Millä pääsen limaskasta eroon?
Valvoja: Moderaattorit
Millä pääsen limaskasta eroon?
Hei.Mulla ois seuraavanlainen ongelma: sain kaloja ostettaessa jonkin verran limaskaa pussissa ja kaadoin ne tietenkin tietämättömänä akvaarioon.Nyt akvaario on täynnä limaskaa vaikka viikoittain puhdistan sen pois.Mikä neuvoksi?
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Re: millä pääsen limaskasta eroon?
Viikottain on liian pitkä väli. Puhdista (eli kesää vaikka haavilla) päivittäin kunnes helpottaa. Jos sulla on pintakasveja tai kasveja, jotka ylettyvat pintaan, niin ota pois ja pese hanan alla puhtaaksi limaskasta ja istuta takaisin.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Lisää pintavedenkierto todella rajuksi ja kerää sitä limaskaa pois.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kerääminen kannattaa suorittaa huolella, riittää että yksikin on jääny johki suodattimen taa kummitteleen ja viikon päästä on taas pinta täynnä. Ite varmaan vuoden keräilin limaskoja ennenkun eroon pääsin kun akvassa oli sellainen kalliojäljitelmästyroksitausta ja sen takaa oli mahdoton puhdistaa. Limaska lähti sitten yhtäaikaa taustan kanssa 

Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Senior Member
Re: Millä pääsen limaskasta eroon?
Jouduin tekemään limaskan hävittämiseksi omasta purkistani useita yrityksiä, kun alussa en uskonut, että ne on todella jahdattava viimeistä lehteä myöten. Kun luulin niitä hävitetyiksi, aina jostakin ilmestyi yksilö, joka alkoi jakaantua. Sitkeällä työllä ja haavin käytöllä hävittäminen sitten lopulta onnistui. Nyt minulle on ilmestynyt tyhjästä samantapaista kelluvaa kasvia, mutta isompaa (kilpukka?). Toivottavasti siitä ei tule samanlaista riesaa.
-
- Advanced Member
Sain hävitettyä limaskan monen kuukauden tappelun jälkeen. Jos antaa vähänkin periksi ne valloittavat taas altaan. Mutta kyllä ne sieltä pois saa.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Limaskaa kerätessä kannattaa tsekata myös lasin yläreuna, ne saattaa nimittäin helposti parkkeerata lasiin hiukan vesirajan yläpuolelle ja siitä sitten taas palata takaisin veteen pienen aaltoliikken myötä (elleivät ole ehtineet kuivamaan totaalisesti). Isompi akvaarioni oli ostettaessa ihan täynnä limaskaa. Sitä tarttui ja takertui joka paikkaan, mutta taisin päästä siitä yhden kerran totaalipuhdistamisella, kävin jok ikisen paikan läpi ja keräsi pienen murusenkin. Yötä myöden kerätessä silmät sirittäen se ei ollut enää kovin mukavaa, mutta kannatti, sillä sen jälkeen limaskaa ei ole näkynyt.
Harrastelijalta ostettujen kasvien ja rapujen mukana tuli myös järjetön määrä limaskaa ja siinä riittikin taas moneksi tunniksi huuhtelemista ja nyppimistä. Jonkun yksittäisen limaskanlehdenpalan olen altaasta tämän jälkeen vielä löytänyt, mutta olen ne noukkinut tarkasti pois heti kun olen huomannut.
Harrastelijalta ostettujen kasvien ja rapujen mukana tuli myös järjetön määrä limaskaa ja siinä riittikin taas moneksi tunniksi huuhtelemista ja nyppimistä. Jonkun yksittäisen limaskanlehdenpalan olen altaasta tämän jälkeen vielä löytänyt, mutta olen ne noukkinut tarkasti pois heti kun olen huomannut.
Sari ja 260 + 64 l purkit
Itte taistelin ja kiroilin puolisen vuotta enne kuin tuli kiekot, jotka söi sen pois 

Do what u can, with what u have, where u are.
Itse pääsin helposti eroon limaskasta, joka täytti koko pinnan hetkessä niin ettei valo päässyt altaaseen siten, että nostin sisäsuodattimen ihan veden pinnan rajaan ja kalahaavilla sieppasin jokaisen limaskan, se oli kätevä tehdä siihen vastavirtaan. Annoin suodattimen olla pinnan tuntumassa seuraavaan veden vaihtoon ja limaska hävisi kokonaan. Eipä se vaikeaa ollut 
Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
-
- Starting Member
Mukka auttoi Pikkulehtikalojen hankinta. Sinne hävisi niiden kitaan parissa viikossa 

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla ei ole koskaan ollut limaskaa, vaikka sitä kasvien mukana välillä tuleekin. Limaska ei tykkää kovasta pintavirtauksesta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
Mikä auttaisi, kun äidilläni on pihalampi jossa tykkäisi uiskennella, mutta kuulemma niin täynnä limaskaa, että kaikki jotka vedestä nousevat, ovat yltäpäältä vihreitä? 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Meille tuli myös alussa jossain kalapussissa limaskaa mukana. Aluksi ajattelin, että onpas hauskannäköinen pintakasvi, joka imee kivasti extraravinteita vedestä ja on siis hyödyllinen. No, aika pian mieli muuttui, kun pinta kasvoi umpeen vihreästä matosta ja jotkut valoa vaativat kasvit alkoivat kärsiä
Ei siinä muita vaihtoehtoja ole, kuin vain haavilla kerätä limaskaa pois, unohtamatta pienintäkään lehdykkää. Päivittäin, tai ainakin useamman kerran viikossa. Ajan kanssa ehkä saa limaskaongelman häviämään.
Me ollaan painittu limaskojen kanssa yli puoli vuotta ja nyt alkaa vihdoinkin tuntumaan, että ehkä tuon rikkaruohon saa lopullisesti pois - tosin sen jälkeen, kun pikkualtaassa lisättiin virtausta, on limaska alkanut osittain itsekseen häviämään (pikkualtaassa oli TOSI paha limaskaongelma)... Mä olen kerännyt limaskaa 10l ämpäriin, jonka sisällön kippaan sitten biojätteisiin - parhaana päivänä saattaa ämpärissä olla 1/4-1/3 pelkkää limaskaa, kun on kaksi allasta käynyt huolellisesti läpi - ja jos edellisestä haavimisesta on vierähtänyt tovi

Ei siinä muita vaihtoehtoja ole, kuin vain haavilla kerätä limaskaa pois, unohtamatta pienintäkään lehdykkää. Päivittäin, tai ainakin useamman kerran viikossa. Ajan kanssa ehkä saa limaskaongelman häviämään.
Me ollaan painittu limaskojen kanssa yli puoli vuotta ja nyt alkaa vihdoinkin tuntumaan, että ehkä tuon rikkaruohon saa lopullisesti pois - tosin sen jälkeen, kun pikkualtaassa lisättiin virtausta, on limaska alkanut osittain itsekseen häviämään (pikkualtaassa oli TOSI paha limaskaongelma)... Mä olen kerännyt limaskaa 10l ämpäriin, jonka sisällön kippaan sitten biojätteisiin - parhaana päivänä saattaa ämpärissä olla 1/4-1/3 pelkkää limaskaa, kun on kaksi allasta käynyt huolellisesti läpi - ja jos edellisestä haavimisesta on vierähtänyt tovi

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Kehuin tuossa aiemmin, miten pääsin limaskasta eroon yhdellä kunnon muuttosiivouksella... tai niin ainakin luulin. Eilen löytyi viela kaksi viatonta limaskayksilöä altaasta vaeltelemasta, päätyivät pian roskikseen, mutta todennäköisesti jostain vielä punkee joku limaska kun ehdin luulla onnistuneeni
. Noh, yksittäisten limaskoiden hävittäminen pitäisi olla mahdollista niin kauan kun vain on tarkkana ja poistaa aina kaikki minkä vain huomaa.

Sari ja 260 + 64 l purkit
Mulla killuu tommosta ikävän näköstä "bensaa" akvaarion pinnalla, nimi "limaska" herätti heti epäilyn että sitäkö se on. Ilmeisesti kuitenkaan ei :/ joten onko jollain tietoa mitä tuo kalvomainen öljyinen lima on?
Se on varmaan ihan kalanruuasta tullutta rasvaa tai sitten bakteerikalvoa, kumpikin häviää, kun pinnan laittaa virtaamaan kovemmin.Sohvis kirjoitti:Mulla killuu tommosta ikävän näköstä "bensaa" akvaarion pinnalla, nimi "limaska" herätti heti epäilyn että sitäkö se on. Ilmeisesti kuitenkaan ei :/ joten onko jollain tietoa mitä tuo kalvomainen öljyinen lima on?
Äskettäin oli keskustelua aiheesta "Kalvo" veden pinnalla´. Se löytyy keskusteluotsakkeen "Hoito, ongelmat ja kalataudit" alta. En osaa panna linkkiä tähän, mutta toivottavasti löydät sen - siinä voisi olla vastaus kysymykseesi! -Limaska taas on pieni vihreä kasvi, joka lisääntyy jakaantumalla riesaksi asti.Sohvis kirjoitti:Mulla killuu tommosta ikävän näköstä "bensaa" akvaarion pinnalla, nimi "limaska" herätti heti epäilyn että sitäkö se on. Ilmeisesti kuitenkaan ei :/ joten onko jollain tietoa mitä tuo kalvomainen öljyinen lima on?
Huomasin, että sinulle olikin jo vastattu, mutta lähetän kuitenkin viestini, jos vaikka keskustelu aiheesta kiinnostaa sinua.
Mulle tuli akvaarion mukana limaskaa enkä alkanut sitä heti hävittämään, kun ajattelin sen auttavan pitämään nitraatin kurissa ylikansoituksen ajan. Tietenkin sitä piti akvaariosta poistaa, mutta lopulta hävisi itsekseen. Syyksi epäilen kylmää; akvaario sijaitsee eteistilassa, jossa on viileää, eikä siinä ole kansilaseja. Luulen, ettei pintakasvi vain viihdy noissa oloissa. En tiedä voiko kukaan nyt tällä tavalla limaskaa alkaa hävittämään, mutta jospa olis jotain jeesiä jollekulle limaskan kanssa tappelevalle!
Ympäristöystävällinen keino on havimalla sitkeästi, pari kertaa viikossa poistaa kaikki pois, siis ihan kaikki!!
Sillä keinolla sain itse häviämään limaskan altaastani:
Sillä keinolla sain itse häviämään limaskan altaastani:
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Itettä häviää ittestään vaikka en kerää ??
-
- Member
- Akvaarioseurat: PAK
^Kova virtaus hävittää limaskan aika tehokkaasti..
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
-
- Junior Member
Ainakin keltabarbit tykkäävät syödä limaskaa. Mä olen välillä varta vasten laittanut limaskaa kellumaan niiden altaaseen ennen lomareissuja ikäänkuin lomaruuaksi. Nyt limaska on pässyt lisääntymään turhan paljon, kun limaskan alapuolella kelluu ricciaa, ja limaskan syöminen on ilmeisesti tullut turhan hankalaksi.
-
- Junior Member
Minulla ainakin omenakotilot tykkäävät siitä paljon, eikä pääse koskaan syntymään sellaista koko akvaarion pintaa peittävää mattoa.. 
(Vaikea saada paljon mitään kasvia kasvamaan kunnolla, kun omput syö nekin. :S
Punamelalehti, pari miekkakasvia ja intianvesitähdikki on ollu nyt tähän mennessä ainoita, jotka omput jättää jotenkuten rauhaan. Vedensuosikista ei vielä tiedä.. Mutta juuri ostettu amerikankilpukka on kärsinyt paljon.
Ihana konnanputki syötiin lehdistä kokonaan, mutta yrittää edelleen sinnitellä tuolla ja on tehnyt nyt uusia lehtiäkin..
Mutta sitä on pakko ostaa lisää, kun kärsi niin pahasti.)
Olen kyllä laittanut pintavirtauksenkin aika kovalle, että sekin taitaa olla helpottamassa asiaa.
Nuo yksittäiset ei tuolla haittaa, niin kauan kun eivät valtaa koko pintaa, niin saavat olla.

(Vaikea saada paljon mitään kasvia kasvamaan kunnolla, kun omput syö nekin. :S
Punamelalehti, pari miekkakasvia ja intianvesitähdikki on ollu nyt tähän mennessä ainoita, jotka omput jättää jotenkuten rauhaan. Vedensuosikista ei vielä tiedä.. Mutta juuri ostettu amerikankilpukka on kärsinyt paljon.

Ihana konnanputki syötiin lehdistä kokonaan, mutta yrittää edelleen sinnitellä tuolla ja on tehnyt nyt uusia lehtiäkin..
Mutta sitä on pakko ostaa lisää, kun kärsi niin pahasti.)
Olen kyllä laittanut pintavirtauksenkin aika kovalle, että sekin taitaa olla helpottamassa asiaa.
Nuo yksittäiset ei tuolla haittaa, niin kauan kun eivät valtaa koko pintaa, niin saavat olla.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Meillä limaskasta on hyötyäkin, rauhoittaa vähän pintavirtausta ja taisto saa askarreltua kupliaan paremmin. Olen itse harrastanut zen-haravointia limaskan kanssa ja todennut, että paras väline tämän loppumattoman luonnontuotteen pyydystykseen on muovinen kertakäyttöveitsi. Haavia kokeilin ensin, mutta eihän siitä saa limaskaa millään irti. Veitsellä saa vedettyä limaskan pois veden pinnasta ja sitten vaan pyyhkäisee veitsen puhtaaksi johonkin purkkiin ja uusi veto. Veitsi aiheuttaa myös vähemmän virtauksia kuin haavi, joten limaskat eivät pääse karkuun niin helposti. Muovilusikkakin toimii hätätilanteessa, mutta siihen menee myös vettä jolloin se ei toimi yhtä näppärästi kuin veitsi. Kädelläkin saa aika hyvin kerättyä, sitten vaan on kauhea urakka pestä käsiä kun tuntuu että niitä limaskan kappaleita leviää ihan joka paikkaan... Kuten olen aiemminkin sanonut, ei tarvitsisi muuta kuin kehittää limaskasta proteiinipitoinen versio ja maailman nälkäongelma olisi kerralla ratkaistu.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Enpä tiedä, mutta tästä tuli mieleen että juuri pari päivää sitten meillä kissa putosi altaaseen, joka oli (veden pinta) täpötäynnä limaskaa... Kisu ei osannut varoa, kun tiiviin oloinen vihreä matto peitti vedenpintaa...thank kirjoitti:Mikä auttaisi, kun äidilläni on pihalampi jossa tykkäisi uiskennella, mutta kuulemma niin täynnä limaskaa, että kaikki jotka vedestä nousevat, ovat yltäpäältä vihreitä?

Mä en kanssa ole onnistunut hankkiutumaan eroon limaskasta, josko en ole niin kamalan tehokkaasti yrittänytkään. Yritän pitää sen vaan kurissa niin, ettei peitä koko pintaa ja pysyy muutenkin jotenkin "aisoissa".