"Hieman" on aikaa vierähtänyt viime päivityksestä, mutta nyt onkin taas kunnolla kerrottavaa / raportoitavaa
Aloitetaan sinileväongelmasta.
Ongelman puhkeaminen on täysin omaa syytäni. Hävettää oikein tunnustaa, että olin lukenut / ymmärtänyt huonosti hiekkasuodattimen mukana tulleet ohjeet. Olin suorittanut suodattimen backwash-huuhtelun ainoastaan jälkihuuhtelu-muodossa, jolloin itse suodatinhiekka EI puhdistu. Kun huomasin tämän virheen ja tein ensimmäisen OIKEAN huuntelun, poistuva vesi oli aivan mustaa pitkän aikaa. Eli syynä on ollut ravinteiden kertyminen suodattimeen. Tätähän useampikin nimimerkki on ehdottanut syyksi, mutta minä luupää en sitä millään uskonut
Nyt sinilevää on hieman jäljellä pohjahiekalla, laikkuja siellä täällä, mutta en ota siitä paineita. Näyttää häviävän pikkuhiljaa itsekseen.
Sukarapuja en ole vielä hankinut, pitänee aktivoitua asiansuhteen nyt kesällä.
Kun sain tuon suodatinasian kuntoon, aloitin kiekkojen totuttamisen kuivaruoalle. Tämäkin on varmastikin auttanut sinileväongelmaan, koska ruokaa/ ravinteita päätyy altaaseen paljon entistä vähemmän. Näin siksi, että vain NELJÄ kiekkoa 20:stä suostuu syömään Tetran-kiekkopellettejä. Aloitin totuttamisen noin neljä viikkoa sitten. Ihmettelen suuresti miksi muut eivät suostu syömään pellettejä, ottavat kyllä joskus pelletin suuhun, mutta sylkäisevät heti pois
Ensimmäisen viikon aikana en antanut yhtään normaalia ruokaa, mutta sen jälkeen olen antanut sydäntä tai surviaista1-2 kertaa viikossa, etteivät ihan kuolisi nälkään. Ilmeisesti löytävät muuta ruokaa altaasta, eikä nälkä vaivaa tarpeeksi. Aikakin tyhjiä kotilonkuoria on pohjalla kasoittain, syövätköhän niitä? En ole kyllä itse nähnyt syöntitapahtumaa.
Tällä ruokinnan muutoksella on ollut muitakin todella yllättäviä ja miellyttäviä vaikutuksia. Vanhimmat kiekot, 5 turkoosi- ja 5 punaturkoosikiekkoa, lopettivat ruoan "kerjäämisen" ja (TÄMÄ ON SE YLLÄTYS) KUTIVAT.
Yksi pari teki kudun ylivuotolaatikon kylkeen.
Tähän kutuhalukkuuteen vaikuttaa varmasti monet asiat, ihmettelen vain, miksi kutivat silloin kun ravinto vähenee. Ehkä muutokset vesiarvoissa ja ravinnossa laukaisivat sen.
Ajatuksia ja vinkkejä otetaan mielellään vastaan erityisesti kuivaruokaan totuttamisesta.
Timo