Käärmetähdellä "reikä" kyljessä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JKS74
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Käärmetähdellä "reikä" kyljessä

Viesti Kirjoittaja JKS74 »

Eilen huomasin, että käärmetähdellä on outo reikä kyljessä. Tähti kyllä liikkuu vielä (lähinnä yrittää kiipeillä laseja pitkin ylös), mutta ruoka sille ei oikein maistu. Taas kerran olen uudessa tilanteessa, enkä oikein tiedä mitä tehdä :? Siirränkö tähden refuun tarkkailuun ja odotan, että mitä luonto päättää tehdä?
kaarmetahti.jpg
kaarmetahti.jpg (65.78 KiB) Katsottu 1058 kertaa
Kiitos tästäkin :)
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Re: Käärmetähdellä "reikä" kyljessä

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Itse en siirtäisi minnekkään, ainakaan vielä, antaisin sen olla siellä ihan omissa oloissaan, ja antaa luonnon tehdä tehtävänsä. Toivottavasti ölliäinen paranee pian! [;)]
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Onko tähti akvaariossa pärjäävää lajia? Mietin vain, että minulla on nälkään kuolleet meritähdet riutuneet hieman tuohon malliin pois. Jos näin on, niin tähden peli on jo varmaan pelattu. Toisaalta sitten, jos tähti on pärjännyt jo pitempään altaassa ja reiän on tehnyt vaikka jokin rapu tai kala, niin sellainen voi hyvinkin parantua itsekseen. Refuun siirtäminen ei taida auttaa, ellei sitten sillä tavalla tähdelle saa annettua paremmin ruokaa ja ehkä siirrettyä kalojen näykkimiseltä turvaan.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Käärmetähdet selviytyvät tosi hyvin kaikista vammoista, jalatkin kasvavat uudestaan.
Eli ei hätää :)
JKS74
Junior Member
Junior Member

Tänään tähtönen näyttää tältä :( Sitkeästi se vielä liikuskelee altaassa.
kaarmetahti2.jpg
kaarmetahti2.jpg (112.47 KiB) Katsottu 869 kertaa
Erikoinen juttu :? No jäämme seuraamaan tilannetta ja katsotaan miten käy.
DnooB
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Nyt on joku ottanu aterian... Kyllä tuo on jo menetetty.. 8O
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Meritähdet voivat esim. katkenneesta jalasta kasvattaa uuden kropan ja muut jalat itselleen. Tätä en ole koskaan nähnyt käärmemeritähtien tekevän, mutta uskoisin näiden kykenevän samaan.
Onko tuo uusi tähti, vai jo kauan altaassa ollut?
Tuollaista syöpymistä olen seliteltävissä nähnyt tähdillä vesiarvojen (varsinkin suolapitoisuuden) äkillisestä muutoksesta johtuen. Onko altaassa tapahtunut jotain mikä voisi selittää tilannetta?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Jostain muistaisin lukeneeni että jokin loinen voi vedellä tähtiä pikkuhiljaa ns. sisältäpäin ontoksi kunnes koko komeus repeää osiin. En vaan muista mistä loisesta oli kyse.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
JKS74
Junior Member
Junior Member

Se on ollut altaassa aika tasan vuoden. Sillon hommasin kaksi tähteä, joista toinen näyttäis tällä hetkellä voivan normaalisti. Vesiarvoista sen verran, että suolapitoisuutta hilasin parin päivän aikana ylös 1.024 -> 1.026! Olen siinä käsityksessä, että turvallinen suolapitoisuuden nosto on max 0.003 vuorokaudessa.

Tuulettimen ansiosta korvausveden määrä nousi ja näin ollen kalkkivettä meni tavallista enemmän. Calsium nousi parissa päivässä 390 -> 470 ppm, mutta testauksien välissä vaihtui myös uusi Salifertin testipakkaus, joten voisko sillä olla jotain merkitystä tuloksiin?

Netissä surffailin ja löysin topicin, jossa moisen hajoamisen oli aiheuttanut liian korkea lämpö. Mulla se on ollu helteiden aikaan 26-28 astetta, tosin yhtenä iltana se käväs 29 asteessa. (kahdella mittarilla mitattu)

Vettä olen vaihtanut nyt vain 10 %/kk, normaalin 10%/vko sijaan, jotta en ruoki lisää tuota leväbuumia.

Muuten allas näyttää voivan normaalisti.

Kiitos :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”