Ahven 180-litraiseen ja lämpimään veteen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Ahven 180-litraiseen ja lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Kysyn nyt täälläkin...

Sitten, kun nuo meillä olevat taistot ovat vanhuuttaan uineet avarammille vesille, olisi tarkoitus tehdä 180-litraisesta Etelä-Amerikkala. Ja joskus tulevaisuudessa, kun tilaa on nykyistä enemmän ja budjetti sallii, hankkisimme n. 250-300 -litraisen altaan.

Kalasto:

2 salamanteriplekoa
3 helmivasamamonnia
4 ottoa (O. vittatus?) - näitä olisi tarkoitus hankkia lisää, paljonko?
17 kardinaalitetraa - tarvitseeko näitä lisää?

Tuonne haluaisin jonkun suht näyttävän, lämpimässä viihtyvän ahvenpariskunnan. Eniten kiinnostaisivat sinileuka-ahven, sateenkaarikirjoahven sekä neitotonkija, olisiko joku näistä OK - tosin 180-litrainen on vähän siinä ja siinä kahdelle viimeksi mainitulle, mutta jos altaan koko tulevaisuudessa kasvaa... Ehdotuksia saa laittaa - tosin perhoset (pieniä ja herkkiä) ja Apistogrammat (vähän pieniä ja kovin lyhytikäisiä) eivät oikein kiinnosta...

Altaan mitat: 100 (P) x 45 (K) x 40 (S).

Olosuhteet: lämpöä 27 'C, pH 6,5, GH 4, KH 1.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
MML
Junior Member
Junior Member

Re: Ahven 180-litraiseen ja lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja MML »

Voisin liittyä saman keskustelun alle, kun "tilanteeni" on niin samanlainen, tuolla alkeet puolella on melko satunnaista vastailu :) Altaassa molskii tällä hetkellä vanha taistelukala pariskunta, 18 kardinaalitetraa, 3 safiiritetraa, 3 pikkumonnista, 2 ottoa (ei tietoa lajista) ja pieni partamonni. Tarkoitus olisi antaa safiiritetrojen ja taistelukalojen elää eläkepäivänsä tuolla ja antaa pikku monniset uuteen kotiin. Nuolimonneja olen hankkimassa lisää. Allas on 100cm x 40 cm x 40cm, eli 160 l. Vesi on 26 asteista, pehmeää ja pH 6,5.

Ahvenet kiinnostaisi, mutta mikä laji sopisi tänne? Töyhtökääpiöahventa kävin ihailemassa kaupassa ja se vaikuttaisi kiinnostavalta, mutta onko jotain muita lajeja kuin apistoja tai perhosia mitä voisi harkita? Millainen pohjakansoitus olisi sopiva silmällä pitäen ahvenia ja E-Amerikkaa (menee vähän offtopic, anteeksi :mrgreen: )?
mc82
Senior Member
Senior Member

MML: Tässä joitakin ehdotuksia 160-litraiseen, 26-asteiseen :) Jos oletetaan, ettei lämpöä nosteta tuosta.

Etelä-Amerikka

Sinileukakirjoahven
Sinisilmäkirjoahven
Rusokirjoahven
Lippukirjoahven
Ruostekirjoahven

Sekä tietty kaikki Apistot...

Ruso-, lippu- ja ruostekirjoahvenet jäävät sen verta pieniksi, että parhaimmillaan voi ehkä ottaa pariskunnan kahta eri lajia, jos ovat kiltistä päästä (yleensä nämä lajit ovat erittäin kilttejä) - tosin sitten kannattaa kasveilla erottaa reviirien rajat.

Keski-Amerikasta

Seeprakirjoahven - tosin tämä erittäin varauksella, koska saattaa olla äärimmäisen aggressiivinen kutuaikana :|

Afrikasta

Palettikala - tosin olen näidenkin kutuajan aggressiivisuudesta kuullut paljon
Timanttikirjoahven - nämä ovat kuulemma erittäin kilttejä. Nättejäkin ovat :) Tosin jäävät suht pienehköiksi...
Kyhmyotsa - rauhallisia, mielenkiintoiset elämäntavat ja kasvavat varsin näyttäviksi :)

Osaiskos joku auttaa mua, että millainen etelä-amerikkalainen kirjoaffen 27-asteiseen, nyt 180-litraiseen tulevaisuudessa ehkä 250-300 -litraiseen? Anyone? Vai uskaltaisiko ottaa kahta eri lajia, pariskunnan kumpaakin? Sateenkaarikirjoahven kiehtoo kovasti, lisäksi sinileukakirjoahven ja (siro)neitotonkija :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Suosittelisin 27 asteeseen loistokääpiöahventa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
MML
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MML »

Kiitos mc82 kunnon listasta :D Toi sinileukakirjoahven on kyllä upean näköinen, mutta järkyyköhän rauha noin pienessä akvaariossa liiaksi jos alkavat kutupuuhiin.. Pitää käydä liikkeessä kurkkimassa millaista tarjontaa on ja miltä näyttävät livenä :)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Minä suosittelisin sinileukatyttöä (yksin). Ei murhetta jatkuvista kututouhuista ja huonosta käytöksestä. Mulla on itselläni nuori neiti ja se on oikein mun lemmikkikala, joka tulee mua katsomaan, kun akvan viereen istahdan.
mc82
Senior Member
Senior Member

JukkaV kirjoitti:Suosittelisin 27 asteeseen loistokääpiöahventa.
Kiitos, Jukka, mutta olin edellä sanonut, ettei Apistogrammat oikein ole suunnitelmissa - vaikka periaatteessa Apistoista tykkäänkin:
Ehdotuksia saa laittaa - tosin perhoset (pieniä ja herkkiä) ja Apistogrammat (vähän pieniä ja kovin lyhytikäisiä) eivät oikein kiinnosta...
Etsiskelen jotain n. 10-senttiseksi kasvavaa, vähän pitkäikäisempää lajia kuin Apistot, joka viihtyy lämpimässä - tällä hetkellä sateenkaarikirjoahven tai sironeitotonkija ovat ykkösvaihtoehtoina, nämä ainakin viihtyvät lämpimässä...
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Jos jostain satut löytämään niin http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... o#p7001013 ? Itse ainakin ihastuin kun tuon ketjun luin :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

mc82 kirjoitti:MML: Tässä joitakin ehdotuksia 160-litraiseen, 26-asteiseen :) Jos oletetaan, ettei lämpöä nosteta tuosta.

Etelä-Amerikka

Sinileukakirjoahven mielestäni allas on liian pieni
Sinisilmäkirjoahven laji on todella terratoriaalinen ja aggressiivinen, lisii jatkuvasti ja pistänee tetrat päiviltä
Rusokirjoahven
Lippukirjoahven
Ruostekirjoahven

Sekä tietty kaikki Apistot...

Ruso-, lippu- ja ruostekirjoahvenet jäävät sen verta pieniksi, että parhaimmillaan voi ehkä ottaa pariskunnan kahta eri lajia, jos ovat kiltistä päästä (yleensä nämä lajit ovat erittäin kilttejä) - tosin sitten kannattaa kasveilla erottaa reviirien rajat.

Keski-Amerikasta

Seeprakirjoahven - tosin tämä erittäin varauksella, koska saattaa olla äärimmäisen aggressiivinen kutuaikana :| sama kuin sinisilmässäkin, joskin sinisilmä on vielä aggressiivisempi

Afrikasta

Palettikala - tosin olen näidenkin kutuajan aggressiivisuudesta kuullut paljon
Timanttikirjoahven - nämä ovat kuulemma erittäin kilttejä. Nättejäkin ovat :) Tosin jäävät suht pienehköiksi...
Kyhmyotsa - rauhallisia, mielenkiintoiset elämäntavat ja kasvavat varsin näyttäviksi :)

Osaiskos joku auttaa mua, että millainen etelä-amerikkalainen kirjoaffen 27-asteiseen, nyt 180-litraiseen tulevaisuudessa ehkä 250-300 -litraiseen? Anyone? Vai uskaltaisiko ottaa kahta eri lajia, pariskunnan kumpaakin? Sateenkaarikirjoahven kiehtoo kovasti, lisäksi sinileukakirjoahven ja (siro)neitotonkija :)
Kommentoin tuonne väliin boldaten omia kokemuksiani ehdotetuista ahvenista.
Omaan 180 litraiseeni tulee sironeitotonkijoita ja ruutuakaroita ahveniksi, kulmatetraa parvikalaksi, ottoja ja nokkamonneja levänsyöjiksi ja monnisia pohjaa asuttamaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mc82
Senior Member
Senior Member

Mari: Kiitos selvennyksestä! Sinileukakirjoahvenista olen löytänyt ristiriitaista tietoa, Varjon mukaan kasvavat vain alta 10-senttisiksi ja minimisuositus oli 128 l, kun taas joidenkin ulkolaisten sivujen mukaan kasvavat jopa 15-senttisiksi ja tarvitsevat ainakin 200 l, mielummin enemmänkin... Sinileukojen ja -silmien vihaisuudesta ei ollutkaan tietoa, mutta hyvä selvittää, ennen kuin tekee virhehankinnan... :o Ehkä mä sitten jätän nuo sinileuat kokonaan pois listaltani :?

Vai sironeitotonkijoita ja ruutuakaroita tulossa... Kuulostaa mielenkiintoiselta :) Mitkä sulla on vesiarvot, lämpö? Onko noiden neitotonkijoiden kanssa riskiä, että pistelevät tetroja suuhunsa (meillä kardinaalitetroja)? Tai sateenkaarissa, joita olen myös miettinyt?
Jos jostain satut löytämään niin viewtopic.php?f=16&t=181712&p=7001013&hilit=Geophagus+ipo#p7001013 ? Itse ainakin ihastuin kun tuon ketjun luin :)
Kiitos, Elena vinkistä :) Onpas nätti pikkutonkija! Googletin lajista ja ainoa huono puoli oli, että viihtyy viileämmässä kuin tuo 27 astetta, eli ei sovi meille...

Mutta pistähän MML linkki korvan taakse, sulle varmasti sopisi pariskunta näitä, yhtenä ehdotuksena :D
450 l Etelä-Amerikkaa:
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Noi ipot on itse piruja! Todella agressiivinen tonkijalaji pienestä koostaan huolimatta. Näitä en ottaisi vaikka annettaisiin. Hyökkää varmasti tetrojen kimppuun.. Tuossa vielä lukemista http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... e#p6746982 Lue tuosta kohdasta alaspain.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Siis sinileuka ei ole kovin aggressiivinen, mutta sinisilmä on kamala. Mulla oli joskus niitä pariskunta ja kun niillä oli poikaset, ne hyökkäilivät etulasia vasten niin että kopina kävi, kun akvasta kuljettiin ohi. Käsiä sitten tekikin todella mieli työntää sinne akvaan...
Neitotonkijat eivät saa tetroja syötyä, ehkä jotkut pienenpienet rasborat voisivat olla vaarassa, mutta en usko että mikään tetra mahtuu neitotonkijan suusta. Sateenkaariahven taas ehkä jo saattaisikin saada kardinaalitetran suustaan, ainakin nuoren kardinaalin, ja sateenkaarikaan ei musta ole 180 litraisen akvan kala.
Vesiarvot mulla on sitä mitä hanasta tulee, eli hapanta ja pehmeää, lämpötila 26 -27 astetta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mc82
Senior Member
Senior Member

Mari kirjoitti:Siis sinileuka ei ole kovin aggressiivinen, mutta sinisilmä on kamala. Mulla oli joskus niitä pariskunta ja kun niillä oli poikaset, ne hyökkäilivät etulasia vasten niin että kopina kävi, kun akvasta kuljettiin ohi. Käsiä sitten tekikin todella mieli työntää sinne akvaan...
Neitotonkijat eivät saa tetroja syötyä, ehkä jotkut pienenpienet rasborat voisivat olla vaarassa, mutta en usko että mikään tetra mahtuu neitotonkijan suusta. Sateenkaariahven taas ehkä jo saattaisikin saada kardinaalitetran suustaan, ainakin nuoren kardinaalin, ja sateenkaarikaan ei musta ole 180 litraisen akvan kala.
Vesiarvot mulla on sitä mitä hanasta tulee, eli hapanta ja pehmeää, lämpötila 26 -27 astetta.
Kiitos tiedosta :) Neitotonkija tai sironeitotonkija vaikuttavat mielenkiintoisilta ja voisivat ehkä olla sukkulamallisten tetrojen kanssa yksissä, ei tarvitsisi vaihtaa tetrakantaa, kun kardinaaleista kuitenkin pidän. Sateenkaarta olen sinällään miettinyt, että popsiiko kardinaalit - sillä on kuitenkin kidassakin jo mittaa... :?

Tarkoitus on tulevaisuudessa päivittää allasta pykälää isompaan, n. 250-300 -litraiseen - tuo 180-litrainen tuskin jää meille pysyväksi ratkaisuksi, ei ainakaan, jos affenaariota perustetaan. Tällä hetkellä meille ei mahdu isompaa allasta, tuo 180-litrainenkin niukin naukin, ja muuttokin tästä asunnosta tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi...

Ja huom! Nämä ovat tulevaisuuden suunnitelmia, eivät vielä tällä hetkellä ajankohtaisia ;) Tosin, kun innostun suunnittelemaan, niin helposti näyttää siltä, että uudistukset tulevat voimaan nyt ja heti :D Mutta sain ainakin tulevaisuuden varalle märehdittävää :) Jää kyllä mietittävää, että sateenkaaripariskunta vai sitten joku neitotonkija- ja Apisto- tai joku pikkuakarapariskunta...

Ovatko akarat miten pitkäikäisiä? Ja onko niissä lämpimien vesien eläjiä? Apistoissa oli se lyhyt ikä vähän huono puoli... Neitotonkijat elävät ilmeisesti useamman vuoden ja samaa uskoisin sateenkaarista...
450 l Etelä-Amerikkaa:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”