Veitsikala-pettymys

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ratti
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Veitsikala-pettymys

Viesti Kirjoittaja ratti »

Ostin seura-akvaarioon mustan veitsikalan.Eipä ole tuota näkynyt koko 3:n viikon aikana kertaakaan.Paitsi kerran siivotessa akvaariota.

Lehtikalojen kudutkin on tähän saakka saaneet aina olla rauhassa,mutta nyt ne oli syöty ensimmäisen yön aikana. Olisikohan tämä uusi veijari ollut asialla?

HÖH !

~~Pieni ja pippurinen eukko~~
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Toi kuulostaa tutulta...
Myin syksyllä pois rakkaaksi käyneen yli 20cm mustiksen, joka oli aika veikeä otus. Kala on 'super-predator' tyyppinen tappaja mikä yön pimeydessä tappoi pienempiä kaloja katkomalla niitä kahtia. Kuolo korjasi niin punakirjoahvenia kuin muita vähemmän puolustuskyvyttömiä kaloja.
Mustis on yöeläin, 4-5 vuoden aikana en sitä nähnyt päiväsaikaan jollein joku muu kala sitä hätistellyt esiin koloistaan.
Katso joskus keskellä yötä akvaarioon taskulampun kanssa niin näet vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Kari
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mustis on yöeläin, 4-5 vuoden aikana en sitä nähnyt päiväsaikaan jollein joku muu kala sitä hätistellyt esiin koloistaan.
Katso joskus keskellä yötä akvaarioon taskulampun kanssa niin näet vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Mun mustikset oli ennen niistä luopumistani varsin aktiivisia päiväsaikaan ja lähes kokoajan esillä. Ruoka-aikaan oli aika näyttäviä ylösalas syöksyjä pintaan ja takaisin. Tetran bitsit maistuivat. Petojahan ne on,ei siitä mihinkään pääse.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

kudutkin on tähän saakka saaneet aina olla rauhassa,mutta nyt ne oli syöty ensimmäisen yön aikana. Olisikohan tämä uusi veijari ollut asialla?

Sanoisin, että varmasti on ollut. Tykkää myös napostella tetroja ja monnisia, olen kuullut. Ehkei ihan paras valinta seura-akvaarioon?

T: Mari
Mirkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Tämä linkki kertoi aivan muuta
http://www.geocities.com/malaakso/veitsikala.htm
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Tämä linkki kertoi aivan muuta...

Se johtuu ilmeisesti siitä että hieman yli 10 cm mustiksen suu ei vielä taida aueta tarpeeksi ...

Yli 20cm yksilö silppoi tulitikun mittaisia ahvenia keskeltä kahtia (jompi kumpi puoli oli tietysti aina kateissa) ja mustatetrat katosivat kokonaisina.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Veitsikalat ovat pääsääntöisesti petoja. Saksalaisessa lehdessä (missäpä muuallakaan) olleen artikkelin perusteella joukkoon kuuluu myös lajeja, jotka ruokanaan raastavat suomut kumppaneiltaan.

Kannattaa siis varoa mitä "mustit" ja kumppanit tekevät yön pimeydessä.
ratti
Member
Member
Viesti:

voi voi voi. Mitä mä taas olen menny ostaan! voi voi voi.

On se kumma kun myyjä ei maininnut asiasta mitään. Sano että on sävyisä kala,pärjää yksin ja kasvaa isoksi. Ja mä oikein kysyin onko jotain huomioitavaa seura-akvaaroissa. voivoi VOI

KAri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KAri »

On se kumma kun myyjä ei maininnut asiasta mitään. Sano että on sävyisä kala,pärjää yksin ja kasvaa isoksi. Ja mä oikein kysyin onko jotain huomioitavaa seura-akvaaroissa.
Mistäs liikkeestä sait "noin hyvää" palvelua, jos saan udella?

-KAri-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Voi kun niihin kauppiaisiin ei ihan oikeasti kannata luottaa. Kilpailu harrastajien euroista on kova ja valitettavan suuri osa tuntuu elävän tätä hetkeä, eikä ajattele asiakassuhteen pituutta kunhan ne pennit saadaan nyt pois. Ja jos et itse asiakkaalle jotain myy, niin se käy sen sitten hakemassa naapuriliikkeestä.

Kannattaa ottaa asioista selvää itse, ja heräteostoksia olisi myös hyvä oppia hillitsemään. (Äskeiseen lauseeseen sisältyvä itseironia avautui kaikille niille, ketkä ovat ikinä kanssan shoppailleet.)

Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuollalailla ostajaa kusettanut kauppias olisi kyllä ainakin moraalisesti velvoitettu ottamaan kalan takaisin. Jos ei kaveri tähän suostu niin sanot että asiakassuhde päättyy tähän ja että muutama kaverisikin kyllä karttaa tätä kauppaa tämän pelleilyn jälkeen. Eiköhän se noilla eväillä...
ratti
Member
Member
Viesti:

Joo viikonloppu meni jo, enkä kerenny katteleen tietokoneeseenpäinkään.

Tuolta akvaario ja lintuliikkeestä hallituskadun viereltä ostin otuksen.

Huoh, vopi olla että meen kauppaan sitä takasin. Uskon että huolivat.

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Tuolta akvaario ja lintuliikkeestä hallituskadun viereltä ostin otuksen

Olisin voinut lyödä vetoa! Yhden liikkeessä käynnin perusteella sanoisin, että karta kyseistä liikettä kaikin keinoin. Sen sedän "tiedot" ovat vuosien takaa ja nekin hyvin epävarmat...
Siinä vieressä taas oli Siniriutta, joka tuntui oikein suositeltavalta liikkeeltä. Ja toinen hyvä teilläpäin on Viherkala. Kokeile ensi kerralla niitä.

Croft
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Croft »

Surullista kuultavaa! Minulla on ollut kauan aikaa n.20 senttinen mustaveitsikala, joka asuu mm. viisiraitabarbien kanssa! Ja yhtään ainutta ei ole kadonnut!
Kala on myös piilotteleva, mutta näyttäytyy ainakin viisi kertaa päivässä myös valossa.
Omasta kalastani en ole huomannut mitään noista kamalista syömätaipumuksista enkä muitakaan huonoja puolia, vain sen että alkaa olla jo liian iso pyttyyni, ja pitäisi alkaa harkita siitä luopumista. Tai isomman pytyn ostoa..
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Olisin voinut lyödä vetoa! Yhden liikkeessä käynnin perusteella sanoisin, että karta kyseistä liikettä kaikin keinoin. Sen sedän "tiedot" ovat vuosien takaa ja nekin hyvin epävarmat...
Siinä vieressä taas oli Siniriutta, joka tuntui oikein suositeltavalta liikkeeltä. Ja toinen hyvä teilläpäin on Viherkala. Kokeile ensi kerralla niitä.

Hmm..kuitenkaan ei ole mukavaa kun joku kauppa haukutaan ihan pystyyn. Se tekee hallaa niiden bisnekselle! Minun mielestä kyseinen kauppa on ollut mukava ja melkolailla asiantunteva. Ja se "setä" ei siellä kovin usein häärää, vaan kaksi naista. Joista nuorempi kyllä varmasti osaa asiansa. Voihan olla että heillä ei ole kokemuksia veitsikalojen petomaisuudesta. Vaikkakin kirjoissahan siitä ilmeisesti on mainittu.

Minä olen ainakin saanut asiantuntevaa palvelua, tosin otankin aina etukäteen selvää kaloista jota aijon ostaa ja sitten kyselen vielä myyjiltä ja katson täsmääkö. On kuitenkin suotavaa ettei kukaan mainostaisi jonkun liikkeen huonotta. Se idea siitä että hyviä liikkeitä voisi mainostaa, saa minun kohdaltani kannatusta todella!!

Tosin olen itsekkin syyllistynyt arvioimaan liikkeiden asiantuntemusta ja muuta.

Juup ja siniriuttahan siinä vieressä on. Se on hyvä kauppa myös, siellä palvelua helpottaa ja parantaa tieto siitä että he tilaavat kalan kuin kalan jos mahdollista sinulle jos ei valikoimista sitä sillä hetkellä löydy.

Sovitaan siis tästä hetkestä ettei haukuttaisi liikkeitä vaan puhuittaisiin vain hyvistä liikkeistä..

Ja vielä yksi pointti..kun aikoo hankkia kalan on hyvä todellakin ottaa selvää siitä ensiksi itse. Kauppiaiden tietoihin ei kannata aina luottaa, eiväthän he kaikkea kuitenkaan tiedä.

Tulipas valitus mutta tulkoon.

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Hmm..kuitenkaan ei ole mukavaa kun joku kauppa haukutaan ihan pystyyn. Se tekee hallaa niiden bisnekselle!
Voi. En näe, että mitään liikettä olisi haukuttu. Asiapohjaiset ja perustellut arvostelut toiminnasta ja tietotasosta eivät mielestäni tee asiantuntevalle ja oman toimintansa takana olevalle liikkeelle hallaa. Eri asia onkin sitten jos joku pupisee omiaan ilman mitään pohjaa.
Minun mielestä kyseinen kauppa on ollut mukava ja melkolailla asiantunteva.
Mukava? Kenties. Asiantunteva? Pah! Kertakäynnin suppealla kokemuksella en ainakaan aloittelijalle voi suositella vaikkapa kauppiaan vastuuntuntoon vedoten.
Ja se "setä" ei siellä kovin usein häärää, vaan kaksi naista. Joista nuorempi kyllä varmasti osaa asiansa.
No, ehkä täytyy sittenkin vielä joskus käydä tarkistamassa kantaansa...

-Holzig-
ratti
Member
Member
Viesti:

Noh, noh!

Eipäs nyt innostuta. Sanoisin kuitenkin lähes 20vuotta tampereella kaloja ostelleena asiakkaana, että suurin vika oli itsessäni kun en ottanut selvää kalasta vaan ostin sen hetken mielijohteesta.

Tiedän kuitenkin tampereella paljon huonompiakin liikeitä. Nimiä mainitsematta. Tosin tiedän paljon parempiakin.

No, kala on kai yhä altaassani. Tai ei sitä näkynyt ole mutta ei raatoakaan ole löytynyt. Ja lehtareilla on taas kutu, eikä sitä ole syöty!

Tänään pitäis taas siivota allas; saas nähä näkyykö veijaria.

Muokattu - ratti on 28/02/2002 17:18:30
botseri
Junior Member
Junior Member

Re: Veitsikala-pettymys

Viesti Kirjoittaja botseri »

Mä ostin myös mustaveitsikalan, kyllä tuo näyttäytyy, etenkin ruoka aikaan, käy hakemassa rapupellettejä yksitellen ja vie kasvien taa piiloon ja syö ja tulee hakemaan lisää, eilen annoin niin monta kertaa kun tuli hakemaan ja kyllä toista kymmentä pipanaa uppos sen masuun, sitten en nuskaltanut enää antaa, ajattelin, että halkee koht mokoma, mut ois varmaan syönyt toiset samanmoiset, nälkäseltä vaikuttaa kaveri.
Toistaiseksi täällä kans saanut muut kalakamut olla rauhassa, toivotaan että näin jatkuu :)
Se on nyt jotakin about 20cm pitkä..
Onneksi törmäsin tähän ketjuun, mietin juuri katsellessani sen hauskoja syömäpuuhia, että voisiko sille hankkia kaverin.... :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”