Kalojen ruokinta pitkien poissaolojen aikana?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kalojen ruokinta pitkien poissaolojen aikana?
Nyt se myrkyn lykkäs. Tuossa vieressä odottaa 500-litrainen kypsytysvaiheessa, tilaamani kalat odottavat akvaarioliikkeessä ja sitten pukkaakin useamman kuukauden työkomennus ulkomaille. Hieno juttu, ei siinä mitään, mutta mitäs tuon akvaarion kanssa nyt...
Lähtöhän on siis vasta syksyllä mutta nyt punnailen että kannattaako tuota allasta nyt kansoittaa kun vielä ei tiedä saadaanko tänne ketään siksi aikaa hoitajaksi. Viikoittainen hoito varmaan onnistuttaisiin järjestämään mutta riittääkö se? Onko kokemuksia toimivista ruokinta-automaateista? Muita kokemuksia pitkäaikaisen hoidon järjestämisestä?
Voihan limaska sentään.
Lähtöhän on siis vasta syksyllä mutta nyt punnailen että kannattaako tuota allasta nyt kansoittaa kun vielä ei tiedä saadaanko tänne ketään siksi aikaa hoitajaksi. Viikoittainen hoito varmaan onnistuttaisiin järjestämään mutta riittääkö se? Onko kokemuksia toimivista ruokinta-automaateista? Muita kokemuksia pitkäaikaisen hoidon järjestämisestä?
Voihan limaska sentään.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Kalojen ruokinta pitkien poissaolojen aikana?
Noin pitkällä matkalla kannattaa ruoan määrä mitoittaa minimiin. Kalat kestävät hyvin pientä nälkäkuuria. Jos akvaariossa on paljon kaloja, ongelmaksi voi tulla piemminkin vedenvaihtojen pois jääminen.
Minulla on kaksi akvaarioliikkeistä hankittua perusmallia (muistaakseni Eheim ja Tetra). Olen useasti poissa kahden viikon jaksoja. Kun täytän automaatit ennen lähtöä, on molemmissa aina yli puolet jäljellä takaisin kotiin tullessa. Isompi akvaario on noin 350-litrainen ja siinä on runsaasti ahmatteja. Ruoan riittävyyden suhteen sinulle ei pitäisi tulla ongelmia.
Markkinoilla näyttää olevan myös sellainen malli, jossa ruoan voi annostella 30 päiväannokseen. Sellaisen hankkimalla voi ainakin varmistua siitä, että ruoka riittää.
Minulla on kaksi akvaarioliikkeistä hankittua perusmallia (muistaakseni Eheim ja Tetra). Olen useasti poissa kahden viikon jaksoja. Kun täytän automaatit ennen lähtöä, on molemmissa aina yli puolet jäljellä takaisin kotiin tullessa. Isompi akvaario on noin 350-litrainen ja siinä on runsaasti ahmatteja. Ruoan riittävyyden suhteen sinulle ei pitäisi tulla ongelmia.
Markkinoilla näyttää olevan myös sellainen malli, jossa ruoan voi annostella 30 päiväannokseen. Sellaisen hankkimalla voi ainakin varmistua siitä, että ruoka riittää.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Tarviit ehdottomasti jonkun joka hoitaa akvaariota + ruokinta-automaattia.Merihelmi kirjoitti:...ja sitten pukkaakin useamman kuukauden työkomennus ulkomaille...
Kalamäärä pieni
Ruokinta määrä noin 50% normaalista
Kasvit oltava hitaastikasvia.
Hoitajan on tiedettävä mitä tekee...
Hoitajan käynnit mielellään kerran viikossa tai joka toinen viikko. Ruokinta-automaatti+vedenvaihtojen tarve sanelee sen kuinka pitkäksi hoitovlin voi venyttää.
Hanki automaatti reilusti ennen jotta voi seurata sen toimintaa käyttämilläsi ruuilla. Jos on ns. pyörivä automaatti niin sen ruokintakertoja voi säätää mutta annos vaihtelee monen tekijän mukaan. "Kuppi"-ruokkijat "rondomatic" 28päivää...
Muista laittaa automaatti korkealle vedenpinnasta ettei siinä oleva ruoka kostu. Jos se kostuu niin ulos ei tule mitään.
Valoille ajastin... valaistusaika 8-10tuntia.
Ps. mihin olet lähössä?
Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Viikoittainen hoito (automaatin täydennys, kalojen tsekkaus, levän raappaus yms.) saataisiin kyllä melko varmasti järjestettyä ja akvaarionhoitokokemusta on kaavailluilla hoitajilla, so. siskolla ja äidilläni. Vedenvaihto sitten tarpeen mukaan, mutta harvemmin kuin normaalisti. Sitten on aina se "kauhukuvaskenaario" että akvaario vuotaa/hajoaa sillä välin (nimim. tämänkin kerran kokenut, silloin olin kyllä kotona). Täytyy tutustua noihin ruokinta-automaatteihin ja pohdiskella tätä nyt olan takaa. Sormet kyllä ihan syyhyävät saada tuo purkki toimintaan ja asutettua, tulijuovakirjoahvenetkin kun tosiaan odottelevat siellä liikkeessä
Ja Kiinaanhan tässä lähdettäis...

Ja Kiinaanhan tässä lähdettäis...
Kyllä mä jättäisin akvan odottelemaan komennuksen loppumista, ei ole mitään iloa toisten kontolle jättäää akvaa ja pelätä itse noita kaikkea "kauhu skenaarioita" kaukana kotoa... kauppias pitää varmaan sulle kalat hyvässä hoidossa kun palajat Kiinasta ja panet sitten akvan käyntiin oman valvonnan alla ja katsot työsi jälkeä
Sulle HYVÄ kaloille PAREMPI!!!

900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Jos altaan ja kalat otat, niin ainahan sinne alle voi laittaa vara-altaan, eikö? Varsinkin jos et ole itse kotona sitä "ihailemassa" 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Kerroppa nyt vielä kaloista ja määristä joita olet hankkimassa altaaseen ennen reissua?
Kiinasta tulet todennäköisesti ainakin käymään suomessa viimeistään 3kk:n perästä jolloin teet sitten tarvittavat suuremmat huollot.
Mulla ainaskin oli kiinan-sopimuksessa kotireissu 3kk:n välein ja samalla viisumin uusinta.
500 litraiselle altaalle ei huoltoja tarvitse tehdä kovoin usein jos kaloja on vähän.
Siihen hajoamiseen ai kovin paljoa auta se oletko kotona vai et eli sitä ei kannata pelätä.
JOKA TAPAUKSESSA HARKITSE ASIAA RAUHASSA HOITAJIESI KANSSA...
Ei noi komennukset nyt niin hankalia ole akvaarioiden suhteen...olen itse ollut reissutöissä aikaslailla paljon männävuosina ja minulla on ollut akvaariot kotonani. Hoitaja käynyt silloin tällöin ja ruokinta-automaatit ruokkii aina.Merihelmi kirjoitti:Ja Kiinaanhan tässä lähdettäis...
Kiinasta tulet todennäköisesti ainakin käymään suomessa viimeistään 3kk:n perästä jolloin teet sitten tarvittavat suuremmat huollot.
Mulla ainaskin oli kiinan-sopimuksessa kotireissu 3kk:n välein ja samalla viisumin uusinta.
500 litraiselle altaalle ei huoltoja tarvitse tehdä kovoin usein jos kaloja on vähän.
Siihen hajoamiseen ai kovin paljoa auta se oletko kotona vai et eli sitä ei kannata pelätä.
JOKA TAPAUKSESSA HARKITSE ASIAA RAUHASSA HOITAJIESI KANSSA...
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Noita tulikirjoahvenia tulee 4kpl, ovat vielä ihan sinttejä ja muodostanevat siitä sitten pariskunnan aikanaan. Sitten oli haaveissa helmikirjoahven, mutta katsotaan nyt. Täpläniilinhauki pulahtanee joukkoon myös. Jotain ripsimonnia tekis mieli mutta en halua liikakansoittaa.
Sopimus on näillä näkymin 4+2kk. Mutta tosiaan, täytyy nyt miettiä mikä on järkevää ja onko halukkaita akvaarionkaitsijoita.
Sopimus on näillä näkymin 4+2kk. Mutta tosiaan, täytyy nyt miettiä mikä on järkevää ja onko halukkaita akvaarionkaitsijoita.
Niin siis tulijuovakirjoahvenia piti kirjoittamani.
Hanki se hauki ja ruokinta-automaatti sekä pieniä hitaasti kasvavia kasveja. Ruokinta-automaatti täyteen keskikarkeaa ruokaa (paakkuuntumaton, annostelee tukkeutumatta) pieniä annoksia kerran päivässä jakaava säätö ja uudet paristot, lämpö 24 C° (haihtuminen vähäistä). Kala ja ruoka pitää bakut elossa ja akvan kypsänä, hitaasti kasvavat kasvit (ei rehevöidy) eivät kuole lannoituksen puutteeseen, mutta estävät hyvin levän kasvua. Uskon, että kala on hengissä ja akvaario kunnossa kun tulet kotiin.