Seeprakirjoahven

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

joka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 23:13, 12.09.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja joka »

Varmasti kutevat, jos ovat eri sukupuolta ja varmaan vaikkei olisikaan, sillä ne KUTEVAT :) Kannataa pitäytyä lajiakvaariossa eli pohjalla korkeintaan jokunen monni :)

- j o n i -
hemppuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 10:05, 24.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohojos-pohojammaa :)

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Teenpä ensin ja ajattelen vasta sitten.. Elikkäs mulla uiskentelee nyt tuolla muutamia kymmeniä seepranpoikasta... Ja en löytänyt mistään sen kummenmin tietoa noiden poikasten hoidosta, eli
- Mitä niille ruoaksi, artemiaa ja jotain poikasruokaako?
- Missä vaiheessa poikaset tulis siirtää pois etteivät tule syödyksi, vai voiko ne jättää emo-kalojen kanssa samaan altaaseen? Siis että alkaako emo-pariskusta esim. uuden kudun tultua syömään poikasiaan vai mitenkä...?
- Miten nopeaa poikaset kasvavat ja miten nopeasti emot kutevat uudestaan?
joka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 23:13, 12.09.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja joka »

Oho, anteeksi aika myöhäinen vastaus, mutta kun olen satunnainen kävijä...

Varmaanhan niitä voisi ruokkia erilaisella ruoalla poikasaltaassa, meillä kyllä selviävät hyvin ihan akvaarion hoidollaki... Poikasia tulee sellaista vauhtia, etten lähtisi niitä erilliseen altaaseen suojaamaan, osa kuitenkin kehittyy kaloiksi ihan akvaariossakin, sitten niistä on vaikea päästä eroon.... Itse olen hankkimassa isompaa akvaariota ahvenille, vaikka tuo porukka on hyvin asustellut noikin keskenään, ilman mitään suurempaa riitaa jo kohta puoli vuotta... Pidemmän altaan tarvitsisivat... Nuo albiino seeprani ovat mainion näköisiä ja luulen niiden olevan vielä uros ja kaksi naarasta, joten toivisin niidenkin jossain vaiheessa lisääntyvän, olisi kiva nähdä niiden albiinous prosentti...

-joni-
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Vähän Neuvoja? Mulle tuli viime viikolla 8 seeprakirjoahventa ja kuvien perusteelle no onkin noita albiino muotoja.
Mutta ei nämä vastaa mitään näistä keskusteluista mitä olen täältä lukenut! Ovat ihan pieniä 4-5 cm ja käsittääkseni kuitenkin ihan aikuisia.

Lisääntymisestä sanottiin että naaras kaivaa kuopan ja pari yhdessä sitä vahtii.
Tuolla tuommoinen yksinäinen uros kököttää kuoppaa vahtimassa ei päästä edes naaraita lähelle eikä kutua kyllä näy missään.Miltä se edes näyttää?
Luin monelta sivulta että lisääntyvät liikaa ja kaupat ei ota niitä no koskeeko se näitä mini albiinoitakin?Pitääkö kutua nyt rueta vahtimaan.Tai millä todennäköisyydellä ne edes selviäisi kun on seura akvassa jossa on myös isompi kaloja.(nämä melkein pienimpiä)

Eikä näitten käyttäytyminen vastaa yhtään mitä kuvaillaan ei kaiva kasveja eikä ole ollenkaan agressiivisia. Johtuiskohan tuosta mini koosta?
Faunattaren sivulla luki kooksi 15 senttiä.Olisiko nämä nyt jotain mini lajia vai rupeanko vaan kiireesti isompaa/uutta purkkia etsimään jos tuon kokoisiksi kasvavat?

Iik Onko kellaan mitään hajua?
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Kyllä myös niitä lepsuja seeproja on. Varsinkin jos on kiltimpi kuin normisti ja isompaa seuraa altaassa niin jää kettuilu pois. Meillä ei kettuilla kuin oman kokoisille. Eikä ne lapsoset selviä vaan pikku hiljaa ne sieltä napsitaan. Kutu on pientä valkoista palloa vieri vieressä ja sen kyllä tunnistaa.

Jos altaassa on piilo/luola niin seeprat tunkevat sinne kutemaan ja jättää sen kaivelun vähemmälle kuin puoli allasta. Itelläni oli pieni tauko mutta nyt taas oli näitä hommattava... meillä toi naaras aikas tumma eli hiirenharmaan mustaraidallinen mikä sinänsä harmittaa koska eka omani oli kirkkaan valkoinen mustilla raidoilla... meillä lisääntymistä rajoittaa mehiläismonnit ainakin koska kudetettavat ovat eri purkissa. Eipä nuo muutkaan ahvenet armoa anna.

Katso nyt miten kasvavat eli älä panikoi ja nauti seeproista :D
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Noniin nyt ne on sitä kutua sinne saanu aikaseksi.Menivät vaan kutemaan kannon juureen ja kudut on siis kannossa kiinni muuten voisin pelastaa ne johki muualle sieltä.No antaa niitten nyt rauhassa touhuta ja kattoo sitten jos jossain vaiheessa sitä sais vähän vaikka pelastettua johonkin.

Niin onkohan noi valkoiset sitten sen verran harvinaisempia että ne saa johonkin menemään,vai kannattaako vaan olla pelastelematta?
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Itse halusin kokeilla sitä kalankasvatusta ja seeprat sopi siihen. Älä tee samoin kuten minä eli otin ne +50kpl ja kasvatin 0 hävikillä kaikki :twisted: ihan kokeilumielessä. Hyvin meni ja jonkin verran tuli kyselyitä mutta pitää olla valmis postittamaan pitkällekkin. Ota vain muutama hassu jos haluat pakko ei ole sillä ne kutee kohta uudelleen [;)]

Perhanan perhana itellä toi naaras seepra vaihtoi kumppania turkoosikirjoon [}:)] ja nyt on sitten niiden kumppanit ilman puolisoa :roll: olisin toivonut turkooseilta edes kutua josta olisi saanut pari kasvamaan mutta kun ei niin ei :|
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Seeprakirjot olivat kanssa mun eka "kunnon ahven" . Se on siksi aliarvostettu kun osaa "hommat". Liikaa poikasia ja liian taitavat vanhemmat. MIljoonakala on kärsinyt samasta ongelmasta. Itse rupesin 15 vuoden tauon jälkeen taas harrastamaan akvaariota ja lisääntyminenhän on se "juttu". Siinä seeprat ja hammaskarpit ovat ihan omalla paikallaan. Mikä on mukavampaa katsella kun ne kalat lisääntyy? Sehän sellasta pienimuotoista onnistumista. Itse olen aina haaveillut miljoonakalaaltaasta, joka olisi helppo ja kalat lisääntyisi, siis helppo lisääntymisen kannalta. Ostin kuitenkin avaimenreikiä ja lehtikaloja, mutta nyt ei ole aikaa kudettaa ja silleen aikaa paneutua samalla tavalla asiaan kuin 15 v sitten. Nyt ei sitten ole seurattavaakaan. Kunnioitan kuitenkin seeprakirjoahventa ja olen viettänyt hienoja hetkiä aen kanssa, kun olen huomannut miten kala voi jälkeläisiään hoitaa. Kukaan ei voi kiistää seeprakirjoahvenen taitoa hoitaa poikasiaan. Se vain on koitunut kalan kohtaloksi. Liian taitava kala tuhoaa itsensä, se lisääntyy liikaa joten se äkkiä julistetaan roskakalaksi. Sitä se oli jo 15 vuotta sitten ja on näköjään edelleen, mutta aina se on silti esillä ja varsinkin aloittelevien akvaristien suosiossa. Ehkä itse ostan 1500 litran akvaarion ja teen sen seeprakirjojen lajiakvaarioksi... Se olisi kova pala monelle niellä.

Lajiakvaariossa, kun unohtaa hinnan ja vaan seuraa kalan elämää, niin seeprakirjo on varmasti parhaimpia kaloja harrastaa. Niin on myös hammaskarpit...

Ja luulen et seeprakirjoja ei oo tuotu maahan 15- vuoteen , eli ne on kuitenkin itse pärjänneet täällä...
Mika Litja
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Hetken jo pelästyin että kudut oli syöty kun oli hävinny, mutta sitten löytyi viereisen montun pohjalta jotain värisevää :) On niin pieniä nuijapäitä ettei meinaa silmällä nähdä :) Eli kun nyt täältä näitten lisääntymis innosta luin niin ei vissiin tarvii noille mitään erikoista tehdä osaavat ihan itsekin hoitaa poikasensa:) ?
Onko noista oikeasti yli tarjontaa mulla on just noita albiino muotoja enkä ole niitä oikein missään kaupassa nähnyt ja nuo on kyllä jotain kitukasvusiakin vielä vain 5-6 cm.No katotaan meneekö ne parempiin suihin sitten ku lähtee emonsa hoivista.
Joo mun mielestä tää lisääntyminen on just se juttu sen takia miekkapyrstöjä,miljoonakaloja,platyjä.
Haluaisin vielä sellasia lisääntyviä imunuoliaisia mutta niitä tuppaa olemaan vaikea löytää kaupoista.
Jollain oli myös noita turkooseja täältäkin löytyy pari osaiskohan joku tunnistaa onko noi samaa vai eri sukupuolta täytyy laittaa kuvat kunhan ehdin ottaa.
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Tämän keskustelun ja itse ahvenen perusteella kiinnostaisi, minkä kokoinen lajiallas olisi oltava että seeproja kannattaa pitää?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
kaa-8leppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 06:13, 29.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja kaa-8leppi »

Olisi tosi nastaa saada jo aikuisempi seeprapariskunta ;-))
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Mulla nyt tuo pariskunta jotka ovat seeproiksi ihan nössöjä [;)] tosin allas seura on hieman isompaa eli kettuilu jää aika hyvin pois laskuista :D kutua ei vielä ole tullut.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Meillä kyllä kudetaan ahkerasti (yksi pari ja 4 yksinäistä naarasta) ,mutta koska on vähän tuota muutakin kala kantaa niin ei ole yhtään vielä selvinny isoksi asti.
Nyt jos tästä poikueesta junkun pelastaisi niin minkähän ikäisinä ne voisi onkia sellaseen kelluvaan poikas altaaseen että selviäisivät.
Vai selviääköhän sellaisessa ollenkaan?
Onko kokemuksia?
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Itse otin erilliseen altaseen kun huomasin niiden uivan. Fiksuna otin kaikki 40kpl tai ylikin poikasia talteen ja kuolleisuus tuosta oli 0% :D no sitten oli ongelma mihin ne tunkee. Sain pois mutta nyt kaduttaa kun oma naaras oli ihanan hohtavan valkoinen tummilla raidoilla ja nykyinen on harmaavalkoinen mustilla raidoilla. Tahtoo sellaisen mikä olikin, lisäksi epäilyttää että on hypridi sinileuan kanssa kun evät vähän eri väriset :roll: mutta albiinoseepra mulle tulee :mrgreen: jos jostain löytyy :)

Kun nuo poikaset tulee selasesta muovisesta läpitte ainakin hieman ennen kuin ovat uima iässä. Harjoittelullakin olivat ritilöiden välissä "jumissa" mistä aikuiset niitä imutti. Omani kippasin 90l akvaarioon ja sinne kippailin ruokaa, artemiaa, nestemäistä, jauhoa jne. Komeita niistä tuli ja ne lähti pohjoiseen bussilla [;)] :mrgreen:
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Joo mä varastin jonkun 10 sellaseen muoviseen poikasaltaaseen jonkun parin päivän ikäisenä. Kaikki oli kadonnu seuraavaan päivään ,sinileuat niitä nyppi siitä läpi ja näköjään mahtu.
Täytyy pihistää pari vaikka viikon päästä (jos on ketään hengissä siinä vaiheessa).
Mulla ois noita valkosii tyttöjä montakin ylimmääräsenä. Täällähän asuu pari tas:silaista jotka suheilee tätä väliä :) .
Topi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 14:54, 13.03.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku (ajoittain myös Helsinki)
Viesti:

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Topi »

Tämä on ikään kuin piilomainos, mutta koska itselläni ei asiassa ole minkäänlaisia taloudellisia intressejä, ei omatunto pahemmin kolkuta...

Nykyään tavallisen seeprakirjoahvenen (Amatitlania nigrofasciata) lisäksi on saatavilla hyvin samankaltaista lajia Amatitlania siquia (virallista suomenkielistä nimeä ei vielä olemassa). Sen raidoitus on hieman erilainen ja se myös toisinaan pitää veikeää väritystä, jossa osa raidoista väliaikaisesti häviää melkein kokonaan. Naarailla on ennen kutua vatsassaan keskimäärin vähän enemmän oranssia tai punaista väriä kuin tavallisen seepran naarailla. A. siquia taitaa myös jäädä hieman pienemmäksi kuin A. nigrofasciata. Muutoin lajit ovat hyvin samanlaisia: kaikkiruokaisia, jonkin verran äkäisiä, lisääntyvät turhankin helposti jne.

Myin aikanaan luonnosto tuomieni Amatitlania siquia:n poikaset NL-Aqua:an. Jostain käsittämättömästä syystä niitä on edelleen jäljellä, vaikka ovat myynnissä postohintaan http://www.nl-aqua.com/varastolista.php Jos täysikasvuisen 'seeprakirjoahvenen' hankkiminen kiinnostaa, niin käykää ihmeessä hakemassa pois.

Ja vielä pari ajatusta:
* En ole käynyt katsomassa kaloja ainakaan pariin vuoteen – on mahdollista, että alkavat nykyään näyttämään jo hieman raihnaisilta
* Nuo kaksi lajia - siis tavallinen seeprakirjoahven (A. nigrofasciata) sekä A. siquia - todennäköisesti voivat risteytyä keskenään, joten ehdottomasti ei kannata pistää samaan akvaarioon.
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Täytyy myöntää että jos jossain on se pitää saada meinaan blondi seepra ja sitten seellainen "puhdas" eli seepra jolla puhdas valkoinen pohja mustilla/harmailla raidoilla eikä tuollaista likaista mikä omani on :roll: sen verran että jos jostain kyytiä löytyy tai sitten heinäkuussa kun rallataan edes takas pitkin maata niin vois ottaa kyytiin. Hullua kyllä mutta on ne niin nättejä että pakko saada :D
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
kiilakylki84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 21:09, 19.06.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja kiilakylki84 »

Hankin Faunattaresta tänä keväänä seeprakirjoahvenia ja pari kotiutui todella hyvin altaaseen. Siellä ei niiden lisäksi ole kuin monniystävä vaikkakin sen elinympäristö on nyt kaventunut aika tavalla. Syynä tähän on lukuisa poikasten parvi joka pari tuntia sitten näytti akvaarioon pöllähtäneen. :) Näky on mielettömän ihana! Isän ja äidin käytös on Hyvin huolehtivaista ja kun otin suodattimen altaasta, peittääkseni sen sukkahousulla, ettei pienet nuijapäät ehdi löytämään tietään sinne, olivat vanhemmat piilottaneet jokaisen (!) poikasen kasvuston sekaan. Kun "vaara" oli heidän mielestään ohi, kävivät he "hakemassa" poikaset takaisin vapaille vesille.

Mietinkin, että kuinka usein tämä pari saattaa alkaa kutuhommiin ja mitä teen, jos poikasia on yhtäkkiä akvaario täysi?! :O

JA mitä minun kannattaisi monnille tehdä? Käy sitä surku, pitäisi varmaan etsiä sille uusi koti, ettei sen käy lopulta hullusti..
Life is like a box of chocolate, you never know what you´re gonna get.
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Seeproilla on tapana että kun ne kutee niin naaras ei koskaan laita kaikkia muniaan heti. Jos tuhoat munat/kudun heti munimisen jälkeen naaras pystyy kutemaan heti uudestaan. Hormooni juttuja. Jos odotat pari päivää niin naaras ei heti kude. Onhan nuo parin viikon välein kutemassa. Itse hommasin mehiläismonnin hoitamaan hommaa. Ei tullut ei toivottua poikastulvaa kun yöllä aina katos osa kunnes loppuivat. Myös seura vaikuttaa eli jos on ahneita kavereita niin ne ei selviä ellei ota eri akvaan.

Monnille hyviä piiloja niin ei tarvitse olla pommitettavana.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Meillä ahkeran vanhemmat on hoitanu poikuetta jo 4 viikkoo ja toivottavasti hoitaa vielä koska tuolla ei kyllä selviä mikään miljoonakaalaa pienempi. Eipä siis olla kudettukaan moneen viikkoon kun hoivaavat vielä samaa poikuetta.
Lopettaakohan ne jossain vaiheessa ton hoivaamisen, kun haluaisin noista edes jonkun selviytyvän :)
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Täälläkin on ollut aikanaan seeprakirjoahvenia aikanaan. Komeita kaloja ovat kyllä.

Huono puoli noissa on juuri tuo lisääntymisvauhti, jolloin poikasista on todella vaikea päästä edes ilmaiseksi :(
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Edelleen nuo mehiläismonnit on siitä käteviä jos ei muut vedä poikasvirtaa napaansa niin yöllä ne katoaa varmasti.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Pakko hehkuttaa :D tänään haettiin Amatitlania siquia muutama kappale ja kyllä ovat kauniita. Lisäksi löytyy seeprakirjoahventa blondattuna kääpiöversiona :mrgreen: ehkä hullua mutta ne ovat vain niiiiin kauniita. Lisäksi ainuat hullut seeprat mulla on osoittautunet hyprideiksi :roll: joten ovat päässeet parempiin vesiin uimaan. Ahvenia nuo kyllä ovat mutta eivät kovin agresiivisia kyllä.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Onkohan nuo munkin tollaisia blondattuja kääpiö versioita?
On niin paljon pienempii kun mitä tavan seeproista lupaillaan.
Meilläkään ei mitään poikastulvaa pääse tulee kun on kaksi paria ahvenia niin vuoretellen vyövät toistensa poikaset :)
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeprakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Karo noi on sulta peräisin :D hyvin on kasvettu ja tänne tampereelle kun tuli 3 naarasta ja 3 todella pientä poikasta on kaikki elossa vieläkin ja vauvat on hienosti kasvaneet.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”