Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

nastamuumio kirjoitti:
Riveriana kirjoitti:Jos kudetusallas on sisustettu, niin mitä siellä voi pitää siivoojana? Syökö sukaset ihan pieniä poikasia? Kävisikö joku kala?
Hmm, onks sitä pohjaa pakko sisustaa? muutakuin piiloilla. Puhtaalla pohjalla putsaaminen ja varominen ettei poikasia joudu putsaus vesiin on helpompaa. Eri asia on sitten allas missä poikaset elää esim 2+kk jälkeen. IMO :)
Meillä ne nyt sattuu olemaan sama allas, siis siellä on hiekkapohja ja kasveja. Ei niillä luonnossakaan lasilattioita ole :D Tosin tuonne voi kyllä joku tasaisempi kivenpätkä tulla, katsotaan nyt. Siivojia on siis jostain keksittävä. Sukarapuja mietin, mutta koska se tosiaan on sama purkki, niin vanhemmat voivat aterioida osan siivoojista parempaan talteen. Mutta ehkä siihen pitää asennoitua niin, että ovat vain kutuintoa nostavaa ruokaa :|

Ompuista en erityisemmin innostu, eivät jotankin sovellu meikäläiselle. Tosin jos ei mitään muuta järkevää ole, niin sitten täytyy ehkä sortua.

Onko kukaan kokeillut mitään kaloja, vai onko aina käynyt huonosti?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

No jos noin haluat tehdä niin voisit koittaa sitä mun vanhaa kikkaa, eli muovinen poikas allas, josta rikot päätyä puolet. Parkkeeraat sen johonkin nurkkaan ja pinnalle pistiaa, troksin pala tms. Silloin ei pakosta tarvi laskea ees veden pintaa. Toinen juttu on sitten miten käy kun poikaset alkaa uimaan, toisaalta ko häkki on helppo kipata kippoon tms jossa ekat pari viikkoa on helppo kasvattaa artemialla, artemialla pieni vesimäärä pysyy hyvänä. Sitten siirto takaisin isompaan kun kriittisin aika mennyt ohi, tai sitten jotain soveltaen, ei ole yhtä oikeaa tapaa mutta on juttuja jotka ei perinteisesti ole toimineet oikein kellään.
Siinä vaiheessa kun syövät kiinteää särvintä, olen huomannut että pieni porukka vaikka kuparimonnisia toimii hyvin putsareina, tosin niinhän noi sukasetkin. Lämpötila vaan rajoittaa sukasten käyttöä osaksi, tosin ihan normi maatiaissukaset tuntuu elävän ihan ok. Kasvatuslämpötila kun suoraan vaikuttaa kasvuvauhtiin, osaltaan yhtenä tekijänä. Lykkyä pyttyyn.
Mefeas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mefeas »

Nysä-Putte Kaustinen ja Pihvi ovat saaneet taas aikaiseksi kudun, jota Kaustinen vahtii kuin viimeistä päivää. Kannaatko tätä kutua sen kuoriuduttua yrittää siirtää poikas-altaaseen 1,5vkoa sitten kuoriutuneiden joukkoon vai antaa kohtalon hoitaa hommansa vanhempien seurassa? (Jos niitä pieniä siellä poikas altaassa vielä on! Piiloutuu kyllä todella hyvin tai sitten jäljellä on yksi.)
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Täällä A poikueen isoimmat alkaa olemaan evineen noin viisi senttisiä. Tällä hetkellä näyttävät monivärisiltä ja punaisilta, mutta dragonin kehittymistä odotellessa.. B poikue on lähtenyt kasvamaan ihan hyvin, vaikka en ole ehtinyt niitä ruokkia niin paljoa ja hyvin kuin A poikuetta. Vielä muutama päivä olisi niille tarkoitus syöttää artemiaa ja sitten siirtyä pikkuhiljaa kuivaruokaan. A poikueesta olisi kuviakin, mutta tietokone hajosi, joten en ole ehtinyt ladata kuvia koneelle.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Kohta tulee Ruaahista keittoa. Kudetin sen taas Mmolpin kanssa, kun tyttö oli hienosti palautunut porukoiden kipossa. Noh, kyllähän ne kuti, mut sit ku Mmolp lähti pois kiposta Ruaahin alkaessa aggressiiviseksi nii ei mennyt kuin tunti tms nii Ruaah veteli ilosena kutuateriaa nassuunsa. Pelastin tuon kudun lopun pieneen kippoon 2cm korkean vesimäärän kera ja toivon parasta :(

Ei oo Ruaahista bylsimään!
Mefeas
Junior Member
Junior Member

Melkein kolme viikkoisesta kudusta on tosiaan jäljellä se yksi ja ainut poikanen. Se on kyllä jo ihan huiman näköinen pikkumuikku ja kasvaa koko ajan. :) Viikko sitten kuoriutuneesta kudusta on ehkä 5-7 poikasta kelluvassa verkkohäkissä ja eilen kuoriutuneita poikasia Kaustinen vahtii altaassa. Aina, kun Pihvin ja Kaustisen kutu/poiskaset on pesästä hävinnyt alkaa Kaustinen tekemään uutta kuplapesää ja taas ne kutevat.. eli en ihan hirveää stressiä ota siitä, että ensimmäiosestä kudusta on nyt yksi poikanen jäljellä, kun koko ajan ois tulossa lisää :D
Retu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Retu »

Vihdoin sain nähdä tuplapyrstömarmorihurmaajan kutuhommissa :D
Saas nähdä osaako hoitaa kutua.
Tän yksilön sukujuuret punoutuvat Tindran Dinaan, Nastamuumion Deviliin ym...
Olen ristinyt tämän sukuhaaran Hamleteiksi, koska osa suvun jäsenistä on ollut melko murhaavaista porukkaa.
Valitettavasti en pysty liittämään kuvia tähän.
Vähän epäilyttää tää kutu, kun kaikki aiemmat yritykset on tää Jago sössinyt.
Mutta jos onnistuu, niin innolla odotan jälkikasvua.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Tämä on niin tyhmä ketju ettei tosikaan. Niin tyhmä että tulin tänne oikein mainitsemaan :mrgreen: . Ja nuo blogit. Hieenoja taistoja toinen toisensa jälkeen ja mä huomaann vierailevani niissä päivittäin. Kiitos vaan. Teidän takia olen etsimässä neljättä allasta...
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
KalaH
Senior Member
Senior Member

Dixie kirjoitti:Tämä on niin tyhmä ketju ettei tosikaan. Niin tyhmä että tulin tänne oikein mainitsemaan :mrgreen: . Ja nuo blogit. Hieenoja taistoja toinen toisensa jälkeen ja mä huomaann vierailevani niissä päivittäin. Kiitos vaan. Teidän takia olen etsimässä neljättä allasta...
Heh ei mullakaan ollu taistoille aluksi varattu kuin kaksi allasta, no... Nastamuumio vähän yllättiä ja mulla oli yhtäkkiä neljä taistopoikaa. Siitähän se innostus sitten lähti ja tällä hetkellä taistojen lukumäärä on ja aikas mukava :mrgreen: ja altaita on jo näille omistettuna reilu kymmenen + itsekasvatettujen koiraiden pikkuyksiöt joita on reilu kolmisenkymmentä, onneks näistä pääsee pian eroon kun no saa kauppaan. Tosin sitten näihin pukkaa jo uudet poikaset. :mrgreen: Ja innostus senkuin vain kasvaa, miten se sananlasku menikään.. Eli nälkä kasvaa syödessä. :twisted:
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

kala_fani kirjoitti:
Dixie kirjoitti:Tämä on niin tyhmä ketju ettei tosikaan. Niin tyhmä että tulin tänne oikein mainitsemaan :mrgreen: . Ja nuo blogit. Hieenoja taistoja toinen toisensa jälkeen ja mä huomaann vierailevani niissä päivittäin. Kiitos vaan. Teidän takia olen etsimässä neljättä allasta...
Heh ei mullakaan ollu taistoille aluksi varattu kuin kaksi allasta, no... Nastamuumio vähän yllättiä ja mulla oli yhtäkkiä neljä taistopoikaa. Siitähän se innostus sitten lähti ja tällä hetkellä taistojen lukumäärä on ja aikas mukava :mrgreen: ja altaita on jo näille omistettuna reilu kymmenen + itsekasvatettujen koiraiden pikkuyksiöt joita on reilu kolmisenkymmentä, onneks näistä pääsee pian eroon kun no saa kauppaan. Tosin sitten näihin pukkaa jo uudet poikaset.
:mrgreen: Ja innostus senkuin vain kasvaa, miten se sananlasku menikään.. Eli nälkä kasvaa syödessä. :twisted:
Mission: Completed :mrgreen:
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

nastamuumio kirjoitti:
kala_fani kirjoitti:
Heh ei mullakaan ollu taistoille aluksi varattu kuin kaksi allasta, no... Nastamuumio vähän yllättiä ja mulla oli yhtäkkiä neljä taistopoikaa. Siitähän se innostus sitten lähti ja tällä hetkellä taistojen lukumäärä on ja aikas mukava :mrgreen: ja altaita on jo näille omistettuna reilu kymmenen + itsekasvatettujen koiraiden pikkuyksiöt joita on reilu kolmisenkymmentä, onneks näistä pääsee pian eroon kun no saa kauppaan. Tosin sitten näihin pukkaa jo uudet poikaset.
:mrgreen: Ja innostus senkuin vain kasvaa, miten se sananlasku menikään.. Eli nälkä kasvaa syödessä. :twisted:
Juu niin se oli, että aluksi mulle piti tulla vain yksi koiras ja pari naarasta. Nyt noita pikkupurkkeja on joka paikka törröllään, poikueita tahtoisi laittaa useamman aina kerrallaan kasvamaan mut onneksi ei tila riitä, ja lisää tahtoo koko ajan. Onneksi tuonne Etelä-Suomeen muutto vähän helpotti/hauskuutti harrastusta siinä mielessä, että ollaan vähän niin kuin "vaihdeltu" kaloja toisen harrastajan kanssa (terkkuja vain. ;) ).
Thapahiska

nastamuumio kirjoitti:
kala_fani kirjoitti:
Voit olla ylpeä "oppipojastasi". Onnistui nimittäin saamaan mut hankkimaan lisää taistoja silleen ihan vahingos :D
KalaH
Senior Member
Senior Member

Thapahiska kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:
kala_fani kirjoitti:
Voit olla ylpeä "oppipojastasi". Onnistui nimittäin saamaan mut hankkimaan lisää taistoja silleen ihan vahingos :D
:mrgreen: ai minäkö, en tunnusta!
Mefeas
Junior Member
Junior Member

Tänään täyttyi uusi pikkuallas, jossa nyt kasvamassa 5 pari viikkoista taistoa sekä tämä yksi urhoollinen joka on ensimmäinen "oma" kasvatti. Ikää sillä on nyt 1kk ja alkaa jo muistuttaakin ihan kalaa :)
Liitteet
1103.jpg
1103.jpg (19.37 KiB) Katsottu 1495 kertaa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Söpööö!!! :mrgreen:

Typykkä vai poju?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mefeas
Junior Member
Junior Member

Mä vähän aavistelen tyttöä, mutta ei ole kyllä mitään tietoa asiasta! Tai voiko pienistä vielä edes oikeasti tunnistaa?! Enkä noin pieniä taistoja ole edes ennen nähnyt livenä [;)] ..mutta eiköhän se ajan kanssa selviä sitten kumpi se on.
KalaH
Senior Member
Senior Member

Tässä ois kaks Jmin ottmaa kuvaa mun kasvateista jotka se haki lauantaina, koiraan ja kaks naarasta. Ens viikonloppuna noi lähtee onneks eläinkauppaan ja saa noita pikkupurkkeja vähän vähemmäksi, tosin itelle jää oari parhaimman näköistä koirasta ja useampi naaras. Tässä vielä ne kuvat http://jmi.ath.cx/taisto1.jpg ja http://jmi.ath.cx/taisto2.jpg
thank
Advanced Member
Advanced Member

Kuva

Kuva
Helmikuun puolivälin tienoilla syntyneitä lapsia. Isä Zeus ja emä Donna. :)
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

thank kirjoitti:Helmikuun puolivälin tienoilla syntyneitä lapsia. Isä Zeus ja emä Donna. :)
Ihania [;)]

----------------------------

Ja omien taistiksien kutu yritykset ei suju :| .
Kake ei kelpuuta toistaiseksi kutuvalmiita pimuja ja Triton tekee kyllä kuplapesän ,muttei ole kiinnostunut pimuista :| .
Pitää varmaan "random pari" heittää kutulaariin ja katsoa että tuleeko mitään...
kupari10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

narm kirjoitti:Ja omien taistiksien kutu yritykset ei suju :| .
Kake ei kelpuuta toistaiseksi kutuvalmiita pimuja ja Triton tekee kyllä kuplapesän ,muttei ole kiinnostunut pimuista :| .
Pitää varmaan "random pari" heittää kutulaariin ja katsoa että tuleeko mitään...
No voi kurja! Välillä ei sitten natsaa. Kokeile niitä pitää niin, että useana päivänä annat pätkissä niiden nähdä toisensa ja sitten vasta viikon päästä päästät kutemaan. Mulla se on toiminut joissain tapauksissa hyvin.

Minulla on juuri menossa noiden kruunupyrstöjen tutustuttaminen. On faunaboxi, jossa on kirkas väliseinä ja siihen sitten peitinlevy. Näin voi aina välillä muistuttaa mahdollisuuksista ja sitten taas laittaa luukun kiinni. Eivät innostuneet kudusta viime viikolla ja nyt edetään hitaammin. Opaakki teinit kutivat reilu viikko sitten ja nyt niiden poikasia on kasvamassa muutamia. :mrgreen: Ei ollut vielä kovin iso kutu, kun ikää parilla on vasta n.5kk. Saavat yrittää taas viikon päästä uudestaan, että pysyy mielenkiinto päällä. Toisen opaakkiparin tyttö on vielä vähän liian pieni kutemaan, mutta seuraillaan.

On muuten Tritonin veli kasvamassa aika lailla saman oloiseksi. Se löysi miehisyytensä vasta selkeästi pari viikkoa sitten ja nyt on kuplapesää rakentanut innolla ja on oikea taistisluonne! [;)] Sille on odottamassa yksi samasta poikueesta oleva marmorityttö, kun saan vain aikaiseksi sopivan kutuboxin näiden nykyisten kutujen jälkeen.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

No nyt ne kutee tuolla Triton & Rosalie. Molemmat ekaa kertaa, joten varmasti vasta harjoitus [;)] .
thank
Advanced Member
Advanced Member

narm kirjoitti:No nyt ne kutee tuolla Triton & Rosalie. Molemmat ekaa kertaa, joten varmasti vasta harjoitus [;)] .
Tsemppiä kutuyritykseen! :)

Mulla on tilluussa nyt huntueväisiä poikasia, kun kaksi ekan poikueeni lasta pääsi yhteen. Molemmat väriltään jotain kamputsealainen/(metallic) pastel tmv, aivan mielettömän hieno väri vaikka itse sanonkin, toivottavasti kudetus onnistuu näillä vaikkei nuo evät nyt mitenkään kaikkein hienoimmat olekaan..
Thapahiska

Thank, ainakin vanhemmista toinen näytti aivan hiton hienolle! Toivottavasti kutu onnistuu!

Itselläni on uutukaiseni, Norris ja Mmolp samassa kipossa odottelemassa kutua. Ja Junnun sisko pääsi kasvamaan samaan altaaseen Junnun kanssa. Ei ainakaan vielä ole tappeluita tullut.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Kuva

Kuva

Täytyy kyllä sanoa, että on ainakin tällä kameralla hiton vaikea saada tuon luonnollista väriä näkymään. Paljaalla silmällä se näyttää nimittäin kokonaan siniseltä, ilman salamaa kuvattuna tuollainen kuin ylin kuva ja salaman kanssa vihreä. :D
KalaH
Senior Member
Senior Member

Täällä pohjoisessa Amor pääsi tänään kutuboxiin rakentelemaan pesää :D Näytän sille tänään vielä amorellaa ja jos kuplapesä on tehty niin huomenna huljautan Amorellan mukaan kutuboxiin. Toivon niin paljon että saisin nämä kutemaan, koska ne ovat niin kauniita ja haluaisin kovasti lisää tämän värisä taistoja, pidetään peukkuja pystyssä että kutu onnistuu. Näitähän ei ole siis saatu vielä ikinä kudetettua.. Ehkäpä sitten aloittelijan tuurilla se voisi onnistua. Kuvia tästä parista löytyy hienoja kuvia taistoistanne ja tuolta mun blogista.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”