Sukarapurupatus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus
Syökö petokotilot sukarapuja?!
Voe hitto... arvatkaa vaan onko kotilo-ongelman takia niitä petokotiloita joka altaassa melkein missä sukarapujakin.. Pitänee listiä tuho kotilot vanhanaikaisin keinoin ja ottaa pedot pois ainakin yhdestä ja siirtää sinne enemmän sukasia jos näin on näreet... Onneksi tuo nanoallas tule varmaan ensi viikolla...

Mä en jotenkin jaksa uskoa että pedot söisivät terveitä vikkeliä sukarapusia. Oletko varma ettei tulisukasi ole ollut kuitenkin niin sairas että maannut pohjalla, jolloin peto on tullut hävittämään "puoliksi kuolleen ruumiin". Näin minull kävi, kun heitin kypsymättömään altaaseen karvalehteä, jonka mukana tuli yksi rapu. Siellä huomasin ravun ketarat ojossa makoilevan altaan pohjalla, jonka jälkeen siirsin sen takaisin nanoon. Se räpiköi siellä altaassa vielä jonkin aikaa ja oli elossa, mutta lopulta huomasin sen pohjalla "kuiviin imettynä". En usko että pedot rapusiin niinkään koskevat, minulla se on niin päin että rapuset menevät pedon päälle nyppimään ruokaa (
) ja kiusaavat niitä muutenkin. Yleensä tämä tapahtuu petojen kiipeillessä lasissa, jolloin ne tippuvat liian härnäämisen vuoksi hiekkaan 
Kerran kyllä sattui outo juttu; sukaravun kuono oli petokotilon torvessa, hätyytin ne kyllä heti erilleen. Pointtini kuitenkin on, että terveet ravut eivät kyllä varmastikaan päädy petojen ravinnoksi. Ehkä ne karsivat vanhat ja sairaat joukosta?
Tämä tieto ei ole siis mitään relevanttia, vaan ainoastaan arvailua kokemusten perusteella 

Kerran kyllä sattui outo juttu; sukaravun kuono oli petokotilon torvessa, hätyytin ne kyllä heti erilleen. Pointtini kuitenkin on, että terveet ravut eivät kyllä varmastikaan päädy petojen ravinnoksi. Ehkä ne karsivat vanhat ja sairaat joukosta?

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Saksasta tilaan, työtä ja tuskailua kännösohjelmien, rahansiirtojen ja kuljetusten kanssa, mutta aina ovat perille tulleet ja kohtuu hyvinvoivina. Muutamia kuolleita on aina ja omalla vastuullahan ne tulee maantiekuljetuksena. Pikaexpressinä on sitten kallista, mutta nopsempaa.Valkoviklo kirjoitti:Mistä muuten olette hankkineet erikoisemmat sukarapunne? Tilanneet jonkun akvaariokaupan kautta vai itse suoraan, ja mistä? Ei sinäänsä, että olisi vielä ajankohtaista, mutta sukaravut kiskovat pikkusormeani irti ja ainahan sitä on kiva suunnitella![]()
Tää ois hieno:
http://www.google.fi/search?q=Caridina% ... 44&bih=601
Noita toiveenasi olevia punaraitaisia tikruja on toki saatavilla useimmastakin Saksalaisesta liikkeestä. Olikohan hinta 5-7€ luokkaa mustilla silmillä.
-
- Katalysaattori
Mulla on petokotiloita sukisten kanssa ja olen myös nähnyt petojen syövän sukasia. Mutta mutta, se näyttää siltä, että rapu olisi elossa, mutta kun katsoo tarkemmin, ei sen viikset/tuntosarvet liiku lainkaan. Pyrstö heiluu sen takia, koska petokotilo syö rapua sisältä päin, eli on tunkenut sen torvensa sinne kuoren sisälle ja mutustaa sisältöä. Näin olen ainakin itse päätellyt näkemästäni. Mutta aika järkkyä se oli kun ekan kerran näin kun luulin kanssa että rapu on elossa..Mayhew kirjoitti:Apua! Heittelin äsken ruokaa sukarapualtaaseen, kun huomasin etualalla petokotilon mutustamassa yhtä tulisukaa! Ajattelin ensin että kuollutta rapua vaan pistelee poskeensa, mutta sitten rapu heilutteli pyrstöäänMiten peto on edes voinut saada vikkelän, täysikokoisen ravun kiinni.. evakoisin pedot muuten toiseen altaaseen, mutta siellä odottaisi vielä isompi saalis, nimittäin kasvamassa olevat omenakotilon poikaset. Ja ravut puolestaan päätyisivät siellä kalojen suuhun.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Minäkin olen miettinyt petokotiloita sukarapujen ja omppujen altaaseen, mutta nehän söisi sitten omppujen poikasia :/ Sormin listin lasista roskakotiloita ja silloin riittää sukaravuilla vilinää, kun kaikki tulevat syömään liiskattuja roskakotiloita, saavatpahan tuoretta lihaa
Olisihan tuo ihan kiva päästä kokonaan eroon roskakotiloista, mutta minkäs teet.

-
- Junior Member
Kokemukset sukaravuista ovat hyvin lyhytaikaisia (reilu kuukausi) ja petokotiloita minulla ei ole ollenkaan, mutta en usko, että mikään kotilo on niin nopee liikkeissään, että saisi hyvinvoivan sukaravun kiinni. Noihan on melkein nopeempia kuin mun kalat, jotka myös jää pöllämystyneenä katsomaan, mihin rapu hävisi saadessaan tarpeeksi uteliaasta tuijotuksesta. Mutta, mun rapulassa tyhjä leväsukaravun kuori oli jonkin aikaa rauhassa pohjalla, kunnes kierteiskotilot keksivät syödä sen. En nyt siis tarkoita, että Mayhewin tulisukarapu olisi ollut vain tyhjä kuori (niistä varmaan erottaa selvemmin onko sisältöä jäljellä kuin muutenkin läpinäkyvistä leväsukista), mutta jos tyhjä kuori kelpaa kierteiskotilolle niin miksei kuollut tai ns. heikossa hapessa oleva sukarapu petokotilolle...
Kotona 180l sekala, 40l sukarapula, 3 abessinialaista, 1 walesinspringerspanieli. Huoltosopimus myös isän 630 l altaaseen.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Tyhjä kuori se ei ollut, kotilon pois häädettyäni tutkailin rapua ja ihan kokonainen ruumis se oli. Täytynee kai sitten toivoa että kyseessä oli jo valmiiksi kuollut tai sairas yksilö (kunhan ei ole mitään tarttuvaa, joka lakaisee koko rapukannan mennessään..), enkä tapaa enempää petoja mutustamasta rapuja.
25l rapula
+ tanimbarinsinikieliskinkki
Risteytyvätkö mehiläissukaravut ja siniset tiikerisukaravut? Kypsyttelen juuri "isoa" allasta kaloille ja taidan tehdä tuosta 112l sukaravuille oman asumuksen
eli rapujen osto olisi ajankohtaista n. 3 viikon kuluttua...

-
- Senior Member
Risteytyy ne taulukon mukaan, mutta mua kiinnostaa lähinnä, että millasia niitten jälkeläisistä tulee. Mä sain sakuroiden mukana huutiksesta kaksi tiikerisukaa ja nyt ne on kasvaneet isommiksi ja saaneet kauniin sinisen värin. Harmittaa nyt hirmusesti kun ovat kohta sukukypsiä ja tossa samassa altaassa on mustavalkoisia tulisukia, enkä haluais luopua mistään.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
^Tee niille yksille sellanen pieni lasikoppi.
Sillai säiliö säiliön sisällä-tyyliin! 

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
Voihan siellä kotona tehdä vaikka millaisia kokeilua risteytyksistä, kunhan ei myy niitä eteenpäin muuta kuin sekarotuisina.
Suositeltavaa on kuitenkin aina pitää kannat puhtaina, ettei maahan leviä omituisia sekotuksia, niinkuin nykyään vihersukarapuina myydään kaikkia sekasikiöitä, jotka eivät ole oikeita vihersukarapuja nähneetkään.
Itseasiassa kokeilemalla voi kuitenkin syntyä vaikka ihan uusi laji. Meille on tulossa muutama sininen mehiläissukarapu Saksasta.Niissä ei vielä pysy värit hyvin, kun on niin uusi risteytys. Mutta katotaan mitä sieltä ilmestyy...jännää!
Suositeltavaa on kuitenkin aina pitää kannat puhtaina, ettei maahan leviä omituisia sekotuksia, niinkuin nykyään vihersukarapuina myydään kaikkia sekasikiöitä, jotka eivät ole oikeita vihersukarapuja nähneetkään.
Itseasiassa kokeilemalla voi kuitenkin syntyä vaikka ihan uusi laji. Meille on tulossa muutama sininen mehiläissukarapu Saksasta.Niissä ei vielä pysy värit hyvin, kun on niin uusi risteytys. Mutta katotaan mitä sieltä ilmestyy...jännää!
-
- Advanced Member
Juu siksi mulla jännittää ainakin, kun tahtoisin kovasti jotain muitakin sukiksia kuin noita vihersukarapuina ostettuja, tuonne 40 litraiseen. Mutta ku ei voi tietää, mitä nuo oikeasti on ja minkä kanssa risteytyvät. :/
Viimen sain koko ketjun lutettua läpi, tovi siinä menikin kun oli niin paljon tekstiä ja paljon hienoja kuvia ihmeteltäväksi.
Noista kasvilannotteista (ja vähän muistakin mömmöistä) sen verran että onko jollain käyttökokemuksia Tropican PLANT NUTRITION+:ssta ja DENNERLE A1 Daily NPK:sta rapualtaissa? Minulla on molemmat aineet siis käytössä, mutta haluaisin varmistaa ettei nuo vasta hankitut leväsukaravut ja porkkanasukaravut kuukahda näihin. Lisäksi käytän JBL AquaDur plusaa (hyvin vähän tosin) jos vesi tuntuu menevän liian happamaksi. Minulla on siis käytössä Seran automaattinen hiilarilaite ja jotain puskuri-ainetta on ajoittain pakko lisätä jos haluaa pH:n pysyvän siinä seiskan kieppeillä niin että laite kuitenkin syöttää sitä hiilaria tuonne altaaseen. Onko tämä aine ok?
Olisiko syytä käyttää jotain vedenparannusainetta? Kaapista löytyy HAPPY-LIFE Liquid filtering mediumia, mutta en ole sitä kyllä kovin aktiivisesti käyttänyt kala altaissakaan ellei ole ollut jotain ongelmaa käsillä.
Muoks* Niin onhan mulla käytössä myös DENNERLEN E15 FerrActiv pohjalannoite (rautalisää siis), ok?
Noista kasvilannotteista (ja vähän muistakin mömmöistä) sen verran että onko jollain käyttökokemuksia Tropican PLANT NUTRITION+:ssta ja DENNERLE A1 Daily NPK:sta rapualtaissa? Minulla on molemmat aineet siis käytössä, mutta haluaisin varmistaa ettei nuo vasta hankitut leväsukaravut ja porkkanasukaravut kuukahda näihin. Lisäksi käytän JBL AquaDur plusaa (hyvin vähän tosin) jos vesi tuntuu menevän liian happamaksi. Minulla on siis käytössä Seran automaattinen hiilarilaite ja jotain puskuri-ainetta on ajoittain pakko lisätä jos haluaa pH:n pysyvän siinä seiskan kieppeillä niin että laite kuitenkin syöttää sitä hiilaria tuonne altaaseen. Onko tämä aine ok?
Olisiko syytä käyttää jotain vedenparannusainetta? Kaapista löytyy HAPPY-LIFE Liquid filtering mediumia, mutta en ole sitä kyllä kovin aktiivisesti käyttänyt kala altaissakaan ellei ole ollut jotain ongelmaa käsillä.
Muoks* Niin onhan mulla käytössä myös DENNERLEN E15 FerrActiv pohjalannoite (rautalisää siis), ok?
-
- Advanced Member
Ihmiset käyttävät onnistuneesti aika laajaa kirjoa kasviravinteita, mutta hillitymmin kuin normiannostus. Itse laitan vain muutaman tipan, koska sammalet kasvavat ainakin ihan itsestään, muutamalla hiilarikuplalla höystettynä.
Ulkolaisia rapusivustoja kun selailee, niin siellä törmää kysymyksiin, miksi koko sukarapukanta kuoli. Oliko syynä kasvilainoite? Kuka tietää...herkemmät sukaravut voi kuolla kupsahtaa yhtäkkiä monista syistä.
Hillitty kokeilu on varmaan viisasta.
Kupariahan ne eivät kestä, joten sellaisen vedenparannusaineen käyttö, joka poistaa kuparin, on enemmän kuin suositeltavaa. Tämän kuparin osuus kasvilannoitteissakin saisi olla ihan minimissä tai olematon.
Veden kovettamisen tarve on myös lajikohtaista. Itse en koveta vettä yhdessäkään rapulassa ja kaikki voivat erinomaisesti.
Ulkolaisia rapusivustoja kun selailee, niin siellä törmää kysymyksiin, miksi koko sukarapukanta kuoli. Oliko syynä kasvilainoite? Kuka tietää...herkemmät sukaravut voi kuolla kupsahtaa yhtäkkiä monista syistä.
Hillitty kokeilu on varmaan viisasta.
Kupariahan ne eivät kestä, joten sellaisen vedenparannusaineen käyttö, joka poistaa kuparin, on enemmän kuin suositeltavaa. Tämän kuparin osuus kasvilannoitteissakin saisi olla ihan minimissä tai olematon.
Veden kovettamisen tarve on myös lajikohtaista. Itse en koveta vettä yhdessäkään rapulassa ja kaikki voivat erinomaisesti.
Mä otin nyt kokeiluun Easy Lifen ProFiton, laitan alkuun kolmasosan annostuksesta ja kattelen, miten käy...
Meillä hanaveden kovuus on vain 2, joten kovetan kipsillä ja ph:takin joutuu nostamaan ruokasoodalla, kun sekin on vain 6 hanavedessä.
Meillä hanaveden kovuus on vain 2, joten kovetan kipsillä ja ph:takin joutuu nostamaan ruokasoodalla, kun sekin on vain 6 hanavedessä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itse olen tuota ProFitoa nyt tammikuusta lähtien käyttänyt myös sukarapualtaassa, ja hyvin on toiminut. Olen kyllä ihan normaaliannostuksen mukaan laittanut, eikä ongelmia ole ilmennyt. Menisi melkoiseksi pipetillä leikkimiseksi, jos tuota 25l altaaseen menevää kerta-annosta alkaisi vielä pienemmäksi pilkkoa 

25l rapula
No pitää seurailla tilannetta, onneksi nuo leväsukikset on sieltä kestävämmästä päästä niin eiköhän noita lannotteita uskalla käyttää.
Tuli muuten hassu räpsy napattua tänään, löydä kuvasta sukarapu: http://kuvablogi.com/nayta/3029680/
. Vois joku päivä jopa jalustan kasata tohon altaan eteen ja ottaa ihan oikeitakin kuvia noista ötököistä joskus... 
Tuli muuten hassu räpsy napattua tänään, löydä kuvasta sukarapu: http://kuvablogi.com/nayta/3029680/

Käytän profitoa puolitoistakertaisella annoksella kuin myös easy carboa. Ferroakin laitan vielä sekaan eikä rapukuolemia ole tullut. Lisääntyvät kyllä melkoisesti.
Taitaa rapusillakin olla "kevättä rinnassa" kun useamman kuukauden hiljaiselon jälkeen ainakin 3 mammalle on ilmestynyt munat "pyrstön" alle... On ne vaan vekkuleita kavereita, monta tuntia menis niitten touhuja vaan katellessa. 

-
- Starting Member
Meillä taas munamamma löytyi kuolleena eilen illalla
En tiedä mitä tapahtui, mutta veikkaan, että onnistuin itse vahingoittamaan sitä eilen allasta siivotessa. Ainakin se teki aika nopean väistöliikkeen jossain vaiheessa, kun poistin yhtä kasvia vähän kovakouraisemmin. Voi harmi. :[
Olen epävarma, mutta huomasin aamulla yhden ravun, jolla ehkä on myös munat pyrstön alla. Toivottavasti näin oikein.

Olen epävarma, mutta huomasin aamulla yhden ravun, jolla ehkä on myös munat pyrstön alla. Toivottavasti näin oikein.
-
- Starting Member
*fisunen* kirjoitti:Taitaa rapusillakin olla "kevättä rinnassa" kun useamman kuukauden hiljaiselon jälkeen ainakin 3 mammalle on ilmestynyt munat "pyrstön" alle...
joo, huomasin just ennen valojen sammumista että olis taas yks paksuna. harmi vaan että on niin tiiviisti karkeaviuhkalehtipusikon sisällä ettei sitä saa sieltä pirukaan haavittua synnytysosastolle. :/ toivottavasti tuo pusikko nyt edes jotkin poikasista pelastaa, ettei mene parempiin suihin.
Kiitos kysymästä - huonosti.waterwoman kirjoitti:Mites AnnaS:n Sulawedet jaksaa, vieläkö tippuu?
Siis onko jollain sinisiä tiikereitä?
Mulla ne eli noin vuoden kuihtuen sitten yks toisensa jälkeen.

Lisääntyikö siniset tiikerit sulla, vai kuoliko aikuiset vaan pois? Montako sulla oli niitä? Jospa ne kuoli vain vanhuuteen?

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Täällä hemmetin killit olivat sittenkin verottaneet rapukantaa
No onneksi huomasin tilanteen kuitenkin ajoissa ja vielä on elossa 3-4 punaista tulisukaa ja 4-5 mustaa tulisukaa ja reilu kymmenen sinistä helmisukaa. Eiköhän tuo tulisukakanta vielä säily hengissä, toivotaan ainakin ja helmien nyt luulisi ainakin selviävän kun siellä on jo naaraita munaikkaina. Onneksi toisessa altaassa on vielä elinvoimainen mehiläissukarapukanta, josta voisi ottaa parhaimpia yksilöitä tuonne jatkamaan sukua. Sukikset ovat kyllä kovasti kasvaneet ja kuoret kiiltelevät kauniisti. 

-
- Starting Member
Jopas jotain. Sain tänään siirrettyä Bertan Alman seuraksi tonne synnytyslaitokselle. Mielenkiintoinen havainto juuri äsken:Trauerente kirjoitti:joo, huomasin just ennen valojen sammumista että olis taas yks paksuna. harmi vaan että on niin tiiviisti karkeaviuhkalehtipusikon sisällä ettei sitä saa sieltä pirukaan haavittua synnytysosastolle. :/ toivottavasti tuo pusikko nyt edes jotkin poikasista pelastaa, ettei mene parempiin suihin.
Alma poiki vappuna, joten pari-, kolme-millisiä poikasia on altaassa. Munia kantava Bertta paineli yhtä poikasta päin, otti tiukasti niskasta kiinni ja viskasi aika rajuin niska-pers-ottein muutaman sentin päähän. Likellä ollut Alma siitä kimpaantui ja ajoi Bertan toiselle puolelle allasta

Arvon rapuspesialistit, keittiöpsykologit ja muuten alasta kiinnostuneet, kysymys kuuluukin: luuliko Bertta poikasta safkaksi, vai yrittikö tappaa sen turvatakseen hyvät olosuhteet omalle jälkikasvulleen? Suojeliko Alma poikastaan, vai toimiko se vain reviirimielessä?
Kaikkea on kyllä kuultu, mutta sukarapujen äidinvaistot kyllä vie toistaiseksi voiton

Mulla on sinertäviä tiikerisukia, tosin en tiedä ovatko enää sinertäviäAnnaS kirjoitti:Kiitos kysymästä - huonosti.waterwoman kirjoitti:Mites AnnaS:n Sulawedet jaksaa, vieläkö tippuu?
Siis onko jollain sinisiä tiikereitä?
Mulla ne eli noin vuoden kuihtuen sitten yks toisensa jälkeen.Luulen että kaikki on potkaisseet tyhjää.
Lisääntyikö siniset tiikerit sulla, vai kuoliko aikuiset vaan pois? Montako sulla oli niitä? Jospa ne kuoli vain vanhuuteen?