemaan, ostin jotain ainetta, joka tappaa bakteeriperäiset sairaudet. Lääkitsin vettä ohjeiden mukaan, mutta apu tuli liian myöhään. Samoin kävi toisellekin kalalle.
Mulla on myös ongelmia lehtikalojen suhteen. Ensinäkin, kun kaikesta tietämättömänä ostin vähän vajaa 100-litraiseen altaaseen kaksi lehtikalaa, myyjä vakuutti, että pystyvät elämään siellä helposti (ja samainen myyjä on kuulemma joskus myynyt lehtikalan 40-litraiseen ja 11-litraiseen 2 kultakalaa). Kalat näykkivät toistensa eviä ja varsinkin "Haamun" evät on röpelöiset. Kaloista yritän hankkiutua eroon, mutta lahjoittamisessa/myymisessäkin piilee ongelma - en tiedä lehtiksien sukupuolia. Mustalla "Möröllä" on selvästi erottuva kuhmu otsassa (mikä viittaa koiraaseen?).
Veden lämpötila sopii juuri ja juuri kaloilleni. Platyjen ja partamonnien kannalta ok, mutta lehtikaloille sopiva lämpötila on ihan alarajoilla/liian alhainen. Albiinomonneilla taas lämpötila on hipoo ylärajaa. Ph-arvo on liian korkea lehtikaloille ja albiinomonneilla. Pitää kaiketi ostaa PH-arvoa alentavaa ainetta? Nitriittiä/nitraattia en ole koskaan altaasta mitannut. Myyjä ei ole edes kertonut tämmöisestä, ennen kuin reilu puoli vuotta sitten rupesin itse ottamaan asioista selvää.
Akvaarion kasvien nimiä en tiedä, mutta toinen ainakin rönsyilee, kasvaa sekä pituus- että leveyssuunnassa. Kasvi ei lisäänny (kasvata juuria tms) vaan oksia alkaa kasvamaan sivulle päin, mikä nättää idioottimaiselta
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mua tosiaan harmittaa, miksi tässä on käynyt näin?! ''Imuroin'' pohjat 2-3 viikon välein ja samalla myös vettä vaihtuu noin 1/3-osaa. Suodatus pelaa hyvin ja se siivotaan 1-2 viikon välein. Vastauksia tosiaan odottelen. Huomenna kun akvaarioliike aukeaa, aion mennä ja ostaa kaikki kalleimmatkin aineet, jotta nuo kalat selviäsi.