Kuka/mikä pilaa kasvit?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ama
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Kuka/mikä pilaa kasvit?

Viesti Kirjoittaja Ama »

Viime aikoina useimmat kovalehtiset kasvit (plus int.vesitähdikin lehdet) ovat ruvenneet saamaan epämääräistä pitsikuviota. Epäselvät kuvat alla. Lannoitteena käytän hiekan alla Tetran CompleteSubstratia, JBL:n seiskakuulia, ja nestemäisenä tällä hetkellä Seachem Flourishia. Syyllisiä ovat, jos ei johdu ravinteiden puutteesta, mitä uskallan epäillä koska ongelma on melko tuore, joko kierteiset, roskakotilot (joita ei käytännössä näy muuten kuin ulkosuodatinta puhdistaessa, niitä ei siis ole paljon) tai Hypancistrus plekonpoikaset. Aikuinen partisnaaras ei ole aiemminkaan tuhonnut kasveja, joten sitä en jaksa epäillä. Kasvipitoista ravintoa saavat säännöllisesti. Miltäpä kuulostaa?

http://aijaa.com/v.php?i=003787377050.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=008897377054.jpg
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: kuka/mikä pilaa kasvit?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onko uusienkin lehtien kimppuun käyty vai ovatko kaikki reikäiset näitä vanhoja ja kuolevia?
fatbutterfly
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fatbutterfly »

minulla meni lehdet tuollaisiksi yhdessä vaiheessa kun istutin kasvit uudelleen ja olin nostanut ne altaasta pois ja lehdet pääsivät kuivahtamaan, altaaseen laiettuani muutaman päivän päästä kuivahtaneet lehdet reikäilivät. uudet lehdet kasvavat normaaleina ja reijättöminä.
Ama
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ama »

maisu kirjoitti:Onko uusienkin lehtien kimppuun käyty vai ovatko kaikki reikäiset näitä vanhoja ja kuolevia?

Myös uudet lehdet ovat reikäisiä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kyllä noi näyttää syödyiltä, vaikkakin vanha ja likainen vesikin voi vesitähdikeille tehdä tuollaista. Mutta koska uudetkin lehdet ovat tuossa kuosissa, niin kyllä niitä joku siellä napostelee. Osoittaisin syyttävällä sormella niitä Hypancistrus-lapsia :)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Plekovaavit aterioineet, samanlaista tuhoa tekivät minun Queen Arabesque-lapsoset altaassa ja kotvan päästä rehut onkin sitten levää väärällään, ellei syötyjä lehtiä aina poista.

Kokeile pakasteherneitä (ellet ole jo kokeillut) yöksi. Ovat makeita ja hoksittuaan maistelun, siirtyvät niiden kimppuun (toivottavasti). Aiheuttaa sinulle vain lisäsiivoamista koska kuoret jäävät syömättä, syövät vain sisuksen, ellet sitten poista itse kuoria lämpimän veden alla.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Ama
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ama »

Kiitos neuvoista! Herneet siis kehiin, niitä en ole tarjonnut. Hävyttömät... saisivat huutia elleivät olisi niin äärimmäisen söpöjä! :mrgreen:
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Juu, näin on.... ja parempi on vetästä ne herneet kehiin kuin neniin... :mrgreen:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Re: Kuka/mikä pilaa kasvit?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Herneiden lisäksi kannattaa tarjota kesäkurpitsaa, omenaa, paprikaa, tomaattia, kurkkua, porkkanaa...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ama
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ama »

^Kiitos tästäkin vinkeistä! Kurkkua ja kesäkurpitsaa olen antanut, mutta en ole noita muita hoksannut tarjota. Kuinka usein tuoretta olisi hyvä antaa? Kerran-pari viikossa, joskus harvemmin, olen antanut, mutta ei taida riittää?

Eilen laitetut herneet ovat kierteisillä täytettyjä, näyttää melkoisen huvittavalta! :D Toivottavasti plekotkin ovat saaneet osansa...
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Ama kirjoitti: Kuinka usein tuoretta olisi hyvä antaa? Kerran-pari viikossa, joskus harvemmin, olen antanut, mutta ei taida riittää?
Miten olisi joka päivä?
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”