Akvaariotukut
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaariotukut
Olen saanut sellaisen käsityksen ettei ainakaan ulkomaisten tukkureiden kalat maksa juuri mitään. Sen verran kokemuksista, että kaveri on myynyt itse kasvattamiaan kaloja enemmänkin kauppaan ja saanut käsittääkseni noin 20% siitä mitä kala tulee maksamaan kaupassa.
Voi voi.Jhnns kirjoitti:Olen saanut sellaisen käsityksen ettei ainakaan ulkomaisten tukkureiden kalat maksa juuri mitään. Sen verran kokemuksista, että kaveri on myynyt itse kasvattamiaan kaloja enemmänkin kauppaan ja saanut käsittääkseni noin 20% siitä mitä kala tulee maksamaan kaupassa.
Kyllä niillä valitettavasti on kaikilla hinta. Ihan vapaasti varastolla vinkuintiassakin. Lisäksi niiden päätyminen sinne akvaarioliikkeeseen tai kotimaiseen tukkuun eli se logistiikka maksaa aika merkittäviä summia per fisu.
Jossain tuon 20% ja 50% välillä saattaa kala maksaa lopullisesta vähittäishinnasta, "arvaisin".
-Gone fishing-
No heh.
Käsittääkseni kysyjä ei kysynyt mitä maksaa kalan kuljettaminen ulkomaisesta tukusta suomeen vaan mitä ne maksaa tukussa. Aivan oikeassa olet siinä, että kalojen toimittaminen (etenkin suurempien yksilöiden), maksaa melkoisen paljon. Tästä päästään taas siihen, että itse kalan hinta lopullisessa kuluttajan hinnassa on hyvin pieni.
Käsittääkseni kysyjä ei kysynyt mitä maksaa kalan kuljettaminen ulkomaisesta tukusta suomeen vaan mitä ne maksaa tukussa. Aivan oikeassa olet siinä, että kalojen toimittaminen (etenkin suurempien yksilöiden), maksaa melkoisen paljon. Tästä päästään taas siihen, että itse kalan hinta lopullisessa kuluttajan hinnassa on hyvin pieni.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Oliko se, jos nyt käytetään vaikka nimitystä kuittikauppa, vai sellainen pieni toimitus, jossa viedään muutama oma breedattu ja saadaan sitten se saatu valuutta käyttää kaupan tarvikkeisiin alennuksena?Jhnns kirjoitti:Olen saanut sellaisen käsityksen ettei ainakaan ulkomaisten tukkureiden kalat maksa juuri mitään. Sen verran kokemuksista, että kaveri on myynyt itse kasvattamiaan kaloja enemmänkin kauppaan ja saanut käsittääkseni noin 20% siitä mitä kala tulee maksamaan kaupassa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Eräs kalakauppias kertoi että sisäänostohinta on n. 30% myyntihinnasta.
Tuskin näilläkään katteilla rikastumaan pääsee, vallankin jos seisovat pidemmän aikaa hyllyssä..
Tuskin näilläkään katteilla rikastumaan pääsee, vallankin jos seisovat pidemmän aikaa hyllyssä..
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Hmm. Lähdetäänkö siitä - mitä täällä on jo moneen kertaan puitukin - että tukkulistat ovat liikesalaisuus ja on väärin näyttää niitä yhtään kenellekään joille ne eivät kuulu. Joo, nillitystä, mutta näin se menee.
Mutta asiaan - sopimuskasvattajat olisivat periaatteessa oikein hyvä ja toimivakin idea, jos kalaa tulee sopivalla syötöllä ja sopivalla hinnalla. Ja ennen kaikkea, jos lajit ovat jotain muuta kuin tyyliin partamonnia, seeprakirjoahventa tai palettikalaa. Skymarshalin mainitsevat olisivat oikeinkin potentiaalista "markkinakalaa", ja onhan kotimainen aina kotimaista. Vaatii kasvattajalta sen, että viitsii kasvattaa kalan myyntikokoon - sellaisilla ruskuaispussiversioilla kauppias ei kaupalliselta kannalta tee mitään (näitäkin on ainakin itselleni tuotu). Toki myös hinnan tulee olla kohdillaan erityisesti jos rahassa haluaa vastineen. Harvempi yksityishenkilö on alv-sisältöisine kuitteineen tuonut kalaa, joten rahassa maksettaessa lajien pitää olla jo "kelvollisia" tyyliin erikoisemmat plekot, kiekot yms. Toki tetrat ja perusbarbitkin kelpaavat kunhan ovat laadukkaita ja niitä tulee kunnon erä eikä vain iällä olevia parven jämiä. Jälkimmäisissä tapauksissa pientä hyvitystä vaihtokauppana tarvikkeisiin tai muihin kaloihin/kasveihin on normaali käytäntö.
Mutta asiaan - sopimuskasvattajat olisivat periaatteessa oikein hyvä ja toimivakin idea, jos kalaa tulee sopivalla syötöllä ja sopivalla hinnalla. Ja ennen kaikkea, jos lajit ovat jotain muuta kuin tyyliin partamonnia, seeprakirjoahventa tai palettikalaa. Skymarshalin mainitsevat olisivat oikeinkin potentiaalista "markkinakalaa", ja onhan kotimainen aina kotimaista. Vaatii kasvattajalta sen, että viitsii kasvattaa kalan myyntikokoon - sellaisilla ruskuaispussiversioilla kauppias ei kaupalliselta kannalta tee mitään (näitäkin on ainakin itselleni tuotu). Toki myös hinnan tulee olla kohdillaan erityisesti jos rahassa haluaa vastineen. Harvempi yksityishenkilö on alv-sisältöisine kuitteineen tuonut kalaa, joten rahassa maksettaessa lajien pitää olla jo "kelvollisia" tyyliin erikoisemmat plekot, kiekot yms. Toki tetrat ja perusbarbitkin kelpaavat kunhan ovat laadukkaita ja niitä tulee kunnon erä eikä vain iällä olevia parven jämiä. Jälkimmäisissä tapauksissa pientä hyvitystä vaihtokauppana tarvikkeisiin tai muihin kaloihin/kasveihin on normaali käytäntö.
Surffaamalla vaikka osoitteeseenakvaariolinna löytyy kaksikin eri tukkulistaa joista pääsee valkkaamaan. Sivun alareunassa. Ko. kaloja voi ostaa jokaisesta suomalaisesta akvaarioliikkeestä jos vaan yrittäjällä palveluhalua riittää.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Veikkaan että kyse oli semmosista tukkulistoista, joissa on hinnat näkyvissä. Noista linnan listoista hinnat puuttu.Teemu Salonen kirjoitti:Surffaamalla vaikka osoitteeseenakvaariolinna löytyy kaksikin eri tukkulistaa joista pääsee valkkaamaan. Sivun alareunassa. Ko. kaloja voi ostaa jokaisesta suomalaisesta akvaarioliikkeestä jos vaan yrittäjällä palveluhalua riittää.
Ne taitaa mennä sinne liikesalaisuuksien piikkiin:)
Mutta mun pointti tossa oli linkittää noi listat tohon oli se, että akvaariokaupassa ei välttämättä juuri sillä hetkellä ole sitä hiton helomonnista jota haluaa, mutta tukkuliikkeen altaassa niitä on muutama tuhat. Asiakkaan pitäisi (vaikka kuinka pelottaisi) kysyä myyjältä, onko jotain tiettyä lajia saatavissa. Pääsääntöisesti on.
Mutta mun pointti tossa oli linkittää noi listat tohon oli se, että akvaariokaupassa ei välttämättä juuri sillä hetkellä ole sitä hiton helomonnista jota haluaa, mutta tukkuliikkeen altaassa niitä on muutama tuhat. Asiakkaan pitäisi (vaikka kuinka pelottaisi) kysyä myyjältä, onko jotain tiettyä lajia saatavissa. Pääsääntöisesti on.