Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikku_kalaset
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

-Kubla- kirjoitti:Minäkin hankin platyjä. Tällä hetkellä on kyllä vaan neljä tuolla altaassa. Voiko poikaset selvitä altaassani aikuisiksi, kun siellä on miljoonakaloja ja partamonni? Toivoisin, että edes pari selviäisi. Vai pitäisikö poikaset siirtää johonkin toiseen altaaseen?
Suosittelisin partiksen takia että siirtäisit toiseen altaaseen tai hankkisit esim. kelluvan vauva-altaan ja vuoraisit jollain, ettei pennut luiskahda pihalle. Ainakin kutua partikset kuuluvat syövän ahkerasti, söisivätköhän myös elävänä syntyviä pikkuisia? Koon puolesta ainakin mahdollista.

Itsekin olisin kovasti kiinnostunut synnyttävistä -etenkin platyistä ja miljoonakaloista. Neonsiniset ja keltaiset olisi kivoimpia, miljoonakaloista melkeen mitkä vain. Ikävä kyllä mieheni ei halua kuin yhden akvaarion ja 375 l on suunniteltu jo pitkään, joten sellainen varmaan tulee. Sinne aivan erilaiset olot, pehmeää ja hapanta vettä turpeenlisäyksellä sekä korkeahko lämpötila (26-28), joten ei taida olla synnyttäviä tulossa...
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Mulla platyt uiskentelee neljässä sadassa litrassa, värejä on kaiken moisia, aikuisia taitaapi olla n 20 ja poikas altaassa (60)l uiskentelee toiset parikymmentä kasvamassa ja siellä näyttäis olevan jotain tosi kumman värisiä tulossa...
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
-Kubla-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Kubla- »

Meiltä löytyy tällä hetkellä kuusi platyä. Kolme on isoja, kaksi aika pientä ja yksi tosi pikkuinen poikanen. Poikasia odoteltaisiin innokkaasti. Yhtäkään poikasta ei ole luultavasti syntynyt, ellei tuo yksi tosi pieni (ennen niitä oli kaksi) ole jonkun poikanen. Löysin sen nimittäin parin päivän päästä siitä, kun olin ostanut yhden vaalean keltaisen platyn ja tuo poikanen on kanssa vaalean keltainen. Ajattelin että olisivat tulleet tuon mukana, mutta voihan se ehkä olla jonkun poikanenkin.

Minulla on ollut platyjä toukokuun lopusta asti. Yksi poika ja kaksi tyttöä. Toinen tytöistä on näyttänyt siitä asti vähän pullealta. Niistä kahdesta aika pienestä platystä toinen näyttäisi olevan jo raskaana, vaikka on vasta noin 4 kuukautinen. Minkä ikäisinä platyt ovat täysikasvuisia? Tuntuvat kasvavan aika hitaasti. Annan niille ruuaksi välillä surviaisen toukkia ja muuten ihan tavallista kalanruokaa.
1234
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 1234 »

Platyt on täysikasvuisia oman kokemuksen kautta jotain n. 8 kk iässä.
140 litranen sekala
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

pikku_kalaset kirjoitti:
-Kubla- kirjoitti:Minäkin hankin platyjä. Tällä hetkellä on kyllä vaan neljä tuolla altaassa. Voiko poikaset selvitä altaassani aikuisiksi, kun siellä on miljoonakaloja ja partamonni? Toivoisin, että edes pari selviäisi. Vai pitäisikö poikaset siirtää johonkin toiseen altaaseen?
Suosittelisin partiksen takia että siirtäisit toiseen altaaseen tai hankkisit esim. kelluvan vauva-altaan ja vuoraisit jollain, ettei pennut luiskahda pihalle. Ainakin kutua partikset kuuluvat syövän ahkerasti, söisivätköhän myös elävänä syntyviä pikkuisia? Koon puolesta ainakin mahdollista.

Itsekin olisin kovasti kiinnostunut synnyttävistä -etenkin platyistä ja miljoonakaloista. Neonsiniset ja keltaiset olisi kivoimpia, miljoonakaloista melkeen mitkä vain. Ikävä kyllä mieheni ei halua kuin yhden akvaarion ja 375 l on suunniteltu jo pitkään, joten sellainen varmaan tulee. Sinne aivan erilaiset olot, pehmeää ja hapanta vettä turpeenlisäyksellä sekä korkeahko lämpötila (26-28), joten ei taida olla synnyttäviä tulossa...
Ei partis niitä pokasia suuhunsa pistä, mutta aikuiset platyt itse kylläkin :roll: jos kunnon kasvillisuutta altaassa, niin ei kannata erotteleen, mikäli haluaa vain omaan parveen jatkoa, ei silloin ihan räjähdä määrät käsiin. Itse tein sen virheen joskunaas että hommasin tuon vauvalan, nyt saa jatkuvaan olla kantamassa kaloja maailmalle, kun ne on sit aina muka pakko pelastaa :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Minulla on n. 63 l akvaario, jossa on tällä hetkellä 5 platya.

yksi Mickey Mouse -platy,
kaksi coral -platya.
yksi hieman minulle tuntematon, punaisen yläevä ja pyrstö, yläevistä pyrstöön menee punainen viiva, yläevän alapuolella musta pilkku, mutta muuten keltainen.
toinen minulle tuntematon, oranssi pyrstö, mutta muuten kellertävän siniharmaa.
54 litraa läträilyä
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

54l altaassa tällähetkellä vain 2 aikuista platyä, tuommosi oransseja vaan. Lisäksi kaksi jo aika isoa poikasta, ja poikasaltaassa on kaksi lisää.
pH 6,8
Lämpötila 26-27
Naarasplaty on Satsuma, uros Carrot, poikasia kutsun Mikkeyksi ja Minneyksi, kun ei sukupuolesta saa vielä selvää :D Ruokin Tetra Menulla, ja herkkuina on matokuutioita, en ole kokeillut vielä syövätkö ;)
Xiphophorus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Xiphophorus »

Tuo mikkihiirivärinen on naaras,siksi sen nimi onkin Minni. :mrgreen:
54L
jleppako
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jleppako »

Muutama pläty löytyy ja ilmeisesti mukaan tuli yksi vanha herra. Kokonaan punainen ja kooltaan reilu 5senttinen. Ujosteleeko kaveri uutta paikkaa vai onko se jo eläkeiässä, se meinaan viihtyy päivät omassa putkilossaan? Käy kerran päivässä pikaisesti napsimassa ruokaa ja palaa koloonsa. Joskus saattaa innostua pariksi minuutiksi uimaan allasta ympäri ja pinnalla mulahtamassa.
StinJjaPikkis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja StinJjaPikkis »

15 aikuista coral platya ja poikasia joista osa (20kpl) siirrettiin poikasakvasta tuohon 400l akvaarioon vanhempien sekaan. Akvariossa myös muita asukkeja.
400l seura-akva, 60l poikas-allas, 2 Koiraa, 2 kissaa ja 150l terraario jossa 2 Akaattikotiloa
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

No niin löytyihän mulle oikea ketju tähän intoiluun :D ! Allas on ollut meillä alle viikon, mutta platyt olen jo todennut paljon mahtavammiksi kaloiksi kuin ikinä oletinkaan. Akvaario on 100-litrainen, ja siellä uiskentelee 35-50 platya (lahjoitan osan pois, kunhan ensin tsekkailen että ovat kunnossa). Mahtavia kaloja! Kotiutuivat parissa päivässä niin, että koko ajan kerjäisivät ruokaa ja nyppivät kaikkia kasveja ja pintoja.

Vesiarvot on tällä hetkellä GH 5, pH n. 7 ja lämpö 22 astetta. Vettä kovetan pikku hiljaa.

Näyttää olevan aika yleinen platyakvaarion koko tää noin sata litraa. Mutta miten te muut pärjäätte ilman, että tulee ylikansoitusta?

Entä minkä kokoisia suurimmat platynne ovat? Tuolla on yksi, jonka justiin mittasin kuusisenttiseksi. Ihan hillittömän kokoinen, jotenkin karppimainen jo tommonen jättiplaty. Muut ovat kyllä pienempiä.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Ihanaa, kun tämmöinen ketju on! R-A-K-A-S-T-A-N platyja!

Minulla on 13 platya 180-litraisessa akvassani, puolet niistä alle 3 cm kokoisia, kuolemalta pelastettuja. (Pelastusoperaatiossa ilo oli minun puolellani [;)] )

Nimiäkin löytyy, esimerkiksi Jukupätkä ja Silver. Lempparini näistä on tuuman mittainen lyyrapyrstöinen uros, joka on pinkki, kuin pieni possu mustin ja valkoisin täplin. Saas nähdä, mitä tästä herrasta tulee isona :) En tiedä vielä virallisia nimiä, mutta oranssia, punaista, oranssi-mustaa, harmaata mustalla pyrstöllä, kultaista ja sitten kultaista mustin täplin ja tuo pinkkiherra löytyy ainakin. Lisääntymistä en ole päässyt vielä näkemään, mutta 5 naarasta on pieniin päin ja nyt pitää vain saada äkkiä poikas-allas ostetuksi tuohonkin isompaan purtiloon!

Tarkoituksenani olisi tämä allas pyhittää vain ja ainoastaan platyille ja jollekin/joillekin pohjakaloille. Platyt on ehdottomasti akvaariokalojen aatelia!
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

heituliini kirjoitti:Ihanaa, kun tämmöinen ketju on! R-A-K-A-S-T-A-N platyja!
Ja mä kun luulin jotenkin, että tää mun höyrähdys on jotain taantumaa ala-asteelle - no, jos onkin, niin en ole ainoa :mrgreen: . Oon aivan lapsellisen innoissani noista kaloista. Ne on hassuja, pulleita, virkeitä, mukavia. Lapsikin (3v) sanoi niitä karkkikaloiksi, mikä on aika hyvä nimitys.

Meillä on siis altaassa myös partaimumonni.

Eikö kellään muulla ole akvaario oikeasti platyja TÄYNNÄ? Olen tosiaan lahjoittamassa osan kaloista pois, mutta toisaalta ottamassa myös uutta verta kehiin. Tarkoituksena on, että pyrstöluku prosessissa vähenee - mutta kuinka reippaasti? Allas, 85x35x35 mitoiltaan, on kyllä kovin eläväinen tällä platypaljoudella, mutta ei kuitenkaan tee yhtään pahaa katsoa kun meno on lähinnä ystävällismielisen parveilevaa. Suodattimena on Eheim classic 2213 (muistinkohan oikein...) ja sisäsuodattimen voisin vielä lisätä, joten tehot riittänevät aika pitkälle...
heituliini
Senior Member
Senior Member

Oon aivan lapsellisen innoissani noista kaloista. Ne on hassuja, pulleita, virkeitä, mukavia. Lapsikin (3v) sanoi niitä karkkikaloiksi, mikä on aika hyvä nimitys.

Allas, 85x35x35 mitoiltaan, on kyllä kovin eläväinen tällä platypaljoudella, mutta ei kuitenkaan tee yhtään pahaa katsoa kun meno on lähinnä ystävällismielisen parveilevaa. Suodattimena on Eheim classic 2213 (muistinkohan oikein...) ja sisäsuodattimen voisin vielä lisätä, joten tehot riittänevät aika pitkälle...
Ihana nimi "karkkikala" :) Se kuvaa platyja aika mahtavasti! Itselläni allas 100 cm x 45 x 40, nyt hieman sillisalaatti, mutta tarkoitus platyja vain siihen jättää ja muutama pohjakalanen. On ne vaan niiiiiin ihania! Ja kun platyt syö, alahuuli venyy ihanasti :mrgreen: Itsekin nyt junttasin eheim pick-up 2010:n lisäksi eheim aquaballin lisäksi tuohon akvaan, jotta suodatustehon saa paremmaksi. Ostin akvan käytettynä ja vasta äskettäin tajusin, että suodatinhan on liian pieni.

Aiemmin oli kysettä ruoasta; omat platyseni ovat ahneita ja pulleita; pohjaa lapotessa maistuu ihokarvatkin kädestä :mrgreen:
Mari_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

Minulla on nyt kolme platyä.. :)
(Kavereina mm. siniseeprakaloja ja omenakotiloita)

Viime yönä oli ilmestynyt poikasiakin.. Tosin olen nähnyt vasta kaksi.
Mammakala on punamusta.. Toinen poikanen oli oranssi ja toinen todella tumma..
(Tämä poikasparvi olisi ihana saada pelastetuksi, koska sain tämän mammakalan vasta ja en tiedä minkä värinen isukkikala on! Olisi hauskaa seurata minkä värisiä kaloja niistä pienistä tulee..)

Minä en tiedä näistä väreistä paljon mitään.. :mrgreen:
Jospa joku viisaampi viitsisi kertoa, millä nimellä tätä minun toisen tyttöplatyn väriä kutsutaan:
Kala on melkein kokonaan tumma (musta?) ja sen kyljet hohtavat sinisinä, "kasvot & rinnan etuosa" on valkoiset, mutta suu -osa on vaaleanpunainen tai vastaava (Kutsun kalaa suppusuuksi, koska suu on aivan ihana.. [;)])
Evien & pyrstön kärjet ovat valkoiset tai värittömät.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä niitä poikasia varmaan selviää hengissä, ne kasvavatkin melko nopeasti eikä sulla oikein kukaan taida niitä muutenkaan pistellä suuhunsa.

Katselin akvaariokaupassa platyja, ihan hauskan näköisiä oli nuo eri väriset. Mikkihiiriä siellä oli ainakin... Värikysymykseen en kyllä ollenkaan osaa vastata.

Täällä on nyt nuo platyset muuton jäljiltä saaneet suuruton. Tai olettaakseni on se... Hain tänään lääkettä ja toivon, että se tehoaa. En halua anna taudin äityä pahaksi, ja kun nuiden historiasta en kuitenkaan tiedä esim. vesiarvojen osalta oikein mitään, niin testataan nyt suorilta lääkitystä. Sunnuntaina tajusin, että muuttoruhjeet eivät ehkä olekaan pelkkiä muuttoruhjeita, ja muutaman kalan jo teilasinkin (olen kirjoitellut tuonnetoisaalle enemmän tästä). Tylsää, mutta toisaalta näihin kai pitää varautua kun ottaa kaloja toiselta harrastajalta... Varsin terveiltä näyttivät tullessaan, mutta ilmeisesti tuo muutto sitten stressasi sen verran paljon että bakteeri pääsi valloilleen. Nyt on sitten General Toniccia kaadettu altaaseen eli vesi täysin vihreänä tuosta lääkemyrkystä ja mua hirvittää kalojen kohtalo. Mutta jos ei esim. p oikaset kestä käsittelyä, niin toisaalta - eipä tuo kamalaa ole, kun kuitenkin parvea pitäis harventaa ja ovat vuorenvarmasti ihan yltiösisäsiittoisia.

Harmittaa kyllä sekin, että nyt en voi sitten lahjoittaa ylimääräisiä platyja muille. En tiedä huoliiko kukaan niitä vaikka tuo kuuri tehoaisikin... Valtaosa on siis aivan terveen oloisia, mutta kai niillä kaikilla toi bakteeri on enkä voi tietää keillä kaikilla tuo sairaus olisi puhkeamassa lähipäivinä, jos en lääkitsisi. Ainoastaan sairaiden yksilöiden haaviminen altaasta on liki mahdotonta, kun niitä tarvisi jokaista tutkailla erikseen että ne vammat näkyisivät, ja ne on niin pirteitä ettei niitä meinaa saada haaviin millään (paitsi poikaset nyt tunkee sinne väkisinkin...).

Jos teillä muilla on jotain vinkkejä tähän suuruttojuttuun, joka ilmeisesti on xiphophorus-suvun lajeilla yleisimpiä tauteja, niin otan ilolla vastaan. En oo aiemmin joutunut mitään kaloja lääkitsemään, jollei 20 vuoden takaisia lasketa...
heituliini
Senior Member
Senior Member

Mari_ kirjoitti:Minulla on nyt kolme platyä.. :)
(Kavereina mm. siniseeprakaloja ja omenakotiloita)

Viime yönä oli ilmestynyt poikasiakin.. Tosin olen nähnyt vasta kaksi.
Mammakala on punamusta.. Toinen poikanen oli oranssi ja toinen todella tumma..
(Tämä poikasparvi olisi ihana saada pelastetuksi, koska sain tämän mammakalan vasta ja en tiedä minkä värinen isukkikala on! Olisi hauskaa seurata minkä värisiä kaloja niistä pienistä tulee..)

Minä en tiedä näistä väreistä paljon mitään.. :mrgreen:
Jospa joku viisaampi viitsisi kertoa, millä nimellä tätä minun toisen tyttöplatyn väriä kutsutaan:
Kala on melkein kokonaan tumma (musta?) ja sen kyljet hohtavat sinisinä, "kasvot & rinnan etuosa" on valkoiset, mutta suu -osa on vaaleanpunainen tai vastaava (Kutsun kalaa suppusuuksi, koska suu on aivan ihana.. [;)])
Evien & pyrstön kärjet ovat valkoiset tai värittömät.
Tässäpä linkki, jonka takaa löytyy ainakin jotain väriyhdistelmiä: http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/index.php?cPath=2

Platyt ja mollit ovat keskenään hyvin samannäköisiä. Ihania molemmat :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Vielä tänään päästin päiviltä yhden urosplatyn, jolla oli mutkikas selkäranka.. Mietin tässä, että pitäiskö joku ruumis tutkia Eelassa. Ihan sen kannalta, että uskaltaisi luovuttaa noita muille. On nuo kyllä älyttömän uteliaita ja rohkeita kaloja verrattuna toisen altaan kiilakylkiin. Niitä jos alkaa haavilla häiritä, niin katoavat kyllä. Platyt sinkoaa hetkeksi puskaan mutta tulevat pian tarkistamaan, että olisko siellä kuitenkin ruokatarjoilu kans!
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Meillä on nyt lääkekuuri ohi, ja vaihdoin eilen vähän yli puolet vedestä. Tänään sitten sama rumba vielä, että lähtee ne vanhat lääkkeet vek. Joillain kaloista on iho vähän omituisen näköinen, vaurioitunut muttei enää valkoinen. Luullakseni just niistä kohdista, missä sitä ruttoa oli, eli ehkä se vielä paranee siitä sit pikku hiljaa.

Akvaarioliikkeessä ottavat kyllä multa platyja vastaan, kunhan uskallan luovuttaa. Tuolla on paljon virkeitä, terveen näköisiä nuoria joista ei vielä sukupuolta erota, mutta olisivat kyllä myyntikokoisia. Sanoin, että kuukauden päästä katotaan. Hirmu into olis saada uudistettua tuota parvea, eli pienennettyä ja uutta verta kehiin... Mutta eihän se auta kun odottaa. Voi olla, että tarvitaan vaikka toinenkin lääkekuuri vielä.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Heh onpa hauskaa, että täällä on muitakin myöhäisheränneitä platyfaneja :D. En tiedä, liittyykö tämä minulla kolmenkympin kriisiin, aina aiemmin ohitin platyt ja muut kovan veden kalat, pidin niitä niiiin tylsinä ja tavallisina. Nyt näyttää sitten uhkaavasti siltä, että seuraava alla on platyla. Tai siis, platyja, omenakotiloita ja ehkä mustamolleja? Meinasin sitä kysyä, että onko täällä ketään joilla on platyja poikamiesparvena? Minua ei ehkä se lisääntymispuoli niin kiinnosta, mutta mietin että olisi hauska koota poikaparvi, varsinkin kun taitaa useinkin olla niin että aikuiset urokset kaipailevat uutta kotia? Vai ennemmin aikuiset naaraat? Joka tapauksessa ajattelin, että voisi olla hauska pitää allasta, mihin voi kiikuttaa ylimääräiset aikuiset platyt. Vielä vaan mietityttää platyjen ja mollien yhdistäminen, lämpötilamieltymykset kun kuitenkin eroavat aika paljon...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, ja minä en ikinä edes suunnitellut platyja ennen kuin niitä ikään kuin tuli akvaarion mukana :D . Nyt veden kovettaminenkin tuntuu jotenkin tosi hauskalta ja on mukava, että omat altaat ovat keskenään niin erilaisia. Ihan jo veden värikin - toinen on turpeinen, toinen tosi kirkas allas. Ja siinä missä toisen altaan rusokiilakyljet on semmosia villimpiä, vilkkaita mutta ujohkoja, niin platyt... Voi jessus. Seuraavat porukkana mukana, kun akvaarion ohi kävelee. Koko ajan tekis mieli antaa niille ruokaa, kun ne sitä koko ajan etsii. Ihania, kerta kaikkiaan.

Luullakseni platyissa kotia etsivät useimmiten nuoret kalat, mutta varmasti poikaporukankin saisi kasaan. Iteltäni olen ainakin ajatellut, että sitten kun joku nuita multa ottaa vastaan joskus, niin haavin noita nuoria yksilöitä, joilla on jo kokoa se pari senttiä, mutta joita ei sekoita aikuisiin.

Mollien lämpövaatimus tosiaan alkaa siitä, mihin platyjen loppuu... Ainoa jotenkin kestävä vaihtoehto olis se 25 astetta. Kai se menis, jos muut jutut on kunnossa. Mietin kuitenkin, että jos olis platypoikaparvi ja molleja, niin kiusaisko ne platyt sitten niitä molleja? Ovat niin saman tyyppisiä kaloja, että voisivat ottaa niistä naaraita kiusan kohteeksi omien tytsyjen puuttuessa.

Muokkaus: hei, mutta leveäevämollin lämpötilahaarukka on Varjon kirjan mukaan 22-28. Siinä oliskin sitten muutama aste enemmän yhteistä kuin tavan mollin kanssa!
Xiphophorus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Xiphophorus »

Platyni Pirkko kuoli noin viikko sitten. :(
54L
Mari_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

Taisin sittenkin arvioida mammakalan väärin.... :D

Poikasia on tallessa jo 12kpl ja varmasti osa piilottelee/on joutunut ruokalistalle..
Siis luulisi, että maha on jo vähän pienempi.

Mutta ei..
Puna-musta platy on edelleen kuin ilmapallo.
(Nyt kun tarkemmin katsoo, niin on vissiin vaan kasvanut)

Mamma onkin musta-sininen kala.. [;)]
Erehdyin luultavasti, kun punaisella on kokoajan ollut kaikista suurin masu.

No mutta, perheenlisäystä tuli kuitenkin olipa "syyllinen" kuka hyvänsä ja lisää on näköjään luvassa.. :)
hruottu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Meillä 140 litraa pyhitetty platyille (ja pohjalla helmimonnisia) sekä parille ompulle. Alkuparvi (10 kalaa) on hankittu kolmesta eri paikasta ja nyt on ensimmäiset 4 poikasta kasvamassa. Isoimmat aikuiset on melko norsuja joten taitaa poikaskanta pysyä jotenkuten käsissä, ekasta satsista nimittäin selvisi aikuisilta 1 ja kolme pelastin tokasta satsista kasvamaan poikasaltaaseen :)
Värit vähän sekalaista seurakuntaa, punasta wagtailia, tuxedoa ja sinistä löytyy sekä pari vähän sekavamman väristä. Jossain vaiheessa kun tulee tarpeelliseksi piristää parvea uudella verellä, tarkoituksena on hankkia liikkeestä "puhtaan värisiä" jotta ei lopputulos ole parvellinen sekakirjavia kaloja :P
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Xiphophorus kirjoitti:Platyni Pirkko kuoli noin viikko sitten. :(
Kurjuus! Oliko sillä jotain oireita ennen sitä?

Mulla näyttä platylassa olevan kaikki hyvin. Voi että odotan sitä, että saan vähentää noita kaupan altaaseen ja ottaa pari uutta! Eipä nuilla näytä mikään hätä olevan, mutta musta olis hauskempi seurata tuota lisimistä jos olis edes pari erisukuista mukana. Joku oli juuri vienyt sinne samaan kauppaan platyja, mietin että uskaltaako niitä ostaa kun ei tiedä mistä ovat tulleet. Ja toisaalta ehkä haluaisin eri värisiä, niin alkuun tunnistaisin sitten että kestä voi luopua ja kestä ei, jos joku multa platyja haluaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”