Parhaat lannoitteet?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Parhaat lannoitteet?
Nestemäisenä käytän pmdd:tä ja pohjalle satekin voimapellettejä. Hyvin on kasvit kasvaneet näillä.
Tietäiskö joku mistä löytyisi Easy Lifen Profiton sisälmystiedot? Vertailisin pmdd:n sisältöön, jos vaikka tulisi kokeiltua vaihteeksi muutakin... Lähinnä kiinnostaisi tietää kumpi sisältää enempi rautaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kauheasti teillä tuntuu tosiaan listaa riittävän!
Itse toin suomesta mukanani vain JBL:n Ferropolin. Ilmeisesti sillä ei pärjää jos haluaa oikein kunnon rehulan?
Uusi isompi akvaariokin on tulossa, ja ajattelin suurimman osan kasveista saada vanhasta, joten olisi kiva saada kasvatettua kohtuullisen nopeasti noita puskia...
Mitä kaikkea kannattaisi siis lisäksi?
Mulla kyllä argentiinanvesirutto, tähtilumme ja keihäslehdet ovat ihan villiintyneet, koko ajan lykkäävät uutta lehteä. Tähtilumme osoittautuikin huippuhankinnaksi. Reilussa kolmessa viikossa se on kasvanut 30 cm
Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Itse toin suomesta mukanani vain JBL:n Ferropolin. Ilmeisesti sillä ei pärjää jos haluaa oikein kunnon rehulan?
Uusi isompi akvaariokin on tulossa, ja ajattelin suurimman osan kasveista saada vanhasta, joten olisi kiva saada kasvatettua kohtuullisen nopeasti noita puskia...
Mitä kaikkea kannattaisi siis lisäksi?
Mulla kyllä argentiinanvesirutto, tähtilumme ja keihäslehdet ovat ihan villiintyneet, koko ajan lykkäävät uutta lehteä. Tähtilumme osoittautuikin huippuhankinnaksi. Reilussa kolmessa viikossa se on kasvanut 30 cm

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
390-litraisessa pohjalla Tropica Aquacare Pflanzensubsrat+hiekka, 128-l Humalit+hiekka ja nestemäisenä menee kumpaankin Seachem Flourish ja rautalannoitetta kun muistan.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Mitenkäs kun ostin tuon JBL ferrotabsin ja mukana tulleet ohjeet ovat ristiriitaiset
. Pakkauksen takana suomenkielinen ohje sanoo, että laita pohjasoraan ja englanninkielisistä saa sen käsityksen että tabu pitää laittaa liukenemaan veteen eikä se käy pohjaan laitettavaksi. Kumpi tässä nyt on oikein?

-
- Elite Member
Suomennoksessa on virhe. Laitetaan vapaaseen veteen liukenemaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Kiitos niin arvelinkin! Harmi vaan, että kaupassa tiedustelin nimenomaan pohjalannoitteita, täytyypä sanoa asiasta kun sinne seuraavaksi menee...
Tässä muuten ihmeteltiin sitä, että eivätkö nämä nestemäiset tai muuten liukenevat lannoitteet häiritse kaloja mitenkään? Jotenkin tuntuu hassulta kun kasvilannoitteet ovat kuitenkin melko tujuja aineita enkä itse niitä mieluusti joisi saati vetäisi nenääni
.
Tässä muuten ihmeteltiin sitä, että eivätkö nämä nestemäiset tai muuten liukenevat lannoitteet häiritse kaloja mitenkään? Jotenkin tuntuu hassulta kun kasvilannoitteet ovat kuitenkin melko tujuja aineita enkä itse niitä mieluusti joisi saati vetäisi nenääni

-
- Junior Member
Onko tietoa Aquatic Naturen Aqua-Plant+ACTIVATOR 24 tipoista?
Laitetaan joka päivä yksi tippa/50l.vettä.
Kurjen Kari kehui sitä kovasti. 50ml. maksaa 39.90 , riittää 50 000l. , mutta laskin että omaan purkkiini vain kaksi kuukautta. Siis yhteen pääaltaaseen.
Onko hinta/laatusuhteesta mielipidettä. (varsinkin jos kanankakkaa...taidan kyllä kokeilla sitäkin!)
Laitetaan joka päivä yksi tippa/50l.vettä.
Kurjen Kari kehui sitä kovasti. 50ml. maksaa 39.90 , riittää 50 000l. , mutta laskin että omaan purkkiini vain kaksi kuukautta. Siis yhteen pääaltaaseen.
Onko hinta/laatusuhteesta mielipidettä. (varsinkin jos kanankakkaa...taidan kyllä kokeilla sitäkin!)
Täh?? JBL:n ferrotabsit annetaan liueta vedessä? Ja minä kun olen lykkinyt niitä hiekkaan jo jokusen vuoden! Mitenkäs sen annostelu veteenliuotettaessa? Yhdessä vai erikseen nestemmäisen kanssa?
Lannote listat on tosiaan pitkiä. Mulla on 3 allasta, ja kaikkiin laitan pohja-, nestem- ja rautalannote. Altaat sen verran erilaisia, jotta kaikkiin ei sama lannote sovi (levää, kasvit ei kasva jne), joten tällä hetkellä:
-240L menee pmdd, easy life ferro ja satekin voimapelletit sekä tuo ferrotabs (hiekkaan); kasveina kurttumelalehti, punamelalehti, ruskomelalehti, jättimiekka ja vissiin pari muuta miekkaa. Pro fito ei tähän sopinut, mutta nuo melat ja miekat tykkää pmdd:stä. Tässä ei siis mitään köynnöstäviä.
-140L menee e-l profito, ferro, voimapelletit ja ferrotabs; kasveina muutamaa miekkaa, melaa, tuoksuvedensuosikkia, papukaijalehteä, konjakkikasvia, lumpeita, rusolehteä. Tähän ei pmdd sopinut.
-120L menee prodac nutron flora ja ferro ja samat pohjalannoitteet; kasveina vedensuosikki, karttulehti, melalehtiä, jättiläismiekkaa, tiikerilumme, rusolehti. Tähän ei sovi pmdd tai pro fito, levää pukkaa mutta kasvit riutuu. Nämä lannoitteet kokeilussa vaihteeksi kun kaapissa olivat. Hyvältä näyttää tällä kuukauden kokeilulla.
Nyt mietin vaihtavani pro fiton pois, kun on loppumassa ja mietin voisiko omatkin monnisten ja sukarapusten häviäminen johtua tästä. Joten etsiskelen uutta lannoitetta. Mietinnässä dennerle -sarja.
Lannote listat on tosiaan pitkiä. Mulla on 3 allasta, ja kaikkiin laitan pohja-, nestem- ja rautalannote. Altaat sen verran erilaisia, jotta kaikkiin ei sama lannote sovi (levää, kasvit ei kasva jne), joten tällä hetkellä:
-240L menee pmdd, easy life ferro ja satekin voimapelletit sekä tuo ferrotabs (hiekkaan); kasveina kurttumelalehti, punamelalehti, ruskomelalehti, jättimiekka ja vissiin pari muuta miekkaa. Pro fito ei tähän sopinut, mutta nuo melat ja miekat tykkää pmdd:stä. Tässä ei siis mitään köynnöstäviä.
-140L menee e-l profito, ferro, voimapelletit ja ferrotabs; kasveina muutamaa miekkaa, melaa, tuoksuvedensuosikkia, papukaijalehteä, konjakkikasvia, lumpeita, rusolehteä. Tähän ei pmdd sopinut.
-120L menee prodac nutron flora ja ferro ja samat pohjalannoitteet; kasveina vedensuosikki, karttulehti, melalehtiä, jättiläismiekkaa, tiikerilumme, rusolehti. Tähän ei sovi pmdd tai pro fito, levää pukkaa mutta kasvit riutuu. Nämä lannoitteet kokeilussa vaihteeksi kun kaapissa olivat. Hyvältä näyttää tällä kuukauden kokeilulla.
Nyt mietin vaihtavani pro fiton pois, kun on loppumassa ja mietin voisiko omatkin monnisten ja sukarapusten häviäminen johtua tästä. Joten etsiskelen uutta lannoitetta. Mietinnässä dennerle -sarja.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Laitatteko lannoitteen suoraan veteen?
Toivottavasti ei jo lue jossain... pitkä keskustelupuu...
Eli laitatteko suoraan veteen esim. Easy lifen Pro fiton tai vastaavan kasvilannoitteen? On melko tujua ainetta...Nimittäin en jaksaisi laimennella sitä aina ennen laittoa akvaan. Useimmiten jokin utelias kala tulee paikalle ja on kasvilannoitepilven sisässä. En ole havainnut ongelmaa kalalla, mutta hieman hirvittää joskus...
Samaa kyselisin vedenparannusaiden ym. vastaavien kanssa... ei jaksaisi niitä laimennella... (osassa toki lukeekin esim. Kh+/ph+ -jauheessa, että laimenna veteen ennen akvaan laittoa... ne teenkin niin).
Eli laitatteko suoraan veteen esim. Easy lifen Pro fiton tai vastaavan kasvilannoitteen? On melko tujua ainetta...Nimittäin en jaksaisi laimennella sitä aina ennen laittoa akvaan. Useimmiten jokin utelias kala tulee paikalle ja on kasvilannoitepilven sisässä. En ole havainnut ongelmaa kalalla, mutta hieman hirvittää joskus...
Samaa kyselisin vedenparannusaiden ym. vastaavien kanssa... ei jaksaisi niitä laimennella... (osassa toki lukeekin esim. Kh+/ph+ -jauheessa, että laimenna veteen ennen akvaan laittoa... ne teenkin niin).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Elite Member
Ei tarvii laimennella. Itse lisään Easy Carbonkin ruiskulla suoraan altaaseen laimentelematta ja kalat tulevat satunnaisesti sitäkin ihmettelemään ja joutuvat carbo-pilveen mutta koskaan ei ole mitään vahinkoa tullut. Mulla on tällä hetkellä altaassa partalevää ja lisäilen carboa 3 kertaa päivässä 10 ml kerrallaan (180 litrainen allas) ilman mitään sivuvaikutuksia. ProFitoa annostelen kerran- pari viikossa ja noita JBL:n ferrotabseja tiputtelen altaaseen parin viikon välein. Näiden lisäksi altaaseen menee hiilaria kiljupullosta ja pohjalannoitteena käytän JBL:n seiskakuulia ja Satekin voimapellettejä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Hopotukselle---> itse käytän easy-lifen tuotteita (paitsi en easy-carboa) ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, käytän sitä kahteen eri akvaarion ja minulla on sukarapuja, kirsikoita ja sakuroita.. toki eri altaissa..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Hyvä tietää:)Mari kirjoitti:Ei tarvii laimennella. Itse lisään Easy Carbonkin ruiskulla suoraan altaaseen laimentelematta ja kalat tulevat satunnaisesti sitäkin ihmettelemään ja joutuvat carbo-pilveen mutta koskaan ei ole mitään vahinkoa tullut. Mulla on tällä hetkellä altaassa partalevää ja lisäilen carboa 3 kertaa päivässä 10 ml kerrallaan (180 litrainen allas) ilman mitään sivuvaikutuksia. ProFitoa annostelen kerran- pari viikossa ja noita JBL:n ferrotabseja tiputtelen altaaseen parin viikon välein. Näiden lisäksi altaaseen menee hiilaria kiljupullosta ja pohjalannoitteena käytän JBL:n seiskakuulia ja Satekin voimapellettejä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Starting Member
Noi Aquatic Naturen Aqua-Plant+ACTIVATOR 24 tipat olen todennut aivan loistavaksi aineeksi
Kasvit kasvavat hurjasti ja voivat hyvin. Aika hintavaahan se minusta on, mutta hyvä aine. Ei se Kari sitä turhaan kehu.

Juu, en sano että pro fito olisi syypää, vasta itsekkin luin sen mahdollisuudesta olla, joten siksi vaihdan merkkiä nyt kun purkit ovat loppu muutenki ja katson vaikuttaako monnisten elossa pysymiseen. Mulla on aiemmin (vuosia sitten) monniset menestyneet ihan hyvin, nyt tuntuu että niitä tippuu aina ajoittain ilman näkyvää/ selvää syytä. Huomasin vain päiväkirjojani lueskellessani, jotta silloin kun monnisia tippunut useammin on pro fito ollut lannoitteena. Mulla on 2 altaassa monnisia lajeina ollut mm. kupari-, soma-, sysievä-, nuoli-, kääpiö-, marmori-, panda- ja korumonnisia. Myös sukarapukanta on pienentynyt tehokkaasti tässä vuoden aikana, josta altaassa on toki ollut perhoskirjoahvenia vajaan vuoden. En ole niiden nähnyt sukarapuja syövän (tai muidenkaan altaan asukkien), mutta mahdollistahan sekin on.
Toisekseen tykkään myös kokeilla ei valmistajien lannoitteita, joten tilasin nyt niitä dennerlen lannoitteita. Montakohan pakettia tulee, tuli meinaan pikkusen innostuttua
!
Toisekseen tykkään myös kokeilla ei valmistajien lannoitteita, joten tilasin nyt niitä dennerlen lannoitteita. Montakohan pakettia tulee, tuli meinaan pikkusen innostuttua

-
- Junior Member
Kiitos rajuriivio!
Hopotus, ihan mielenkiinnosta kysyn että minkälaisella annostuksella sitä pro-fitoa laitoit ja kuinka isoon altaaseen?
Mitä Dennerlen tuotteita tilasit ja mistä?
Mitä Dennerlen tuotteita tilasit ja mistä?
Pro fiton annostus pullon ohjeen mukaan. Kaikissa altaissa olen käyttänyt ja annostelen siten, että esim 120L ja 140L annostelen 100L mukaan ja 240L:een 200L mukaan. Eli tuskin ainakaan mitään järkyttävää yliannostusta.
Tilasin fooplus.fi (sivut suomeksi, tuotteet maksetaan ja lähettetään saksasta
). En osannut päättää
, joten otin refresher ja deponit nutriballs pohjalannoitteita, plantaGold7 kasvunedistämisainetta, V30 complete yleislannotetta (nestem.) ja vielä S7 Vitamix joku vitamiinijuttu (?).
Vielä kun tietäisin, kuinka käytän noita. Ohjeet kun eivät ole Suomeksi. Ja ilmeisesti tuota planta Gold7 annostellaan veteen vaikka on kapseleissa, tjsp. Tai riittääkö Vitamix yksin vai laitanko samalla kertaa myös nestemmäisen. Pitää selvittää.
Tilasin fooplus.fi (sivut suomeksi, tuotteet maksetaan ja lähettetään saksasta

Vielä kun tietäisin, kuinka käytän noita. Ohjeet kun eivät ole Suomeksi. Ja ilmeisesti tuota planta Gold7 annostellaan veteen vaikka on kapseleissa, tjsp. Tai riittääkö Vitamix yksin vai laitanko samalla kertaa myös nestemmäisen. Pitää selvittää.
Joo mäkin ostin tuota plantagold 7 ja tänään tuli postissa, samaa minäkin tuossa ihmettelin, mutta olin kanssa lukevinani että voi laittaa avattuna kapselin jauhot tai hiekkaan puoliväliin tuo kapseli, tällaista tämä on..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Tässä kohtaa kyllä haluaisin hieman vähentää intoanne kasvien lannoittamiseen, koska alkaa kuulostaa aika pitkiltä listoilta nuo mitä on tilailtu. Kokeillahan aina saa ja pitääkin, varsinkin kun kaikkea kivaa on nykyään hieman erilailla tarjolla kuin aiemmin, mutta huolehtikaa nyt kuitenkin ettei tule päällekkäisiä lannoituksia ja sitä kautta ylilannoitusta. En esim. itse lannoita nykyään säännöllisesti millään, vaan laitan PMDD:tä ja pohjalannoitteita/kanankakkaa vain kun näen selvää vaalenemista tai heikkenemistä kasvussa. Ja se on aika harvoin se.
Nyt minulla on käytössä Pro Fito jota laitan puolikkaan annoksen kerran viikossa. Päivittäin Easy Carbo normaalilla annostuksella. Pohjalle on akvaariota perustettaessa laitettu tetran complete substrate ja aina välillä löytyy vielä vuosien saatossa laitettuja jbl:n savikuulia. Nykyään laitan pohjalannoitteeksi satekin voimapellettejä. Hiilidioksidia kiljupullosta. En ole kokenut tarvitsevani kymmenittäin erilaisia lannoitteita. Suurin osa kasveista kasvaa hyvin, jotkut hitaammin(vaikka olisi netistä ja kirjoista löytyvien tietojen mukaan vaatimattomampiakin, kuin ne jotka kasvavat hyvin). Kituuttavat kasvit pistän vaan vaihtoon jos ei ala onnistumaan 

Änkeän tähän ketjuun kysymään että mikä olisi paras ja 100% kaloille turvallinen nestemäinen kasvilannoite? En ole koskaan käyttänytmitään lannotteita akvaarioissa, ja ihan hyvin ovat kasvit aina voineet, mutta nyt ajattelin antaa niille vähän lisäbuustia.
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Senior Member
Nutron ferroa ostin, onko millaiset kokemukset?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania 

Mä olen käyttänyt easylifen profitoa ja seachemin flourishia. Kummatkin ainakin pitäisi olla kaloille turvallisia. Saa aikamoisen yliannoksen noita kipata altaaseen ennenkuin alkaa kalat kärsiä. Eiköhän kaikki yleisimmät kaupalliset kasvilannoitteet ole oikein käytettynä kalaturvallisia. Liika on liikaa aineesta riippumatta. Jos Tuo seachemin flourish on noista kahdesta riittoisampaa ja omasta mielestäni ehkä muutenkin hiukan parempaa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
-
- Advanced Member
Täällä myös yksi kanankakan käyttäjä, tosin itse olen turvautunut teollisiin kanankakkatikkuihin.
Veteen lisättävää lannosta olen käyttänyt PMDD:tä (tää alkaa muuten loppumaan, olisko jollain myydä pullollinen omatekoista?) sekä EasyLifen rautalannosta silloin tällöin. Kasvit, varsinkin miekat ja muut valkojuuriset, kasvavat hyvin ja köynnöstävät rikkaruohoiksi asti.