Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3
Taitaa melkein yleisesti ottaen olla niin että tulee huonommaksi vaihtamalla. Varsinkaan jos sitä ei ole tehnyt ennen.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Puna-aaveilla oli tänään taas mahdoton kuturalli päällä. Kutevat aina jaavansaniaispuskaan ja piikkisilmät hyökkäävät heti sinne. Oon vähentäny piikkisten ruokintaa, mutta silti tuntuu, että ne ovat kohta popsin grillinakkien kokoisia.
-
- Junior Member
Tänään kerätty akvaariosta jo noin 30 kotiloa... Milloinkohan noista pääsis eroon? Pitäis varmaan harkita petokotilon ostamista. Syökö petokotilo myös kotiloiden kuoret?
Ei syö.-Kubla- kirjoitti:Syökö petokotilo myös kotiloiden kuoret?
Itse yritin yhdessä vaiheessa tuota kotiloiden poimimista, mutta ei se ole kuin ajanhukkaa-Kubla- kirjoitti:Tänään kerätty akvaariosta jo noin 30 kotiloa... Milloinkohan noista pääsis eroon? Pitäis varmaan harkita petokotilon ostamista. Syökö petokotilo myös kotiloiden kuoret?

Jos sulla on hiekkapohja niin voit varovasti vetäistä haavilla pohjaa? Auttaisko, vai ehkä ne ovat niin syvällä ettei se auta vaan vain sotkee pohjan suotta.-Kubla- kirjoitti:Tänään kerätty akvaariosta jo noin 30 kotiloa... Milloinkohan noista pääsis eroon? Pitäis varmaan harkita petokotilon ostamista. Syökö petokotilo myös kotiloiden kuoret?
Osta pois Helena, jospa se söis ne pois.

Vai onko ne "roskakotiloita" jotka syö kasvit, eikä levää tai mulm? Sit suo yhdelle tai muutamalle Helenalle paksu elämä

-KaOl
360l Akvastabil myynnissä!
-
- Senior Member
Täällä taas helmimonniset voivat aika paksustiMauiwee kirjoitti:Puna-aaveilla oli tänään taas mahdoton kuturalli päällä. Kutevat aina jaavansaniaispuskaan ja piikkisilmät hyökkäävät heti sinne. Oon vähentäny piikkisten ruokintaa, mutta silti tuntuu, että ne ovat kohta popsin grillinakkien kokoisia.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Täällä ei voi kukaan paksusti. 

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mä en kanssa kyllä ihan ymmärrä miksi ihmiset hermoilee tuota, että pakko vaihtaa silikonit jos allas on vähänkin aikaa ollut kuivillaan. Mitens niitä altaita sitten liikkeissä säilytellään? Ihan tyhjiä taitavat sielläkin olla, eikä kukaan varmaan upouudesta altaasta ala suoriltakäsin vaihtamaan silikoneja. 

Jos huono säkä sattuu, niin veden poiskuivuminen voi vaikuttaa siihen, että silikoni kuivuu ja halkeilee, eikä näin ollen ole enää ehjä...tarkoitan, että jos silikonin ja seinän väliin on päässyt vettä, niin se voi olla, että se veden (ja vedenpaineen) poistuminen aiheuttaa vuodon.Zuwih kirjoitti:Mä en kanssa kyllä ihan ymmärrä miksi ihmiset hermoilee tuota, että pakko vaihtaa silikonit jos allas on vähänkin aikaa ollut kuivillaan. Mitens niitä altaita sitten liikkeissä säilytellään? Ihan tyhjiä taitavat sielläkin olla, eikä kukaan varmaan upouudesta altaasta ala suoriltakäsin vaihtamaan silikoneja.

-KaOl
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
Lisäksi jos allas on ollut kovin kylmässä tilassa säilytyksessä voi silikoni olla kärsinyttä tavaraa, käsittääkseni. Mutta ei niitä tosiaan ole pakko vaihtaa, jos hyvältä vaikuttaa. Ehkä se vaihto-operaatio tosiaan on kokemattomammalle isompi riski vesivahingon suhteen.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Mä äidyin viime vuonna vaihtamaan silikonit kahteen pyttyyni. Vanhat repsottivat toisessa kovin pahasti, tosin pitivät vielä veden sisäpuolella, mutta alkoi hiukka hirvittää. Hyvin olivat kuitenkin palvelleet 60-luvulta asti. 
Toisen operoin rottien natustelun jäljiltä.
En vaihtaisi silikoneja, jos ei ole selkeää tarvetta siihen. Jos silikonit näyttää ja tuntuu kelvollisilta, niin koeponnistamaan vaan ja sitten käyttöön.

Toisen operoin rottien natustelun jäljiltä.
En vaihtaisi silikoneja, jos ei ole selkeää tarvetta siihen. Jos silikonit näyttää ja tuntuu kelvollisilta, niin koeponnistamaan vaan ja sitten käyttöön.

Mun projekti etenee, torstaina pitäisi hakea lamput yhdeltä harrastajalta, ja perjantaina tulee kotiinkuljetuksena mun tänään ekotorilta bongaama ihana puinen tv-taso siihen alle. Tosin nyt jälkeenpäin tuli mieleen, että mahtaakohan tuo sittenkään mennä siihen päälle, kun se ei ole nelikulmainen vaan epäsymmetrinen soikea, ja mittasin vaan pituuden ja leveyden keskeltä kapeimmalta kohtaa... Hups. En huomioinut, että onkohan se molemmissa päissä 70 cm pituuden kohdalla sen 35 cm leveä. Noh, ei kai se haittaa jos joku nurkka vähän on reunan yli... o3o
-
- Senior Member
Koitan ajankuluksi kudettaa kahta hunista 21l pikkuakvassa.
(Naaraan kiinnisaaminen olikin muute hankalaa se piilotteli kannon alla ja suodattimen takana. Raukka pelkäsi haavia
)

(Naaraan kiinnisaaminen olikin muute hankalaa se piilotteli kannon alla ja suodattimen takana. Raukka pelkäsi haavia

240l sekala
-
- Junior Member
Ei oo mitään tietoa mitä kotiloita on.. varmaan jotain postitorvi tai jotain. Ei ne kasveja syö, eikä kyllä mun mielestä levääkään, mutta ovat vaan niin ällöttäviä, että on pakko päästä eroon niistä.KaOl kirjoitti:Jos sulla on hiekkapohja niin voit varovasti vetäistä haavilla pohjaa? Auttaisko, vai ehkä ne ovat niin syvällä ettei se auta vaan vain sotkee pohjan suotta.-Kubla- kirjoitti:Tänään kerätty akvaariosta jo noin 30 kotiloa... Milloinkohan noista pääsis eroon? Pitäis varmaan harkita petokotilon ostamista. Syökö petokotilo myös kotiloiden kuoret?
Osta pois Helena, jospa se söis ne pois.Mut jos sulla on hiekkapohja niin eikös ne auta sua pitämään sen kunnossa...?
Ite ostin just Malesialaisia hiekkakotiloita just sitä varten - ja ne lisii pahemin kuin kaniinit!
yks naaras saa 1-3 vauvaa viikossa, että kohta täällä meillä on oikee kotilosoppa tuolla akvassa...
![]()
Vai onko ne "roskakotiloita" jotka syö kasvit, eikä levää tai mulm? Sit suo yhdelle tai muutamalle Helenalle paksu elämä

No tänään sitten ostin yhden petokotilon. Myyjä kehotti ottamaan useampia, niin hyvä siinä sitten selittää, että ei oo rahaa ostaa montaa kotiloa, kun yksi maksaa jo 5 euroa.... Kalliimpia, kuin mun kalat!!

Ostin sitten lisäksi kolme platyä parven jatkokoksi! Eilen löydettiin akvaariosta kolme keltaista platyn poikasta!!

-
- Katalysaattori
Ensimmäinen kalakuolema puoleentoista vuoteen mutta ei tuo silti ilahduta...
Tosin mitä tuota ahventa nyt tuli seurailtua, niin taisi olla vähän vanhempi vika, ja muut kalat nyt plekoja myöten käyttäytyvät ihan normaalisti. Silti kaiken varalta taidan käydä ostamassa tuohon purkkiin toisen suodattimen, nykyiseen vaikuttaa vähän liikaa tuo puuta syövä ötökkä...

Tosin mitä tuota ahventa nyt tuli seurailtua, niin taisi olla vähän vanhempi vika, ja muut kalat nyt plekoja myöten käyttäytyvät ihan normaalisti. Silti kaiken varalta taidan käydä ostamassa tuohon purkkiin toisen suodattimen, nykyiseen vaikuttaa vähän liikaa tuo puuta syövä ötökkä...
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Huomenna tulee pöytä, jeeeeee!
Vähän tuli lapsekas olo tuossa, kun suunnittelin kivikasojen malleja lattialla...
Vähän tuli lapsekas olo tuossa, kun suunnittelin kivikasojen malleja lattialla...

-
- Advanced Member
Hah hahZuwih kirjoitti:Huomenna tulee pöytä, jeeeeee!

Mua alkoi tossa muutamia päiviä sitten himottamaan platyt ja miekkapyrstöt

Edit: Niin ja se himotus alkoi toden teolla käydessäni Raision Akvaariossa (....) ja nähtyäni siellä upean miekkiksen. Jotain tämän näköä oli:
http://farm4.static.flickr.com/3625/346 ... 01e380.jpg
Huomenna lähdetään viikoksi mökille. Olen tässä testaillut ruokinta-automaatteja ja asetellut niitä hyville paikoille. Pelottaa jättää kalat automaattien varaan, eihän mulla edes valaisimen ajastin toimi kunnolla, mutta ei kai tässä muutakaan vaihtoehtoa ole kuin luottaa vaan.
-
- Junior Member
Aurinkotetrat senkun tipahtelee, nyt niitä on jäljellä enää kolme. En ymmärrä mikä ihme niitä vie, kun vesiarvot ovat kunnossa. Uskaltaakohan näitä lisää enää ottaakaan jos edes jostain löytyy.
Marika, 170 litraa Etelä-Amerikkaa.
-
- Senior Member
Jälleen sellainen ''olen kyllästynyt akvaariooni'' ajanjakso. Ei hyvä.
-
- Senior Member
Kannattais nyt oikeesti miettiä sitten kunnolla, että mitä kaloja oikeen haluaa. Tuntuu, että sun haluamiset menee kuin tuuliviiri. Taistelukalat ja rihmikset ei ole edes pitkäikäisiä, joten kyllä ne mun mielestä pitää pystyä edes pitämään koko ikänsä (ellei sitten tule jotain muuta syytä, kuin että haluaa vain vaihtaa kalastoa).Butterflies kirjoitti: Mua alkoi tossa muutamia päiviä sitten himottamaan platyt ja miekkapyrstötJärki sanoo ei ja tunteet sanoo joo. Vaikea päättää..
Jos sais ensin ton toisen taiston asumuksen kypsymään, ja jos ne olis pehmeämpään & happamampaan veteen tottuneita, ni vois ajatella sen jälkeen. Rihmakalat pitäis varmaan laittaa eteenpäin, kun ne on vaan turhaa tilaa viemässä. Ehkä tetratkin. Näin se harrastuksen suunta muuttuu ..
Edit: Niin ja se himotus alkoi toden teolla käydessäni Raision Akvaariossa (....) ja nähtyäni siellä upean miekkiksen. Jotain tämän näköä oli:
http://farm4.static.flickr.com/3625/346 ... 01e380.jpg
-
- Senior Member
Ihanaa, tänään näkee illalla taas kalaset. Kiekkola saanut nyt ekaa kertaa ruokaa ruokinta-automaatista, kun ollaan poissa kotoa. Toivottavasti on pelittänyt hyvin. Ainakin koetestaus sujui ongelmitta
Nii ja kiviä tullu vähän keräiltyä akvaarioon.

-
- Advanced Member
Oletko varma että vedessä ei ole esim. kuparia? Silloin kun mulla oli (on edelleen) kupariongelma vedessä, olivat korutetrat (kuuluvat samaan sukuun aurinkotetrojen kanssa) silloin kaikista eniten ongelmissa, niitä tippui valtavasti, monniset ja monet muut kalat kyllä porskuttivat menemään, mutta nuo tetrat ei.memollil kirjoitti:Aurinkotetrat senkun tipahtelee, nyt niitä on jäljellä enää kolme. En ymmärrä mikä ihme niitä vie, kun vesiarvot ovat kunnossa. Uskaltaakohan näitä lisää enää ottaakaan jos edes jostain löytyy.
312-litraisen uhkaa vallata tupsulevä.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
En usko kuparin olevan syy, sillä memollil:la elää samassa altaassa leväsukarapuja.Malys kirjoitti:Oletko varma että vedessä ei ole esim. kuparia? Silloin kun mulla oli (on edelleen) kupariongelma vedessä, olivat korutetrat (kuuluvat samaan sukuun aurinkotetrojen kanssa) silloin kaikista eniten ongelmissa, niitä tippui valtavasti, monniset ja monet muut kalat kyllä porskuttivat menemään, mutta nuo tetrat ei.memollil kirjoitti:Aurinkotetrat senkun tipahtelee, nyt niitä on jäljellä enää kolme. En ymmärrä mikä ihme niitä vie, kun vesiarvot ovat kunnossa. Uskaltaakohan näitä lisää enää ottaakaan jos edes jostain löytyy.
Odottelen punasavea postista, nyt sitä saa, nyt sitä saa, kaapinsa täyteen lannoitetta!

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä