Loisteputken valinta
Valvoja: Moderaattorit
-
jawa
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Loisteputken valinta
Mitkä olisi sopivat putket mulla on monimetallilamput malawilassa jossa on 2*150w sinertävät polttimot ja niissä on myös 4kpl 18w t8 loisteputkia ja olisi aika vaihta ne niin mitkä sävyt olisi hyviä jotka korostaisi noita malawin värejä
2800L vettä pitkin taloa,oskarila,malawila,seurala ja poikien rapulat:)
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Loisteputken valinta
Sama ongelma täällä ja kiinnostaisi myös kuulla muiden kokemuksia. Ainakin meillä ne putket, joissa on yhtään enempää vihreää, saa koko pytyn näyttämään suht sairaalta. Esim. Sylvanian Luxline plus sai veden näyttämään lähinnä noidan padan sisällöltä. Mutta pytyn lasit on hiukan vihertävät, joten sekin voi vaikuttaa asiaan. Onko kukaan kokeillut Hagenin Power glota yksin tai jonkun muun kaverina? Ciclidforumilla on kuva jonkun tosi siististä akvasta, jossa oli valaistuksena em. putki + JBL Solar natur. Harmi, ettei Suomesta saa sitä 50/50 Coralifea (muistinkohan oikein nimen?). Hmmm, löytyisiköhän tuota mitenkään vastaavaa vanhalta mantereelta? Näyttää olevan kovin suosittu rapakon takana eikä näytä kuvissa lainkaan pahalta! Olen miettinyt myös jotain päivänvaloa yhdistettynä siniseen, vaikka Actiniciin. En vaan tykkää, jos on liian sininen valo. Kokemuksia? Kuvia? Moni hemmo CForumilla näyttää valitsevan putkia, joista löytyy kalojen värejä perustellen sitä sillä, että sama väri runsaana lampussa (siis värispektrissä) toistaa samoja värejä kaloissa paremmin.
Toisaalta lystiä, kun ei tartte miettiä kasveja ja niiden tarpeita, mutta ei tää putkien valitseminen silti ole helppoa! Kun ei ole kasveja loistamassa (?), niin kalojen värit on sitäkin tärkeämmässä asemassa, että akva näyttää miltään. Seuraavat ostan kaupasta sillä periaatteella, että voin viedä takaisin, jos ei hyvä. Harmi sikäli, että postimyynnit on no-no.
Toisaalta lystiä, kun ei tartte miettiä kasveja ja niiden tarpeita, mutta ei tää putkien valitseminen silti ole helppoa! Kun ei ole kasveja loistamassa (?), niin kalojen värit on sitäkin tärkeämmässä asemassa, että akva näyttää miltään. Seuraavat ostan kaupasta sillä periaatteella, että voin viedä takaisin, jos ei hyvä. Harmi sikäli, että postimyynnit on no-no.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Mulla on malawilassa arcadian freshwater-putket ja ne kyllä miellyttää mun silmää. Vesi näyttää kirkkaalta eikä k*senkeltaiselta, liilalta tai sinertävältä. Ja kyllä mun silmään kalojen väritkin on ihan ok.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
jawa
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
multa löytyy 317l malawilasta toi Hagenin Power glo ja on hyvä sävy luultavasti tilaan noita
Sisso kirjoitti:Sama ongelma täällä ja kiinnostaisi myös kuulla muiden kokemuksia. Ainakin meillä ne putket, joissa on yhtään enempää vihreää, saa koko pytyn näyttämään suht sairaalta. Esim. Sylvanian Luxline plus sai veden näyttämään lähinnä noidan padan sisällöltä. Mutta pytyn lasit on hiukan vihertävät, joten sekin voi vaikuttaa asiaan. Onko kukaan kokeillut Hagenin Power glota yksin tai jonkun muun kaverina? Ciclidforumilla on kuva jonkun tosi siististä akvasta, jossa oli valaistuksena em. putki + JBL Solar natur. Harmi, ettei Suomesta saa sitä 50/50 Coralifea (muistinkohan oikein nimen?). Hmmm, löytyisiköhän tuota mitenkään vastaavaa vanhalta mantereelta? Näyttää olevan kovin suosittu rapakon takana eikä näytä kuvissa lainkaan pahalta! Olen miettinyt myös jotain päivänvaloa yhdistettynä siniseen, vaikka Actiniciin. En vaan tykkää, jos on liian sininen valo. Kokemuksia? Kuvia? Moni hemmo CForumilla näyttää valitsevan putkia, joista löytyy kalojen värejä perustellen sitä sillä, että sama väri runsaana lampussa (siis värispektrissä) toistaa samoja värejä kaloissa paremmin.
2800L vettä pitkin taloa,oskarila,malawila,seurala ja poikien rapulat:)
-
Sisso
- Advanced Member

Ostin tänään Hagenin Power glon ja totta tosiaan, se saa sinisen suorastaan hehkumaan. Aika kirkas on, joten kaverina varmaan hyvä olla jotain (mitä? Mulla osittain peitetty Sylvania Aquastar).
Lisäksi totetutin led-kuutamo-valon eli ostin ihan seinäspotin ja siihen led-spotin. Tässä tapuksessa Osram Parathom deco par16 10 2w warm white. En tiedä, josko 4,5 wattinen, jota hypistelin, olisi ollut jo liian kirkas, tuo ostamani 2w on ilta/yövalona just passeli ja yltää pohjaan asti. Voi olla, että päivätukena 4,5w olisi parempi, mutta kiva tuli! Plussaa on se, että se näyttää hyvältä ton em. Aquastarin kanssa, joka on musta aika onneton ja sävy on syvältä, jotenkin tunkkainen. Olen osittain peittänyt Aquastarin varjojen luomiseksi, led täydentää valo-varjo-leikin kivasti. Monimetalleja odototellessa....
No sori, tässähän piti keskustella T8sta... Ite en niistä tykkää yhtään, joten ehkä jotakuta muutakin kiinnostaa, miten kustomoida niitä siedettäviksi ilman massiivisia taloudellisia panostuksia.
Kait täällä nyt muillakin on (vielä) T8 käytössä?
Lisäksi totetutin led-kuutamo-valon eli ostin ihan seinäspotin ja siihen led-spotin. Tässä tapuksessa Osram Parathom deco par16 10 2w warm white. En tiedä, josko 4,5 wattinen, jota hypistelin, olisi ollut jo liian kirkas, tuo ostamani 2w on ilta/yövalona just passeli ja yltää pohjaan asti. Voi olla, että päivätukena 4,5w olisi parempi, mutta kiva tuli! Plussaa on se, että se näyttää hyvältä ton em. Aquastarin kanssa, joka on musta aika onneton ja sävy on syvältä, jotenkin tunkkainen. Olen osittain peittänyt Aquastarin varjojen luomiseksi, led täydentää valo-varjo-leikin kivasti. Monimetalleja odototellessa....
No sori, tässähän piti keskustella T8sta... Ite en niistä tykkää yhtään, joten ehkä jotakuta muutakin kiinnostaa, miten kustomoida niitä siedettäviksi ilman massiivisia taloudellisia panostuksia.
Kait täällä nyt muillakin on (vielä) T8 käytössä?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Mulla on käytössä T8:n putket 2 akvaariossa, yhdessä on T5:set.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa