Perhosten ja rusojen poikaset
Valvoja: Moderaattorit
Perhosten ja rusojen poikaset
Meillä on noin 40 litrasessa ataaassa reilun viikon ikäisiä rusokirjoahvenen poikasia, syövät jo artemiaa ja voivat imeisesti ihan hyvin. 1.2 Perhoskääpiöahvenet tekivat kudun isoon altaaseen ja se todennäköisesti kuoriutuu huomenna. Isossa altaassa poikaset kuitenkin syödään, joten mietin, että voiko noita kahta pitää samassa poikasaltaassa tän alkukasvun vai onko oletettavaa, että reilun viikon vanhemmat rusot popsii perhoset jossakin vaiheessa?
Tämä on perhosten eka kutu ja mielelläni se ottaisin "talteen"
Tämä on perhosten eka kutu ja mielelläni se ottaisin "talteen"
-
kala_friend
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Perhosten ja rusojen poikaset
Miten sait ahvenesi kutemaan? Millaiset arvot sinullla on altaassasi? Mikä valittiin kutupaikaksi? Lämpötila? Ja kaikki muu olennainen.
Anteeksi että kyselen liikaa mutta kun omat perhoset eivät kude vaikka pari on eilen muodostunut (tai ainakin oletan niin).. 
Rusot kutee jatkuvasti, eikä kutemista ole mitenkään haettu, ne vaan kutee
ja perhoset tuli varmaan kuukausi sitten ja nyt on sielläkin kutupari.
Perhoset kutivat muovisen puunrungon päälle.
NO3 10-25
NO2 0
GH 4-7
KH 3-6
pH 6,4-6,8
Tarkempia arvoja ei oikein pysty laittamaan, lämpöä varmaan 24°C ja kerran viikossa vettä vaihdetaan varmaan 1/4 osa
Perhoset kutivat muovisen puunrungon päälle.
NO3 10-25
NO2 0
GH 4-7
KH 3-6
pH 6,4-6,8
Tarkempia arvoja ei oikein pysty laittamaan, lämpöä varmaan 24°C ja kerran viikossa vettä vaihdetaan varmaan 1/4 osa
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
En usko, että rusopoikaset popsisivat perhospoikasia ikäeron perusteella.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
mulla ainakin perhoset innostus kutemaan tiheillä vedenvaihdoilla, kiinnostus oli vielä aktiivisempaa kun oli pari paria. Kilpailutilanne ?kala_friend kirjoitti:Miten sait ahvenesi kutemaan? Millaiset arvot sinullla on altaassasi? Mikä valittiin kutupaikaksi? Lämpötila? Ja kaikki muu olennainen.Anteeksi että kyselen liikaa mutta kun omat perhoset eivät kude vaikka pari on eilen muodostunut (tai ainakin oletan niin)..
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
Perhosen poikaset on nyt kuoriutuneet ja on ne tosi pieniä rusonpoikasiin verrattuna. Pitää kaivaa jostakin suurennuslasi ja arvioida uskaltaako niitä yhteen kuitenkaan laittaa.
-
kala_friend
- Member

Nyt olisi apu tarpeen: perhoset tekivät eilen illalla ensimmäisen kutunsa juurakkoon, anubiaan lehden alle. About 180 kutupalleroa oli, mutta aamulla kutu oli syöty. Vanhemmat vahtivat aamulla kumpikin tyhjää pesää. Sain pelastettua noin 20kpl munia "Babyhome 3in 1" altaaseen. Kauanko menee että kutu kuoriutuu? Mitä muita toimenpiteitä minun tulisi tehdä, jotta saisin kudun kuoriutumaaan? Minulla on "nobil fluidia" (pienintä) poikasille varattuna. Mahtuvatko poikaset tuon altaan "raoista" läpi kuoriuduttuaan? Munat ovat aavistuksen läpikuultavia ja hiukan oranssin värisiä. Normaalia? Ei näy valkoisia munia eikä hometta (vielä).
Suurella kokemuksella en vastaa, mutta käsittääkseni ne syö aluksi likoeläimiä. Itse olen laittanut siihen kannon päälle, missä ne munatkin oli, banaaninkuoren paloja vähän ja oletan, että siinä olis niitä likoeläimiä muutenkin.
Veden pitää kiertää, just tuon homeen estämiseksi ja yhden kokemuksen perusteella munat kuoriutuu kolmen-neljän päivän päästä kutemisesta.
Ainakaan ruson poikaset eivät huoli mitään hippua, vaan syövät artemiaa, tarjoan Novon ykköstä ja osan vatsassa näkyy, että sitä olis maisteltu. Ikää rusoilla nyt kaksi viikkoa.
Sen verta puusilmä olen, etten ole havainnut oranssia perhosten kudussa mutta se saattaa olla ruskuaispussi, mikä siellä pilkottaa läpi. Syntyneet poikaset ui sivuttan aluksi, koska eväät painaa eli tuo ruskuaispussi ja läpimitta arvio on alle millin. Minä varmaan menetän nuo perhosen alut, kun tuo siippa meni vahingossa laittaa lamput päälle, kun olin poissa ja osa tais saada liikaa lämpöä......jos niitä jäi sinne muutama vain eloon, niin sitten saavat mennä rusojen kanssa samaan altaaseen.
Toivottavasti joku antaa varmempaa tietoa
Veden pitää kiertää, just tuon homeen estämiseksi ja yhden kokemuksen perusteella munat kuoriutuu kolmen-neljän päivän päästä kutemisesta.
Ainakaan ruson poikaset eivät huoli mitään hippua, vaan syövät artemiaa, tarjoan Novon ykköstä ja osan vatsassa näkyy, että sitä olis maisteltu. Ikää rusoilla nyt kaksi viikkoa.
Sen verta puusilmä olen, etten ole havainnut oranssia perhosten kudussa mutta se saattaa olla ruskuaispussi, mikä siellä pilkottaa läpi. Syntyneet poikaset ui sivuttan aluksi, koska eväät painaa eli tuo ruskuaispussi ja läpimitta arvio on alle millin. Minä varmaan menetän nuo perhosen alut, kun tuo siippa meni vahingossa laittaa lamput päälle, kun olin poissa ja osa tais saada liikaa lämpöä......jos niitä jäi sinne muutama vain eloon, niin sitten saavat mennä rusojen kanssa samaan altaaseen.
Toivottavasti joku antaa varmempaa tietoa
-
kala_friend
- Member

Mitä tarkoitat tuolla että valot päälle --> kalat kuolisivat? En tainnut ymmärtää mitä tarkoitit..onkstoi kirjoitti:Minä varmaan menetän nuo perhosen alut, kun tuo siippa meni vahingossa laittaa lamput päälle, kun olin poissa ja osa tais saada liikaa lämpöä......jos niitä jäi sinne muutama vain eloon, niin sitten saavat mennä rusojen kanssa samaan altaaseen.
Minulla oli ne poikaset omassa astiassaan, kera pumpun+kannon ja pistioiden ja se astia oli isossa altaassa, teipattuna reunaan. Näin se pysyi lämpöisenä, ilman omaa lämmitintä mutta koska se oli siinä pinnan tuntumassa ja vesimäärä oli pieni, niin ison altaan lamput lämmitti parissa tunnissa sitä liikaa. Oli siis tarkoitus laittaa ne omaan mutta lämmitin puuttui. 12 oli vielä elossa ja ovat nyt rusojen kanssa.
En tiedä niistä raoista....
En tiedä niistä raoista....
-
kala_friend
- Member

Ahaa... vastaisiko tämä sinun "viritelmääsi"= poikasallas metallipidikkeillä altaan reunalla (akvaarion sisäpuolella)..
voiko ilmastinta pitää tuossa minun boksissani(koska se olisi niin pinnassa)?
muoks. Nyt ymmärsin mitä tarkoitit! onko altaassa, jossa ne poikaset oli, niin reikiä veden kiertoon ja minkä kokoinen allas?
voiko ilmastinta pitää tuossa minun boksissani(koska se olisi niin pinnassa)?
muoks. Nyt ymmärsin mitä tarkoitit! onko altaassa, jossa ne poikaset oli, niin reikiä veden kiertoon ja minkä kokoinen allas?
Ei ollut reikiä, eikä mahdollisuutta joutua isoon altaaseen. Astia oli ehkä kahden litran ja vaihdon senkin vettä osan muutaman kerran päivässä eli otin isosta altaasta veden sinne. Jos tuossa sinun altaassa on joku kierto mahdollisuus, niin luulen, ettei se kauaa niitä poikasia sisällään pidä. Ilmastin on varmaan tarpeen, jos vesi muuten seisoo.
Meillä on joskus ollut semmoinen "poikasallas", mikä oli verkkoa ja siinä oli metallipidikkeet.....isot kalat imas ne sieltä läpi TAI sitten ne poikaset meni ite läpi.
Ja nyt pitää muistaa, ettei sitä kokemusta täällä kauheasti ole.
Meillä on joskus ollut semmoinen "poikasallas", mikä oli verkkoa ja siinä oli metallipidikkeet.....isot kalat imas ne sieltä läpi TAI sitten ne poikaset meni ite läpi.
Ja nyt pitää muistaa, ettei sitä kokemusta täällä kauheasti ole.
Lisää kysymyksiä. Onko näistä "hydra-polttiaiseläimistä" kellään tietoa? Miten ne haittaavat poikasten kasvua ja miten niiltä voi välttyä? Epäilen, että nuo vaaleat "viuhkat" ovat nyt jotain ei niin kivoja kavereita.
-
kala_friend
- Member

Eli tiivistelmä
Sinun poikasaltaasi:
*oli akvaarion sisällä
*noin 2 litraa vettä
*ei reikiä
*vedenvaihto joka päivä
ja se kuumeni liikaa koska vesi oli siinä samaa niin vesi ei vaihtunut ns viileämpään(kö).
Sinun poikasaltaasi:
*oli akvaarion sisällä
*noin 2 litraa vettä
*ei reikiä
*vedenvaihto joka päivä
ja se kuumeni liikaa koska vesi oli siinä samaa niin vesi ei vaihtunut ns viileämpään(kö).
juuri noin.
Sitten niistä artemioista, älä osta makeaan veteen artemia mixiä, jos haluat pitää polttiaiset poissa. Osta puhdistettua artemiaa. Itse laitan niiden munat+suolan lasipulloon ja ilmastimen sinne ja pullo viihtyy lämpöisen akvaarion päällä, kuoriutuvat noin reilussa vuorokaudessa. Ruutaan (10 ml) olen laittanut letkun ja sillä otan aina pulloista sopivan annoksen ja laitan pieneen teesiivilään, jossa sopivaksi leikattu suodatinpussi. Huuhtelen ja annan poikasille pohjalle.
Nyt rusot on jo kuukauden ikäisiä ja saavat muuta(kin), kaikille ei kunnolla kelpaa mut ehkä ne oppii, kun on nälkä.
Viikonloppuna pääsevät hiukka isompaan altaaseen eli vielä uiskentelevät 40 litraisessa.
Sitten niistä artemioista, älä osta makeaan veteen artemia mixiä, jos haluat pitää polttiaiset poissa. Osta puhdistettua artemiaa. Itse laitan niiden munat+suolan lasipulloon ja ilmastimen sinne ja pullo viihtyy lämpöisen akvaarion päällä, kuoriutuvat noin reilussa vuorokaudessa. Ruutaan (10 ml) olen laittanut letkun ja sillä otan aina pulloista sopivan annoksen ja laitan pieneen teesiivilään, jossa sopivaksi leikattu suodatinpussi. Huuhtelen ja annan poikasille pohjalle.
Nyt rusot on jo kuukauden ikäisiä ja saavat muuta(kin), kaikille ei kunnolla kelpaa mut ehkä ne oppii, kun on nälkä.
Viikonloppuna pääsevät hiukka isompaan altaaseen eli vielä uiskentelevät 40 litraisessa.
-
kala_friend
- Member

*Kuola valuu suupielestä kun katsoo tota kuvaa* Siis toi kuva on aivan MIELETTÖMÄN söpö! Siis se on vain kuukauden ikäinen!? Vau! Muuten onko millään mahdollista että kun puhdistan ulkosuodattimen tällä viikolla, niin että siellä voisi olla jonkun kalalajin poikasia HENGISSÄ? Itse epäilen aika lailla mutta kuparitetrat kutivat eilen ja huomasin osan kudusta imeytyvän suodattimeen. Ja sitten suodattimen alla oli nooin viikko sitten ahventen kutu...
sorry, etten ollut huomannut kysymystäsi.
Tässä poikaset tänään
Tässä poikaset tänään
- Liitteet
-
- DSC_1038 copy.jpg (63.29 KiB) Katsottu 725 kertaa
-
Sisso
- Advanced Member

Meillä on luonnonkantaisia rusoja 8kpl ja kovasti toivottaisiin, että kutisivat. Ovat vielä vähän kakaroita, mutta väriä ja elkeitä löytyy jo, joten ei olla vielä heitetty lusikkaa kaivoon. Ihana kuva^! Rusot on niiiin pop! Kuteeko ne sulla kutu/lajiakvassa vai ihan muiden kalojen "seassa"?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
kala_friend
- Member

^^Voi voi kun on söpöjä!
Ihan tuolla muoden joukossa kutevat, sieltä sitten siirrän kudun pieneen altaaseen turvaan.
-
Sisso
- Advanced Member

Meillä on rusonuorisolla menossa ekat kutumenot, jännittävää! Ja nyt olisi poikasakvakin valmiina, joten lienee viisainta imaista kutu sinne turvaan puhtaanapitolaitoksen pojilta... Mutta nuo laittavat riviä kannon sivuun, joten mitenhän saataisiin se siitä pois, taitaa olla aika tiukassa? Vai lähteekö imulla? Tai sitten annetaan olla tuolla ja menköön harjoittelun piikkiin. Siirretään pari sitten seuraavaa kutua varten kutuakvaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
kala_friend
- Member

Nyt mie tartten oikeesti apua. Miun perhoset on kutenu 2 kertaa. Kumpikaan ei onnistunut. Nyt jos saisin ne kutemaan niin voisin kerätä kudun talteen.
1. Minkälaisia paikkoja virittelisin kutua varten? Siis kantoja, kiviä... jne?
2. Millainen vesi innostaa kutuun
3. Onko jollain kuvaa kutuvalmiista naaraasta?
4. Millaista on tuo kosiskelu?
1. Minkälaisia paikkoja virittelisin kutua varten? Siis kantoja, kiviä... jne?
2. Millainen vesi innostaa kutuun
3. Onko jollain kuvaa kutuvalmiista naaraasta?
4. Millaista on tuo kosiskelu?