Apua, matoja akvassa!
Valvoja: Moderaattorit
Apua, matoja akvassa!
Löysin äsken levänkaapimen sisäpuolelta vaaleita, ohuita, pari senttiä pitkiä matoja. Laitan niistä videon tänne heti kun pystyn. Onko ne vaarallisia akvaariolle tai kaloille? Ja ennen kaikkea, mitä ne on? Otin niitä jo pois akvasta, teinkö oikein? Kaipaisin pikaista vastausta.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: apua, matoja akvassa!
Harmi, tämä on sellainen aihe josta itse en tiedä juuri lainkaan. Itse tekisin samoin kuin sinä: ottaisin kaikki näkemäni masdot pois varmuuden vuoksi

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Plaanaarioita ne on jos oli oikea nimi.Tulee liikaruokinnasta.Ei kelpaa kenellekkään kalalle ruuaksi(?) Ja äärimmäisen vaikea päästä pirulaisista eroon.
Altaat 1568 L ja 720L.
Okei. Tästä lähin ruokin kaloja kerran päivässä (ennen ruokin kaks kertaa per päivä), ja pidän pari paastopäivääkin, onko ok? Onko ne plaanaariot vaarallisia? Meinaan että voiko ne esim tappaa kaloja? Tällä hetkellä mulla on 12 kardinaalitetraa, 2 piikkisilmää ja 5 mustaselkämonnista, onks ne plaanaariot haitallisia niille?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Ei ole mitään tarvetta panikoida.
Akvaariossa voi olla monenlaisia matoja. Planaariat eli laakamadot ovat yksiä yleisimmistä, mutta eivät suinkaan ainoita. Voit kokeilla tunnistaa matojasi Akvaarion pikkueliöitä kuvauksineen -ketjun kuvista. Pääsääntöisesti kaikki akvaarion pikku kuokkavieraat ovat vaarattomia sekä kaloille että kasveille, vaikka saattavatkin mutustella esimerkiksi mätimunia tai kuolleita kaloja. Kalat yleensä syövät niitä mieluusti, ja siksi ne harvoin pääsevät kalallisessa akvaariossa lisääntymään siinä määrin, että niitä juuri ikinä näkisi. Muutama laakamato, harvasukamato tai torvimato elelee useimmissa akvaarioissa, mutta pieninä ja piileskelevinä niitä harvoin tapaa. Ne ovat normaali osa akvaarion ekosysteemiä, ei syytä huoleen.
Yliruokituissa tai kalattomissa altaissa näitä öttiäisiä voi joskus olla riesaksi asti, jolloin ruokinnan vähennys auttaa. Eivätkä kaikki kalat välttämättä tajua esimerkiksi laakamatoa syötäväksi, joten ne voivat pärjäillä yllättävän hyvin kalojenkin kanssa.
Itse olen keräillyt rapuakvaarioon tarkoituksella pientä eläintarhaa näistä pikkueläimistä. Makunsa kullakin.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Akvaariossa voi olla monenlaisia matoja. Planaariat eli laakamadot ovat yksiä yleisimmistä, mutta eivät suinkaan ainoita. Voit kokeilla tunnistaa matojasi Akvaarion pikkueliöitä kuvauksineen -ketjun kuvista. Pääsääntöisesti kaikki akvaarion pikku kuokkavieraat ovat vaarattomia sekä kaloille että kasveille, vaikka saattavatkin mutustella esimerkiksi mätimunia tai kuolleita kaloja. Kalat yleensä syövät niitä mieluusti, ja siksi ne harvoin pääsevät kalallisessa akvaariossa lisääntymään siinä määrin, että niitä juuri ikinä näkisi. Muutama laakamato, harvasukamato tai torvimato elelee useimmissa akvaarioissa, mutta pieninä ja piileskelevinä niitä harvoin tapaa. Ne ovat normaali osa akvaarion ekosysteemiä, ei syytä huoleen.
Yliruokituissa tai kalattomissa altaissa näitä öttiäisiä voi joskus olla riesaksi asti, jolloin ruokinnan vähennys auttaa. Eivätkä kaikki kalat välttämättä tajua esimerkiksi laakamatoa syötäväksi, joten ne voivat pärjäillä yllättävän hyvin kalojenkin kanssa.
Itse olen keräillyt rapuakvaarioon tarkoituksella pientä eläintarhaa näistä pikkueläimistä. Makunsa kullakin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
^ Planariat voivat kuulemma olla haitallisia sukaravuille. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla elelee tossa sokkeloplekovauvojen altaassa torvimatoja runsaan ruokinnan takia. Helppoa elävää ravintoa kaloille, jopa hehkurasboran suuhun mahtuvat.
Ällöjähän ne on mutta ei niitä tartte hipelöidä. Planarioita on taas ainakin joskus ollut tuossa 63-litraisessa.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Okei. Kiitti kun kerroitte, mä olin jo ihan paniikissa. 
Katoin sen pikkueliöketjun, eikä ne mun madot kyllä planarioita ollu...

Katoin sen pikkueliöketjun, eikä ne mun madot kyllä planarioita ollu...
Viimeksi muokannut aksuumi, 18:09, 24.09.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Elite Member
Ovat sitten toden näkösesti jotain harvasukamatoja, jotka ovat siis aivan harmittomia.
Noista planarioista, en oikeen usko että voisivat terveille sukaravuille aiheuttaa ongelmia, ei miula ainakaa sakurat ole kärsiny noista planaarioista, vaikka niitä onkii runsaasti tuolla 40L akvassa.
Noista planarioista, en oikeen usko että voisivat terveille sukaravuille aiheuttaa ongelmia, ei miula ainakaa sakurat ole kärsiny noista planaarioista, vaikka niitä onkii runsaasti tuolla 40L akvassa.
Re: Apua, matoja akvassa!
Okei. Yritin äsken laittaa sitä videota tänne, mutta kone ei hyväksyny mp4 muotoa, joten sitä videota saa siis vielä odottaa.