Milloin pitää uusia silikonit?
Valvoja: Moderaattorit
Milloin pitää uusia silikonit?
Haettiin juuri 317l allas, käytöstä siis suoraan.
Kotona huomattiin että yhdessä parista saumasta silikonit repsottavat suht pahannäköisesti omaan silmään. Vajaa puolisenttiä saumaa on irtaallaan reunasta.
Milloin on oikeasti syytä vaihtaa silarit?
Lueskelin tuota vanhempaa ketjua ja eriäviä mielipiteitä tuli ilmi.
Löytyykös Oulusta akvaristia joka tietäisi asiasta jotain tai voisi tulla katsastamaan akvaarion kunnon?
Kotona huomattiin että yhdessä parista saumasta silikonit repsottavat suht pahannäköisesti omaan silmään. Vajaa puolisenttiä saumaa on irtaallaan reunasta.
Milloin on oikeasti syytä vaihtaa silarit?
Lueskelin tuota vanhempaa ketjua ja eriäviä mielipiteitä tuli ilmi.
Löytyykös Oulusta akvaristia joka tietäisi asiasta jotain tai voisi tulla katsastamaan akvaarion kunnon?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Milloin pitää uusia silikonit?
Kyllä minä ainakin vaihtaisin silikonit suosiolla, ennen käyttöön ottoa. Akvaarion siirto ja uuteen paikkaan täyttäminen aiheuttaa lasisaumoihin rasitteita, saattaa säästyä ikäviltä yllätyksiltä ja jos allas on kehyksellinen silkkarit on helpo uusia. Yhden tai kahden illan jobi, vanhojen silikonien raapinen ikkunalastalla on se suurin työ... Viikko kaikkine kuivumisineen. Työtähän se vaatii, akvaario silikoni ei maksa kuin sen alle kympin, puristin allen sen claes ohlssonilla on ainakin ollut akvaariosilikonia. Jos tosiaan silikoni irtoaa, on siinä turha säästellä, itse ainakin aina olen vaihtanut vanhoista altaista silikonit ennen käyttöön ottoa, sittenpähän tietää ainakin niiden kunnon...
- j o n i -
- j o n i -
Näyttääpi siltä että uusintaan menee. Kannattaako tehdä itse vai antaa ammattilaisen hoitaa homma?
Paljon maksaa Oulussa, tietääkö kukaan?
Paljon maksaa Oulussa, tietääkö kukaan?
Se tärkein sauma on lasien välissä, ja jos haluaa sen uusia, on allas purettava kokonaan. Sisäpuolisella saumalla ei periaatteessa ole muuta tarkoitusta kuin suojata lasien välistä saumaa. Vaikka se olisikin irtonainen, kulunut, ei sillä ole altaan kestoon mitään vaikutusta. Kannattaa viedä ammattilaiselle, kun on noinkin isosta altaasta kyse. Silloin työlle saa lisäksi takuun.
Ei kun uusimaan. Ei siksi, että olis tarpeellista niin pienen "kauneus"virheen vuoksi, mutta silikoonien uusiminen vois olla mieleenpainuva kokemus. Olen varma, jollet ole aiemmin silikoonausta tehnyt, niin lopputulos ei ole yhtään parempi kuin nyt, pieni repsottava reuna. 

No voihan.
Allas ei siis vuoda, on ollut koko ajan käytössä, silikonit ovat pehmeät ja näyttävät hyviltä, paitsi tuommoiselta 30cm matkalta.
Jossei tällä ole siis kestoon mitään vaikutusta, kannattaako sitä rueta uusimaan ollenkaan? Jos tosiaan kyse on vain esteettisestä haitasta?
Jos tekeekin altaalle enemmän hallaa?
Pitäisikö lyödä vedet vain pönttöön porisemaan ja jättää koko silikoonaus tekemättä? :S
Allas ei siis vuoda, on ollut koko ajan käytössä, silikonit ovat pehmeät ja näyttävät hyviltä, paitsi tuommoiselta 30cm matkalta.
Jossei tällä ole siis kestoon mitään vaikutusta, kannattaako sitä rueta uusimaan ollenkaan? Jos tosiaan kyse on vain esteettisestä haitasta?
Jos tekeekin altaalle enemmän hallaa?
Pitäisikö lyödä vedet vain pönttöön porisemaan ja jättää koko silikoonaus tekemättä? :S
-
- Advanced Member
No jos se on ollut käytössä koko ajan ja vain päivän/ pari ilman vettä, niin en näe syytä miksi pitäisi silikonit uusia. Jos mielenrauhaa haluat, niin koeponnista kylppärissä, itse olen kerran tuohon 250-litraseen vaihtanut silikonit, alkoi vuotaan, ja iso työmaa sekin, silikoni on yllättävän kestävää.
10pv ollut kuiviltaan nyt. Kylppäriin ei taida akvaa saada mitenkään tasaisesti, eli pitää koetäyttää tuossa olkkarissa. 
Oikeastaan mielenrauhan takia haluaisin tuon korjata. Jos akvaario alkaa vuotamaan, niin eihän se kaikkia vesiä heti lattialle valuta vaan juurikin tiputtelee, eli vesi saadaan kyllä pois ajoissa jos vuotoa tapahtuu?
Edellinen allas otettiin käyttöön vaikka oli ollut 1,5vuotta kuiviltaan. Silikonit oli tosin kunnossa..

Oikeastaan mielenrauhan takia haluaisin tuon korjata. Jos akvaario alkaa vuotamaan, niin eihän se kaikkia vesiä heti lattialle valuta vaan juurikin tiputtelee, eli vesi saadaan kyllä pois ajoissa jos vuotoa tapahtuu?
Edellinen allas otettiin käyttöön vaikka oli ollut 1,5vuotta kuiviltaan. Silikonit oli tosin kunnossa..
Ei se silikoni mene miksikään vaikka akvaario on kuivillaan.
En mä kyllä lähtis uusimaan. Muutenkin ihmetyttää tää vaihtovillitys.
-
- Advanced Member
Melkein samaa mieltä. Meillä oli melkein 20-vuotta eräs allas, ei koskaan kenelläkään käynyt mielessäkään silikoneja vaihtaa.Teemu Salonen kirjoitti:En mä kyllä lähtis uusimaan. Muutenkin ihmetyttää tää vaihtovillitys.
Jos et ketään muuta saa vaihtamaan silikooneja niin voin ne sulle uusiksi vetää mikäli asut keskustan alueella
vaihdoin just viikolla omaan altaaseeni, joka on samankokoinen ja rakensin samalla mattosuodattimen.. Suosittelen tuota kyseistä suodatinta sinkunkin altaaseen 

Akvaarioharrastusta lähes 20 vuotta
Taidetaan kyllä jättää uusimatta. Kuitenkin pohjalla on ollut koko ajan vettä, eli kosteana ovat olleet.
Lisäksi nämä repsottavat saumat ovat nimenoman pohjassa, eihän tällä ole merkitystä?
Mitä muuten tuumitte, kun altaalla on perus alumiinijalusta ja edellisellä omistajalla oli siinä välissä tuommoinen styroksiviritelmä, niin kannattaa se jättää siihen väliin vai ottaa pois? Onko haittoja?
Kyseisessä altaassa oli muutenkin ihan ihme viritelmiä, ihan nauratti kun haettiin allasta.
Omistajalle oli sanottu että kun altaassa on hiekkapohja pitää sinne saada rikottua pintaa jollain tavalla. Hänelle oli suositeltu lasinpalasien liimaamista altaan pohjaan. Että silleen. Näistä ei ilmeisimmin kyllä ole mitään hyötyä, mutta tuskin haittaakaan?
Lisäksi nämä repsottavat saumat ovat nimenoman pohjassa, eihän tällä ole merkitystä?
Mitä muuten tuumitte, kun altaalla on perus alumiinijalusta ja edellisellä omistajalla oli siinä välissä tuommoinen styroksiviritelmä, niin kannattaa se jättää siihen väliin vai ottaa pois? Onko haittoja?
Kyseisessä altaassa oli muutenkin ihan ihme viritelmiä, ihan nauratti kun haettiin allasta.
Omistajalle oli sanottu että kun altaassa on hiekkapohja pitää sinne saada rikottua pintaa jollain tavalla. Hänelle oli suositeltu lasinpalasien liimaamista altaan pohjaan. Että silleen. Näistä ei ilmeisimmin kyllä ole mitään hyötyä, mutta tuskin haittaakaan?
-
- Advanced Member
No ei tuossa lasin liimaamisella pohjaan ole mitään ihmeellistä, jos ovat pengerryksen tukena. Nuo pengerrykset kun eivät pysy pitkään, olen itse kokeillut juurakoita ja kiviä niitä pitämään, vaan ei pysy.
Aika huonosti ovat kiinni juu, silikoonit irtoilevat pikkuisen lasien reunoilta, lasit kuitenkin pysyy kiinni.
Miten tuon styroksin kanssa? Kohta nostellaan akvaa alustan päälle, ottaako pois vai ei?
Koetäyttö lähtee käyntiin tänään illalla. Kuinka paljon olisi hyvä täyttää ensin?
Vajaa puolet ja odotella muutama päivä ja sen jälkeen lisää?
-----
Koetäyttö siirtyy, jalusta on yhdestä jalasta vino, eli alle etsiskellään jotain metallia. Styroksin otimme välistä pois ja allas tulee oman alustansa päälle.
Onkohan normaalia että akva on molemmilta reunoilta sentin yhteensä isompi kuin itse jalusta? Onhan varmasti tälle akvalle tarkoitettu?
Miten tuon styroksin kanssa? Kohta nostellaan akvaa alustan päälle, ottaako pois vai ei?
Koetäyttö lähtee käyntiin tänään illalla. Kuinka paljon olisi hyvä täyttää ensin?
Vajaa puolet ja odotella muutama päivä ja sen jälkeen lisää?
-----
Koetäyttö siirtyy, jalusta on yhdestä jalasta vino, eli alle etsiskellään jotain metallia. Styroksin otimme välistä pois ja allas tulee oman alustansa päälle.
Onkohan normaalia että akva on molemmilta reunoilta sentin yhteensä isompi kuin itse jalusta? Onhan varmasti tälle akvalle tarkoitettu?
Oletan altaan olevan giantin kehysallas, joten jalustan ja altaan väliin tulee laittaa levy ja solumuovi/styrox. Mikäli allas on kalusteallas ei altaan ja jalustan väliin saa laittaa mitään.
Sillä ei ole merkitystä missä kohtaa repsottavat silikoonit ovat sillä vedellä on ikävä taipumus löytää reittinsä aina. Suosittelen altaan uudelleentiivistystä tässä vaiheessa kun se on vielä tyhjä ja kaloja ei ole.
Kerralla vaan vedet sisään ja jos on vuotaalseen niin se näkyy heti. Itse altaita rakentaneena koeponnistjs tehdään kerralla ja kun vesi pysyy sisällä niin allas tyhjennetään ja laitetaan myyntiin/käyttöön..
Sillä ei ole merkitystä missä kohtaa repsottavat silikoonit ovat sillä vedellä on ikävä taipumus löytää reittinsä aina. Suosittelen altaan uudelleentiivistystä tässä vaiheessa kun se on vielä tyhjä ja kaloja ei ole.
Kerralla vaan vedet sisään ja jos on vuotaalseen niin se näkyy heti. Itse altaita rakentaneena koeponnistjs tehdään kerralla ja kun vesi pysyy sisällä niin allas tyhjennetään ja laitetaan myyntiin/käyttöön..
Tehdään sitten niin, eli silikoonit vaihtoon, On ainakin vamasti pitävä allas, eikä tarvitse pitkään aikaan huolehtia niiden kunnosta.
Mitäpäs Deco jos tulet kaveriksi, paljonko sulla on taksa?
Välineet löytyy kaikki meiltä.
Mitäpäs Deco jos tulet kaveriksi, paljonko sulla on taksa?
Välineet löytyy kaikki meiltä.
Voin tarvittaessa tulla jelppimään
Kärkkäisellä oli edullisa lasisilikoonia hintaan a'4,90€ / 300ml. Itsellä meni yksi tuubi ja toisen otin varuiksi.. Missäs päin Oulu asustat?

Laitoin yksärillä viestiä sinulle.