Hunajarihmojen kudetus erillisessä altaassa - vinkkejä!

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Serketa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Hunajarihmojen kudetus erillisessä altaassa - vinkkejä!

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Nonniin.. ja päivitystä.

Poikaset nyt vajaa 3 viikkoisia. Kokoeroja on, mutta ainakaa vielä ei ole isommat pienempiänsä popsineet suihinsa. Ensimmäinen "isompi" vedenvaihto tuli tehtyä, pienin virityksin vain nottei poikaset lapon mukana joudu väärään paikkaan. Että tällä erää taas näyttää tilanne hyvältä. :)

Artemian kasvatus onnistui, joskin on niiiin ärsyttävää että ne munankuoretki uppoaa sinne toukkien mukana. Mitään konstia ei liene erotteluun? Sukkahousun läpi olen valuttanut, tietysti suolaveden eri astiaan ja sitten humauttanut sapuskat kersoille. Ja hyvin maistuu.. nyt olen pitänyt taukoa ja laittanut nobilfluidia. Koskahan niille voisi poikashiutaleita alkaa syöttämään? Minkä kokoosina? Nyt on suurimmat ehkä siinä 3-4 mm:n pituisia. Mittanauha hukassa.. x)

muoks. Nilkkasukka patruunan ympärillä oli hyvä ajatus. Ei joudu poikaset imuun. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Moikka, mtäpä tänään mahtaa siun hunajapoikaslle kuulua? :D
Serketa
Junior Member
Junior Member

Erinomaista! Kiitos kysymästä. :mrgreen:

Isoimmat alkaa jo näyttää kaloilta, ovat jo pienet rihmatkin kasvattaneet. :D Jännä juttu kun samana päivänä kuoriutuneet, evästä saaneet riittämiin ja kokoerot pienimpien ja isoimpien välillä on "hurja"!

Nobilfluid näyttää maistuvan ruokana näille, ainakin suut käy kun ruiskauttaa pullosta veteen tavaraa.

Vielä muutama viikko ja sitten saaki huokaista helpotuksesta. Kriittisimmät ajat alkaa pian olla ohi. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Morjesta taas, mitä mahtaa siun poikasille tänään kuulua? :)
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Serketa kirjoitti:... missäs vaiheessa ootte laittanu suodattimen poikasaltaaseen? Mulla on tommonen yksinkertanen vaahtomuovihärpäke joka liitetää ilmapumppuun. En sitä vielä uskalla laittaa kun on nuo poikaset viel melkosia rääpäleitä.
Laitoin joulukuun puolivälissä hunajarihmakalapariskunnan kutemaan noin 80 litran akvaarioon. Akvaariossa oli koko ajan Eheim professionel puhaltamassa, mutta ulosvirtaus oli viritetty sellaiseksi, että poistoreikiä oli tavallista enemmän ja suurin puhallus osui pohjalle. Pesän rakentamista, kutua ja poikasten kuoriutumista suodatus ei haitannut. Poikaset kuoriutuivat ja niitä lähti vapaasti uimaan arviolta 100-150 kpl.

Laitoin akvaarioon sen verran sapuskaa, että likoeläimet kehittyivät siellä. Siitä ja pintapuhalluksen hentoudesta seurasi, että pintaan kehittyi tukeva bakteerikalvo. Pelkäsin sen haittaavan poikasten hengitystä labyrinttielimen kehittyessä, joten poistin suodattimen ulostulosta siihen viritetyt lisäpätkät.

Se oli virhe. Pintavirtaus kasvoi ja bakteerikalvo hävisi, mutta poikaset olivat viikon verran liian pieniä Eheim prof:n aiheuttamalle virtaukselle. Vain 20-30 poikasta selvisi hengissä. Ne kasvavat nyt valtavaa vauhtia ja syövät hienonnettua kuivamuonaa.

Suodattimen sisältä kaivoin esiin toiset 20-30 poikasta, mutta niistä ei akvaarioon laitettuna ollut enää eläjiksi.

Jos vielä joskus tulisi kudetettua hunajarihmakaloilla, muuttaisin seuraavat asiat: Suodattimen sisäänmenoritilän voisi ympäröidä vaahtomuovilla. Ulosvirtausta heikentävä viritys pitäisi säilyttää pari viikkoa kauemmin.
Serketa
Junior Member
Junior Member

Noniin.. pitkästä aikaa.. On ollut niin kiire nottei kissaakaa ehdi sanoa ku pitkähäntääseks eläämeks.. :mrgreen:

Tuossa pari viikkoa sitten kävi myhkäisesti, suurin osa poikasista kuolla kupsahti samana päivänä. Olosuhteet olivat pysyneet kylläkin muuttumattomana, mutta epäilen syyksi artemian munia jotka olin erehtynyt laittamaan akvaan. Niitähän ei poikaset syö ja voitte kuvitella mikä sotku lastenaltaan pohjalla on ollut. (Noudatin kauppiaan vinkkiä, kunnes luin netistä VÄHÄN paremman ohjeen..) Vahingosta viisastuu kaiketi ja seuraavalla kerralla käytänkin letkua.. :roll:

Nyt on 6-10 poikasta hengissä, kuivaruoka maistuu. Brineshrimp mun mielestä on tuo ruoka mitä niille annan, tuos purkis on siis isoja paakkuja (tubifexin tapaisia) josta sitten sormissa hienonnan sapuskat pieniksi. Osa hiukkasista on sen verran pieniä että menevät pienten suuhun, vierestä olen ruokailua seurannut. Tuo vaahtomuovisuodatin on ollut kätevä, poikaset tuntuvat sieltäkin nyppivän jotain. Samoin kanto-jaavansaniais-sammal-anubias härdelli toimii hyvänä piilona - sen takia en tarkkaa poikasten määrää ole saanutkaan selville.

Nuo on melkein 2 kk vanhoja, saisivat kyllä jo enemmän alkaa kasvamaan koossa eikä vain ruokahalussa. :mrgreen:
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Serketa kirjoitti:...
Tuossa pari viikkoa sitten kävi myhkäisesti, suurin osa poikasista kuolla kupsahti samana päivänä. Olosuhteet olivat pysyneet kylläkin muuttumattomana, mutta epäilen syyksi artemian munia jotka olin erehtynyt laittamaan akvaan. Niitähän ei poikaset syö ja voitte kuvitella mikä sotku lastenaltaan pohjalla on ollut. (Noudatin kauppiaan vinkkiä, kunnes luin netistä VÄHÄN paremman ohjeen..) ...
Mikä vika artemian munissa on? Olen syöttänyt kuivattuja artemian munia hunajarihmakalan poikasille siitä lähtien, kun ne olivat riittävän isoja syömään niitä. Hyvin ne ovat kelvanneet ja poikaset ovat kasvaneet niin, että isoimmille artemian munat ovat jo liian pientä ruokaa. Myöskään tuhoja ei ole tapahtunut lukuun ottamatta tuossa aikaisemmin kertomaani suodatinvirhettä.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Pitäisiköhän tässä puhua kemiallisesti kuorituista artemian munista (dekapsuloitu), joita nyt ei ihan joka paikasta löydy. Ovat mitä loistavin ensimmäinen kiinteä ruoka elävän jälkeen. Lieneekö niin että kuorimattomattomat munat menevät aineenvaihdunnan läpi suuremmin "sulamatta" juuri tuon kovan kuoren vuoksi? tämä nyt on ihan "mutu" heitto asiasta, korjatkaa. Sen verran tuo kuorittu on ainakin on parempaa, että se pehmenee ja turpoaa vedessä lilluttuaan, eli niin ollen maistuu olvanansa paremmin.
Serketa
Junior Member
Junior Member

Ruma mies kirjoitti:
Serketa kirjoitti:...
Tuossa pari viikkoa sitten kävi myhkäisesti, suurin osa poikasista kuolla kupsahti samana päivänä. Olosuhteet olivat pysyneet kylläkin muuttumattomana, mutta epäilen syyksi artemian munia jotka olin erehtynyt laittamaan akvaan. Niitähän ei poikaset syö ja voitte kuvitella mikä sotku lastenaltaan pohjalla on ollut. (Noudatin kauppiaan vinkkiä, kunnes luin netistä VÄHÄN paremman ohjeen..) ...
Mikä vika artemian munissa on? Olen syöttänyt kuivattuja artemian munia hunajarihmakalan poikasille siitä lähtien, kun ne olivat riittävän isoja syömään niitä. Hyvin ne ovat kelvanneet ja poikaset ovat kasvaneet niin, että isoimmille artemian munat ovat jo liian pientä ruokaa. Myöskään tuhoja ei ole tapahtunut lukuun ottamatta tuossa aikaisemmin kertomaani suodatinvirhettä.
Se kun niitä lörähtää viikon aikana melko paljon pohjalle niin ei ne niitä syömähän ehdi.. ja kun pieniä olivat niin en ihan joka päivä vettä voinut vaihtaa. Eikä noille munat kelvanneet. Elävien artemioiden peräs kyllä mentiin... :roll:
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Mahtaako Nastamuumio olla oikeassa ja puhumme eri asioista (kuorittu/kuorimaton)? Minä olen tosiaankin syöttänyt poikasille kuorittuja munia. Vaikka niitä jäisi vähän syömättäkin, syntyvä jätemäärä on niin vähäinen, että siitä ei ole ollut mitään haittaa.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Ruma mies kirjoitti:Mahtaako Nastamuumio olla oikeassa ja puhumme eri asioista (kuorittu/kuorimaton)? Minä olen tosiaankin syöttänyt poikasille kuorittuja munia. Vaikka niitä jäisi vähän syömättäkin, syntyvä jätemäärä on niin vähäinen, että siitä ei ole ollut mitään haittaa.
No anyway, niin tai näin. Taisto puolella muita hyviksi havaittuja ensimmäisiä "ruokia" on esimerkiksi cyclop eeze, joka pehmeytensä vuoksi tuntuu kelpaavan aika pienillekkin. Lisäksi pätenee sama sääntö että yhtä aikaa ei kannata ruokkia elävällä ja kuivamuonalla, tyypeillä menee "pää" sekaisin. Toiseksi, tuo siirtyminen kiinteään ruokaan elävästä on aina pikkasen haastavaa. :D
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Sleepflower kirjoitti:Mulla tuntui ne pikkueläimet (hankajalkaiset ja jotkut minimadot) lisääntyvän samalla, kun ruokin likoeläimiä maitotipoilla/tilkalla suoraan poikasaltaaseen. Liekö syöneet maitoa tai sitten niitä likoeläimiä... Minulla vaan on niin paljon noita poikasia, että ovat jo syöneet ne.
Maitotipoilla? Miten? Sinne suoraan vaa?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Eikös huniksille tarttis ainakin 60-80 L akvaarion, ja jos poikasia tulee niin sellainen 100 L olis aika hyvä ..? En ole kuullut että huniksia pidettäis 40-litrasessa :? No siis, ehkä pariskunta just ja just mutta ei enempää noin pieneen ..
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Varjon Akvaariokalat -kirjan mukaan hunajarihmakaloille akvaarion vähimmäiskoko on 54 litraa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Serketa
Junior Member
Junior Member

Omat hunikseni ei missään nimessä mene 100 litraa pienempään. Uros on sen verran ärhäkkä.. joten pienellä varauksella pienempiin altaisiin tuota lajia. :)

Omista poikasistani uutisia sen verran että hyvin ovat kasvaneet - eivät ole täyskasvuisia mutta vetäsivätpä jo omaaki kutua altaaseen.. poikasineen. :?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Myöhässä ..

Itse en myöskään laittaisi ihan pikkuiseen purkkiin, tosin kyllä kai poikaset pärjäävät jo ihan siinä 40 litrassa? Mun hunikset kotiutuvat parin viikon kuluttua, kun olen altaani saanut kypsytettyä :D Ihanaa! Sitten vaan kudettamaan :mrgreen:
Serketa
Junior Member
Junior Member

Joo kyllä poikaset pärjää 40 litraisessa siihen asti kunnes ovat valmiita myyntiin. Itselläni on poikasille suojana akvaariossa kanto johon istutettu kasvit kiinni. Lymyilevät piilosilla ja tulevat esiin kun on ruoka-aika. Ovat pian lähdössä myyntiin kunhan liikkeen omistaja palaa lomalta ja itselläni seuraava vapaa viikko. :) Yötyön etuja kun on 2 vk kuukaudessa vapaata. OT loppu. :mrgreen:
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Lueskellessani tätä aihetta ajattelin koittaa kudettaa huniksiani. Koitinkin kerran siirtää yhden koiraan ja naaraan 21l akvaan lisäsin hieman turveuutetta,lisäsinpintakasveja,vähensin virtausta ja annoin reilusti kuivattuja surviaisia, mutteivat ne kuteneet :? . Joten osaako joku antaa neuvoja kudetkseen?
Tarkoitus ei vielä olisi kasvattaa poikasia mutta antaa kalojen harjoitella kutua. :)
240l sekala
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Itte vaan laitoin kalat pieneen akvaan ja ne kuti ilman mitään erityistoimenpiteitä. Sitten vaan emo ja uros pois.. Ja ruokaa hankkimaan!
Serketa
Junior Member
Junior Member

Hunajarihmakalapoikue läks myyntiin tänään. Sniiff :cry:

bombolle: lämpötilaa voi nostaa hieman, kutuallas rauhalliseen paikkaan, pakastesurviaisia. Suuntaa virtaus lähintä lasia päin, eli ei avoimeen veteen. Kuplapesä hajoaa herkästi. Kutevat vuorokaudessa/kahdessa jos ovat sillä päällä. :)
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Koitan taas joku päivä kudetusta.
Kelpaakohan kuivatut surviaiset?
240l sekala
Serketa
Junior Member
Junior Member

Kyllä kuivatutkin kelpaa.. joskin pakastetut voivat antaa vielä enemmän intoa kutemiseen.

Meillä näemmä rakennetaan taas pian kuplapesää kun uros sai tyttöjä altaaseen. Täytyy mennä tiiraamaan lähempää. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”