Salamanteripleko

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Salamanteripleko

Viesti Kirjoittaja urppis »

Miten harvinainen tuollainen salamanteri pleko on? Minkälaisella hintaluokalla tuollaista saa?
Hiljalleen alan suunnittelemaan kalasto lisäystä tuohon 240 litraiseen... Nämä sopisivat vesiarvojen ja lämpötilan puolesta (ja kokonsa) tuohon altaaseen, ovat kivan näköisiä, sekä lisäksi levien rapsuttelijoita. Jossakin lähteessä oli sellaista tietoa, että kasveihin ei koske... Vaikka sillä nyt ei ole kummoisempaa merkitystä minun altaassani...
Haluan kasvis/sekasyöjän tuonne ihastuttamaan...
Katinkultaplekoja mietin myös, mutta Nuo salamanterit vaikuttaa tosi mukavilta...
Joudun kuitenkin kalasen tilaamaan, oli melkein mikä pleko tahansa, joten suositelkaa myös jotain muuta... Aika vähän tuolta netistä noiden leegojen kuvia löytyy, ja enempi vielä tieteellisellä nimellä... Listojen selaamisessa en ole päässyt kovinkaan pitkälle.. ja kun joku kiva löytyi, oli se todella harvinainen... Tai sit samat leegot pyöri haussa.
Niin jos niitä vesiarvoja: gh5, kh3, ph6.8, no3 (saa nähdä minne arvoihin asettuu, kun allas on täysin valmis ja vedenvaihto rutiini sille selkiintynyt) lämpötila n.27, litroja 240, suodattimeksi jbl e1500, eli mahdollisuus kovaankin virtaukseen, mutta rihmojen takia pakko tehdä suvantopaikkoja...
Altaassa on Juurakkoja, paljon kasveja, miekkoja, vallua, meloja, rusorotalaa, papukaijalehteä, vedensuosikkia, anubias ym....

Juu ja kalastopohdintaa on todella kyllästymiseen asti, mutta nyt haluan pleko tietoutta, muu kalasto on selvillä ja tiedossa...
1000 litraa vesivahinkoa
panic-room
Starting Member
Starting Member

Re: salamanteri pleko

Viesti Kirjoittaja panic-room »

Minulla on kaksi salamanteri plekoa, eivät ole erityisen harvinaisia mutta on kyllä normi liikkeissa harvemmin myytävänä. Yksityisiltä saa noin 35-45e pleko, mutta kaupat pyytävät 45-70e. Minulla kävi tuuri, kun sain omani lahjoituksena! :D
Eivät tuhoa kasveja tai häiritse kiekkoja, viihtyvät omissa oloissaan ja ovat kauniita. Suosittelen! :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Onko nämä kaverit erakkoja vai viihtyisikö pareittain tai porukassa mieluummin?
1000 litraa vesivahinkoa
Elviira-pleko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elviira-pleko »

Pärjäävät yksinkin, mutta tulevat lajitovereiden kanssa toimeen, joten myös pareittain tai parvena voi pitää.
Meillä on 2 kpl, eikä mitään riitoja ole niiden välillä ollut. Välillä oleskelevat samassa luolassa, välillä ihan eri paikoissa.
joedoe
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Teemu7117 myy(aika edullisesti) noita salamantereita ja sen viesteistä löytyy aika hyvät opasteet ko fisujen hoitoon ja hyvään viihtymiseen... :)
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
urppis
Advanced Member
Advanced Member

joedoe kirjoitti:Teemu7117 myy(aika edullisesti) noita salamantereita ja sen viesteistä löytyy aika hyvät opasteet ko fisujen hoitoon ja hyvään viihtymiseen... :)
Kiitti vinkistä!!! Pitääpä ettiä teemu käsiin! :D
1000 litraa vesivahinkoa
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

itse ostin 240litraiseen yhden salamanterin vesieläimeltä, siinä 30euron kieppeillä ne varmaan on kasvattajilta. Plekot tykkäävät että virtausta on riittävästi ja lämpötila semmoinen 26-30, itse pidän tuota 27. Varmaan parhaiten menisi sellaisessa altaassa missä muutkin kalat pitävät virtauksesta. itse olen kuitenkin helmirihmojen vuoksi saanut tehtyä suvantopaikkoja korkeilla kannoilla ja pintaan asti ulottuvilla kasveilla, takaosassa on sitten sitä virtausta.

Tuo kotiutuminen voi kestää sillä aika kauan, arka kala on kun vertaa muihin kaloihin. Meillä vasta nyt kuukauden oltuaan on alkanut valoisaan aikaan tulla ruoka-aikana esiin. Syö siis mielellään lihapitoisia tabletteja mutta kyllä sille leväkin kai kelpaa.
Mutta todella kaunis kala, aivan upea väritys... :D
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Meille muutto HASin huutiksesta kaksi salamanterilasta. Odottelevat vielä pikkualtaassa isomman järjestäytymistä paikoilleen (jalustaongelma alkaa pikkuhiljaa järjestäytyä, vanhan talon lattiat kun ei ole suorat ollenkaan...). Laseista on kadonnut kaikki leväkasvusto ja aika ahkeraan molempia näkeekin etulasissa himmailemassa. On niillä siellä oma pikku luolansakin, mutta aina kun allasta käy katsomassa, jompi kumpi on näytillä :)
Tällä hetkellä seurana on ainoastaan viukakääpiökoiras, muut kalat lähtivät viileämpiin altaisiin kaverin huomaan. Sen verran tärkeää noille se lämmin vesi on.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Meille tuli juuri pariviikkoa sitten kolme pikkuista salamanteri vauvaa vesieläimeltä.
Ei niitä juuri oikein kaupoista tosiaan tahtonut saada,mutta ainakin tosiaan teemulta espoosta ja jos vesieläimellä vielä on niin tampereelta. Meille ovat ainakin ihan hyvin kotiutuneet ja kun on 3 niin aina niistä joku on jossain kivellä näkyvissä.Ja tosi nättejä pikkusia.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Just itseasiassa äsken kun tein vedenvaihdon, niin tuli toinen vauva pörräämään siihen letkun ympärille. Eli meillä ovat tosi uteliaita :)
Vesieläimeltä nämäkin ja näköjään ovat viihtyneet vaikka alkuun epäilin että mitenköhän hankalia ja vaativia ovat. Pikkuallas on meillä taaimmaisessa huoneessa ns. varastotilassa eli ihailemaan ei pikkuisia usein pääse, mutta jos nyt tuon isomman lootan saisi tuohon olohuoneen nurkkaan, niin sitten pääsisi tarkemminkin tutkailemaan kaksikon käytöstä. Tetran plecominiä on meillä kaikki partiksetkin aina saaneet ja näyttäis uppoavan noillekin.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Salamanteripleko

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Peruskalojahan nuo salamanterit ovat. Eivät sen kummempia hoitaa kunhan parista asiasta pitää kiinni. Riittävän lämmintä vettä min 26 pitää näillä olla ja kun vesi on noinkin lämmintä niin tavalla tai toisella vesi pitää pitää riittävän hapekkaana. Yleisin tapa tähän on kova pintavirtaus. Sinänsä itsessään salamanterit eivät mitään valtavaa myräkkää tarvitse mutta veden hapekkuudesta täytyy siis huolehtia jollain tavalla.

Riittävä rauha ja sopivat plekoluolat yhdessä hyvän ruokinnan kanssa niin nuo saa lisääntymään mikäli porukassa on naaraita ja koiraita. Sukupuolten erotus tosin hankalaa. Meillä nuo teki vuoteen, puoleentoista muhkean nipun poikasia, joita on hiljalleen lähtenyt maailmalle. Todella hyvän kokoisina noita tosiaan meiltä löytyy vieläkin ja jos kiinnostaa lajista enemmän tietää niin YV:llä saa yhteyttä ja lisätietoja.

Haulla löytyy tosiaan noista aikapaljon raapustusta minun ja muidenkin kirjoittamana.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos Teemu7117 infosta!
Minusta mulla on tosi hyvä vedenkierto tuolla altaassa, ilmastin ja 2 pumppua nyt. Zooplussalta tulee jbl e1500 lähiaikoina, joten resurssia riittää... Tuon altaa vedenkierron olen ratkaissut niin, että altaan oikeaan takanurkkaan on muodostunut suvantopaikka, missä rihmat saa käydä haukkaamassa happea. Muuten tuossa kuplii ilmastus ja tosiaan noita suodattimia. Tuo fluvalin sisäpumppu on suunnattu yläviistoon pintaa kohden ja ulkosuodattimen suihkuputki posottaa taka seinästä pintaa pitkin... Näin ollen vesi kiertää hyvin pinnassa ja tuonne toiseen päätyyn tulee pieni rauha.. Piiloja ja kantoja löytyy... tuon veden lämpötila pikkasen heiluu 26-27 asteen välillä... Kasveja on paljon, kunhan vielä kasvavat tämän akvaarion mittoihin.
Yksi mysteeri pleko löytyy. Partis vauvana minulle aikoinaan myytiin ja osoittautui isoksi pleko lajiksi. saa olla tuossa niin kauan, kunnes kasvaa, eikä enää sovi... Partista tuo kamu ei ole nähnytkään. Jollei sit ole joku risteytymä... en tiedä. Toistaiseksi kukaan joka plekon on nähnyt, ei osaa sanoa, mikä tuo otus on...
1000 litraa vesivahinkoa
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

^Just komentoin aiempaan ketjuun, että hankin samanlaisen suodattimen ku sulla ja nyt tulen kertomaan, että minäkin haluan salamanteriplekon :mrgreen:
En matki sinua [;)]

Laitoin just viestiä paikalliseen eläinkauppaan, että onko nuita tilattavissa. Voi olla, etten ihan helposti sitä täältä pohjosesta löydä :(
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Ja meille kotiutui tänään ruotsalainen salamanteri :D Ihana!
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itselläni on pikku salamanteripleko. Taisin maksaa siitä 55 € Akvaariokeskuksessa. Hyvin salamanteri on kotiutunut. Parissa päivässä tuli jo etulasin lähelle norkoilemaan ruokaa :D . Nyttemmin on oppinut herkuttelemaan kesäkurpitsalla. Partamonnini syö toista kurpitsaa ja salamanteri toista. Akvani on 200 litraa ja runsaasti kasveja. Kukkaruukun päällä ja sisällä tykkää myös köllötellä. Isompi partis, joka oli akvassa ennen salamanteria ei yhtään olle aggressiivinen salamanterille eikä pikku salamanteri (nyttemmin jo kasvanut hieman) ole aggressiivinen partikselleni. Hyvin sopuisaa menoa. Myöskin kiltti kala muita kaloja kohtaan. Herkkuna Tetran PlekoMin ja kesäkurpitsa :D .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
saMuli82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja saMuli82 »

Olen tekemässä/valikoimassa akvaarion olosuhteet ja kalaston Salamanteriplekojen ehdoilla. Mutta tylsähän tollanen yhden lajin akvaario on. Minkälaisia kaloja sopisi Salamanterin kaveriksi? Olisi tarkoitus saada Salamanterit voimaan todella hyvin ja kutemaankin. Eli muut kalat ei saisi niitä haitata...

Tällähetkellä mulla on 137l (80x40x43) allas jossa 4 taistelukalaa (1 koiras ja 3 naarasta). 27 asteinen vesi.
GH 3, KH 3-4 , pH 6,8. Onko hyvä vesi Salamantereille?

Tilasin juuri 5kpl salamanterin poikasia. Noin 4-5cm kokoisia kuulemma olevat. Tulevat piakkoin. Tulee kiire järjestellä kotia niille kuntoon. Taistelukalat kun ei kummempia piiloja ole tarvinneet kuin pari kantoa ja kasveja...

Pohjalla virtaus taistelukalojen takia. Mutta ei siellä kova myräkkä ole. Fluval 4 plus on poikittan pohjalla ja säädetty minimiin vedentuotto. Ja tietysti erillinen ilmastinpumppu.

Minkä päiväaktiivisen pohjakalalajin noiden seuraan laittaisi? Alkaa olemaan piilopaikat vähissä päiväsaikaan eli ei samanlaisia piilottelijoita. Monet pienet monniset on niin tylsän värisiä tai muotoisia etten sopivaa ole vielä löytänyt. Vai onko pohjakaloja nyt jo tarpeeksi ja lisää ei saa ottaa?

Emäntä on ihastunut piikkisilmiin. Mutta taisteleeko nämä myöskin hämäräaktiivisina liiaksi samoista piilopaikoista ja häiritsevät tulevia kutupuuhia?

Sori jos kysymykset lapsen kengissä mutta mitä ekasta postauksesta voi odottaa? :)
840l: L190 Punasilmäpleko, 2kpl L264 Harmovampyyripleko, 3kpl L177 Iririn kultajuovapleko, L129 Kuviopleko, 3kpl L134 Salamanteripleko, 5kpl L046 Seeprapleko, 5kpl Kiekkokala + muut
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 4&t=206813
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Hapekkaasta vedestä salamanterit pitävät joten pintaveden virtaus pitäis olla aika hyvä. Mulla 240l ja rihmoja ja taisto, olen pystynyt ainakin tuohon tekemään myös suvantopaikan mistä taisto ja rihmat pitävät. Kovassa virtauksessa taistot eivät viihdy. Vaikuttaisi että ei ainakaan kovin montaa pohjaeläjää, viiden salamanterin kanssa sun altaaseen mahdu. Mulla kaksi plekoa(salamanteri ja helmipallo, kasvavat molemmat n.12cm) ja 17 monnista pohjalla, ja tästä jo sanottiin että alkaa olla maximi määrä pohjalla ja mulla kuitenkin 120cm pitkä pohja. Vaikkakin plekot eivät paljoa liikuskele, ainkaan päiväsaikaan. Nuolimonnithan pitävät virtauksesta ja ovat vilkkaita, ja pikkuisia vipeltäjiä. Touhuilevat päiväsaikaan kasveissa ja muilla pinnoilla levää raastamassa ja aika monet nuolimonnit tykkäävät lämpimässä vedessä olla, mulla niitäkin on. mulla on muuten helmimonnisia ja aivan ihania ja kauniita tapauksia, pitävät myös lämpimästä vedestä.

bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Salamanteripleko on toiseksi lempi-plekoni sillä on toosi hauska väritys!
(lempiplekoni partiamonni)

Hommaan seuraavaan akvaani sellaisen!! (mikäli sopivan kokoinen)
240l sekala
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

saMuli82
Vesihän olisi varmaan ihan hyvää mutta sitä virtausta pitäisi plekoille saada.
En ottaisi kyllä ehkä muita pohjakaloja.Meillä on kolme pientä salamanteria ja aika arkoja ovat. Nyt kun vähensin vähän kaloja niin ovat olleet paljon enemmän esillä, taitavat pitää rauhasta.
Ainakin piikkisilmät on niin piilottelevia että niitä piiloja pitäisi olla ihan hirveästi että kaikille riittäisi.
Meillä on kuparimonnisia ja nekin tunkee kaikki samoihin piilohin.
Jos joku pohja laji niin ehkä joku tollainen lasissa viihtyvä, nuolimonnithan kai on aika aktiivisia.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Karo_ kirjoitti:Vesihän olisi varmaan ihan hyvää mutta sitä virtausta pitäisi plekoille saada.
Olen samaa mieltä, koitettais nyt pitää ne virrakkaissa ja tyynissä vesissä viihtyvät kalaset eri altaissa, niin ei tuu onkelmia. ;)
saMuli82
Junior Member
Junior Member

Salamanteri ovat kasvaneet vauhdilla. 4kpl on jo noin 7cm ja yksi pienempi noin 5-6cm. Kolmella isolla on alkavaa piikkien kasvua. Mitähän mä oon noille syöttänyt kun ovat kasvaneet 2cm 2,5kk aikana. Ja tulleet aikuismaisen roteviksi.

2 luolaa on altaassa ja kolme isoa kantoa. Nyt etsin ostettavaksi muutaman luolan lisää. Mistä kannattaisi tilata?

Mulla on 2kpl näitä edullisia (5€) koko S luolia (Putken pituus n. 10 cm ja sisähalkaisija n. 3,5 cm.):
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1444414946
Ovat aina käytössä :)

Haluaisin ostaa hieman toisen kokoisiakin että varmasti Salamanterit tykkäisi. Bongasin Sepa-Shopin luolat Helsingin Akvaariokeskuksesta.
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=907
(Koko 3 pituus n. 12 cm, sisähalkaisija n.3,1 cm)
12€ hinta alkoi hirvittämään. Huh kun on putkella hintaa. Harmi kun Sepa ei enää myy suoraan kuluttajille.

Muita paikkoja mistä luolia saisi edullisemmin kuin toi 12€? Vai ostanko noita halvempia lisää? Mulle on tulossa myös Seepraplekoja eli tarvetta olisi myös pienemmille luolille. Kuten: Koko 2 pituus n. 10 cm, sisähalkaisija n. 2,7 cm 10€. 5-6 luolaa + postikulut, alkaa olemaan keramiikka hinnoissaan :)

-------------------------

Taistelukalat on myynnissä ja joku jo kyselikin niitä.

Eli nyt pystyisi järjestämään virtausta tonne 137 litraiseen. Siellä on nyt tehokas Fluval 4+. Sillä saa kyllä puhuria noin pieneen altaaseen, mutta on onneksi säädettävissä teholtaan ja suuntaukseltaan. Harkiten ulkosuodattimen lisäämistä tuon sisäsuodattimen kaveriksi. Laitinkin jo ostoilmoituksen Eheim Classic 2213/2215 ulkopöntöistä. En vain millään osaa päättää kumman ostaisin? 2213 varma valinta tietty. Mutta oon hankkimassa isoa allasta vuodenvaihteessa niin 2215 kiinnostaa teholtaan myös. Ei menisi rahat "hukkaan" tulvaisuutta ajatellen.

Mitäs mieltä Salamantereiden ja muiden plekojen kannalta? 137l / Fluval 4+ / 2215 = sopiva puhuri vai tuleeko aivan liian kova suodatus?
840l: L190 Punasilmäpleko, 2kpl L264 Harmovampyyripleko, 3kpl L177 Iririn kultajuovapleko, L129 Kuviopleko, 3kpl L134 Salamanteripleko, 5kpl L046 Seeprapleko, 5kpl Kiekkokala + muut
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Salamanteriplekon kuvioinnista olisi kysyttävää. meillä salamanteri plekon kuviointi on hieman muuttumassa nyt kai kasvun myötä, onko tämä mahdollista?

Oli aluksi tällainen: http://kuvablogi.com/nayta/194387/

Ja nyt on alkanut tulla vaaleita raitoja ja muistuttaa enemmän tätä, ylärivistä toiseksi viiminen: http://www.google.fi/search?q=salamante ... 66&bih=667

ELi alkanut tulla vaaleita raitoja mustiin kohtiin. Onko tämä normaalia?

Entä kun kalalla on aina pelkoväritys päällä, päivänvalossa jos tulee esiin?

teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

jenniliini82 kirjoitti:Salamanteriplekon kuvioinnista olisi kysyttävää. meillä salamanteri plekon kuviointi on hieman muuttumassa nyt kai kasvun myötä, onko tämä mahdollista?

Pieninä poikasilla on säännöllisemmät raidat, jotka kalan kasvun myötä hajoavat. Kuuluu asiaan.

jenniliini82 kirjoitti:Entä kun kalalla on aina pelkoväritys päällä, päivänvalossa jos tulee esiin?
Se on kyllä outoa. Meillä salamantereilla ei ole oikeastaan stressiväritys koskaan päällä. Ainoastaan silloin kun ollaan muutettu ja plekoja haavittu pusseihin ovat vetäneet stressivärit päälle eli tummat kohdat vaalentuvat.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
saMuli82
Junior Member
Junior Member

jenniliini82 kirjoitti:Salamanteriplekon kuvioinnista olisi kysyttävää. meillä salamanteri plekon kuviointi on hieman muuttumassa nyt kai kasvun myötä, onko tämä mahdollista?

Oli aluksi tällainen: http://kuvablogi.com/nayta/194387/

Ja nyt on alkanut tulla vaaleita raitoja ja muistuttaa enemmän tätä, ylärivistä toiseksi viiminen: http://www.google.fi/search?q=salamante ... 66&bih=667

Entä kun kalalla on aina pelkoväritys päällä, päivänvalossa jos tulee esiin?
Täsin sama tilanne meillä 5 Salamanterin kanssa. Kuvion hajoaminen iän myötä on käsittääkseni normaalia.

Mutta meilläkin värit alkaneet "haalistua". Stressiväri tulee mieleen. Käyttäytyvät kyllä normaalisti. Säikkyvät kyllä mua jos meen lähelle tiirailemaan. Aktiivisuudesta annan 2 ja ruoka-aikaan 4 (1-5). Pienin ja nuorin yksilö (5-6cm) on mustalla ehjillä raidoilla. Oikein kauniin musta väri. Loput (4kpl) vanhemmat 6-7cm kokoisia nuorikkoja on alkaneet haalistua. Osa enemmän mikä huolestuttaa. Tämän kokoiset jo alkavat raidoistaan halkeilla minkä ymmärrän kyllä. Oon juuri ostamassa lisää luolia. Josko rauhoittaisi porukkaa ja mahdollinen stressiväri laantuisi. Ovat kasvamassa tuossa 137l altaassa ja uusi SUURI allas hankinnassa itselle joululahjaksi. Vesiolot hyvät. Eivät tappele liikaa. Ruoka-aikaan toki ajetaan toinen pois pelletiltä. Nyt on vain 2 luolaa mutta sentään 3 suurta kantoa. Voi olla että öisin käydään taisteluja noista suosituista luolista joka aiheuttaa stressiä. Kokeilen parantaa olosuhteita piilopaikkojen suhteen. Toivottavasti auttaa...
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Ei meilläkään huonot olot pitäisi olla. Runsaasti kasvillisuutta, kaverina salamanterilla pohjalla on helmipallopleko ja n. 15 monnista. Kantoja on kolme ja pari plekoputkeakin. Ainut mikä ehkä huolestuttaa on tuo virtauksen määrä. Altaassa helää labyrinttikaloja joten olen tehnyt suvantopaikkoja. Mutta suodattimina toimii ulkosuodatin jbl crystal profi 900l/h ja eheim powerline 2048 600l/h(vaikuttaa kyllä vielä tehokkaammalta). Eli virtausta löytyy altaan toisesta päästä enemmän kun kasvillisuus stoppaa sitä hieman.

En tiiä sitten voisiko väritys johtua siitä. Mutta ruoka-aikana plekoja näkee enemmän ja aikas tohina on silloin, joten saattavat tietty hieman säikkyä. Ai niin ja allas on 240l (120x45x45) Ph: 7, nitraatti n.10-15, nitriitti 0.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”