Kärsänuoliainen, taistot ja simpukat yhdessä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Retu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Kärsänuoliainen, taistot ja simpukat yhdessä?

Viesti Kirjoittaja Retu »

Onko kenelläkään tietoa kärsänuoliaisten ja simpukoiden yhteiselosta?
Minulle on tulossa isohkoksi kasvavia sinisiä "sydänsimpukoita", ja altaassa johon ne aion asuttaa elelee kärsänuoliainen.
Lisäksi altaassa vierailee ajoittain kudetusvuorosta tulevia taistelukaloja.
Taistot on helppo napata pois, ja siirtää toiseen altaaseen, mutta tuo kärsis ei ole mikään helppo pyydystettävä.
Lisäksi se viihtyy niin hyvin nykyisessä altaassaan, ja on just mun ruokapöydän vieressä sopivasti seurattavana aamukaffeella, etten raaskis sitä siirtää.
Suosittelen muuten kärsänuoliaista, todella hauska kaveri, ja tarpeeksi oudon näköinen :P
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kärsänuoliainen, taistot ja simpukat yhdessä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kärsät on kilttejä, joskin suosittelisin sinua ottamaan seuralaisia sille yksinäiselle kärsällesi. Viihtyvät porukassa. Eivät hätyyttele muita kaloja (ei edes monnisia) ja meillä saavat isokiekkokotilotkin olla rauhassa joten en usko simpukoittenkaan olevan vaaravyöhykkeellä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Retu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Retu »

Kiitos vastauksesta!
Mä olisin ottanutkin useamman kärsiksen, mutta oli Varjon kirja mukana, ja siinä luki seuran kohdalla, että pidetään yksin.
Tosin näyttää tuossa varsinaisessa tekstissä olevan, että voi pitää myös muutamia yksilöitä samassa altaassa.
Mutta jos on kokemusta, että tykkäävät kavereista, niin pitää alkaa etsimään [;)]
Onkohan noita veijareita miten yleisesti saatavilla?
Pitää vähän seurailla simpukoitten reaktionopeutta, jahka saapuvat.
Ehkä ehtivät lyödä luukut kiinni, ennenkuin kudetuksesta väsähtänyt taisto ehtii haukkaamaan.
Huomasin muuten tossa Varjon kirjassa lukevan, että päivisin kärsänuoliainen on yleensä hautautuneena hiekkaan pelkät silmät pinnassa.
Toi mun otus on ainakin melko viriili vipeltäjä :D
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No niinpä näyttää Markku tosiaan sanovan. Mikähän lienee perustelu, sillä omat kärsäni ovat aina viihtyneet toistensa seurassa, eivätkä ikinä ole tapelleet (minulla on ollut kärsiä useamman kerran). No joka tapauksessa itse en pitäisi kärsää yksin, eikä tietääkseni ole mitään syytä miksei sille voisi seuralaisia ottaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”