Kalojen lopetus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen lopetus

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Edelleenkin tässä käsitellään eläintä ihmisen kaltaisen olentona. Mutta kun ne eivät sellaisia ole (ja nyt lasketaan pois ne hyperälykkäiksi todistetut ei-lemmikkilajit)! Ne eivät pysty haikailemaan takaisin menneeseen tai toivoa parempaa tulevaa, siis niillä ei ihan oikeasti ole sellaisia aivorakenteita jotka mahdollistaisivat ihmiselle ominaisen ajattelun. Juuri siksi ja monesta muusta syystä ihmistason oikeuksien vaatiminen lemmikeille on paitsi täysin hyödytöntä, myös absurdia. Eikä aja eläimen parasta.

Tuli tuosta SariannaSalon kertomuksesta mieleen, että minä olen joutunut viemään piikille eroahdistus/paniikkihäiriökoiran. Ei mukavaa eikä miellyttävää, fyysisesi erittäin hyväkuntoinen oma koira, mutta talon ohi ajava mopo tai naapurin traktori riitti aiheuttamaan koko illan mittaisen paniikkikohtauksen jonka aikana koira haukkui, kuolasi, tärisi, pissimään alleen ja jopa puri itseään (tämä selvisi vasta kun katsottiin jo hengetöntä koiraa, ei eläessään antanut kunnolla koskea etujalkoihinsa). Tuttu ell jauhoi monta kertaa että antakaa se jollekkin toiselle, kyllä sille koti löytyy... Juu. Aina siihen saakka kun itse näki kyseisen koiran ja kuinka se paniikissa törmäili seiniin. Sen jälkeen ei enää noita ehdotuksia tullut vaan oltiin kaikki yhtä mieltä, että koira monttuun mahdollisimman pian. Sen kanssa yritettiin kaikki järkevät keinot, mutta eipä niistä apua löytynyt, ei paniikkiin, autoilukammoon eikä eroahdistukseen. Ainut mitä ei kokeiltu, oli rauhoittavat/lamaavat lääkkeet, joiden säännöllisessä käytössä ei minusta ole mitään ideaa.
Ihmisillä on helposti käsitys, ettei käytöshäiriöisiä tai psyykkisesti "sairaita" eläimiä ole olemassa, vain tyhmiä ja taitamattomia omistajia. Kyllä niitä valitettavasti on.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

pikku_kalaset kirjoitti:Silloin kun otat vastuun eläimestä, otat myös vastuun sen uudelleensijoittamisesta, jos olet vastuullinen omistaja. Ja siihen ei käy "lopetanpa sen kun se on helpoin ja nopein tapa".
Nyt on kyllä pakko kysyä tässä vaiheessa, että mitä lemmikkieläimiä itselläsi on muita kuin kaloja? Oletko itse koskaan joutunut lopettamaan/lopetuttamaan niitä?

Se, että joutuu päättämään elävän olennon lopettamisesta/lopetuksesta ei koskaan ole nopea ja helppo ratkaisu! Itse olen joutunut lopettamaan 2 koiraani, kissani sekä kääpiöhamsterit eikä yhdenkään eläimen kohdalla ratkaisu ole koskaan ollut HELPPO!

Se, että käytöshäiriöiset koirat lopetetaan niin se on musta vastuullista koiranpitoa. Liian paljon käytöshäiriöisiä koiria elää kiertolaisina kodista kotiin, kunnes joku ymmärtää sen laittaa monttuun. Jos itse olisin koiran kasvattaja ja mulle palautuisi sellainen koira, en edes yrittäisi sitä sijoittaa uudelleen. Harvalla kodilla on sellaisia mahdollisuuksia yrittää uudelleen kouluttaa ongelmatapauksia. Eikä siinä pullamössö-kukkahattuilut auta, jos tuollaisen koiran käsiinsä saa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Powie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Powie »

"Nyt on kyllä pakko kysyä tässä vaiheessa, että mitä lemmikkieläimiä itselläsi on muita kuin kaloja? Oletko itse koskaan joutunut lopettamaan/lopetuttamaan niitä?"

Tällä hetkellä jokunen koira, parikymmentä kania (tuotantoeläiminä), pari hevosta ja kyllä, olen lopettanut ja lopetuttanut eläimiä näiden lähes 40 elinvuoteni aikana kymmeniä, tarvittaessa myös muiden puolesta, koska eivät ole itse kyenneet vastaamaaan "viimeisestä palveluksesta". Hevosten lopetuksessa olen toki vain kiinnipitäjän roolissa, koska itselläni ei ole lupaa riittävän isokaliiberiseen aseeseen, pienempiin eläimiin luvat riittää.
O/OV: sinineoneita ja helmiseeproja parviin jatkoksi, piikkisilmiä pohjlle vipeltämään.

Kotona: 60l + ~ 200l pikkusinttejä, lisänä koirat ja kanit.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Itseasiassa kysymys ei ollut sinulle vaan pikku_kalaselle. [;)]
Esitin kysymyksen hänelle siksi, että hän monessa kirjoituksessa mainitsi lopetuksen olevan helppo ja nopein tapa.
Itselleni lopettaminen/lopetuttaminen ei ole missään tapauksessa ollut eikä varmasti tule koskaan olemaan helppo tapa.
Powie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Powie »

Sori :)

Voin melkein arvata, tuskin on, lemikkihiirikin varmasti "nukkui rauhallisesti" pois saatuaan ensin 3kk sädehoitoa päätä suurempaan aivokasvaimeen :twisted:
O/OV: sinineoneita ja helmiseeproja parviin jatkoksi, piikkisilmiä pohjlle vipeltämään.

Kotona: 60l + ~ 200l pikkusinttejä, lisänä koirat ja kanit.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Näin minäkin hiukan veikkaan. Itse en koskaan ole mieltänyt eläimen lopettamista millään mittarilla mitattuna kovin helpoksi. Joskus olen tehnyt päätöksen omasta mielestäni hiukan liian myöhään, jossain tapauksessa ajoissa ettei eläimen tarvitse kärsiä. Joissain tapauksessa olen joutunut todellakin pohtimaan omia periaatteitani ja huomata, ettei asiat olekaan niin mustavalkoisia, vaan myös harmaan eri sävyjä löytyy.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Lähinnä englannin/ranskanbuldoggit joita on meilläkin jo tämän vuoden puolella todettu kuoliaaksi 3, ovat tukehtuneet kesken tavallisen lenkin
Siis huh huh, en kyllä voi ymmärtää minkä takia koirille on pitäny jalostaa tommonen lytty kuono, kun siitä voi olla noin paljon haittaa koiralle,
sairata touhuu tommonen jalostus. [}:)]
SariannaSalo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SariannaSalo »

miljoonakala84 kirjoitti:
Lähinnä englannin/ranskanbuldoggit joita on meilläkin jo tämän vuoden puolella todettu kuoliaaksi 3, ovat tukehtuneet kesken tavallisen lenkin
Siis huh huh, en kyllä voi ymmärtää minkä takia koirille on pitäny jalostaa tommonen lytty kuono, kun siitä voi olla noin paljon haittaa koiralle,
sairata touhuu tommonen jalostus. [}:)]
Nokun ne vaan on niiiiiiiin söpöjä, kun ne niin söpösti tuhisee. Ja kattia kanssa. Kun omistajat tietäisivät miltä k.o rotujen hengitystiet näyttävät, verratyuna nyt vaikkapa käyttölinjaiseen sakemanniin sakemanniin, ja tietäisivät koiran tuhisevan/röhisevän saadakseen happea, niin tuskin olisi enää niin kovin kivaa.
240l, ragdollit "Sade" ja "Coda", berninpaimenkoirat "Ninja" ja "Hailey" sekä amerikancockerit "Laney" ja "Leon".
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kopioitu täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396

30 §
Yleiset vaatimukset

Eläimen saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö. Lopettamisen suorittavalla henkilöllä tulee olla riittävät tiedot kyseisen eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi.

Lopetettavaa eläintä on pidettävä kiinni tai sen liikkumista on rajoitettava muulla sopivalla tavalla siten, että eläin säästyy lopettamisessa kaikelta vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta, kärsimykseltä, vahingoittumiselta ja ruhjoutumiselta. Lopetettavaa eläintä ei saa ripustaa ennen lopettamista, eikä sen raajoja saa sitoa.

Eläimen lopetus on suoritettava siten, että eläimelle ei aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä ja että muille eläimille aiheutuva häiriö on mahdollisimman vähäinen.

Eläimen lopettavan henkilön on varmistettava, että eläin on kuollut ennen kuin sen hävittämiseen tai muihin toimenpiteisiin ryhdytään.
31 §
Hukuttaminen tai tukehduttaminen

Tajuissaan olevan nisäkkään, linnun ja matelijan lopettaminen hukuttamalla tai tukehduttamalla on kielletty.
32 §
Pienikokoiset seura- tai harrastuseläimet

Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.

Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan koiran ja kissan pentu sekä muun vastaavan pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen pentu tai poikanen alle kolmen päivän ikäisenä lopettaa lyömällä eläintä päähän niin voimakkaasti, että se välittömästi menettää henkensä.

Eläinlääkärin valvonnassa saadaan lopettaminen suorittaa muullakin kuin 1 ja 2 momentissa mainitulla tavalla.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

siinäpä laki tekstiä...Minusta akvaariokalan lopettaminen pitäisi tapahtua samoilla säännöillä kuin meri/järvikalan lopetus. Niska poikki.
Tuo kiehautettu vesi on ihan yleisesti akvaariokirjoissakin neuvottu menetelmä, jota ennen AINA käytettiin... Ei ole ihme, että moni käyttää sitä. Markku VArjo neuvoo akvaariomaailma kirjassaan tuon kiehautetulla vedellä listimisen lisäksi myös jäämurskan ja tuon veitsellä niska poikki tavankin.
Tuossa laki osiossa ei nyt varsinaiseti tullut ilmi, akvaariokalojen lopettamista, mutta jospa joku osaisi edelleen tulkita siitä rivienväli tekstiä...
Minä tulkitsin, että ainoa kivuton keino lopettaa on tainnuttaa ennen kuolemaa, eli kaloihin sovellettuna tuo ketjun alkupuolella käytetty öljy.. Nyt en muista nimeä, mutta siihen laitettuna kala ensin taintuu ja kuolee kärsimättä...
Muita tulkintoja?
Muokkis... neilikkaöljy oli sen öljyn nimi...
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jokusen määrän vuosien varrella lopettaneena on pakko sanoa, että kyllä minusta pienille kaloille edelleen on selvästi nopein ja tuskattomin se kiehuva vesi. Ja sehän siis toteutetaan tietysti niin, että kala laitetaan pieneen tyhjään astiaan johon heti kaadetaan kiehuvaa vettä päälle. Se vie hengen sekunnin murto-osassa, joka on huomattavasti pienempi kärsimys kuin mikään niskan katkaisu vaadittuine paikallaanpito-otteineen. Neilikkaöljyn puolestaan on kerrottu vain lamaavan, ei vievän tuntoaistia tai tajua. Minulla oli aikoinaan satsi vanhoja seniilejä banjomonneja jotka oli lopetettava Fiskarsin kalantapposaksilla paksun luupanssarinsa vuoksi ja kyllä ne ainakin pysyivät neilikkaöljystä huolimatta täysin kyvykkäinä myös äkkispurtteihin, vaikka olivat niin vahvassa liuoksessa ettei siitä olisi kenenkään kuvitellut enää pakoon uivan.

Vain henkilö joka ei ole nähnyt neilikkaöljyssä sätkivää kalaa voi kuvitella tavan olevan kivuton.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Itse en ole tuosta neilikka tavasta koskaan kuullut ja luulempa, että en ala sitä konstia käyttämään. Voipi olla hyvä mutta myös huono... tiedä tuota. Siitäkin on niin monia näkemyksiä. Lamaa, tainnuttaa, tappaa... kyllä ainakin pikkuiset tetrat heittää henkensä kiehuvalla vedellä. Isommista en tiedä, mutta en lähtis esim. Rihmistä sillai nistimään. Sit ku tulee se aika niin jää nähtäväksi, miten homma hoidetaan...
1000 litraa vesivahinkoa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli tuosta neilikkaöljytä mieleen semmonen juttu, että eikös jotkut pallokalojen omistajat käytä tuota sillon kun joltakii pallokalalta täytyy lyhentää liijan pitkäksi
kasvaneita hampaita, eli eikös tuota neilikkaöljyä vois käyttää muitten kalojen lopetukseen silleen että laittaa tuota sen
verran veteen että lopetettava kala nukahtaa ja sitten lopullinen tappaminen tehdään joko veitsellä tai saksilla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”