Partamonni jännitti muuttoa vai mitä?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kaabie76
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Partamonni jännitti muuttoa vai mitä?

Viesti Kirjoittaja kaabie76 »

En ole nähnyt partamonnia sen jälkeen kun sen eläinkaupasta sen toin,voiko se säikähtää muuttoa?kysyn tätä siksi että edelliset partamonnit heti imutti laseja ja nyt eilen tuotu partis on tosi hyvässä piilossa.Viime aikoina kaloja menettäneenä musta on ehkä tullut jotenkin pelkuri...mut edelliset vipelsi het näkyvissä....kait se on OK ja ootan et tulee esiin.
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Re: Partamonni jännitti muuttoa vai mitä?

Viesti Kirjoittaja They2 »

Partiksissa on eroja. Jotkut on kovia imuttelemaan, ja toiset vain köllöttelevät luolissaan, mun eka partis oli tuollainen luolassa oleilija. Partikset ovat hämäräaktiivisia, joten kannattaa tarkistaa valojen sammutettua, että tuleeko liikkeelle. :)
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Joo oon koittanu tiirata,viimeksi äsken :) ei näy mutta luinkin sitten eilen akvakirjasta et helmipartamonni(toi ei se mut samaa sukua heh) on yöeläin,totuin vaan niihin edellisiin. Tuntuu vieläki oudolta etten oo nähnyt sitä sen jälkeen:) haluisin tietty mut mun halua ei kysytä jos toinen tykkää lökötellä:) kiitos vastauksesta.
1xhamsteri
w_rkki
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja w_rkki »

Onko edelliset partikset olleet naaraita? Mun kokemuksen mukaan koiraat, varsinkin aikuisina ovat juuri tuollaisia, että valtaavat jonkin luolan tai kannonkolon omakseen ja köllöttelevät päivät pitkät siellä. Varsinkin kutua koiras vartioi kolossaan henkensä kaupalla eikä tule elävänä ulos. Tarkkaile kuitenkin ruoka-aikaan tuleeko partis syömään ja näyttääkö normaalilta. Toki jos se on löytänyt hyvän levänsyöntipaikan niin voi olla ettei tarjoamasi ruoka jaksa kiinnostaa.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kutua ja poikasiaan vartioiva partisukko ei välttämättä tule ulos luolastaan edes syömään.
lauramarii
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lauramarii »

Olen itsekkin hakemassa partiksia nyt ensimmäistä kertaa akvaan.
Pieniä vinkkejä niiden tavoista voisin ottaa vastaan minäkin niin ei tarvitsisi sydänsyrjällä olla teinkö jotain väärin.
100L Millis allas ja kotilo allas sekä sukarapuja
180L Tetrojen valtakuntaa kera akka partamonnin
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Mitä mulla on kokemusta partiksista niin nuoret urokset ja kaiken ikäiset naaraat ovat ne ketkä touhuilevat ja kun urokset kasvavat ne alkavat muuttua laiskemmiksi ja makoilevat vain valitsemassaan piilossa.

Munia vahtiessaan eivät tule syömään ja ajavat muut raivokkaasti pois munien piilolta. Hassuinta mitä minulle on partisten kanssa tapahtunut oli se että isoimmalla partiksella oli munia kookospähkinän kuoressa ja se niitä tuimana vahti ja ajoi kaikki ylimääräiset pois. Yksi hieman pienemmistä uros partiksista kärkkyi aina lähellä ja se ajettiin monesti pois mutta aina se tuli takaisin.Jossain vaiheessa pesästä lensi noin kymmenen munan rypäs pähkinän ulkopuolelle uroksen häätäessä monnisia pois. Se yritti niitä tuuppia takaisin kotiin, mutta sillä välin yritti aina joku pesälle joten se jätti ryppään oman onnensa nojaan. Nuorempi partis otti munat omikseen ja ajoi ne läheiseen kivikkoon ja vahti niitä kuin omiaan. Se makasin niiden vieressä ja tuuletti munia samalla tavalla kuin olisi niiden oikea isä. Se siis adoptoi munat :D en tiedä mikä sai tämän aikaan, mutta se vahti pikkuisia niin kauan kunnes ne kuoriutuivat ja sen normaalin ajan poikasina :mrgreen:

Senkin olen huomannut että urospartiksille on kamalaa jos munat tai poikaset viedään. Useimmiten jos löydän pesän niin nostan piilon pois ja tiputtelen munat kultseille safkaksi jottei tulisi lisää partiksia, niitä on ihan liikaa jo ennestään. urospartis tulee munien mukana vaikka veden pinnan yläpuolelle ja suojelee niitä raivopäisenä. Sitten kun paikan laittaa takaisin se jää joko siihen pyörimään tai menee olevinaan vahtimaan niitä takaisin. Yleensä jätän urokselle yhden munan vahdittavaksi, poikanen tulee todennäköisesti kumminkin syödyksi eikä minulle tule niin julma olo :roll: Kutua vahtiessaan uros ei syö vaan paastoaa ja ei yleensä tule syömään edes poikasten kuoriuduttua vähään aikaan, ennen kuin se päästää ne omille teilleen. Meillä ei isoin partis tule aina edes syömään ruoka-aikana, se tulee muutaman päivän välein ja palaa pian takaisin koloonsa.
Joskus on hankalaa kun joku kanto pitäisi esim. puhdistaa ja sen sisällä roikkuu partis ukkeli. Kantoa saa veivata veden päälle ja takaisin alas ja ravistella ja vaikka tökkiä partista kasvin lehdellä, se ei välttämättä tule pois. Välillä säikähtää että onko se kuollut :roll:
Varoituksena vaan, että selkäevä on todella terävä, esim lattialle pudonnutta partista kannattaa siirtää takaisin varoen, se nostaa selkäevänsä pystyyn ja raapaisee helposti käteen mukavan haavan.
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Naurattaa nyt oma hermoiluni mut johtuu ehkä edellisen partamonnin äkillisestä menetyksestä ja taistonaaraan,musta tullu hermoheikko:) Mutta tää partamonni on tosiaan poika,kaksi edellistä(toinen kuoli,toinen meni uuteen kotiin) oli ostettu samasta eläinkaupasta enkä tiennyt sukupuolta,toista niistä arvioin tytöksi,ehkä ne molemmat oli sekä nuoria että tyttöjä. Tämä nykyinen on ensinnäkin suurempi ku edelliset partikset jonkun verran,ei tosin vielä täysikasvuinen,ehkä 7-8 cm?ku tuos arvioin eli joo,olen nähnyt sen:) kauhee että aikuinen akka voi hermoilla ja tiirata tuonne taskulampullakin heh:) Mut silloin ku tiirasin,huomasin liikettä yhden piilon(laiva,jossa edesmennyt Maza partiskin joskus oli) sisällä ja sit se jopa tuli hetkeksi ulos,tosin silloinkin se meni kasvin lehtien alle nk.piiloon,ehdin muutaman valokuvan napata ees jonkunlaisia ku oikein olin nopee:)
Sit ku näin et Max partis voi hyvin,on vaan rauhallinen kalanen,olo on nyt iloinen ja se saa olla tietty kolossaan aivan niin kauan ku haluu:) laitoin kuitenkin yhden ruoka tabletin sinne koloon jossa se viihtyy hyvin näköjään:) meil ei nyt siis muita partamonneja ole ku toinen kuoli ja yksi muutti uuteen kotiin.Mutta kiitos vastauksista,nyt tiiän et on vipeltäjiä ja näitä rauhallisia köllöttäjiä,jotenki oon menettänyt sydämeni partamonneihin:)
1xhamsteri
lauramarii
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lauramarii »

Juuri toin kotiin omat pikku monnini ja kaksi niist heti kiinni lasiin ja kaksi piiloon.. no huominen näyttäköön miten ne ovat siirron ottaneet toivottavasti heillä on kaikki huvin ja saavat syötyä. Kiitos valaisevista kertomuksista ja nyt toivottavasti olen ees pikkasen viisaampi.
100L Millis allas ja kotilo allas sekä sukarapuja
180L Tetrojen valtakuntaa kera akka partamonnin
tinttaralla-79
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tinttaralla-79 »

Tää topikki piristi myös minun mieltäni. Sain pari viikkoa sitten ottolapsia, entuudeltaan ilman minkäänlaista akvaariokokemusta. Olenkin ollut huolissani yhdestä partiksesta. Muut kun tuntuvat olevan kovin touhukkaita, mutta tää yksi lähinnä kökkii omassa piilossaan. Toki se nyt välillä käy lehtiä ja laseja imuttamassa, mutta on huomattavasti hiljaisempi kuin aktiiviset toverinsa. Erakoksi mä häntä kutsunkin :)
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Joo mulla vasta erakko toi Max poika:) en oo sit taas tuon jälkeen nähnyt,en ees imuttamassa kasveja tai laseja,todellako se yöllä niitä imuttaa?Meinaan vaan sitä et ku se monni ni ei mee mun jakeluun ettei se imuta heh heh:) no kääpiömonniset vipeltää ja imuttaa senkin edestä mut tuolla se laivakoristeen sisällä asuu...hyvä ku muistan et mul ees on partamonni:) vaikka mihin kellon lyömään,katon,en näe sitä.No,se viihtyy tuolla sit hyvin.ne kaksi edellistä oli aivan vastakohtia kyl:)
1xhamsteri
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Tänään Max EKAN KERRAN liikkui hieman kauemmas laivapiilokodistaan,on se vaan niiiiin erilainen kuin Maza ja Milla,edelliset partikset. Äkkiä tuijotteleen sitä ku satuin hetken näkeen :D Se loikoili puukappaleella isolla joka tuolla on ja sit imutti sen takana jotain,pyrstö vain näkyi:) Mutta tosiaan,uusille partiksen omistajille tää kans tietona et niitä on eriluonteisia,oli se kiva nähdä ja et voi hyvin.
1xhamsteri
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”