Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja millia »

Taistokoirasta voi kudettaa pari kertaa kuukaudessa ja hyvässä lykyssä se on kutukunnossa noin vuoden. Yhdestä poikueesta on mahdollista kasvattaa pari sataa poikasta jos tilaa ja taitoa riittää. Ei kellään Suomessa ole sellaisia tiloja että pystyisi yhtä aikaa kasvattamaan niin montaa isoa poikuetta ja muutenkin mikä ihmeen järki siinä on lykkää markkinat täyteen samanlaisia taistoja. Saati sitten onko se nyt sitten kalan hoitoa sellainen että stressaa niitä kudettamisella koko eliniän?
Kyllä se on niin että mieluummin kudettaa vaan muutaman kerran ja kasvattaa sen verran poikasia että siitä saa omiin tarpeisiinsa linjan jatkoa. Ylimääräisä tulee siinä sivussa muutamia ja niillä voi sitten tehdä "suurta bisnestä".
Mulla pisin linja on varmaan lähtöisin Bossesta ja Trixistä, jatkui 7 sukupolvea. Sen jälkeen vaihdoin väriä. En tiedä onko kyseistä linjaa vielä olemassa jossain, tuskin.
http://milliantaistopoikueet.blogspot.com/
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

7 sukupolvea! :o Vau! Mahtaakohan olla Suomen ennätys? :D

Joo, nuo tehokasvatustouhut eivät ihmeemmin kiinnosta. Vilkaisin Siamimbellisin kotisivuja ja tuleehan siitä kieltämättä vähän hassu olo kun on satoja purkkeja pihamaa täynnä. Kaipa ne kalat siellä ihan miellyttävästi asustelevat, lämpimässä ulkoilmassa jne, mutta enemmän kyllä tykkään tästä suomalaisesta touhusta missä jokainen kala on yksilö. Ja sillä tuota jälkeläismäärää mietinkin. Vertaan mielessäni tätä taistotouhua jyrsijöiden tms pienten eläinten kasvatukseen, mikä on yhtä lailla harrastuspohjaista (tai en usko, että Suomessa on yhtään ammattimaista gerbiilinkasvattajaa :D ) ja olen jotenkin ollut siinä käsityksessä, että siinä maailmassa valitaan jokin itselle mieluinen väri- tai karvatyyppi ja tavallaan erikoistutaan siihen. Ja kun löytää hyvän yksilön, niin yrittää sitten pitää hyviä ominaisuuksia hengissä mahdollisimman pitkään. Sillä mietinkin, että miten mahtaa onnistua taistojen kanssa vai onnistuuko ollenkaan? Cumuluksella (mielettömän hieno!) näytti ainakin olevan kolme poikuetta ja Tritonilla (toinen megahieno!) ainakin pari (?) mutta tuliko yhtään "manttelinperijää" näistä? Jos on niin hienoja kaloja kuin esim nuo mainitut, niin ainakaan minua ei haittaisi ollenkaan, jos samanlaisia olisi enemmänkin tarjolla! :D
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Jostain noista Aquabidin sivuista löytyy semmoinen video, missä ihmiset kävelee pullorivien päällä, ja joka pullossa on taisto. Aikamoista touhua. Täällä ei antaisi ilmasto periksi tehdä sitä ihan noin.

Mutta kauniita kaloja, siinä mielessä en ihmettele niíden suosiota. Joskus vain pohdin, kuinka paljon tuolla oikeasti suunnitellaan yhdistelmiä koko populaation kannalta, tai edes elinvoimaisuuden säilyttämisen kannalta, siis sitä uutta verta, jne.
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tuulikki- »

hippikala kirjoitti: Tritonilla (toinen megahieno!) ainakin pari (?) mutta tuliko yhtään "manttelinperijää" näistä? Jos on niin hienoja kaloja kuin esim nuo mainitut, niin ainakaan minua ei haittaisi ollenkaan, jos samanlaisia olisi enemmänkin tarjolla! :D
Triton asustaa nykyään mulla ja on oikeasti tosi komea kala, jossa punainen tuntuu lisääntyvän, muutama uusi kuva Blogissa
136 L Seurapurkki, lauma nelijalkaisia buustin vispaajia.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Tosiaan Triton on mun oman kasvatin Kaiholan poika (e.Millian ZhaZha ja isukki; Millian Butch) ja isukki oli Crius Yksisilmä, joka Millian kasvatti.
Tritonin eka poikue on täällä mulla ja niiden kuvia löytyy täältä topicista kun vähän selailee [;)] . Kaiholan kuvia löytynee Kupari10 plokista ja Millian kasvattien kuvat hänen plokeista.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Täällä kuplapesässä pomppii omien A-poikueen kasvattien Andren ja Aralian toisen kutuyrityksen pikku siimahännät, joita Andre hoitaa hyvin ensikertalaiseksi. :)

Toisessa akvassa on kokeilussa punaisen platinium dragonin Reddyn ja punaisen ct akan kudetus, saas nähdä onnistuuko.
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

No niin Moi!
Meille kotiutui Thapahiskalta taistelukala uros Poju :)
Nyt pitäisi herran väritystä tunnistaa ei mun päähän nyt oikein vielä rupea nuo väri ja pyrstö muotojen nimet jäämään niin jos voisitte vähän auttaa.
Mua nyt pahasti pelottaa tätä luettuani että poju on tollanen sininen punasilla värivirheillä :(
Oisin sille tyttöjä katselemassa mutta jos se onkin värivirheinen voiko sitä sit kudettaa?
Jos ei ole virhe, niin minkä värisiä tyttöjä sille kannattaisi etsiä ja millä evillä?

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3115915.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3115916.jpg

Kiitos.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Kyllä, Pojulla on punainen värivirhe. Molemmilta vanhemmilta se löytyi, ja poikaset kasvatin enemmänkin kokeilu mielessä. Osassa poikasista punainen tuntui olevan kovin vähäistä, eli jos pidemmällä kaavalla tahtoisi mennä, niin pitäisi vain lähteä ahkerasti valitsemaan ne joilla on vähiten punasta ja jatkaa puhtaan sinisten kanssa. Pyrstö pojulla on joku Super delta tai delta, en aivan tarkalleen muista.
Jos kudettaa tahdot, niin etsi Pohjulle puhtaan sinistä naarasta. Pyrstöissä periaatteessa aivan sama. Suvusta löytyy halfmoon ja huntupyrstöä.

Pojun ruokintaa vois vähän tarkkailla kumminkin. Vähän on päässyt masua kertymään pojalle.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Oooh! Siis onko Poju meidän Napalmin veli? Hmm täytyykin opetella kuvista tunnistamaan taiston lihavuusaste :P . Tai ainakin opetella kalan anatomiaa sen verran että hahmotan missä sillä on maha... :D
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Karo_
Junior Member
Junior Member

Joo No pojulla on kaverina 20 pikku ahvenen poikasta niin ne saattaa vähän saada reilusti ruokaa :)
Joo lemmikki asemalla oli sellaisia sinisiä mutta kuitenkin vähän jotenkin harmaan näköisiä tyttöjä.
Mitähän ne mahdollisesti vois olla? Jostain pitäis vähän noita värejä opetella, on vaan niin monimutkaisia.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Taistot sitten vaihtaa väriä. Tarkoitan, että kaupan altaassa, muussa epämukavassa tilanteessa tms, kala voi olla vaaleampi, harmaampi tai raidallinen. Sitten kun on mukava paikka, väri ovat voimakkaammat. Vari voi vaihtua yhdestä toiseen ihan muutamissa sekunneissa. Mutta punaisesta ei tule sinistä, vaan vaaleampi ja harmaampi punainen, tai aivan väritön ja raidallinen.

Eli kotialtaaseen ostettuna kala on paremman värinen kun liikkeessä, useimmiten ainakin.

Tuolta nettikaupasta kun selailee kalojen kuvia, näkee aivan mahtavia värejä ja yksilöitä, jotka tuskin näyttelyissä menestyisivätkään. Kauniita silti. Sitäpaitsi Suomessa ei järjestetä näyttelyitä. Kasvatus tapahtuu siis omaksi iloksi, oli tavoite sitten puhtaissa väreissä, uusissa kuvioissa tai geneettisen monimuotoisuuden ylläpitämisessä.

http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/ ... fwbettashm
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Tää meikäläisen taiston kudetus ei ota tulta alleen sit lainkaan :( Rocky pieksi Lara Croftin kosiopuuhissa niin pahasti, että raukka kuoli bakteerikylvyistä huolimatta :cry: Kaiken lisäksi tuo Rocky ei tunnu ymmärtävän mikä sen kosiopuuhan tarkoitus on eli hältä on turha odottaa jälkikasvua :? Tarttee käydä varaamassa eläinkaupasta uusi uros ja katsoa olisko naaraita myös. Harmi kun täällä Lappeenrannan seudulla ei taida yhtään kasvattajia olla, mielummin sitä ottaisi sellaisesta paikasta uuden taiston!
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Ei aina onnistu, täällä 2 viimesintä kutua menny päin mäntyä.
Karo_
Junior Member
Junior Member

No Hei.
Luettuani tän melkolailla kokonaan luulin tietäväni kaiken ja pärjääväni, mutta ei!

Noudatin noita miten saat taistelukalat kutemaan ohjeita ja eristys toimi oikein hyvin.
Poju teki hienon kupla pesän, mutta missä nyt on vika kun kutua ei vaan tapahdu.
Kun kippaan naaraan sinne poju jahtaa sitä ja naaraille on tullut hienot kutu raidatkin mutta itse kutua ei tule.
Poju jahtaa ja puree tyttöjään vaan vaikka kuinka kauan, 3 päivää olen raaskinut tyttö raukkojen antaa pakoilla siellä, mutta sitten oli pakko pelastaa.
Eli mitä mä teen? Annanko vaan olla siellä kahdestaan vielä kauemmin? Altaasta vaan kuuluu kops kops ku tyttö raukka törmäilee seiniin mennessään täysiä pakoon.
Ei se nyt niitä pahsti kyllä riko vähän eviä on repiny. Mutta väsyneiltä ne raukat näyttää.

Ja on mulla toinenkin kysymys. Onko kukaan ruokkinut poikasia muilla keksinnöillä kuin artemialla?
Löysin nuo ohjeet kaiken mailman pikku nilviäisten kasvatukseen. Mutta olen varmaan nyt tosi blondi, kun en saa päähäni mitä on ymppi?
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Täällä on c poikueesta elossa yksi sitkeä sissi, joka selvisi hengissä vaikka olin kymmenen päivää poissa kotoa. On kasvanut hyvin ilman hoitoa, ilmeisesti vedessä oli paljon likoeläimiä tai sitten söi sisaruksiaan.. Nyt tyyppi on tehokasvatuksessa ja katsotaan saanko kasvatettua sen isoksi. Vaikka tästä tulisi kuinka tavallinen tai ruma tahansa on se pakko pitää se ihan sen takia, että se selvisi tuosta koettelemuksesta. :mrgreen:

Seuraavaksi on suunnitteilla oma kasvatteisen sinimarmori pariskunnan kudetus. Jos nyt siihen olisi aikaa jossain välissä. :?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Karo_ kirjoitti:No Hei.
Luettuani tän melkolailla kokonaan luulin tietäväni kaiken ja pärjääväni, mutta ei!

Noudatin noita miten saat taistelukalat kutemaan ohjeita ja eristys toimi oikein hyvin.
Poju teki hienon kupla pesän, mutta missä nyt on vika kun kutua ei vaan tapahdu.
Kun kippaan naaraan sinne poju jahtaa sitä ja naaraille on tullut hienot kutu raidatkin mutta itse kutua ei tule.
Poju jahtaa ja puree tyttöjään vaan vaikka kuinka kauan, 3 päivää olen raaskinut tyttö raukkojen antaa pakoilla siellä, mutta sitten oli pakko pelastaa.
Eli mitä mä teen? Annanko vaan olla siellä kahdestaan vielä kauemmin? Altaasta vaan kuuluu kops kops ku tyttö raukka törmäilee seiniin mennessään täysiä pakoon.
Ei se nyt niitä pahsti kyllä riko vähän eviä on repiny. Mutta väsyneiltä ne raukat näyttää.

Ja on mulla toinenkin kysymys. Onko kukaan ruokkinut poikasia muilla keksinnöillä kuin artemialla?
Löysin nuo ohjeet kaiken mailman pikku nilviäisten kasvatukseen. Mutta olen varmaan nyt tosi blondi, kun en saa päähäni mitä on ymppi?
Ei se aina suju kuin elokuvissa :mrgreen: Minkäs kokoisessa pytyssä ja millä sisustuksella ja oliko sulla siellä useampia tyttöjä? ja minkä kokoisia naikkosia suhteessa ukkoon?

Ensimmäisenä ruokana helpoin voisi olla käyttää JBL nobil fluidia, tosin suosittelisin artemiassa pysymistä vaikka se on aluksi hiukan haastavaa. Yksi vaihtoehto on siirtyä esim kuorittuun artemiaan jossain viikon kohdalla, se on ihan kuivatavaraa. Mä en jaksa enää mikromatojen kanssa otella, ne kun vajoaa pohjaan ja artemia taasen nousee valoa kohden pintaan missä pienet blues tyypit hengailee.

Ymppi, siis "annos" esim mikromatoja jotka sitten saat lisääntymään käytettiviin määriin itselläsi.
Karo_
Junior Member
Junior Member

Oisko toi joku 20 l faunaboxi.lämmitin, pari kasvia,ruukku piilona,ei hiekkaa. Ei ollu kun yksi tyttö kerrallaan.ne on molemmat ehkä ihan vähän isompia ku poju,aika saman kokosia mun silmään.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Hmm. Lisää piiloja reilusti, materiaalilla ei suurta merkistystä. Sitten kun olet pitänyt pienen tauon niin tuo akka näytille vaikka tuoppiin tms kirkkaaseen isoon lasiin tai vastaavaan, eli laitat sen kellumaan sinne toiseen päähän akvaariota, muovinen poikasallas on yksi vaihtis. Voisit pitää vaikka useamman tunnin niin ukolta saatais suurin uho laantumaan. Joskus vaikeiden kanssa on pitäny isontaa lääniä eli pohjapinta-alaa kutuloodassa reilusti, tai sitten olen pelannut niin että ekana peliin akka jota en ajatellut kudettaa, ihan niinku tiiseriksi peliin, ja sitten vaihto lennossa oikeaan akkaan jonkun tunnin päästä. Jotku ukot ei vaan milläään tahdo päästä asiaan, edes sen 3pv aikana joka alkaa olla jo aika pitkä aika ja maximin rajalla kerralla. Selkään saaneita akkoja kandee pikkasen tarkkailla ettei tule hometta tms ongelmia. Jos molemmat ovat kokemattomia ja vähemmän lahjakkaita niin ekaan kutuun pääseminen voi ottaa aikaa.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Hei muuten, mistä tietää et naaras on kutuhalukas? Miten sen ylipäätään voi saada kutuhalukkaaksi? Olen lukenut tätä ja montaa muuta ketjua, mut minen ymmär. :) Ja missä iässä poikasille voi tarjota muutakin kuin likoeläimiä? Siis jotain junioriruokaa, hienonnettua hiutaletta tms?
eriador
Member
Member

Täällä lähti tänään taas kudetus yritys käyntiin, saa nähdä onnistuisiko tällä kertaa :?
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Butterflies kirjoitti:Hei muuten, mistä tietää et naaras on kutuhalukas? Miten sen ylipäätään voi saada kutuhalukkaaksi? Olen lukenut tätä ja montaa muuta ketjua, mut minen ymmär. :) Ja missä iässä poikasille voi tarjota muutakin kuin likoeläimiä? Siis jotain junioriruokaa, hienonnettua hiutaletta tms?
Ei kai sitä kutuhalukkuutta muulla voi mitata kuin koiraan avulla. Ja lämpötila ainakin 27 asteeseen. Kyllä sen käytöksestä huomaa jos kutuhalukkuutta naaraalla on ja sille ilmestyy pystyraidoitus.

Likoeläimet on niitä ihan ensiruokia sen jälkeen kun ne ovat ruskuaispussinsa vararavinnon täyttäneet. Seuraavaksi eli viiden päivän ikäisille poikasille on paras antaa elävää itsekasvatettua artemiaa. Alkuun ne pitää olla ihan vastakuoriutuneita, jotta pienet suut pystyvät niitä popsimaan. Artemiaa voi ja kannattaakin aika pitkään antaa. Poikaset meillä vasta reilu kaksi viikkoa vanhoja. Artemia on ihan ehdoton ykkönen poikasruoissa. Kaupoissa on sitten ainakin (muistaakseni jbl:llä) semmonen pakkaus jossa on kolmea eri poikasruoan kokoa pikkupurkeissa. Noin sentin pituisille poikasille voi alkaa antaa pienikokoista kuivaruokahiutaletta.

Artemian lepomunia myydään akvaarioliikkeissä ja ne säilyvät pitkään viileässä säilytettyinä. Helppo kasvattaa ihan vaikka isolla ruokalautasella, johon tulee lepomunia ja suolaa. Mahd.lämpimään paikkaan muhimaan ja vuorokaudessa kuoriutuu ekat. Siitä sitten lääkeruiskulla imastaan oranssia sätkiäistä ja pruutataan pienisilmäisen siivilän/kankaan läpi. Huuhtelu vesihanan alla ja akvaarioon lillutus. Poikasille parasta murkinaa.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Mimosa X kirjoitti:
Butterflies kirjoitti:Hei muuten, mistä tietää et naaras on kutuhalukas? Miten sen ylipäätään voi saada kutuhalukkaaksi? Olen lukenut tätä ja montaa muuta ketjua, mut minen ymmär. :) Ja missä iässä poikasille voi tarjota muutakin kuin likoeläimiä? Siis jotain junioriruokaa, hienonnettua hiutaletta tms?
Ei kai sitä kutuhalukkuutta muulla voi mitata kuin koiraan avulla. Ja lämpötila ainakin 27 asteeseen. Kyllä sen käytöksestä huomaa jos kutuhalukkuutta naaraalla on ja sille ilmestyy pystyraidoitus.

Likoeläimet on niitä ihan ensiruokia sen jälkeen kun ne ovat ruskuaispussinsa vararavinnon täyttäneet. Seuraavaksi eli viiden päivän ikäisille poikasille on paras antaa elävää itsekasvatettua artemiaa. Alkuun ne pitää olla ihan vastakuoriutuneita, jotta pienet suut pystyvät niitä popsimaan. Artemiaa voi ja kannattaakin aika pitkään antaa. Poikaset meillä vasta reilu kaksi viikkoa vanhoja. Artemia on ihan ehdoton ykkönen poikasruoissa. Kaupoissa on sitten ainakin (muistaakseni jbl:llä) semmonen pakkaus jossa on kolmea eri poikasruoan kokoa pikkupurkeissa. Noin sentin pituisille poikasille voi alkaa antaa pienikokoista kuivaruokahiutaletta.

Artemian lepomunia myydään akvaarioliikkeissä ja ne säilyvät pitkään viileässä säilytettyinä. Helppo kasvattaa ihan vaikka isolla ruokalautasella, johon tulee lepomunia ja suolaa. Mahd.lämpimään paikkaan muhimaan ja vuorokaudessa kuoriutuu ekat. Siitä sitten lääkeruiskulla imastaan oranssia sätkiäistä ja pruutataan pienisilmäisen siivilän/kankaan läpi. Huuhtelu vesihanan alla ja akvaarioon lillutus. Poikasille parasta murkinaa.
Hmm. Kiitos ohjeista, taas! Mites sitten menetellään, jos ei ole mahdollisuutta kasvattaa artemiaa? Olen kyllä miettinyt sitä ja niin edespäin mutta kauppias väitti että siihen tarvitaan hapetin? Se onkin oikeastaan ollut toinen mutta siinä hommassa. Toinen taas on se, että minkälainen kangas/siivilä käy moiseen? Meiltä löytyy kyllä aika tiheä siivilä, mutta mikä mahtaa olla tarpeeksi tiheä? :) Niin, ja siivilöidäänkö siitä pelkkä vesi pois vai tuleeko siinä ns. sivutuotteena muutakin, jota ei saa laittaa akvaarioon, kuten munankuoria..?
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Itse siivilöin ihan kankaan lävitse ne sätkijäiset. En ole nykyisten poikasten kanssa tehnyt mitään elävällä artemialla, vaan olen antanut kuorittua artemianmunia ja hyvin kasvaa poikaset.
eriador
Member
Member

Saan tänään ehkä uuden uroksen <3 Sisko on Hesassa käymässä ja pistin äsken taisto ukko varausta sinne :mrgreen: Mietin kyllä toista naarastakin, mutta täytyy miettiä...
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

eriador kirjoitti:Saan tänään ehkä uuden uroksen <3 Sisko on Hesassa käymässä ja pistin äsken taisto ukko varausta sinne :mrgreen: Mietin kyllä toista naarastakin, mutta täytyy miettiä...
Voi että :D Hieno juttu! Itsekin tässä mietin josko hyppäis Riihimäen junaan, ja kurvais ehkä vielä Vantaankin kautta .. :)
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”