Kypsytys alkaa
Valvoja: Moderaattorit
-
nicholaus82
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Kypsytys alkaa
elikkäs ostin 100l akvan ja nyt uusi suodatin tulossa joten sitten tosi toimiin mutta yksi asia jäänyt epäselväksi että kun ilmeisesti pitää toi tetra safestart ostaa niin tarviiko lisäksi ammoniakkia tai hirvensarvisuolaa myös sitten hankkia? ostin sen ison testi paketin missä jotai 10 eri testiä joten eiköhän riitä mittailuun
ja sitten vielä laitanko kasvit heti vai myöhemmässä vaiheessa? kellä kokemuksia jalustoista kun tuossa ei tullut mukana niin käykö esim vanhan kirjahyllyn alaosa jos esim laittaa kulma rautoja tukemaan? helppivä pliis. jännä tää akva maailma nyt vuoden opiskellut ja aina löytyy jotain kysyttävää
tai sitten mä vain tyhmä..... 
"pakkanen kesyttää nudistin"
-
Butterflies
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Re: kypsytys alkaa
Itse laitoin ekat kasvit muutaman päivän päästä kypsytyksen aloittamisesta. 
Tässä kokemusta akvaariosta 2,5 viikkoa ja voin sanoa että älä hätäile niiden kasvien kanssa. Itselläni kasvit ovat aivan hirveän näköisiä!nicholaus82 kirjoitti:elikkäs ostin 100l akvan ja nyt uusi suodatin tulossa joten sitten tosi toimiin mutta yksi asia jäänyt epäselväksi että kun ilmeisesti pitää toi tetra safestart ostaa niin tarviiko lisäksi ammoniakkia tai hirvensarvisuolaa myös sitten hankkia? ostin sen ison testi paketin missä jotai 10 eri testiä joten eiköhän riitä mittailuunja sitten vielä laitanko kasvit heti vai myöhemmässä vaiheessa? kellä kokemuksia jalustoista kun tuossa ei tullut mukana niin käykö esim vanhan kirjahyllyn alaosa jos esim laittaa kulma rautoja tukemaan? helppivä pliis. jännä tää akva maailma nyt vuoden opiskellut ja aina löytyy jotain kysyttävää
tai sitten mä vain tyhmä.....
-
Anniquu_
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Kyllä, hirvensarvisuolaa tai ammoniakkia pitää myös hankkia; se on ruokaa niille kypsytyksessä akvaan kasvatettaville nitrifikaatiobakteerille. Se simuloi siis kalankakkaa kalattomassa kypsytyksessä.
Itse suosittelen hirvensarvisuolaa, ei tarvitse läträtä ammoniakin kanssa. Maustemitta, eli 1 ml mittalusikka, ja 20 ml lääkeruisku kannattaa myös laittaa ostoslistalle. HSS:ää on (suhteellisen
)helppo mitata ja annostella kun siitä tekee vesiliuoksen, jota sitten annostelee akvaan.
Safestartin sijaan voi myös käyttää multaymppiä. Itse olen hakenut kukkamaasta multaa kun olen kypsyttänyt akvoja.
Kypsytys kannatttaa aloittaa ilman kasveja, jolloin akvassa ei tarvitse pitää valoja -> vähemmän levää. Itse olen istuttanut kasvit ja laittanut valot päälle siinä vaiheessa kun nitriitti on ollut selvästi laskusuunnassa. Kannattaa myös laittaa jotain lannoitettta kasveille, jotta niillä on muitakin kasvuedellytyksiä kuin pelkkää typpeä.
Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta eiköhän siitä kirjahyllystäkin ihan pätevän akvapöydän saisi.
Ja kuule, kysyttävä ja opittava ei tässä harrastuksessa ikinä lopu. Aina voi oppia jotain uutta.
Se tästä niin mielenkiintoista tekeekin.
Safestartin sijaan voi myös käyttää multaymppiä. Itse olen hakenut kukkamaasta multaa kun olen kypsyttänyt akvoja.
Kypsytys kannatttaa aloittaa ilman kasveja, jolloin akvassa ei tarvitse pitää valoja -> vähemmän levää. Itse olen istuttanut kasvit ja laittanut valot päälle siinä vaiheessa kun nitriitti on ollut selvästi laskusuunnassa. Kannattaa myös laittaa jotain lannoitettta kasveille, jotta niillä on muitakin kasvuedellytyksiä kuin pelkkää typpeä.
Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta eiköhän siitä kirjahyllystäkin ihan pätevän akvapöydän saisi.
Ja kuule, kysyttävä ja opittava ei tässä harrastuksessa ikinä lopu. Aina voi oppia jotain uutta.
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
No mutta eikös Safestart sisällä tarvittavia bakuja, joten kalat voi tuoda akvaan heti sen lisäämisen jälkeen eikä sen kummenpaa kypsytystä tarvita. Jos kaloja ei tuo heti, bakut pitää pitää jollain muonalla elossa.
Safestartin ongelma on se, ettei se toimi aina. Syystä tai toisesta bakut ovat kuolleet eikä sen lisäämisestä ole tuon taivaallista hyötyä. Ainoa satavarmasti toimiva tuote on Prodibion BioDigest. Sarjan StopAmmo on pätevä setti startata akva heti. Omaa kokemusta löytyy monen akvan kera BioDigestistä ja on toiminut aina hyvin. Kalat on siis tuotu heti.
Jos käyttää bakutiivistettä, ihan mitä hyvänsä merkkiä, vesiarvoja pitää aina seurata muutama viikko tarkasti. Bakuympillä startattu akva saattaa vilauttaa "käynnistyessään" nitriitin. Yleensä määrä on hyvin vähäinen, jsokus voi olla paikallaa vihtaa hiukan vettä. Oman kokemukseni mukaan nitritti katoaa tämän pienen näyttäytymisen jälkeen eikä sen jälkeen ole koskaan ollut mitään ongelmia. Nitarrun ilemstymiseen on yleensä mennyt parisen viikkoa käynnistyksestä.
Safestartin ongelma on se, ettei se toimi aina. Syystä tai toisesta bakut ovat kuolleet eikä sen lisäämisestä ole tuon taivaallista hyötyä. Ainoa satavarmasti toimiva tuote on Prodibion BioDigest. Sarjan StopAmmo on pätevä setti startata akva heti. Omaa kokemusta löytyy monen akvan kera BioDigestistä ja on toiminut aina hyvin. Kalat on siis tuotu heti.
Jos käyttää bakutiivistettä, ihan mitä hyvänsä merkkiä, vesiarvoja pitää aina seurata muutama viikko tarkasti. Bakuympillä startattu akva saattaa vilauttaa "käynnistyessään" nitriitin. Yleensä määrä on hyvin vähäinen, jsokus voi olla paikallaa vihtaa hiukan vettä. Oman kokemukseni mukaan nitritti katoaa tämän pienen näyttäytymisen jälkeen eikä sen jälkeen ole koskaan ollut mitään ongelmia. Nitarrun ilemstymiseen on yleensä mennyt parisen viikkoa käynnistyksestä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos