300 litraisen kalastomietintää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nianau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

300 litraisen kalastomietintää

Viesti Kirjoittaja nianau »

Mietin kauan jaksanko avata oikein oman ketjun tälle, mutta kuitenkin sen verran kiinnostaa mitä ajatuksia muilla voisi olla tästä.

Kaloilla asuntona siis 300l 120 x 50x50, lämpö 25, ph 6,5 ja typen kierto kunnossa, altaassa sen verran enemmän kasveja että NO3 on ennen n. viikottaista veden vaihtoa ollut 5-10.

Kalat: 3 x avainkirjoahven
20 x kiilletetra
13 x mustaneon
9 x kuparimonninen
11 x pandamonninen
3 x otto

Kalastoon olen tyytyväinen, eikä se tuossa kokoonpanossa ole kauan ollutkaan. Aikaisemmin ajattelin että hankkisin vielä jossain vaiheessa sitruunatetroja tuomaan väriä, mutta nyt kun olen akvaa katsellut niin olen alkanut miettimään olisiko joku punainen laji parempi valinta tuomaan kontrastia näillä hillityille. Pidän kovasti kiilletetrojen hopeasta ja mustaneoneiden punaisista silmätäplistä ja vauhtiviivoista. En ole itseasiassa edes kovin varma mahtuisiko tuonne enää tetroja? Väriltään upea olisi hehkurasbora, mutta ne varmaan voisivat päätyä avainten suuhun? Mitä mieltä olette, mitä sinä siis lisäisit tähän väriä tuomaan? Mistään kovin isoja tuonne en halua vaan lähinnä haen jotain pientä parvikalaa, jos sellaiset vielä tuonne mahtuisivat.

Ja tosiaan, vaikka olenkin tähänkin kokoonpanoon tyytyväinen, niin olen huomannut tätä pyöritteleväni useasti päässä. Kun saan teiltä vastauksia niin ei tartte enää pyöritellä :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: 300 litraisen kalastomietintää

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kuulostaapa hienolta akvaariolta. Mieleeni tuli ruusutetra ja sellainen 8 kappaleen parvi. Väriltään optimi olisi puna-aavetetra, vaan se pitää viileämmästä vedestä kuin muut.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Mites kirsikkabarbi? On ihan eri manteeelta, mutta kooltaan ja väriltään aika kiva. Ja käyttäytyy eri lailla kuin tetrat, eli tulisi silläkin tapaa vähän vaihtelua kalastoon. Niitä ei myöskään tarvitse ottaa kauhean suurta porukkaa.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
nianau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nianau »

Hyviä ehdotuksia! Katselin tuota puna-aavetetraa Varjon kirjasta ja siellä max lämpö oli 26 eli voisi mennäkin tuolla. En tiedä miten olen tuon onnistunut sivuuttamaan, nyt innoistuin siitä kovasti. Onko kokemuksia miten nuo porskuttavat tuollaisessa 25:n lämmössä? Mietin sitäkin että josko laskisin lämpötilaa 24:ään, mutta se taasen olisi kiilteille ja otoille alinpia lämpötiloja.

Kirsikkabarbi on myös hienon värinen ja sopivan kokoinenkin, mutta mä jotenkin vierastan noita barbeja. Toki rasboratkin kuuluvat samaan lahkoon, mutta ovat jotenkin kivoimpia.

Ruusutetra...hmmm, onko se lähinnä vaaleanpunainen?

-------------------------

Ja Akvaariokeskuksen sivuilla oli näille lämpötila 20-23 eli mitä tässä nyt sitten pitäisi uskoa. Jos tosiaan kellä on näistä kokemuksia, niin kertokaa ihmeessä missä lämpötilassa teillä näitä on.

edit: näille tarkoittaa siis puna-aaveita
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”