Kotilo kauheuksia!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kotilo kauheuksia!

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Meillä roskakotilot lähti tehokkaasti, kun hankittiin harlekiininuoliaisia, ei mennyt kauan, kun roskakotilot oli historiaa. Jättää onneksi kierteiset pääasiassa rauhaan.

Omppula-rapulasta oon vaan sormella liiskaillut niitä, kun sinne niitä tuli kasvien mukana joku aika sitten... Ei viitsi hankkia tuonne mitään kotilonsyöjää, kun sitten häviää pienet omputkin.
Mefeas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mefeas »

Mitäs nuo pedot sanoo muuten sukaravuista ja kalavauvoista? Eli syökö niitä, jos laittaa samaan altaaseen?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ei syö.
fish kiss
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fish kiss »

Eilen pesin akvaarion ja totesin että kaikki roska kotilot ovat vihdoin hävinneet ja akvaariossa liikuskelee 3 petokotiloa (eivät ne niin kamalia olekaan vaan oikeastaan aika kivoja raitoineen :mrgreen: ) Minttu, Polka ja Marabuu :D
ppiikkis
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ppiikkis »

Koita tappajakotiloita. Itelläni toimi. Enää ei oo kotiloita ollenkaa. Sitäpaitsi tappajakotilot ovat paljon näyttävänpiä. Voit myös kokeilla jotain kaloja mitkä söisivät niitä. On aika hienoa kattoa kun tappajakotilot painivat kotiloiden kanssa ja "imevät" sisälmyksen pois.
----------------130l-----------------
fish kiss
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fish kiss »

Mä en ole ikinä nähnyt kun mun petokotilot syö roska-kotiloita :( mutta on ne roska-kotilot silti hävinnyt varmaan ne syö yöllä :mrgreen:
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Anteeksi nyt, toivon ettette vedä herneitä nenään, mutta mun mielipide on se, että mua ihmetyttää ostaa kotiloita päästäkseni eroon kotiloista .. Onhan petokotilot toki hienoja mutta silti.

Mulla on akvaariossani kotilo-ongelma, tulivat kasvien mukana siis. Pallokalaa (niin hauskaa kuin se olisikin) en uskalla hankkia, koska mulle tulee taisto. Ja muutenkin se kuuluu lajialtaaseen, mielestäni. Olen tehnyt päätöksen, että ostan raitanuoliaisia, kauppiaskin sanoi että ne ovat paljon tehokkaampia kotiloiden hävittäjiä kuin kääpiöpallot :? Ja minusta myös kauniita.

Mua ällöttää noi roskakotilot suuresti, enkä uskalla edes nyppiä niitä 8O
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Meidän äiti ja sen kaveri kanssa uikutti "roskakotiloista"; "Iu, noi on ällöi!" "muuten akva on hieno, mut noi on karseita!" :mrgreen:

Naiset, jotka eivät harrasta akvaarioita... :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Butterflies kirjoitti:mua ihmetyttää ostaa kotiloita päästäkseni eroon kotiloista .. Onhan petokotilot toki hienoja mutta silti.
Ideana on se että petokotilot syövät roskakotilot pois, jonka jälkeen pedot on helppo halutessaan kerätä pois. Muutaman petokotilon kerääminen on helpompaa kuin satojen, tai jopa tuhansien roskakotiloiden.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Butterflies kirjoitti:Anteeksi nyt, toivon ettette vedä herneitä nenään, mutta mun mielipide on se, että mua ihmetyttää ostaa kotiloita päästäkseni eroon kotiloista .. Onhan petokotilot toki hienoja mutta silti.

Mulla on akvaariossani kotilo-ongelma, tulivat kasvien mukana siis. Pallokalaa (niin hauskaa kuin se olisikin) en uskalla hankkia, koska mulle tulee taisto. Ja muutenkin se kuuluu lajialtaaseen, mielestäni. Olen tehnyt päätöksen, että ostan raitanuoliaisia, kauppiaskin sanoi että ne ovat paljon tehokkaampia kotiloiden hävittäjiä kuin kääpiöpallot :? Ja minusta myös kauniita.

Tohon 110 litraanko ne raitanuoliaiset tulevat?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Butterflies kirjoitti:Anteeksi nyt, toivon ettette vedä herneitä nenään, mutta mun mielipide on se, että mua ihmetyttää ostaa kotiloita päästäkseni eroon kotiloista .. Onhan petokotilot toki hienoja mutta silti.

Esim. kierteiset lisääntyvät eri tavalla mitä petokotilot. Käsittääkseni kierteiset synnyttävät???
Petokotilot eivät lisäänny ensinnäkään samaa tahtia mitä kierteiset, ja kun kierteiset yms. roskakotilot alkavat vähentyä, niin ruuan vähyys alkaa rajoittaa petokotiloiden kantaa. Tällaisia perusteluita olen kuullut, ja onhan siinä sekin, että ainahan voit myydä petokotiloita eteenpäin.

Kaikki helpommat konstit kierteisten hävittämiseksi on kokeiltava, kun ei riitä aika eikä viitseliäisyys seuloa päivittäin haavilla pohjahiekkaa tunnin tai pari...
Koss kirjoitti:
Butterflies kirjoitti:mua ihmetyttää ostaa kotiloita päästäkseni eroon kotiloista .. Onhan petokotilot toki hienoja mutta silti.
Ideana on se että petokotilot syövät roskakotilot pois, jonka jälkeen pedot on helppo halutessaan kerätä pois. Muutaman petokotilon kerääminen on helpompaa kuin satojen, tai jopa tuhansien roskakotiloiden.
Kierteisiä voi helposti olla tuhansia... Päiväsaikaan näkee muutamia, mutta kun ilta tulee, niin alkaa ketuttaa... Mulla "raitapaidat" on lisääntyneet mielettömästi suuresta kierteisten määrästä johtuen ja aamuisin hiekan pinnalla on valkoisenaan tyhjiä kotiloita. Harmaapiikkipleko tyhjentää niitä yön aikana aika monta myös, päätellen siitä että juuri sen kantoluolan edustalla on kaikista suurin keko niitä tyhjennettyjä kotiloita :) Siltikin, en tiedä kaatuuko tämän akvaarion ekosysteemi kuormitukseensa, ennenkuin näiden kierteisten määrä kääntyy laskuun. Olen vähän skeptinen.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Noniin, täällähän on alkanut kova kuhina viestini jälkeen :) Ymmärrän kyllä, että muutaman petokotilon kerääminen on helpompaa. Ja, onhan se tottakai parempi kuin tuhannet roskakotilot, tietysti.
Pullahiiri kirjoitti:

Tohon 110 litraanko ne raitanuoliaiset tulevat?
Kyllä, juuri niin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Mitä muuta kalaa laitat? Mulla meinaan söivät rusokiilalta ja täplämonniselta silmän. Mutta siis kivoja kaloja noin muuten. :)

Mulla kävi niin, että hankin aikoinaan 5 petokotiloa pitämään kierteisiä kurissa. No, nehän söi kaikki ja lisääntyivät valtavasti. Niitä on nyt tässä ajan saatossa myyty ja lahjoiteltu eteenpäin ja kahmittu kierteisiä lisää. Eli suo siellä, vetelä täällä.. :) Ei muuten petokotilot haittaa, mutta eivät möyri hiekassa niin syvällä kuin kierteiset. Mulla kun on tossa isoimmassa se Bilteman hienoin, niin talkkariporukka on tarpeen.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Pullahiiri kirjoitti:Mitä muuta kalaa laitat? Mulla meinaan söivät rusokiilalta ja täplämonniselta silmän. Mutta siis kivoja kaloja noin muuten. :)

Mulla kävi niin, että hankin aikoinaan 5 petokotiloa pitämään kierteisiä kurissa. No, nehän söi kaikki ja lisääntyivät valtavasti. Niitä on nyt tässä ajan saatossa myyty ja lahjoiteltu eteenpäin ja kahmittu kierteisiä lisää. Eli suo siellä, vetelä täällä.. :) Ei muuten petokotilot haittaa, mutta eivät möyri hiekassa niin syvällä kuin kierteiset. Mulla kun on tossa isoimmassa se Bilteman hienoin, niin talkkariporukka on tarpeen.
Taistoherra, hunajarihmakalapariskunta ja pieni porukka kirsikkabarbeja ( saavat luvan lähteä jos alkavat nyppimään taistoa tai muita .. :roll: ), Lämpötila hiukan ongelmana kun taisto ja hunikset viihtyis hyvin siellä 28 asteessa, kun nuoliaisille se on jo liikaa :? Pidän lämmön noin 26 asteessa, niin toimii kompromissina hyvin. Hiukan hunoo omatunto, mutta toisaalta, muut vesiarvot ja sisustus yritetty tehdä sellaiseksi että viihtyisivät mahdolllisimman hyvin :)

Niin, sakurasukarapuja on kanssa tulossa, niinkuin sanoin jossain toisessa ketjussa :) Toivon, etteivät nuo nuoliaiset syö niitä, ainakaan kaikkia :( No, onneksi ne ovat vielä pieniä, kun tulevat mulle, ja sukarapuja sentään 20 (ja saattavatpa ehtiä vielä lisääntymään sitä ennen!) [;)]

Btw, eihän tuo mikään täydellinen Intia-geotooppi ole, kun on tuo taisto :| Alunperin ei pitänyt tulla taistoa, vaan kääpiöpallokala. Sitten luinkin vähän enemmän noista palluroista, ja totesin että taidan jättää ne ennemmin kokeneempien harrastajien lajialtaisiin :)

Edit: ei noi roskakotilot mua silleen haittaa, kun kerran puhdistavat ja joku sanoi, että ne korvaavat lappoamisen kokonaan 8O ja lisäksi kun mulle huomenna tulee niitä sukiksia, niin mitä mun itse sitten tarvii enää tehdäkään? :P No ei, kyllä mä akvaarioni siivoan silti ..
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Roskakotilot vaan saattaa suurissa määrin saada kasveihin tuhoa aikaiseksi. Mieti vielä, jos vaihtaisit ne raitanuoliaiset johonkin vähän pienempään ja kiltimpään (?) lajiin, esim. kääpiönuoliaisiin. Taistot ovat kuitenkin aika hitaita ja mahdollisesti voivat joutua raitapaitojen ahdisteltaviksi. Raitanuoliaiselle se 110 litraa on aika nafti, suositus on ainakin Varjon kirjassa 128 litraa. Tosin käppänöistä en tiedä syövätkö kotiloita.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Joo, olet ihan oikeassa, se on nafti. Raitanuoliainen on kuitenkin noista tuntemistani isommista nuoliaisista pienin, 8 cm. Kääpiönuoliainen ei tule kuuloonkaan, hintaa 10 kpl (vähimmäis)parvelle kertyy 150 euroa, ja sellaiseen ei tod. ole varaa. Nyt mulla yhteensä 50 e, ja pitäis ostaa ravut, kalat, lisää kasveja, juurakko, taustakuva, uusi haavi, ruokaa .. että silleen :) En kyllä voi ostaa kaikkea kerralla, mut pikku hiljaa .. synttärit elokuussa, sit saan enempi rahaa harrastukseen!

Sen lisäksi se 10 pyrstön parvi kääpiönuoliaisia veisi nopsaan laskettuna noin 55 litraa akvaariostani tilaa, ja siinä mentäisiin pikku hiljaa jo lajialtaan ehdoilla, mun mielestä :) Ne on kyllä todella kauniita kalasia, ja jos rahaa ja tilaa olis pikkusen enemmän niin ostaisin mielelläni!

Yksin/kaksin pidettynä mulla on nuoliaisista huonoja kokemuksia :frown: Itselläni ei ole ollut, mutta isäni avovaimolla oli kaksi verkkonuoliaista, joista toinen oli selvästi isompi ja kiusasi pienemmän hengiltä!

Raitapaitoja tulossa 3 kpl .. kai se on hyvä? Enempää en uskalla laittaa, ettei tule liikaa :| Raitikset ovat aika pieniä vielä, noin 3-4 cm. Onneksi sentään pohjakerros aika vapaana, kun labyrintit elelee pinnan tuntumassa ja krisikat siinä keskivedessä, niin saavat touhuta nuoliaiset vapaasti. Sukarapuja kyllä sitten pohjalle tulee, mut nehän eivät kovin paljon kaloilta vie tilaa. Muutenkin laskin noi kalamäärät silleen, että altaaseen jää vapaata tilaa, täyteen ahdettu akvaario on kauhea [}:)]

P.S. Akvaariokaupoissa ihan säälittää, kun noita nuoliaisiakin pidetään n. 30 kpl sellaisessa 60-litraisessa purkissa :( Seurana vielä 2 tulinuoliaista ja muistaakseni jotain muitakin, vissiin partiksia? Samassa liikkeessä myös sini- ja keltarihmakaloja parisen kymmentä tuon kokoisessa lataassa :( On se vähän väärin, kun ne kalat ovat siellä kuukausitolkulla :(
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Joo se on totta et käppänät on kalliita. Tiedä sitten, miksi. Verkkonuoliainen on vissiin aika terroristi, mutta muistan joskus lukeneeni, että niitäkin saattaa olla eri lajeja. Kolme raitaa on sekin aika vähän, 6 ostaisin sinuna.

Kannattaa koittaa saada jotain täältä käytettynä, niin pääset halvemmalla. Kasveja varsinkin, postitse onnistuu nyt kesällä. Kaupassa yleensä yksi kasvi vähintään 5 € ja yleensä kasvatettu juuret vedessä, joten helpommin kuihtuvatkin. Hommaa nyt välttämättömimmät, kalastoakaan ei tartte eikä kannatakaan ostaa kerralla heti alkuun. Elokuukin on lopulta ihan kohta.. ;)

Ite en käytä tota laskukaavaa, koska riippuu niin kalasta ja käyttäytymisestä. Mutta onhan se hyvä sellainen suuntaa antava mittari.

Taistot kyllä huitelee ylhäällä, alhaalla ja keskellä, hunajarihmoista en tiedä.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Butterflies kirjoitti:
Edit: ei noi roskakotilot mua silleen haittaa, kun kerran puhdistavat ja joku sanoi, että ne korvaavat lappoamisen kokonaan 8O ja lisäksi kun mulle huomenna tulee niitä sukiksia, niin mitä mun itse sitten tarvii enää tehdäkään? :P No ei, kyllä mä akvaarioni siivoan silti ..
Kun roskakotiloita on tarpeeksi paljon, niin ne enemmän likaavat pohjaa mitä niistä on hyötyä. Niitä myös kuolee sinne hiekkaan tietysti. Edellisen akvaarion pohja pilaantui nimenomaan roskakotiloiden syystä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Mefeas kirjoitti:Nyt on mitta täynnä kotiloita. Yhdessä altaassa on niitä ihan riesaksi asti, hyvä että lasista läsi näkee(hieman liioitellusti :mrgreen: ) Petokotiloista ei ole mitään hyötyä tämän suhteen. Mitenhän noista ilm. postitorvikotiloista pääsisi eroon? Muuten kuin nyppimällä. Saa todellakin joka päivä olla laittamassa käsiään altaaseen, jos ne nyppimällä pitäisi sieltä poistaa ja silti niitä tulee uudestaan koko ajan. Ne kyllä tuntuu viihtyvän ja lisääntyvän valitettavan hyvin juurakoilla joita altaassa on, mutta niitäkään en viitsisi poistaa, kun laskevat hieman pH:ta. Järeät aseet käyttöön ja koko altaan desinfiointi tjsp. vai mitä ihmettä? Altaassa monnisia, joille saisin varmaan tilapäisen asumuksen kyhättyä, jos ne pitää muuttaa kotilohäädön ajaksi.
Ei postitorvia kannata pois vedestä nyppiä. liiskaa vaan lasia, kiviä, kantoja vasten.

Tosiaankin petokotiloiden tulee olla pieniä, alle 5 mm että syövät postitorvia. Kärsän kun täytyy mahtua kotilon sisään. Kun haluat vähällä määrällä postitorvet pois, liiskaat niitä aina joutessasi ja annat petojen hoitaa loput. Jossain harvinaisessa tapauksessa voi olla tarpeen ottaa kotiloiden , myös petojen, pesimääpuu pois; pestävä, harjattava huolella, tai jopa kuivattava.

Kierteiset kelpaavat tietty isoillekin pedoille. Jos kierteisiä haluaa vähentää, hankkii niille herkkua, johon kerääntyy suuri määrä, ja haavittaa kotilot pois. .

Kotiloiden, myös isojen tappamiseen on mielestäni paras keino liiskata niitä ulkona kengän kannalla kovaa maata vasten.
1000, 100 ja 10 litraa
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Pullahiiri kirjoitti:Joo se on totta et käppänät on kalliita. Tiedä sitten, miksi. Verkkonuoliainen on vissiin aika terroristi, mutta muistan joskus lukeneeni, että niitäkin saattaa olla eri lajeja. Kolme raitaa on sekin aika vähän, 6 ostaisin sinuna.

Kannattaa koittaa saada jotain täältä käytettynä, niin pääset halvemmalla. Kasveja varsinkin, postitse onnistuu nyt kesällä. Kaupassa yleensä yksi kasvi vähintään 5 € ja yleensä kasvatettu juuret vedessä, joten helpommin kuihtuvatkin. Hommaa nyt välttämättömimmät, kalastoakaan ei tartte eikä kannatakaan ostaa kerralla heti alkuun. Elokuukin on lopulta ihan kohta.. ;)

Ite en käytä tota laskukaavaa, koska riippuu niin kalasta ja käyttäytymisestä. Mutta onhan se hyvä sellainen suuntaa antava mittari.

Taistot kyllä huitelee ylhäällä, alhaalla ja keskellä, hunajarihmoista en tiedä.
6 raitaa minusta on jo liiankin nafti tuohon :| Ja haluan käyttää laskukaavaa, jotten tulisi ylikansoittaneeksi akvaariotani .. ostan kuitenkin pohjakalat vasta myöhemmin, niin on aikaa miettiä, ja muutenkin kaloja rupeen ostelee vähäsen kerrallaan.

Katos vaan, kääpiönuoliaiset ovatkin kotoisin Intiasta! Pitänee kattoa, josko vaikka täällä olis jollakulla myytävänä .. vaikka mua hiukan hirvittää jos ne ei tuhoakaan kotiloita 8O sit olen kyllä kus.. pulassa! Ja kotilonkakkaa olen kyllä nähnyt tuolla hiekassani :( Saavat luvan tulla syödyksi, kun nuoliaiset pääsevät vauhtiin! Toivottavasti eivät sentään tuhoa sakurakantaani :|
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Noniin, päätin olla ostamatta raitanuoliaisia. Saavat lähteä jonnekin tilavampaam kotiin sieltä kaupasta :) Muutenkin luovuin tuosta intia-ajatuksesta, kun tuntui niin vaikealta, varsinkin pohjakalojen suhteen, ja tajusin myös, että kirsikkabarbi ei oikeasti sovi ''parvikalan rooliin''. Tilalle ajattelin ottaa piikkisilmiä ja kardinaalitetroja. Sen lisäksi tuonne kai mahtuu pari nokkamonnia? Kun ovat niin ihanan näköisiä ''pötkylöitä''? :)

Ohhoh, huomasin että nokkamonneja pidetäänkin yleensä vasta 150-200-litraisissa altaissa 8O Miten on, missä te muut olette pitäneet?
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Butterflies kirjoitti:Ohhoh, huomasin että nokkamonneja pidetäänkin yleensä vasta 150-200-litraisissa altaissa 8O Miten on, missä te muut olette pitäneet?
No varmaan niissä 150-200 l :) Ellei suuremmissakin!
rajatapaus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rajatapaus »

Kotilo-ongelmaan on olemassa monia eri vaihtoehtoja. On olemassa kotilopyydys, johon voi laittaa kasvispohjaisia pohjakalojen nappuloita. Kotilo pääsee pyydykseen sisälle, mutta ei pyydyksestä ulos. Kalat eivät pyydykseen pääse. Toinen vaihtoehto on ostaa altaaseen kotiloita syöviä eliöitä, kuten salamurhaajakotiloita tai nuoliaisia. Kolmas vaihtoehto on Gastrobac, joka on limatautiin tarkoitettu kalalääke, mutta tappaa akvaariosta kaikki selkärangattomat eliöt. Luonnonmukainen menetelmä on aina kaikkein paras vaihtoehto kotiloiden tappamiseen, mutta ei tietysti se nopein keino.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”