MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

^^^ OK :D

Hieno akva sulla! Mäkin haluan laavalampun ...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Toi onkin joku vanha synttärilahja...

Silloin kun tuon sain, vinguin jo akvaariota. 8O Siitä on ainakin 3 vuotta. :)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kaupasta ostetut kasvit on usein kasvatettu ilmassa. Siksi niiden lehdet ovat erilaiset kuin vedessä kasvaneet.
Ne kasvit on siellä kaupassa tietysti akvaariossa, mutta kasvatus on tapahtunut ilmassa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Ai 8O

Ihan uus juttu mulle. 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Juu eiks ne kasvit oo just sen takia eri näköisiä alempaa vartta? Ja muuttuvat hiukan veteen päästessään?

Btw tietty myös vedessä kasvatetut kasvit voi olla eri näkösiä, riippuen, millaisesa valossa ovat kasvaneet. Hämärässä valaistuksessa ilman ravinteita tai hiilarilisäyksiä niistä tulee pidempää ja harvempaa, kun taas päinvastaisissa olosuhteissa lyhyempää ja tuuheampaa. En muista oliko tästä jo puhuttu tässä topicissa mutta kuitenkin :)

Minä taas olen hinkunut laavalamppua n. 6 vuotta, akvaariota muutaman kuukauden .. :) Nyt hingun jo kissaa, kesyrottia yms .. no, se on varmaa että muita lemmikkejä ei tänne tule enää :|
Viimeksi muokannut Butterflies, 16:16, 15.07.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Kasveista hentorotala ja rusolehti jo tulikin. Keskimmäisessä kuvassa varren perusteella olettaisin olevan jokin isommista vesitähdikki-lajeista. Kasvit ei kyllä ole vahvin alueeni, joten voi mennä pieleenkin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

kesk. kuva = Jättivesitähdikki?

Upeaa, nyt on kasvitkin tiedossa! :D

Saa vähän lisätietoa noiden hoidosta, kiitoksia paljon! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

En muista ootko kertonut mitä kasviravinnetta käytät? Hyvin näyttää kasvit viihtyvän? Mikä lamppu sulla on, ts minkä värinen? :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Eiks sulla oo siinä Juwelin oma loisteputki? Sellainen valkoinen? Mun mielestä se on ihan ok, tykkään valkoisesta loisteputkesta. Mulla kun on tollainen ''isoveli'' sun akvastas, niin siinä toinen lamppu on sellainen ruma ruskeankeltainen [}:)] Onneksi vaihdoin sen.

Anteeksi kun tungen tänne tälleen :D
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Mites MA7XGEn pistiat viihtyy? mulla olis taas noin miljardi pikkuista tullut hetkessä jostain, jos kaipailet lisää täytettä pinnalle :mrgreen:

Kattareita ovat kuulemma paikallisesta joka kerta laittaneet tilaukseen, jostain syystä niitä ei vaan tukusta riitä tänne syrjäkylille asti :? Vorsaan kannattais ehkä laittaa epeleihin sähköpostia ja kysyy josko viitteisivät sinne tilata, niillä parempi tukku nimittäin käytössä.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis mulla tosiaan on ihan toi Juwelin oma, perusvalkoinen valo. :D

Lannoitteena ei ole oikeasti muuta kuin 3-6 tablettia TETRAPLANT PLANTASTART-tabletteja, jotka olen sitten pilkkonut neljään ja ripotellut ympäri akvaa, kadvien alle... Sen tosin tein ensimmäisiä kasveja istuttaessa, siis jättivesitähdikkejä, miekkakasveja sekä rasvalehtiä. (R.I.P. rasvikset)

Sen jälkeen en ole muuta lisännyt, eikä tabuja enää löydy hiekasta...

Tosin pakko tunnustaa, että tabuja pistäessä en lukenut pakkausta sana-sanaan, ja jälkikäteen olen lukenut; 1 tablet for 50 litres water) Paketissa oli 12 tabua, jäljellä 6, mutten ole varma seikkaileeko niitä vielä tuolla laatikossa... :D

Tia-Teresian pistiat ovat (vielä) hengissä, en silloin vielä saanut sitä hapetinta, joten pääsivät lehdet käymään uppeluksissakin... JA virtaus kulutti juuria... Ostin jopa niille pienille kaveriksi isomman pistian (oli hinta joku euro tai kax), ja siltäkin sai virtailu katkottua juuret, ja sen lehdet näyttävät myös kastuneen... Mutta on niitä tullut pari pikkuista kasvia lisääkin, ovat lahjoittamiesi kasvien jälkeläisiä siis, kun sain hapettimen ja pintavirtaus pysähtyi. :|

Olisi todella upeaa jos viitsisit niitä taas heittää, jos nyt pysyisivät hengissäkin. :D Saataisiin korutkin pinnalle. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

...Tai sitten fillaroit kesäretken tänne ja tuut katsomaan mitä muuta olis :mrgreen: Niistä rasviksistakin irtois varmaan alut, ei osaa oikein tarjota mitään kun ei itekkään muista aina mitä noissa kipoissa lilluu :roll: Nyt on ajelut aika hiljasia, kun juniorilla todettiin keuhkokuume :cry: ihan kuin ei kesällä olis muuta puuha ku maata peiton alla. Huomenna on pakko lähtee vorsaan hakeen akvaan kavilannotetta ja jättää miehyke leikkiin sairaanhoitajaa :mrgreen: (kun ylläri ettei paikallinen myy juur sitä mitä mä käytän :mrgreen: )

en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

MA7xGE kirjoitti:^Hyvä lukea! :D

Eikös niillä ole se sukupuoliero, että selkäevä on pojilla "piikimpi"?
Varmenpi keino ja toimii jo keskenkasvuisilla on... tarkkailla ruumiin alalinjaa ja ... onkos se nyt uimarakko (dementia iski) joka kuultaa hieman... no toisella sukupuolella siis sisuskalut loppuu pyöresti kaartaen ennen pyrstöä, toisella ne jatkuvat pystöä kohti...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:...Tai sitten fillaroit kesäretken tänne ja tuut katsomaan mitä muuta olis :mrgreen: Niistä rasviksistakin irtois varmaan alut, ei osaa oikein tarjota mitään kun ei itekkään muista aina mitä noissa kipoissa lilluu :roll: Nyt on ajelut aika hiljasia, kun juniorilla todettiin keuhkokuume :cry: ihan kuin ei kesällä olis muuta puuha ku maata peiton alla. Huomenna on pakko lähtee vorsaan hakeen akvaan kavilannotetta ja jättää miehyke leikkiin sairaanhoitajaa :mrgreen: (kun ylläri ettei paikallinen myy juur sitä mitä mä käytän :mrgreen: )
Tuo on kyllä reilumpi idea. :D
Ehkä kuitenkin lähden willaroimaan vasta kauniimilla keleillä, ei oikein huvittaisi saada yllätyskaatosadetta niskaan. :mrgreen:
en kirjoitti:

Varmenpi keino ja toimii jo keskenkasvuisilla on... tarkkailla ruumiin alalinjaa ja ... onkos se nyt uimarakko (dementia iski) joka kuultaa hieman... no toisella sukupuolella siis sisuskalut loppuu pyöresti kaartaen ennen pyrstöä, toisella ne jatkuvat pystöä kohti...
Ahaa, pitääkin koittaa jos löytyisi jotain eroja. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:...Tai sitten fillaroit kesäretken tänne ja tuut katsomaan mitä muuta olis :mrgreen: Niistä rasviksistakin irtois varmaan alut, ei osaa oikein tarjota mitään kun ei itekkään muista aina mitä noissa kipoissa lilluu :roll: Nyt on ajelut aika hiljasia, kun juniorilla todettiin keuhkokuume :cry: ihan kuin ei kesällä olis muuta puuha ku maata peiton alla. Huomenna on pakko lähtee vorsaan hakeen akvaan kavilannotetta ja jättää miehyke leikkiin sairaanhoitajaa :mrgreen: (kun ylläri ettei paikallinen myy juur sitä mitä mä käytän :mrgreen: )
Tuo on kyllä reilumpi idea. :D
Ehkä kuitenkin lähden willaroimaan vasta kauniimilla keleillä, ei oikein huvittaisi saada yllätyskaatosadetta niskaan. :mrgreen:
Reilumpaa 8O ??? Mun mielestä tuo lähinnä viittaa julmuuteen, niinkuin kaikki muukin johon liittyy sana liikunta ja yli 3 minuuttia kestävä aika :mrgreen:
MA7xGE kirjoitti:
en kirjoitti:

Ahaa, pitääkin koittaa jos löytyisi jotain eroja. :D
Päteekö tää muihinkin rihmoihin? Mä kun koitin eilen vai mikäpäivä se ny oli, niin tiirailla paikallisen altaasta kääpiöitä, et kumpiakoos ne mahtaapi olla, kun olivat niin nuoria viel, ettei niitä pystynyt ainakaan selkäevän perusteella määrittelemään kummaksikaan.

Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

^ Pätee ainakin murisijoihin, ja saattaapi siis päteä muihinkin. Ne "jatkuvat sisuskalut" ovat siis mätipussit ja siten varma naaraan merkki. Takaa tulevalla valolla läpivalaistuna onnistuu helpoiten tuo tiirailu... :roll:
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Zuwih kirjoitti:^ Pätee ainakin murisijoihin, ja saattaapi siis päteä muihinkin. Ne "jatkuvat sisuskalut" ovat siis mätipussit ja siten varma naaraan merkki. Takaa tulevalla valolla läpivalaistuna onnistuu helpoiten tuo tiirailu... :roll:
Pitänee siis yrittää katsoa ensin kotona asustelevat rihmat tuolla konstein, josko niihinkin toimii, niin sitten mennä takaisin kauppaan katsastamaan tuo käppänä allas :) Vaan enpä oikeastaa sittenkään oo varma, haluanko mun käppänä pojulle toista rouvaa sittenkään, kun nytkin intona rakentelee jotain ja nyhtää pohjastakin kaikki kasvit irti pintakasvillisuuden sekaan ja järjestelee niitä ihan onnessaan tuol pinnassa (eipä taida olla vaikia arvata mitä miehellä mielessä, kun samaan sotkuun pitää kuplia käydä välillä myös lisäämässä)... [}:)]

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti: Reilumpaa 8O ??? Mun mielestä tuo lähinnä viittaa julmuuteen, niinkuin kaikki muukin johon liittyy sana liikunta ja yli 3 minuuttia kestävä aika :mrgreen:
Siis onhan se reilunpaa, kun sä niin laiskasti oot saanu mitään vastaan. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voi voi voi tätä murhetta. :(
Olen viime viikkojen aikana ihastunut enemmän ja enemmän MONNISIIN. No, monelle lajille altaani on liian pieni, ja vielä useammalle lajille se on liian lämmin. :(
Harmi. :cry:

No, toivottavasti saan ne pois mielestäni, kun yritän kudettaa koruja hiukan. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Voivoi .. se on jotain kauheaa, kun innostuu ja kiinnostuu jostain, ja ei ole mahdollista toteuttaa :cry:

Mulla nyt mielessä sellainen kuus- tai kasikulmainen lohkoihin jaettu ''rivari'' taistoukoille. Ehkä 2-4 pojalle :mrgreen: Yhteinen suodatus siis tulisi noihin lohkoihin. Ja tuosta nykyisestä altaasta tulis ihan puhtaasti tyttölä, tai sit jättäis nykyisen poitsun sinne, ja se olis sellanen valtava haaremi. No, ehkä ei onnistu, mutta katsotaan nyt kun pääsen rihmakaloista ja rapusista eroon (kamalaa sanoa näin, mutta koitan tarjota niitä taistotyttöjä tai ottoja vastaan).

Olen täysin ihastunut myös ottoihin :) Ne on niin hauskasia vipeltäjiä! Ennen kuvittelin niiden olevan sellaisia rumia, tylsiä putsaajia joita ei näe koskaan, mutta nämä ennakkoluulot osoittautuivat täysin vääriksi! [;)]
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Tässä mun vanha 60L allas jossa korurihmakalat kutivat:
Kuva
Ja itse pikkuriikkiset poikaset kuva yläosassa riccian joukossa:
Kuva
Silloin kuon noi poikaset oli, niin allas oli vielä enemmän umpeen kasvanut. Ja tosiaan ennen kudun tapahtumista vaihdoin vettä kerran viikossa melkein puolet ja ruokinta Hikarin ruualla.
Muita asukkaita altaassa olivat hehkurasborat ja sukaravut.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Hei mahtavaa, kiva tietää että on onnistunut seuralassa. :D
Rohkaisit oikein kunnolla yrittämään, kiitos! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Kiva :) Sulla ainakin MA7xGE pitäis olla tarpeeks kasveja siellä :) On toi kuru kyllä jännä kala! Tekis joskus mieli perustaa oikeen kunnollinen rihmakala-allas, siis koruja, hunajaisia, kääpiöitä, huulia, helmiä .. :D :D

Mun kääpiörihmauros kans järjestelee pintakasveja niin että loiskinta kuuluu! Ovat jo kuteneet mut poikasii ei selvinny. ja nyt se pojankloppi ei päästä sitä naikkosta enää pesän lähellekään .. eikä ole yhtään kininostunut uudestaan kutemisesta, vaikka tyttö yrittääkin .. :|

Kuinka kauan labyrinteillä yleensä kestää, että mätimunat kuoriutuu? Eiks se oo tyyliin jotain 1 vrk?
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Tuossa yllämainitussa altaassa 27 asteen lämpötilassa se oli 2vrk.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt on kyllä sellainen olo tuon altaan kanssa, ettei ole paljoa kehumista. :?

-Vesirutoista on osa menettänyt tummuuttaan, toivottavasti eivät kaikki kuole.
-Tänään ruokkiessani kaloja laskin mustikset ja sain tulokseksi 11. Hiukan aikaa etsittyäni takaa puskista näin sen etunurkassa vatsa kohti pilviä, nirri pois. :( Oli ollut tosi vaalea, hidas ja heikko, ja sen alavatsa oli osittain punertanut, ihan kuin olisi ollut "asfalttinaarmuja". Oli tullut mukana alkuperäisen 10 kalan parvessa, pienestä koosta päätellen.
-Tämän päivän aikana on osa mustiksista saanut isot vatsat, voi tosin johtua tämänpäiväisestä kovasta ruokinnasta (pistin vähän enemmän -> jäi jopa mustiksilta yli -> korut uskalsivat syödä lihaa myös kunnolla -> piilotteleva ("vainajakoru") tuli esiin.) Näyttää aika epänormaalilta. Pelästyin ja nostin lämpöä ja lisäsin hapetusta. (olen lukenut tämän auttavan ruoansulatukseen.)
-Pistiat aivan keltaisia ja harvoja, todella ruman näköisiä.

Onneksi löytyi edes yksi hyvä juttu;
+Pari päivää olin jo luullut, että 1 koru olisi myös kuollut, mutta onneksi tänään tulivat syömään kaikki 4.

Apua, en halua että kaikki neonit ja kasvit kuolee! :cry: Muissa kaloissa ei näy mitään epäilyttävää. Voiko tgämä olla neontetratautia, kun osa "vanhoista" mustiksista ovat haalistuneet, tosin osa on ollut vaaleampaa porukkaa miltei alusta asti. Niillä kyllä oli normaali väritys kaupassa... Miten saan värit takaisin? :(

Appuran korujen kudetusvinkeistä päätellen tarvitsisisn lisää pintakasvillisuutta, en sitä halua yrittää ennen kuin on allas kunnossa. :(

-------
Muoks; Mustiksien värit palanneet (onneksi) ja läskien mahat kutistuneet ehkä kikkasen...
Mutta silti saa antaa neuvoja. :(
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”