40-litraiseen minikalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NisseR
Starting Member
Starting Member

40-litraiseen minikalasto

Viesti Kirjoittaja NisseR »

Tervehdys!

Tuli ihan ex tempore hommattua tuollainen aivan pikkunen 40-litrainen pönttö tarvikkeineen, kun halvalla sai. Tarkoitus olis lähipäivinä ruveta sitä sisustamaan ja pistämään pystyyn. Yleensä ollaan tankkien kalastot suunniteltu ihan itse emännän kanssa, mutta kun mulla ei ole ikuna ollut alle 100-litraista pönttöä, ajattelin turvautua teidän apuunne. Eli kalasto-ideoita pikkutankkiin kaipaillaan! Mitä villeimmätkin ideat otetaan mieluusti vastaan. Vesiarvot ja lämpötila sitten kalaston mukaan. Eihän noin pieneen akvaarioon hirveesti erilaisia lajeja ole tarjollakaan, mutta pistäkää nyt ehdotuksia kuitenkin!
-Nisse
Akvaharrastaja
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: 40-litraiseen minikalasto

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Ainoa, mitä keksisin tuonne pohjalle olisi pikkumonnisia, Sopiva lämpötila on 25 °C, pH 6-8 ja vesi dH 2-25 ja pinta/keskiveden kalaksi sitten niitä miljoonakaloja. Jos et niitä halua, niin en nyt juuri keksi muuta :mrgreen:
54 litraa läträilyä
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Kyllähän 40 litraseen mahtuu vaikka mitä, muutamia ehdotuksia:
1. erilaiset pienet rasborat, esim. kääpiörasbora, hehkurasbora, helmiseeprakala (ent.helmirasbora)...
2. Melkein kaikki sukaravut sopii hyvin, esim. kirsikkasukaravut, tulisukaravut...
3. yksi taistelukala uros
4. tetroista ainakin hehkutetra ja sinineontetra ovat ehkä tarpeeksi pieniä (?)
5. tulimakkarakala
6. korurihmakala

Tuossa nyt muutamia ehdotuksia, mitä tuli ensimmäisenä mieleen [;)]
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minulla on samanlainen allas karanteenialtaana, siellä on asukkaina 6 sinineontetraa ja kaksi partispoikasta. Suodattimena pienin Aquaball ja 40W lämppäri. Tetrat ovat ihan pirteitä ja leikkisiä, kasveista tykkäävät jotta voivat olla piilosilla, myös pohjan muodostelmat ovat niiden mieleen. Pieni on myös yllättävän kaunista katseltavaa, oma pieni biotooppinsa on omalla laillaan viehättävä.

Rapualtaana varmaan ihan mainio, itse en niistä oikein ole innostunut. kotiloita on jonkinverran ja niistä sitten tulee runsastuttuaan isomman altaan herkkua kun ne kuivataan ja murskataan huhmarissa.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Hehkurasboroita 15 kpl laittaisin minä, tai kääpiö, tai mini, tai muita pikkurasboroita. Ja sitten jotain ihanaa pienilehtistä korkeutta kasvavaa kasvia, jonka lisäksi ehdottomasti sammalia jotka saisivat täyttää akvaariota rauhassa.
Xam
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Xam »

Kääpiöpallokalallekin sanotaan 40 litraa riittävän, sinäänsä ihan ymmärrettävää kun pieniä ovat eivätkä mitään kauheita spurttereita. Kenties tuommoisesta saisi niille lajiakvan (1 uros ja pari naarasta?). Itse en kyllä uskaltaisi palluroita niin pieneen laittaa, vettäkin pitäisi olla kokoajan vaihtamassa.

Tosiaan, joitain pieniä rasboroitahan tuonne menisi parvellinen, tai milliksiä, kai tuohon taistokin mahtuisi...

Rapulaksi kävisi, tai kotiloille. Itselläni 70l täynä kotimaisia selkärangattomia, jotka kyllä varmasti 40 litraisessakin viihtyisivät. Saisi samalla kaloille elävää ravintoa kasvateltua.
Rulla
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Kyllähän tuollaiseen vaihtoehtoja löytyy! Pienet rasborat, sukaravut ja monnisten minisarjalaiset jo mainittiinkin, samoin korurihmat (jotka ovat kyllä omia lemppareitani). Lisäksi hyviä vaihtoehtoja ovat esim. murisijarihmakala, pienet Betta-suvun lajit (esim. Betta brownorum), nuolimonnit ja pienenpienet nuoliaiset kuten kääpiöseepranuoliainen (vai oliko se seeprakääpiönuoliainen..?). Joitakin näistä kuten noita bettoja saattaa joutua vähän metsästämään, mutta sehän on pelin henki. [;)]
Hyviä kasvej ovat mm. poimupatsuli, kääpiökyynel, kääpiökieli, echinodorus tenellus (kääpiömiekkakasvi/pikkusuokki..?), hentorotala, neulaheinä, hapsurotala, hapsuruoho jne ja tosiaan erilaiset sammalet.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Pitäsköhän omaan 40L akvaan hommata korurihmakala pariskunta sakurasukarapujen seuraksi.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Laittakaa ne nanoriutoiksi. ;) Minulla nyt ei ole muutakuin positiivista sanottavaa tästä meriveteen sirtymisestä, joten suositellaan nyt muillekkin. :)
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Hohtomiljoonakaloja, jäävät pieneksi, pysyvät kokoajan näkyvissä, eri värisiä, sekä sopivat pehmeäänkin veteen. Itse hankin juuri 12kpl sellasia, ihania!
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Minä en laittaisi tavallisia miljoonakaloja, ainakaan naaraita, kun akva on tuon kokoinen. Hohtosellaiset voisi mennäkin, sopisko siihen kenties omppuja, sukarapuja tms mukaan?

Voihan tuosta tehdä taistopalatsin yhdelle uroksellekin, tai sit hommata muita bettoja. (Joku sanoi että niistä vois mennä pariskunta ton kokoseen? En kyl oo varma)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Pieni haaremi kääpiöpallokaloja, vai onko jo liian pieni? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

MA7xGE kirjoitti:Pieni haaremi kääpiöpallokaloja, vai onko jo liian pieni? 8O
Tuskinpa on liian pieni, kääpiöpallot on niin pieniäieniäpieniäpienenpieneksi rutistettuja rusinoita :) Mutta söpöjä sellaisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”