Nitriittiä
Valvoja: Moderaattorit
Nitriittiä
Mulla on ollut nitriittiä akvassa jotain 5 päivää, ehkä enemmänkin. Ohjeeksi sain, että pitää vaihtaa vettä jotta nitriitti häviäisi. Oon vaihtanu vettä joka päivä, eikä nitriitin määrä ole laskenut yhtään. Mitä pitäisi tehdä?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: nitriittiä
Onko sulla hiekka vai sorapohja altaassa?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Onko allas kuinka kauan ollut pystyssä? Mitä elämää siellä on? Mikä suodatus? Onko kaikki kalat/muut tallessa ja hengissä?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hiekkapohja, 5 mustaselkämonnista, 12 kardinaalitetraa, petokotilo, 2 piikkisilmää, taistelukala(sairasakvassa), kaikki on pysynyt hengissä. Suodatin on pumpun sisällä, pumpun merkki on aquael.
-
- Starting Member
Kyllähän nitriitin määrä hetkellisesti vähenee sillä vedenvaihdolla, koska hanasta ei tule nitriittiä.
Itse sain vanhalta, kokeneelta konkarilta ohjeistuksen: Ruoki kalat ensin, lappoa pohja huolellisesti, ettei sinne jäisi likaa, mikä ei riittämättömän bakteerikannan vuoksi muutukaan nitraatiksi vaan nitriitiksi. Vaihda 80% vedestä ja sitten bakteerit Prodibio Bio Digest ampullista tai Tetra SafeStart pullosta. Sitten pidät kaloja dietillä muutaman vuorokauden, että bakteerikanta ehtii lisiä, ennenkuin sitä taas kuormitetaan. Jatkossakin ruoki kaloja hyvin maltillisesti.
Itse sain vanhalta, kokeneelta konkarilta ohjeistuksen: Ruoki kalat ensin, lappoa pohja huolellisesti, ettei sinne jäisi likaa, mikä ei riittämättömän bakteerikannan vuoksi muutukaan nitraatiksi vaan nitriitiksi. Vaihda 80% vedestä ja sitten bakteerit Prodibio Bio Digest ampullista tai Tetra SafeStart pullosta. Sitten pidät kaloja dietillä muutaman vuorokauden, että bakteerikanta ehtii lisiä, ennenkuin sitä taas kuormitetaan. Jatkossakin ruoki kaloja hyvin maltillisesti.
-
- Advanced Member
Kysyn vielä että kuinka paljon ruokit yleensä kaloja esim. päivässä? Entä kuinka usein vaihdat vettä/lappoat pohjan? 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Oletko hanaveden mitannut? Sieltäkin voi nitriittiä tulla, jolloin vaihtamisista ei ole hyötyä.
Vastaus tähän jäi puuttumaan. Ja minkä kokoinen akvaario?Aqualung kirjoitti:Onko allas kuinka kauan ollut pystyssä?
Ruokin kaloja 2 kertaa päivässä, aamulla ja illalla.
Perustin akvan 16. heinäkuuta 2011. Kalat tuli kolmen päivän päästä perustamisesta. Akva 54l. Enkä oo mitannu hanavettä.Aqualung kirjoitti:Onko allas kuinka kauan ollut pystyssä?
Laitoitko perustaessasi sinne bakteerilitkua? Safestart tai Biodigest?
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tay, CorydoradinaeFinland
Altaassa käynnissä uuteen akvaan elimellisesti kuuluva nitriittipiikki? Ite oon kahdessa lutakossa käyttänyt NitriVeciä. Joka muutaman päivittäisen lisäämisen jälkeen syönyt nitriitin pois, ja myrkky on pysynyt pois. Mut monel palstalla siihen suhtaudutaan huuhaana ja toki voi olla et nitriitti olis sit hävinnyt muuteskin.
aloittelijalla 128l ruokapöydällä ja paljon mahdottomia haaveita
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Onko sinulla siis käytössä nitriittitesti? Minkä verran sitä nitriittiä nyt testin mukaan on? Voisi luulla että alkuperäinen nitriittipiikki olisi jo ollut koska akvaario on ollut toiminnassa noin kuukauden. Yleensä nitriittipiikki on tuossa viikon ja kahden viikon välillä akvaarion perustamisesta (tai kypsytyksen aloittamisesta, sulla ollut nyt "kalallinen kypsytys"). Jospa olet ruokkinut liikaa ja sen takia nitriitit ei ehdi laskea kun jo tulee uutta kuormitusta. Nyt tosiaan ensiapuna kalat muutaman päivän ajan ilman ruokaa.
En itse tuossa tapauksessa menisi imuroimaan pohjaa, koska siellä on niitä hyviä bakteereita jotka yrittävät koko ajan tehdä työtä nitriitin muuttamiseksi vaarattomammaksi nitraatiksi. Jos pohjalla on syömätöntä ruokaa näkyvissä, ne kannattaa nyt kuitenkin imuroida pois. Samoin suodatinta ei nyt kannattaisi putsata muutamaan päivään. Sitten kun putsaat suodattimen, puristele sitä ämpärissä jossa on akvaariosta otettua vettä, niin että vain enimmät liat lähtee mutta ei yhtään enempää. Säilyy silläkin tavalla hyviä bakteereja elossa.
Nyt jos sulla on nitriittitesti, mittaa hanavesi. Mulla tulee Espoossa hanasta vettä, jossa on nitriittiä 0,2-0,3 milligrammaa litrassa vettä. Akvaarion hyvät bakteerit hoitavat tuon kun saavat rauhassa tehdä työtä. Jos sun akvaariossa on nitriittiä selvästi enemmän kuin hanavedessäsi, vedenvaihtoja kannattaa nyt tehdä (mieluusti useita pieniä kuin kerralla paljon).
En itse tuossa tapauksessa menisi imuroimaan pohjaa, koska siellä on niitä hyviä bakteereita jotka yrittävät koko ajan tehdä työtä nitriitin muuttamiseksi vaarattomammaksi nitraatiksi. Jos pohjalla on syömätöntä ruokaa näkyvissä, ne kannattaa nyt kuitenkin imuroida pois. Samoin suodatinta ei nyt kannattaisi putsata muutamaan päivään. Sitten kun putsaat suodattimen, puristele sitä ämpärissä jossa on akvaariosta otettua vettä, niin että vain enimmät liat lähtee mutta ei yhtään enempää. Säilyy silläkin tavalla hyviä bakteereja elossa.
Nyt jos sulla on nitriittitesti, mittaa hanavesi. Mulla tulee Espoossa hanasta vettä, jossa on nitriittiä 0,2-0,3 milligrammaa litrassa vettä. Akvaarion hyvät bakteerit hoitavat tuon kun saavat rauhassa tehdä työtä. Jos sun akvaariossa on nitriittiä selvästi enemmän kuin hanavedessäsi, vedenvaihtoja kannattaa nyt tehdä (mieluusti useita pieniä kuin kerralla paljon).
Kultakalat
"Sitten kun putsaat suodattimen, puristele sitä ämpärissä jossa on akvaariosta otettua vettä, niin että vain enimmät liat lähtee mutta ei yhtään enempää. Säilyy silläkin tavalla hyviä bakteereja elossa."
Tällä ohjeella ei ole mitään perustetta todellisuuden kanssa, mutta jos joku haluaa leikkiä akvaarion likavedellä, siitä vain. Lika lähtee suodattimesta paremmin puhtaalla vedellä, suodatinpatruunassa olevat bakteerit irtoaa samalla tavalla oli vesi puhdasta tai akvaariosta otettua p*skavettä. Akvaarion vedessä ei ole yhtään hyödyllistä bakteeria, päinvastoin. Vai oliko tarkoitus kaataa avaariosta otettu huuhteluvesi takaisin akvaarioon, jolloin suodattimesta irronneet bakut pääsee takaisin akvaarioon?
Tällä ohjeella ei ole mitään perustetta todellisuuden kanssa, mutta jos joku haluaa leikkiä akvaarion likavedellä, siitä vain. Lika lähtee suodattimesta paremmin puhtaalla vedellä, suodatinpatruunassa olevat bakteerit irtoaa samalla tavalla oli vesi puhdasta tai akvaariosta otettua p*skavettä. Akvaarion vedessä ei ole yhtään hyödyllistä bakteeria, päinvastoin. Vai oliko tarkoitus kaataa avaariosta otettu huuhteluvesi takaisin akvaarioon, jolloin suodattimesta irronneet bakut pääsee takaisin akvaarioon?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
No sitä vettä ei ole tarkoitus kaataa akvaarioon jos joku tuosta sellaisen ajatusjuoksun mahdollisesti kehittelisi
Sinunko mielestä suodatinpatruunassa ei ole hyödyllisiä bakteereja? Minun mielestäni siellä on jos kerran hyödylliset bakteerit elävät nimenomaan pinnoilla ja vaahtomuovissahan on paljon pintaa, sehän on sen toiminnan perusta sen lisäksi että se kerää isommat partikkelit eli möhnät vedestä. Miksi tuhota ne bakteerit jotka sinne on saatu aikanaan sitä hyvää työtä tekemään?
Jos tarkoitat puhtaalla vedellä suoraan hanasta otettua vettä, ne bakteerit ei ehkä tykkää siitä kloorista ja korkeasta pH:sta ja todennäköisesti suuri osa niistä kuolee. Jos viedään ajatusta vielä pidemmälle, niin sulla on siellä suodattimessa paljon kuolleita bakteereita ja vähän eläviä (ei ehkä samanlajisia mutta niiden kavereita), jotka normaalioloissa huolehtisivat luonnollisesti kuolleiden hajoittamisesta. Uuden tasapainotilan kehittymiseen kuluu taas aikaa ja koska on kyse ketjun aloittajan akvaariosta jossa nitriitti on pääasiallinen ongelma, pyrkisin ylläpitämään bakteeritoimintaa niin vähin häiriötekijöin kuin mahdollista.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos tarkoitat puhtaalla vedellä suoraan hanasta otettua vettä, ne bakteerit ei ehkä tykkää siitä kloorista ja korkeasta pH:sta ja todennäköisesti suuri osa niistä kuolee. Jos viedään ajatusta vielä pidemmälle, niin sulla on siellä suodattimessa paljon kuolleita bakteereita ja vähän eläviä (ei ehkä samanlajisia mutta niiden kavereita), jotka normaalioloissa huolehtisivat luonnollisesti kuolleiden hajoittamisesta. Uuden tasapainotilan kehittymiseen kuluu taas aikaa ja koska on kyse ketjun aloittajan akvaariosta jossa nitriitti on pääasiallinen ongelma, pyrkisin ylläpitämään bakteeritoimintaa niin vähin häiriötekijöin kuin mahdollista.
Kultakalat
Re: Nitriittiä
Vaahtomuovipatruunat eivä ole bakukannan työskentelyalustaa. Sisäsuodatin on mekaninen suodatin.
http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... s.php#sisä
http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... s.php#sisä
Nitriittiä on 5mg/l. Kun käynnistin akvan, käytin safestartia.
Nyt kannattaa tosissaan tehdä tuo rajuriiviön ehdottama suuri vedenvaihto ja lisätä bakuja. Ja kalat totaali-paastolle muutamaksi päiväksi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Onko varmasti kyse tässä ketjussa nitriitistä eikä nitraatista? Aloittajalle kyssäri, onko sulla siis NO2 vai NO3 testi.
No ehkä tää on turha kysymys mutta kysyn silti .. Minkä merkkinen testi, tippatesti ilmeisesti? Omistatko muita vesitestereitä?
Olet siis käyttänyt Safestarttia ja nitriittiä on silti. Jos siellä on tuommoisia lukemia niin mun mielestä pitäisi olla jo kuolleita kalojakin. Siis onko kuolleita kaloja?
No ehkä tää on turha kysymys mutta kysyn silti .. Minkä merkkinen testi, tippatesti ilmeisesti? Omistatko muita vesitestereitä?
Olet siis käyttänyt Safestarttia ja nitriittiä on silti. Jos siellä on tuommoisia lukemia niin mun mielestä pitäisi olla jo kuolleita kalojakin. Siis onko kuolleita kaloja?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Vedenvaihto, lisäät ensin vedenparannusainetta esim. AquaSafe, odottelet hetken, sen jälkeen SafeStart tai Bio Digest, kuten aloittaisit kaiken alusta.
( Nyt ei kannata säästellä aineissa ) Luultavasti on menossa nitriitti piikki, joka akvaarioon tulee käytännössä aina mutta koska sulla on siellä jo kalat, voit tuolla reseptillä saada ne säilymään hengissä piikistä.
( Nyt ei kannata säästellä aineissa ) Luultavasti on menossa nitriitti piikki, joka akvaarioon tulee käytännössä aina mutta koska sulla on siellä jo kalat, voit tuolla reseptillä saada ne säilymään hengissä piikistä.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
Mulla on NO2 testi. Ja sillon ku ostin sen, niin kaupasta sanottiin et se on nitriittitesti. Eikä mulla oo kuolleita kaloja, paitsi et se mun taistelukala kai kuolee, mut se on sairasakvassa. Testin merkki on sera, ja mulla on myös seran PH testi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Juu on se nitriittitesti, eli NO2 on nitriitti. NO3 on nitraatti.aksuumi kirjoitti:Mulla on NO2 testi. Ja sillon ku ostin sen, niin kaupasta sanottiin et se on nitriittitesti. Eikä mulla oo kuolleita kaloja, paitsi et se mun taistelukala kai kuolee, mut se on sairasakvassa. Testin merkki on sera, ja mulla on myös seran PH testi.
Mikä siellä akvaariossa nyt on tilanne? Oletko tehnyt jotain vedenvaihtoja? Onko nitriitti laskenut?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
No kalat on hengissä, nitriitti ei oo laskenut. Kävin tampereen akvaariokalassa, ja ostin jotain ainetta, se oli jotain bakteerijuttua
Oletko tehnyt niitä vedenvaihtoja? Minkä niminen bakteerijuttu?
Millon lisäsit bakteerivalmisteen? Entä millon mittasit nitriitin?
Tein suurvedenvaihdon ja nitriitti laski 0,5 milligrammaan/litra. Mulla on jotain superkaloja, koska nitriittiä oli yli kuukauden 5mg/l ja ykskään kala ei kuollu!! Senhän pitäis olla mahdotonta, vai?
Lisäsitkö suuren vedenvaihdon jälkeen niitä bakuja? Jos et, niin vaihtele sitä vettä nyt tiuhaan, ettei nouse se nitriitti. Jos lisäsit bakut, niin älä sitten vaihda vettä vaan anna niille rauha asettua ja alkaa toimintansa.
Ja valitettavasti ei taida millään kaloilla sellaisia supervoimia olla, etteivät nitriitistä kärsisi, nuo sinun kalaset ovat vain jotenkuten hengissä pysyneet, mutta varmasti pahoin kärsineet ja vaurioituneet.
Ja valitettavasti ei taida millään kaloilla sellaisia supervoimia olla, etteivät nitriitistä kärsisi, nuo sinun kalaset ovat vain jotenkuten hengissä pysyneet, mutta varmasti pahoin kärsineet ja vaurioituneet.