Minulla on ollut pari vyönuoliaista jo noin kaksi tai kolme vuotta. Ihan pirteitä ovat olleet ja ilmestyivät aina kun tulin akvaarion lähelle.
Nyt toinen (isompi jota epäilen naaraaksi, ei kyllä varmaa) on ottanut jo jonkin aikaa akvaariossa olleen somiste purkin pesäkseen. Se ei päästä muita kaloja lähellekkään purkkia ja näykkii muita. Muutenkin käyttäytyy agressiivisesti. Joskus harvoin se antaa toisen nuoliaisen tulla lähemmäksi, mutta häätää senkin vähän ajan päästä pois. Ei tule kovin usein purkistaan pois, ja ruoka ajalla käy vaan nappaamassa tapletin kotiinsa.
Onko jotenkin epäilyttävää käytöstä? En tiiä hirveesti nuoliaisista joten tuo tietenkin saattaa olla ihan normaalia. En kuitenkaan usko että vyönuoliaisten pitäisi olla noin agressiivisia. Helppii..?
Vyönuoliaisen uusi purkki
Valvoja: Moderaattorit
Re: Vyönuoliaisen uusi purkki
Ei ole poikkeavaa. Nuo tapaavat selvittää nokkimisjärjestyksen jossakin vaiheessa ja pomo valitsee parhaamman paikan/pesän itselleen. Jota se sitten puolustaa. Siinä sitten testataan jatkuvasti tarvitaanko organisaatio- ja hallintamuutosta. Harvemmin nuo ottavat kunnolla yhteen, on enemmän sellaista pientä nipistystä tyyliin muistuttelua "Minä olen pomo". Nuoliaiset arvostavaisivat, jos saisivat pikkuisen enemmän kavereita, tykkäävät pyrähdellä akvaariossa joukolla vaikka eivät ole varsinaisia parvikaloja.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Nuoliaiset ei tarvi mitään pesäpurkkeja, joku kanto tms minkä alle voi mennä vähän suojaan riittää. Ota purkki pois niin kiukuttelu laantunee sillä. Vyöt on myös aika syöppöjä, nälkäkin kiukuttaa, näin kesäaikana voi tarjota myös etanoita ja kastematoja ja lehtokotiloja (murskaa kuori niin eivät jää kellumaan). Meillä nuoliaisten herkkua on discus, katkarapu ja katkispelletti menee kanssa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Minulla on verkkonuoliaisia pieni viiden kaverin parventynkä 240 litraisessa. Jokaisella kalalla on oma reviirilymyilypaikkansa kantojen alla. Välillä kalat selvittelevät johtajuuksiaan niin, että hiekka pöllyää ja lasit kopisevat. Välillä taas ollaan hyvää pataa ja mahdutaan samalle pohjatabletille. Meillä nuoliaiset popsivat innolla katkarapua, survareita, murskattuja kotiloita, katkarapupellettejä ja joskus ovat suuhun päätyneet myös pienemmät altaan asukit.
Parvessa nuoliaisesi viihtysivät varmaan paremmin, mutta mistäs löydät suurinpiirtein samankokoisia kamuja? Minulla kesti kaksi vuotta löytää tarpeeksi iso verkkonuoliainen tuonne omaan soppaani viidenneksi pyöräksi. En uskaltanut edes harkita niitä söpöjä akvaariokaupan poikasia. Sitten, kun se rescue -körmy vihdoin löytyi, parven hierarkia meni uusiksi ja tästä uusimmasta tuli se ahmein ja dominoivin.

317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuohon akvaarioon ei taida mahtua oikein lisää nuoliaisia vaikka en tiedäkkään onko piikkisilmäni vielä elävien kirjoissa. Ei oo niitäkään näkynyt pariin kuuhun.