Suolat

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
turska 2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 23:10, 08.05.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kotka

Suolat

Viesti Kirjoittaja turska 2 »

Olen perustamassa 112l riuttaa kertokaa minulle mikä on hyvä suola ja minkä verran 112 litraan menee suolaa.ARTO
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja joorz »

Suolan menekki riippuu hieman valitsemastasi suolamerkistä.
Itse olen vuosia käyttänyt Tropic Marinen suolaa, siitä ei itsellä ole ainakaan huonoa sanottavaa.
petekup
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 17:50, 29.07.2008
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja petekup »

Täällä myös käytetty TROPIC MARIN PRO-REEF suolaa ja tyytyväinen muuten mutta minulla jostain syystä
calcium pirun korkeella ja siitä syystä vaihdoin GRO TECH CoralMarine EasyMix suolaan ja sillä sain calciumin tippumaan alas.
Se on maku asia sano Moppe kun muniaan nuoli :-)

Petri
Kaitsuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 18:17, 16.12.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja Kaitsuh »

petekup kirjoitti:Täällä myös käytetty TROPIC MARIN PRO-REEF suolaa ja tyytyväinen muuten mutta minulla jostain syystä
calcium pirun korkeella ja siitä syystä vaihdoin GRO TECH CoralMarine EasyMix suolaan ja sillä sain calciumin tippumaan alas.
Se on maku asia sano Moppe kun muniaan nuoli :-)

Petri

Olisikohan ollut itselläkin oli toi calcium korkeella?
Itse vaihdoin kanssa tuohon H2Ocean suolaan.
Pitää nyt mitata noi arvot.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja tate »

Nyrkkisääntönä joku 35g/l ja tarkistus aina mielellään refraktrometrillä . Merkki on makuasia ja niistä on turha kiistellä.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja cmmd »

"Makuasia" on ehkä hivenen harhaan johtava termi. Onhan niillä suolamerkeillä eroja, mutta usein merkityksettömän pieniä. Muilta foorumeilta (ReefCentral, salt vattens guiden yms.) löytyy linkkejä suolamerkkien vertailuihin. Erot ovat periaatteessa pieniä heittelyjä eri mineraalien kohdalla. Toisilla on calsiumia enemmän tai vähemmän, magnesiumia enemmän tai vähemmän tai valmiin suolaveden pH ja kH saattaa vaihdella. Joissain suolamerkeissä löytyy jopa typpiyhdisteitä (NO3, NO2). tai fosfaattiyhdisteitä (PO4). Viime aikoina on ollut myös juttua suolan liukenemisnopeussa. Vähän laadukkaammat suolat liukenevat alle tunnissa. Toisissa taas monen tunnin pyörittämisen jälkeenkin pohjalle jää hieman sakkaa.

Tuossa esimerkiksi vähän vertailua: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1714505
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja tate »

cmmd kirjoitti:"Makuasia" on ehkä hivenen harhaan johtava termi.
Kirjoittajakin oli hiukan harhaan johtaja :mrgreen: . Mut jos on ekaa 100l riuttaansa perustamassa ei ehkä jaksa aloittaa jo suolan kohdalla selaamaan maailman palstoja ja jaarittelemaan niitä näitä. Tai tuskin ainakaan siinä tapauksessa asiaa AW:stä aloittaa kyselemällä. Eli Ei tää nyt niin vaikeeta ole ja mikäli suola on tarkoitettu merivesi käyttöön varmasti sillä voi ekan keitoksensa tehdä. Hifistelee sitten myöhemmin. ARTO:n kannattaa laittaa paikkakunta esille, ni olis helpompi antaa tarkempia koordinaatteja suolan saamiseksi. Tervetuloa jokatapauksessa suolailemaan!
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Itse odotan suolalta mahdollisimman nopeaa liukenemisaikaa pahemmin vedenlämpötilasta riippumatta, hyviä hivenainemääriä, käytännöllistä pakkausmateriaalia, saatavuutta ja hyvää hintaa. Hyvin tuntuu ainakin pk-seudulta löytyvän.
Yleensä mitä suurempi purkki, sen halvemmaksi se tulee kilohinnalta.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja K.S »

:)

Elintarvikekaupan merisuola ei käy, ajattelin vaan mainita tästä koska näinkin on tapahtunu että sitä ollaan laitettu.

1 kg per 30 litraa on perusmitta, sulla varmaan n 100 litraa netto, eli 3,3 kiloa.
Tämä riittää ja eläimet ei kuole :)

Viisarilla toimivalla tiheysmittarilla saat aivan riittävän tarkan lukeman :)
1.022- 1.026 ja siitä väliltä :)

Tervetuloa :)

ps Tropic Marin suolaa vuodesta 1994 ;)
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suolat

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Sitten kun suolan annostelu menee käsille niin tällä ohjelmalla saat korjausarvot. Laskee paljon muutakin kuin suolia :)

http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”