300L altaan kypsytys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nipukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

300L altaan kypsytys

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Minulla on jo 100L akvaario ja silloin mulle annettiin Bactosym kouraan että tee ohjeiden mukaan ja minähän tyttö tein. No voitte kuvitella ett kun ekat kalat tuli altaaseen niin muutamia kuoli myrkytyksen vuoksi kun arvot rupes seilaamaan korkealla. Nyt haluaisin kunnon ohjeet ettei mene mäkeen. Olen yrittäny lukea ohjeita mut sellaista keskitien ohjeita en ole löytäny kun toinen neuvoo tota ja toinen tota. Jos joku voisi antaa selvän listan mitä tehdä ja missä järjestyksessä ja miten ajallisesti etenee, olisin sydämellisesti kiitollinen :D
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Re: 300L altaan kypsytys

Viesti Kirjoittaja zimicool »

voisitko kertoa miten viimekerran teit?
nipukka
Junior Member
Junior Member

Laitoin vedet ja hiekat kasveineen akvaarioon. Sitten ne bactozym tabut. Seurasin viikon Sit ajan hommaa tikuilla ja sit tuli ekat kalat. No loput voitte kuvitella. Viikon pidin väliä ja sit ostin uudet kalat taas. Jonka jälkeen alkoi ongelmat. Nitriitit oli huipussaan ja kaloja alkoi kupsahdella. Parin viikon ajan piti vettä vaihdella tiheään ja ruokinta piti lopettaa useammaksi päiväksi jolla sain sitten rauhottumaan tilanteen. Mitä olen lukenu niin kaikki meni just niinkuin ei pitäs. Täältä sain vinkit ja sain asiat korjaantumaan.
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

AW:stä löytyy hyviäkin ohjeita, mutta on niitäkin jotka neuvovat tekemään juuri niin kuin teit aikaisemmin. Voisit etsiä netistä ja linkittää tänne, sitten katsottaisiin olisko ohje hyvä sinun altaaseesi.
Ensimmäinen harkittava päätös on, että teetkö kypsytyksen hirvensarvisuolalla hitaammin, mutta turvallisesti ja edullisesti. Vai hankitko erilaisia kemikaaleja ja kypsytät nopeasti, periaatteella kalat huomenna akvaarioon. Tällainen ratkaisu on tietysti nopea ja joskus onnistuu, mutta voi tulla kalliiksi. Tästä aloittaisin...
tiinav
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiinav »

Aloitteleva akvaristi 180 litraa.
nipukka
Junior Member
Junior Member

Vanha allas löytyy ja mitään ongelmia ei siinä ole. Sitä ajattelin käyttää apuna ison altaan kypsytyksessä.Eli otan vanhasta altaasta isoon altaaseen hiekkaan uuden päälle. Sit pesen vanhan altaan sisäsuodattimen uudessa altaassa. Kasveja siirrän myös sieltä. Kuinka paljon uskallan vettä sieltä ottaa uuteen altaaseen? Vanha allas oli 100litranen. Pitääkö vielä hirvensarvisuolaa laittaa?
Mä ajattelin laittaa perhoskirjoahvenia mut sopiiko platy niiden seuraan? Platyt on mun lempikaloja ja haluaisin ison parven niitä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Älä uskalla ottaa yhtään vanhaa vettä, siitä ei ole mitään hyötyä. Illman hirvensarvisuolaa kypsytys kestää huomattavasti kauemmin ja ammoniakin annostelu on paljon vaikeampaa. Akvaariokalat.net, ohje on hyvä ja yksinkertainen.
nipukka
Junior Member
Junior Member

Re: 300L altaan kypsytys, kysymyksiä?

Nyt ollaan edetty tälläiseen tilanteeseen.
Viikko sitten sain akvaarion pörisemään.Veden mukana laitoin vedenparannus ainetta. Pesin käynnissä olevan akvaarion suodattimen uudessa. Otin pohjahiekkaan hienoon sukkahousuun ja laitoin pohjalle lillumaan. Sitten lisäsin 6kapselia bactozymiä. Viikon olen mittaillu ja muut arvot on ok, eli ph noussu ja kovuus jne. mutta nitraatti ja nitriitti ei muutu mihinkään. Tarviiko mun hakea apteekista vielä se hirvensarvisuola ja lisätä sitä ja millä annostuksella? Vai eteneekö tämä näin? Kiitoksia etukäteen vastauksista kun jaksatte auttaa <3
jartza
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jartza »

Suosittelisin hakemaan apteekista hirvensarvisuolaa. Oletko laittanut kalanruokaa akvaarioon mitä bakut saavat tuhota? arvelisin ettei nitriitti ja nitraatti arvo pääse kunnolla muodostumaan jos ei ole mitään tuhottavaa.
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
nipukka
Junior Member
Junior Member

Joka päivä olen laittanut kalanruokaa vähäsen. Nyt mulla on hirvensarvisuola. Paljon laitan sitä ja milloin?
nipukka
Junior Member
Junior Member

Missä vaiheessa ton nitriitin ja nitraatin pitäs alkaa nousta? Tiistaita asti ole lisänny hirvensarvisuolaa ja kalanruokaa olen päivittäin heittäny 1,5vkon ajan. Voiko olla mahdollista ettei nuo arvot edes nouse? Mietin että jos bactozym on ollut kunnollista? Nollaa näyttää testit seka liuksa että tippa. Odottelenko vain jotain tapahtuvan vai mitenkä? Kyllä voi olla odottavan aika pitkä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”