5 päivän lääkekuuri ohi -> apua aktiivihiilen käyttöön

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sannikka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

5 päivän lääkekuuri ohi -> apua aktiivihiilen käyttöön

Viesti Kirjoittaja Sannikka »

Elikkäs minulla oli tuossa 180l akvaariossa Tetra Medica GeneralTonic- lääkettä 5 päivää, ja nyt ohjeiden mukaan pitäisi tehdä joko 80% vedenvaihto tai sitten 24h aktiivihiilen käyttöä. Tuo jälkimmäinen on mukavamman kuuloinen vaihtoehto kun tuolla kaapissa on ollut pölyttymässä tuommoinen laatikollinen aktiivihiiltä (Carbo Pro) En netistä löytänyt tietoa onko tämä akvaarioihin tarkoitettu? Tuli toisen harrastajan muiden tavaroiden mukana. Minulla ei ole mitään erillistä pussia mihin voisin tätä hiiltä laittaa suodattimeen eli mitenköhän minä saisin tuommoiset hiilenpalaset siellä pysymään? Ja paljonko sitä hiiltä pitäisi ylipäätään laittaa? :D
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: 5 päivän lääkekuuri ohi -> apua aktiivihiilen käyttöön

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Aktiivihiilen voi tunkea vaikka sukkahousuun (niksipirkka). Itse tekisin mieluummin ison vedenvaihdon.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ei kai aktiivihiili, joka on tarkoitettu akvaarioon ole paloina? Tietääkseni ja mun käyttämäni aktiivihiili on mustaa jauhemaista.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Kyllä minulla on ollut pari eri valmistajan aktiivihiilipakettia, jossa hiili on pieninä pelletteinä. Molemmat akvaarioihin tarkoitettuja, akvaariotarvikevalmistajien tuotteita. Ainakin ne pelletit on helppo laittaa ihan mihin vain, verrattuna hiilipölyyn.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Sannikka
Member
Member

okei :) entäs määrästä osaatteko sanoa? Selvisi että on tuo akvaarioon tarkotettua ku pohjasta löyty kuopion akvaarioliikkeen hintalappu :D
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Itse laitoin 2-3 desilitraa sisäsuodattimeen. Sitähän ei tiedä toimiko se, kun ulkoisesti ei tehnyt muuta kuin keräsi putua ja nöyhtää. Kai sieltä ne lääkejäämätkin jäivät jumiin. Kai tuohon joku annosteluohje löytyisi jostain; onko paketin kyljessä litrasuosituksia? Nettiä selaamalla voinee löytää jonkunlaista tietoa. Itse laitoin aivan fiiliksen mukaan niitä rakeita, sillä en koe pieniä lääkejäämiä mitenkään erityisenä uhkana, kun lääkettä käytetään harvemmin kuin kerran vuodessa.
Sannikka
Member
Member

minä latoin sen verran kun tuossa suodattimessa oli tilaa suodatinmateriaaleilta, eli jonkun 1-2dl. Jos enemmän pitää laittaa niin voin kyllä saksia muuta tavaraa pienemmäksi mutta mielelläni en kauheasti vähentelisi tuota suodatinamateriaalia.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

"Kyllä toi riittää", haet kaupasta jätskiä ja nautit elämästä. Ei niitä lääkejäämiä tarvitse aivan viimeiseen nanogrammaan sieltä ulos saada. Aina sinne vähän jää, niin ei kannata myöskään stressata sen takia että sen saisi pois. Suosittelen kyllä jonkunlaista vedenvaihtoa, sillä se poistaa myös vedessä todennäköisesti leijuvia bakteeriruumita yms, mitä lääkekuuri on todennäköisesti aiheuttanut. Ainahan voit vaihtaa vettä tänään, huomenna ja ylihuomenna, samalla tuota aktiivihiiltä altaassa pitäen. Hyvin se menee.
Sannikka
Member
Member

:D hahhaa minulla on kyllä tapana silloin tällöin vähän stressata näissä akvaarioasioissa kun aina pelottaa että jotain menee väärin :D Minä huomenna voisin vaikka kolmanneksen vedestä vaihtaa, miltä kuulostaisi? Ja onko tuo pakollista toistaa tuo kuuri vai mitenkä? Kun ei näyttäisi mitään ongelmaa olevan enää (muutamilla kaloilla kutiavat kyljet ja epäiltiin jotain loisia)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Kutiavien kylkien takia en lähtisi uusimaan lääkekuuria. Pelkästään hieman väärät vesiarvot aiheuttavat tuota kylkien hinkkaamista, samoin liian suuret vesiarvojen muutokset. AInakin omissa altaissa.. Loisia varten ottaisin ainakin ensin varmistuksen siitä että loisia on! Muuten tulet lääkitsemään (esim korkean nitraattipitoisuuden takia) kutisevia kylkiä maailman tappiin ja se tulee kalliiksi se.

Itsellä kävi kalat hinkkailemaan kylkiään myös muuton yhteydessä. Samaa pk-seudun hanavettä, mutta joku siellä altaassa tietenkin muuttuu noin ison rempan aikana. Nyt hinkataan kylkiä minkä keretään, mutta eiköhän se tuosta rauhoitu kun allas löytää tasapainon uudelleen ja vesiarvot alkavat vakiintua.
Sannikka
Member
Member

Minä tein aijemmin ketjun jossa kannatettiin lääkekuuria :D siis kaloilla oli myös punertavat kidukset ja ne muutenkin käyttäytyivät jotenkin kummallisesti :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”