Ihottuma ja akvaario, hanskoista kysymys

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SirpaM
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ihottuma ja akvaario, hanskoista kysymys

Viesti Kirjoittaja SirpaM »

Tässä alustus:
Riesanani on ollut sitkeä käsiekseema jo vuosia. Nyt on varmaa, että ekseema suorastaan räjähtää jos kosken akvaarion veteen :( Vihuliainen vaiva alkoi aikoinaan samoihin aikoihin kun hankin ensimmäisen akvaarion ja valmistuin nykyiseen ammattiini, joka myös osaltaan altistaa kyseiselle vaivalle. Pistin tietenkin kaiken työn yms. piikkiin vaikka huomasin ihottuman pahenevan aina seuraavana yönä, kun olin edellisenä päivänä koskenut akvaarioon. No, nyt se penteleen ekseema otti ja levisi muualle kehoon, eikä aimmin määrätty kortisoni enää purrutkaan siihen. Oli aika tehdä asialle jotain. Kyseessä siis määrittelemätön ekseema (toksinen). Nyt on voidetta jos jonkin näköistä ja iho alkaa näyttää terveeltä.

Sitten varsinaiseen asiaan:
Miten käy akvaarioharrastukseni? Olin jo haaveillut hankkivani jossain vaiheessa pikku rapulan oheen kirjoahvenille pyhitetyn altaan. Mitään riskiä en uskalla ottaa ja työntää käsiäni veteen. Mies on nyt hoitanut rapulaa mun ohjeistuksella, mutta mielestäni harrastuksessa ei ole mitään järkeä jos mieheni (joka ei edes siitä välitä) harrastaa sitä mun puolestani. Oleellinen osahan on päästä itse sitä tankkiä räpläämään. Hanskoja mietin ja olen pikkualtaaseen kokeillut tiskihanskoja, mutta nekin onnistuin saamaan märiksi sisäpuolelta---> ihottuma. Netistä olen tilannut pitkiä läpinäkyviä hanskoja akvaariokäyttöön, mutta ne hajosivat heti kun esim kanto vähän raapaisi---> ihottuma. Sitten on kai olemassa jotain merivesi käyttöön tarkoitettuja hanskoja? Ovatko kovin kömpelöitä pienen 20L altaan hoidossa ja muutenkin? Onko täällä kohtalotovereita tai hanskoista tietäviä? Kaipaan vinkkejä, muutoin sanon hyvästit harrastukselleni ja mietin rapulan täytteeksi lihansyöjäkasveja...
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Ihottuma ja akvaario, hanskoista kysymys.

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Älä anna periksi! Tulet katumaan aivan varmasti sitä jos lopetat harrastuksesi, kokeile vaikkapa niillä merivesi käyttöön tarkoitetuilla hanskoilla, tiski hanskatkin ovat kätevät, varsinkin jos niiden ympärille laittaa paksun kumilenkin niin ei tule vettä sinne. Tsemppiä! [;)]
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=af980b

Nuo on hyvät. Minulla ne oli merivedessä,mutta käy nuo makeaankin veteen ja eivät ole liian kömpelöt.
Eivät päästäneet vettä kertaakaan sisäänsä 8kk aikana [;)] .
SirpaM
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkistä. Pitää kokeilla noita :) Taitavat olla viimeinen toivoni. Kuminauhan kiristys todennäköisesti saisi ekseeman iskemään, kun pelkästään lapsen kanssa lattialla leikkiminen sai sen iskemään polviin, nyt kun se oli päässyt niin pahaksi.
Katsoin jälleenmyyjiä ja nettikaupoissa ei ollut kyseistä hanskaa tai sitten kokoa S. Onko näitä näkynyt Leppävaariossa tai Hyvinkään liikkeessä?
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

SirpaM kirjoitti:Kiitos vinkistä. Pitää kokeilla noita :) Taitavat olla viimeinen toivoni. Kuminauhan kiristys todennäköisesti saisi ekseeman iskemään, kun pelkästään lapsen kanssa lattialla leikkiminen sai sen iskemään polviin, nyt kun se oli päässyt niin pahaksi.
Katsoin jälleenmyyjiä ja nettikaupoissa ei ollut kyseistä hanskaa tai sitten kokoa S. Onko näitä näkynyt Leppävaariossa tai Hyvinkään liikkeessä?
Kannattaa myös käydä apteekeista kyselemässä olkapäähän ylettyviä hanskoja. Sieltä yleensä löytyy kyseisenlaisia hanskoja jotka tarkoitettu eläintenhoitoon yms.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

SirpaM kirjoitti:Kiitos vinkistä. Pitää kokeilla noita :) Taitavat olla viimeinen toivoni. Kuminauhan kiristys todennäköisesti saisi ekseeman iskemään, kun pelkästään lapsen kanssa lattialla leikkiminen sai sen iskemään polviin, nyt kun se oli päässyt niin pahaksi.
Hyvinkäällä ei ole. Pyydä Akvaarioon.fi ;stä että tilaavat sinne niitä :) ,siellä on hyvä asiakaspalvelu.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Kasvien siirtoihin yms. pieneen riittäisi hyvin laadukkaat pitkät akvaaiopihdit. Niitä saa useimista liikkeistä. Soittele vaikka leppävaariot yms. läpi niin eiköhän tärppää.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Apteekeista saa varmasti sellasia kainalomallisia, kertakäyttöisiä hanskoja. Ainakin eläinlääkäreillä olen hevospuolella niitä nähnyt, kun tehdään jotain tutkimusta peräsuolen/emättimen kautta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
maria68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maria68 »

Kannattaisiko yrittää selvittää mihin aineeseen siellä akvaariossa reagoit? Itse sain pahan astmakohtauksen vedenparannusaineesta ja luulin jo että harrastukseni tyssäsi alkumetreihin. Onneksi kaikki on akvaariossa hyvin, vaikken parannusaineita enää käytäkkään. Lannoitteista yms tuota reaktiota ei ole tullut.
Jos jätät jonkun kemikaalin pois, parantaisiko se tilannetta? Tietysti reaktio voi tulla vaikka levästä, joten silloin ei paljon muu auta kuin noi hanskat.
SirpaM
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaikille vinkeistä. Noita apteekin hanskoja joskus aiemmin kyselinkin ja niitä ei ollut saatavilla. Pitänee käydä vielä uudemman kerran muutamassa lähiapteekissa. En sitten tiedä ovatko kaikki kertakäyttöiset kovin heppoisia ja liukkaita. Ainakin ne joita kokeilin menivät helposti rikki, olivat liukkaat, eivätkä varret pysyneet kunnolla ylhäällä. Yritän nyt metsästää noita merivesihanskoja jostain.

Tuosta reaktion aiheuttajan metsästämisestä. Olen tässä vuosien varrella kokeillut akvaarion osalta yhtä jos toista vedenparannusainetta ja lannoitetta ja ilman, kovaa ja pehmeää vettä ja aina ekseema iskee. Lääkärin mukaan aiheuttajan jäljittäminen on miltei mahdotonta kun tämä ei ole allergista ja reaktio tulee viiveellä. Tämä vaan johtuu altistumisesta ärsykkeelle, joka voi olla melkein mitä vaan. Mun iho siis reagoi nykyään melkein mihin vaan, ei pelkkään akvaarioon. Ensisijaisesti mun pitäisi välttää käsien pesua ja liottamista vedessä mahdollisimman paljon. Olisitte nähneet lääkärin ilmeen kun mainitsin akvaariosta! Mutta joo, odottelen parhaillaan pääsyä iho- ja allergiasairaalan asiakkaaksi. Katsotaan josko siellä vaikka selviäisi jotain aiheuttaja mekanismeista.
maria68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maria68 »

Menee vähän OT:ksi, mutta oletko koittanut jauhotonta ja sokeritonta ruokavaliota ja samalla rasvojen lisäystä? Itselle on auttanut huomattavasti, vaikken kokonaan allergioista olekaan päässyt.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

narm kirjoitti:
Hyvinkäällä ei ole. Pyydä Akvaarioon.fi ;stä että tilaavat sinne niitä :) ,siellä on hyvä asiakaspalvelu.
Täältä saattaa saada halvemmalla: http://www.hanska.fi/tuote/12/32/. Tuolta ainakin itse olen merivesialtaan roplaamista varten hanskoja tilannut.
samih
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja samih »

Apteekkien "tutkimushanskoista" on kokemusta. Eivät pidä vettä ja ovat ylisuuriksi mitoitettuja sekä ohuita. Eivät kestä juuri sitä yhtä lotrauskertaa enempää. Itse ostin noita paketin kokeeksi, ja nyt heitän niitä aina kaksi päällekkäin, toisinaan tassut märkänä silti.

Olen käyttänyt noita ylempänä postattuja (http://www.hanska.fi/tuote/12/32/) hanskoja. Ovat varsin kestäviä ja miellyttäviä. Samoja hanskoja löytyy myös motonetistä ja bauhausista. Tänään pitäisikin mennä ostamaan noita muutama pari varastoon.
SirpaM
Starting Member
Starting Member

Täytyypä suunnata ensi viikolla Bauhausiin :)
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

samih kirjoitti:Apteekkien "tutkimushanskoista" on kokemusta. Eivät pidä vettä ja ovat ylisuuriksi mitoitettuja sekä ohuita. Eivät kestä juuri sitä yhtä lotrauskertaa enempää. Itse ostin noita paketin kokeeksi, ja nyt heitän niitä aina kaksi päällekkäin, toisinaan tassut märkänä silti.

Olen käyttänyt noita ylempänä postattuja (http://www.hanska.fi/tuote/12/32/) hanskoja. Ovat varsin kestäviä ja miellyttäviä. Samoja hanskoja löytyy myös motonetistä ja bauhausista. Tänään pitäisikin mennä ostamaan noita muutama pari varastoon.

Taitaa olla eroja sitten noissa apteekeissa myytävissä, koska omat mitkä ostin kestivät kyllä pari kuukautta ongelmitta. Ne oli tosin yksittäispakatutkin eikä tarvinnut koko pakettia ostaa.

Motonetissä katselinkin noita pitkävartisia sisältä nukattuja hanskoja ja ne näytti kyllä varsin hyviltä eikä hintakaan päätä huimaa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Noista käsineistä ajattelin mainita, alalla kun satun ammatin puolesta olemaan... eli ne perinteiset "tutkimuskäsineet" on todellakin niitä ohuita ja rikkoontuvia härpäkkeitä. Kannattaa mieluummin kysellä "kirurgin käsineitä" koska ovat paksumpia, pidempivartisia ja laadukkaampia sekä yksittäispakattuja. Mikä on ihan ymmärrettävää, leikkauksissa kun ei ole vara ottaa sitä riskiä että hanskat repeää kesken kaiken. Noista kainaloon asti ulottuvista ei sitten olekaan tietoa, useimmiten apteekkien tukuista taitaa saada yleensäkin sairaalatarvikkeita vaan sellaisia tosi isoja tukkupakkauksia ja pienimmissä apteekeissa niillä ei ole sitten hyllyssä sellaisia.

Voin vaan kuvitella, miten harmittaa se ihottuma näiden akvaarioiden kanssa :/ Periaatteessa kun ekseeman voi laukaista jo se akvaariovedessä oleva pieni määrä kalojen virtsa-aineita tai ulosteita tai sitten akvaarion normaali bakteerifloora... Toivottavasti lääkärin kautta saat kunnollista hoitoa iho-ongelmiin, tiedän tapauksia joissa pelkät voiteet eivät ole auttaneet riittävästi ja on ollut aiheellista aloittaa suun kautta otettava lääkitys.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

maria68 kirjoitti:Menee vähän OT:ksi, mutta oletko koittanut jauhotonta ja sokeritonta ruokavaliota ja samalla rasvojen lisäystä? Itselle on auttanut huomattavasti, vaikken kokonaan allergioista olekaan päässyt.
Itselläni on atoopinen iho ja ilman hanskoja tulee ihottumia käsivarsiin, syy ilm.levät. Muuten juuri valkoinen sokeri, jauho sekä lisäaineet pahentavat tilanteen. Homeopaatilta olen saanut paljon apua.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ihottuma ja akvaario, hanskoista kysymys

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Itse otin eilen käyttöön Satekin pitkävartiset hanskat jotka ostin HAS:n huutokaupasta ja täytyy sanoa että ne olivat todella hyvät! Ei tullut yhtään vettä sisään ja kasvejakin sain ihan hyvin istutteua!
Tähän asti olen sinnitellyt apteekin muovihanskojen kanssa joihin on aina mennyt vettä sisään.

Itsellä on myös atoopinen iho joka muuten pysyy aika hyvässä kunnossa paitsi kesäisin jolloin siitepölyallergia pahentaa tilannetta jopa siinä määrin että välillä miettii miten saa altaan siivottua kun on kädet niin huonossa kunnossa.
Nyt ei ole kuitenkan enää sitä huolia Satekin hanskojen ansiosta :)

Suosittelen todella lämpimästi! Ehkä voisit jopa jatkaa akvaarioharrastusta niiden avulla? Muistan että sulla oli aina niin kauniita altaita :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”