Akvaario uusiksi! Mitä keksisin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Akvaario uusiksi! Mitä keksisin?
PH ~7 (tippatestillä)
KH 2 (tippatestillä)
GH ~5 (Liuskatestillä)
Altaalla kokoa noin 130l. Lämpötila 24-25 astetta.
Kalat:
- 13 kuparitetraa
- 3 loistobarbia (yritän myydä/antaa parven jatkoksi)
- 3 Täplämonnista (yritän myydä/antaa parvejatkoksi)
- 4 Sukarapua, 1 tiikerikotilo + Kierteiset
- 2 Maatiaispartamonnia
Pohja on nyt hiekka pohja. Haluaisin vaihtaa sen soraksi. Mikä kala sopii sorapohjalle?
Kuparitetrojen pariksi tahtoisin jonkun isomman pääkalan, joka viihtyy yksin ja sopii litroihini. Mikä olisi hyvä?
Tulevatko pelkät uros kuparitetrat toimeen keskenään, jos luopuisin naaraista, jotka ovat hailakan värisiä?
Kiitos etukäteen kannanotoista!
- Sini
KH 2 (tippatestillä)
GH ~5 (Liuskatestillä)
Altaalla kokoa noin 130l. Lämpötila 24-25 astetta.
Kalat:
- 13 kuparitetraa
- 3 loistobarbia (yritän myydä/antaa parven jatkoksi)
- 3 Täplämonnista (yritän myydä/antaa parvejatkoksi)
- 4 Sukarapua, 1 tiikerikotilo + Kierteiset
- 2 Maatiaispartamonnia
Pohja on nyt hiekka pohja. Haluaisin vaihtaa sen soraksi. Mikä kala sopii sorapohjalle?
Kuparitetrojen pariksi tahtoisin jonkun isomman pääkalan, joka viihtyy yksin ja sopii litroihini. Mikä olisi hyvä?
Tulevatko pelkät uros kuparitetrat toimeen keskenään, jos luopuisin naaraista, jotka ovat hailakan värisiä?
Kiitos etukäteen kannanotoista!
- Sini
240 l
54 l
54 l
-
- Senior Member
Re: Akvaario uusiksi! Mitä keksisin?
Vinkkinä: mieti vielä tuota soraksi vaihtamista. Itse vaihdoin juuri suosiolla soran hiekkaan. Viikoittainen lappoaminen ei oikeasti ole kovin hauskaa etenkään, jos kasveja ja muuta sisustusta on paljon. En tietenkään siivonnut koko pohjaa joka viikko, mutta kyllä siinä oma hommansa oli. Näki hyvin, etten ollut aikoihin saanut lapottua kasvitiheikköjä; nyt pohjaa vaihdon tiimoilta siivotessa sieltä tuli tosi mustaa vettä ja ryönää
.
Nättiähän jokisora toki on, en minä sillä.
Sora myös rajoittaa niitä pohjakalavalintoja tosi paljon. Useimmat kuitenkin tykkäävät nuohata ja tonkia pohjaa. Omat kääpiönuoliaiseni riemastuivat silmin nähden hiekkapohjasta, vaikka useissa lähteissä sanotaan, että ne viihtyvät sorallakin (kukaan tuskin lienee tehnyt gallupkyselyä itse kalojen keskuudessa).

Nättiähän jokisora toki on, en minä sillä.
Sora myös rajoittaa niitä pohjakalavalintoja tosi paljon. Useimmat kuitenkin tykkäävät nuohata ja tonkia pohjaa. Omat kääpiönuoliaiseni riemastuivat silmin nähden hiekkapohjasta, vaikka useissa lähteissä sanotaan, että ne viihtyvät sorallakin (kukaan tuskin lienee tehnyt gallupkyselyä itse kalojen keskuudessa).
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
- Member
Minä lappoan hiekkapohjan viikoittain. Olen lopen kyllätynyt tuohon hienoon hiekkaan
Tälläinen jokisora kiehtoisi hurjasti http://www.petshop.fi/aquarium_accessor ... _25kg.html
Viihtyvätkö piikkisilmät tuollaisella soralla?

Viihtyvätkö piikkisilmät tuollaisella soralla?
240 l
54 l
54 l
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Ei piikkisilmille eikä oikein muillekaan pohjakaloille mitään muuta kuin hienoa hiekkaa. Partiksille nyt voinee sopia pyöreäreunainen sora.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Member
Hei, tulin nyt päätökseen että pidän hiekkapohjan.
Nyt kala ehdotusta akvaani kaipaisin... Loistot lähtivät pois. Ehkä täplämonnisia lisää? ja jokin pääkala taikka parvi. Mitä nyt mahtuisikaan ?
Sini
Nyt kala ehdotusta akvaani kaipaisin... Loistot lähtivät pois. Ehkä täplämonnisia lisää? ja jokin pääkala taikka parvi. Mitä nyt mahtuisikaan ?
Sini
240 l
54 l
54 l
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Mites olis joku ahven? 

-
- Advanced Member
- Viesti:
Ovatko partamonnit eri sukupuolta? Jos ovat, niin sulla on kohta allas täynnä vauveleita joita joudut vetelemään pöntöstä alas kun kukaan ei huoli... 

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Member
-
- Advanced Member
Uroksella on selvä ja komea "parta" ja naaraalla partaa ei ole
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Member
Piikkarit pärjää mainiosti tolla jokisoralla. Mun ex-duunissa pidettiin piikkarit juurikin tolla hiekalla varustetussa altaassa. Kokeiltiin jossain vaiheessa hiekalla, mutta tappiot oli liian kovia ku pohjaa piti puhdistaa. Hiekkapohja tukkeutuu tosi helposti. Ennen meillä pidettiin piikkarit sorapohjalla eikä sillonkaan ollu mitään ongelmia. Jokisorapohjaan päädyttiin kalojen helpomman havaittavuuden kautta. Hiekkapohjakokeilu jäi lyhyeksi.
Itse olen hiekan kannalla. Palettikala pariskunta?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Hiekkan kannalla, hiekkapohja ei ainkaan täällä ole tukketunut (kaikissa akvaarioissa on hiekka) lappuksen yhteydessä vähän pöyhii ja se siitä. Sora toden näköisesti kaduttaa vielä jossain vaiheessa, jos esim ajattelisit ottaa jotakin kaloja, jotka tarvitsisivat hiekkapohjan, joutuisit vaihtamaan takaisin.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta itselläni kokemusta molemmista pohjista piikkisilmillä. Jokisorassa piikkisilmät kaivautuvat soran sekaan, hienossa hiekassa eivät tätä tee. Joten kumpi on niille luonnollista? Vai onko joku nähnyt että kaivautuvat hienoon hiekkaan? Itsekkin olen ollut sen kannalla että piikkisilmät hienoon hiekkaan, mutta kun vaihdoin hienoon loppui kaivautuminen ja nyt olen jo jonkun aikaa itsekseni miettinyt kumpi niille on luonnollista?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Ainakin loaches.com kertoo piikkisilmien pitävän pehmeästä pohjamateriaalista. En mikään maantieteilijä ole, mutta luulisin monen makean veden lätäkön pohjan koostuvan ennemmin hiekasta ja mudasta kuin jokisorasta. Mulla ainakin piikkisilmät seulovat kidusten läpi hiekkaa, kuten monniset.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
Ehkä se hiekka tuntuu turvalliselta ilman kaivautumistakin, kun tajuaa että kaivautua pystyy jos hetki tulee? Kaukaa haettua, joo...
Jos haluaa soralle piikkisilmiä, niin yksi mahdollisuus on laittaa sitten kunnolla tammenlehtiä soran päälle. Niiden väleissä sitten tykkäävät puputtaa piikkaritkin. Siinä on kyllä semmonen ongelma, että tammenlehtisen pohjan lappoaminen on aika karseeta puuhaa.
Jos haluaa soralle piikkisilmiä, niin yksi mahdollisuus on laittaa sitten kunnolla tammenlehtiä soran päälle. Niiden väleissä sitten tykkäävät puputtaa piikkaritkin. Siinä on kyllä semmonen ongelma, että tammenlehtisen pohjan lappoaminen on aika karseeta puuhaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Olen nähnyt monesti, kun omat piikkisilmäni (uivat jo kirkkaammissa vesissä) kaivautuivat hiekkaan, mutta vain, jos säihkähtivät jotain (lappoaminen tms.)
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-
- Elite Member
Ite olen kyllä kanssa ehdottomasti sitä mieltä että piikkisilmille tulee olla hieno hiekka pohja, että pääsevät kaivelemaan ja siivilöimään siitä ruokansa.
-
- Advanced Member
Satuin tänään näkemään kun oma piikkisilmäni tuli hiekasta ylös. Mulla on sika iso ja rehevä vallisneria pusikko yhessä nurkassa ja siellä ne yleensä piilottelee joukkiolla, mut tänään pohjatablettia pudotellessa näin tuon hiekasta nousemisen.
Minä vaihdoin jokisorasta maxit hiekkaan, enkä koskaan enää sitä karkeampirakeista huoli. Siinä jokisorassa ei tahtonnut kasvitkaan pysyä pohjassa , eikä ne oikein kasvanutkaan niin hyvin kuin tässä.
Pienemmässä altaassa on bilteman hiekka ja monnisia pohjalla, täplämonnit kutivat ja nyt poikaset ja isot monnit tonkivat ja kyntävät tuota pohjaa tosi mielissään. Olisi vaikea kuvitella niitä karkeammalle.
Mä mietin kans sulle noita palettikaloja, mut en nyt tähän hätään osaa sanoa niiden vesivaatimuksista, mut äkkiäkös sen googlettaa. Ne on minusta ainakin kovin nättejä. Ilmeisesti ei kovin vaativiakaan...
Niin joo ja jos nyt pidät tuon hiekka pohjan, niin ehdottomasti kandee miettii piikkisilmiä, ainoa juttu vaan on se, että ne ovat aika lämpimän veden kaloja, nuoliaisia kun ovat. Mulla on n. 27 asteinen vesi ja kovasti eloisia, kunhan tuleva sieltä vallupuskasta vaan esille.
Minä vaihdoin jokisorasta maxit hiekkaan, enkä koskaan enää sitä karkeampirakeista huoli. Siinä jokisorassa ei tahtonnut kasvitkaan pysyä pohjassa , eikä ne oikein kasvanutkaan niin hyvin kuin tässä.
Pienemmässä altaassa on bilteman hiekka ja monnisia pohjalla, täplämonnit kutivat ja nyt poikaset ja isot monnit tonkivat ja kyntävät tuota pohjaa tosi mielissään. Olisi vaikea kuvitella niitä karkeammalle.
Mä mietin kans sulle noita palettikaloja, mut en nyt tähän hätään osaa sanoa niiden vesivaatimuksista, mut äkkiäkös sen googlettaa. Ne on minusta ainakin kovin nättejä. Ilmeisesti ei kovin vaativiakaan...
Niin joo ja jos nyt pidät tuon hiekka pohjan, niin ehdottomasti kandee miettii piikkisilmiä, ainoa juttu vaan on se, että ne ovat aika lämpimän veden kaloja, nuoliaisia kun ovat. Mulla on n. 27 asteinen vesi ja kovasti eloisia, kunhan tuleva sieltä vallupuskasta vaan esille.
1000 litraa vesivahinkoa