Mitäs lehtikaloja nämä on?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

AnniM
Senior Member
Senior Member

Mitäs lehtikaloja nämä on?

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Meille muutti tänään tälläinen komea lehtikala kutupari (ilmeisesti kutevat ahkerastikin). Myyjän mukaan luonnosta pyydetty (?), Myyntinimi oli manacapurun lippulehtikala, mutta lippujahan nämä ei ole? Koiraalla evineen korkeutta n. 23cm, naaraalla jonkun sentin vähemmän. Olisiko sitten toi Manacapuru red back, mitä näkyi googlella löytyvän? Hienoja ne on, anyway :)

Ja kuvia...
koiras
Kuva
Kuva

naaras
Kuva

molemmat
Kuva
fleedu
Junior Member
Junior Member

Re: Mitäs lehtikaloja nämä on?

Viesti Kirjoittaja fleedu »

En tiiä mistä ovat kotoisin mutta "red shoulder" ja "red back" nimellä taitavat mennä. Erilaisia kai eri sivujoista tai jottai. Mulla on niitä sun ex-akvaariossa :D Tässä kuva, onko samoja?

Kuva
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Normaali villimuotoinen scalare,ei red shoulder.
In numbers of ten the power is in one.
Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Amos »

Tuukkis kirjoitti:Normaali villimuotoinen scalare,ei red shoulder.
Mistä olet katsonut kuvat
1000, 100 ja 10 litraa
m1ksu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m1ksu »

Selvä villi luonnonmuoto scalare kutupari kyseessä!
Itselläni on myös samanmoinen kutupari!
Kuvaa (http://kuvablogi.com/nayta/2784355/)

/Mika
AnniM
Senior Member
Senior Member

vuorokauden ovat nyt olleet ja uskomattoman hienoja ovat! ukon otsa ja selkä on muuttuneet tumman oranssiksi ja molemmat on uskomattoman rohkeita ja reippaita! Mä en koskaan ole oikein jalostetuista lehtikaloista innostunut, mutta tämä pari kyllä vei mun syrämmen jo ekalla kerralla kun ne näin.. :D Saavat huseerata pääkalana tuossa 840l altaassa kun edellinen yli 20cm kasvanut sinileuka jouduttiin lopettamaan. Olisi hieno saada jälkikasvuakin, mitenhän nämä saisi lisääntymään menestyksekkäästi? Ja olisikohan jälkikasvulle kysyntää ettei jää käsiin jos paljon tulee?

kiitos lajimäärityksistä, vaikka ilmeisesti pikkaisen "erimielisyyksiä" tarkasta merkistä taitaa olla? lisääkin vinkkejä otetaan vastaan, ja neuvoja mistä noista tunnistaa mistä ne tarkemmin on?
m1ksu
Junior Member
Junior Member

Meillä ainakin kutee vähintään kahden viikon välein; mutta lähes aina kutu tulee naaraan osalta syödyksi!
Ja uros todella vihainen sen jälkeen!
Kosiskelu ennen kutua hurjaa touhua! Ottavat yhteen oikein kunnolla ja vesi pärskyy altaasta!
Sitten tekeevät kudun ja taas tapellaan.. seuraavaan aamuun mennessä on yleensä kutu hävinnyt!
Kerran on otettu kutu talteen ja komeita yksilöitä sieltä tulikin ja kyllä ne kaupaksi menivät.

/Mika
fleedu
Junior Member
Junior Member

Tässä oli jotain tietoa http://www.malawicichlidhomepage.com/aq ... negro.html

En kyllä ihan 100% varma onko samoja mutta saman näköisiä kun nuo mun omat, "red shoulder" ja "red back" en tiedä voiko olla kauppanimi ihan samalle otukselle, nuo mun omat on vielä poikasia vaikka isoja ovatkin niin en tiedä miten väritys vielä muuttuu. Ja tuon linkin tietojen paikkansapitävyydestä en osaa sanoa. Hienoja kaloja kuitenkin, omani ostin täältä nimimerkiltä Amos.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Omassa altaassa on noita red shouldereita ja nuita tavallisia "manacapurun altumeita" on ollu, mietityttää mistä noille on tuo nimi annettu sillä ei oo paljon altumin näköö edes poikas iässä. Myynti kikka.
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Tässä vielä minun nuoret punaniskat..

Kuva
Kuva
Kuva

Olen niin <3 :)
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kauniita kaloja, mutta AnniM:n lehtarit ovat kyllä todella lihavia. Kannattaa varmaan syötellä niitä nyt alkuun ihan pelkästään hyvälaatuisella kuivaruoalla (esim. NLS) ja todella vähän kerrallaan, josko saisi hieman tuota ylimääräistä painoa pois. Ensinäkemältä epäilisin että noita on aiemmin syötetty naudansydänmössöllä tai vastaavalla että ovat noin hurjaan kuntoon päätyneet.
Ylipaino ei ole kaloillekaan hyväksi, sisäelimet rasvoittuvat, elinikä lyhenee ja enkä usko että reipas ylipaino myöskään edesauttaa onnistunutta lisääntymistä (vaikka toki kaloja ennen kudettamista tuleekin syöttää hyvin).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Amos
Senior Member
Senior Member

Tuukkis kirjoitti:
Omassa altaassa on noita red shouldereita ja nuita tavallisia "manacapurun altumeita" on ollu, mietityttää mistä noille on tuo nimi annettu sillä ei oo paljon altumin näköö edes poikas iässä. Myynti kikka.
Täältä sain harrastajalta linkin luonnonmuotoisten lehtikalojen sivustoon: www.finarama.com

Red back on kai eri kala, jolla on myös tummia pilkkuja selässä, sekä punainen väri koko matkalla.

Kyllä kai näistäkään ei aina voi olla varma.

Joskus nämä kalajutut tulevat akvaarioharrastukseenkin. Nuo senttimetrit [;)] Omien poikasteni valitettavasti edesmenneet vanhemmat olivat selvästi alle 20 cm. (ehkä 17), eli normaali scalaren mitat, mutta ei kai tässä ole ollut tarkoitus niitä altumeiksi kutsuakaan. Nyt on osalla koiraista suht hyvä kyhmyotsa.
1000, 100 ja 10 litraa
AnniM
Senior Member
Senior Member

Amos kirjoitti:
Tuukkis kirjoitti:
Täältä sain harrastajalta linkin luonnonmuotoisten lehtikalojen sivustoon: http://www.finarama.com

Red back on kai eri kala, jolla on myös tummia pilkkuja selässä, sekä punainen väri koko matkalla.

Kyllä kai näistäkään ei aina voi olla varma.

Joskus nämä kalajutut tulevat akvaarioharrastukseenkin. Nuo senttimetrit [;)] Omien poikasteni valitettavasti edesmenneet vanhemmat olivat selvästi alle 20 cm. (ehkä 17), eli normaali scalaren mitat, mutta ei kai tässä ole ollut tarkoitus niitä altumeiksi kutsuakaan. Nyt on osalla koiraista suht hyvä kyhmyotsa.
Vai kalajuttuja :D Tarkkaa mittaa noista on tietysti hankala saada, mutta kun mittanauhan kanssa mittailin niin kyllä toi koitas on minimissään sen 20cm evän päästä evän päähän? Pitäisi napata kuva missä vois verrata altaan korkeuteen niin vois siitä laskea... mutta silloinkin tarviis tietty fisun olla ihan lasissa kiinni :) Mut oli miten oli, todella mukavia, rohkeita ja rauhallisia kaloja! Tykkään :)
Amos
Senior Member
Senior Member

Onkos noilla sinun kaloilla rinnassa myös punaista väriä? Kuvasi on hieman epäselvä. Omilla kaloillani rinta on kokonaan hopeanhohtoinen. Nyt näyttäisivät poikueen koiraat kavavan emojansa suuremmiksi.
1000, 100 ja 10 litraa
AnniM
Senior Member
Senior Member

Otin vähän uusia kuvia, jos näissä ei toi salama heijastelis niin paljon kaloista. Yhdessä näkyy akva kokokorkeudelta että näkee tuota kokoa, akvan korkeus on 60cm. Punaista rinnassa ei näy paljaalla silmällä oikeastaan ollenkaan, mutta kameralla se näyttää kyl vähän punertavalta tuosta mahastakin?
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Amos
Senior Member
Senior Member

Hienoja on sinunkin kalat [;)] . Tuo oranssi väri näkyy sinun kuvassasi myös selkäevän takana. Sitä ei myösköön ole minun poikueen kaloilla. Näiden oli kauppiaalle kerrottu olevan Perussa viljeltyjä. Ei siis suoraa luonnosta.

Nytpä sitten neljäskin pariskunta teki kudun 1000 -litraisessa altaassani. Täytyy vähitellen päättää pidänkö tuolla kaikki 8 lehtistä..Noista fleedun ja janin kuvista asia näkyy hyvin.
1000, 100 ja 10 litraa
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Kuva

Pterophyllum.Altum tai oikeammin Pterophyllum. sp

Kuva
Pterophyllum.eimekei. "red shoulder"

Kuva

Pteropyhllum.sp "peru"

--------------------------

Kuva

P.eimekei ja peru.sp
Kuva
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

AnniM kirjoitti:Meille muutti tänään tälläinen komea lehtikala kutupari (ilmeisesti kutevat ahkerastikin). Myyjän mukaan luonnosta pyydetty (?), Myyntinimi oli manacapurun lippulehtikala, mutta lippujahan nämä ei ole? Koiraalla evineen korkeutta n. 23cm, naaraalla jonkun sentin vähemmän. Olisiko sitten toi Manacapuru red back, mitä näkyi googlella löytyvän? Hienoja ne on, anyway :)
Mistä mahdoit ostaa?
AnniM
Senior Member
Senior Member

m1ksun luonnonmuotopari on aika lähellä noita mun fisuja. Samoin Fleedun ja Jan76 kalat on kyllä kovasti saman näköisiä myös, ei kuiteskaan ehkä ihan. Red Backien kuvat mitä olen googlettanut ja mitä tuukkis laittoi, ne ei sitten enää näytäkään ihan samalta. Samoin kun olen koittanut googletella noita luonnonmuoto scalareja, ei ne ihan siltä näytä kuin nuo... sitten löysin tuollaisen ketjun: http://www.britishcichlid.org.uk/phpBB3 ... 86&start=0 Ja nuo fisut on kyllä ihan saman näköisiä punaisine silmineen värityksineen ja evien muotoineen. Ilmeisesti noilla luonnonmuodoilla on eroja riippuen mistä päin ovat kotoisin, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Ja sitten toisekseen... kuteeko nuo tuollaiseen "tolppaan" niinkuin kiekot, vai tasolle? Kun olen ollut siinä uskossa että tykkäisivät tuollaisesta laakeasta tasosta. Mutta en mä oikeasti tiedä lehtikaloista juurikaan mitään, joten voi olla että olen ymmärtänyt väärinkin :)
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

AnniM kirjoitti:Ja sitten toisekseen... kuteeko nuo tuollaiseen "tolppaan" niinkuin kiekot, vai tasolle? Kun olen ollut siinä uskossa että tykkäisivät tuollaisesta laakeasta tasosta. Mutta en mä oikeasti tiedä lehtikaloista juurikaan mitään, joten voi olla että olen ymmärtänyt väärinkin :)
Mulla ainakin harjoiteltiin miekkakasvin lehdelle.
Kolme päivää kutua oli lehdellä, mutta sitten katosi ilmeisesti parempiin suihin.
Tosin en aikonutkaan vielä ottaa kutua talteen, kun ovat vielä suhteellisen nuoriakin. Mutta kutevat myös suodattimen kylkeen, joten taitaa
pystyssä oleva kutualusta toimia parhaiten.
1000L Amazon
m1ksu
Junior Member
Junior Member

AnniM kirjoitti:
Ja sitten toisekseen... kuteeko nuo tuollaiseen "tolppaan" niinkuin kiekot, vai tasolle? Kun olen ollut siinä uskossa että tykkäisivät tuollaisesta laakeasta tasosta. Mutta en mä oikeasti tiedä lehtikaloista juurikaan mitään, joten voi olla että olen ymmärtänyt väärinkin :)
Meillä ainakin ovat isolehtiset kasvit suosiossa kutupaikaksi, paitsi lumpeen lehdet ja varmaan voisivat kutea sellaiseen kututolppaankin ihan hyvin kun ovat kuteneet jopa sisäsuodattimen kylkeen jos ei ole muuta paikkaa ollut tarjolla!
fleedu
Junior Member
Junior Member

Amos:lta ostetuista poikasista kuti nyt pariskunta. Kutu ilmestyi ison jaavansaniaisen lehdelle (varmaankin paremman paikan puutteessa kun miekkakasvi on vielä pieni ja kitukasvuinen)

Sattumaa tai seurausta: edellisenä päivänä kaadoin vahingossa akvaarioon n. puoli litraa turvemultaa. Voin selittää: mulla kellui akvaariossa multapurkkeja joissa idättelin paprikaa ja chiliä, siinä sitten siirtelin yhtä purkkia niin sehän hörppäs vettä ja sukelsi pohjaan :roll: Kalat kuitenkin näytti riemastuvan tästä, safiiritetratkin aloitti kututanssit mutta ne toisaalta tekee sitä aina kun ovat hyvällä tuulella, esim. surviaisaterian jälkeen.

Ehkä tuollainen turvelisäys innostaa kutuun tai sitten oli tosiaan sattumaa vaan. Ensimmäinen kutu kuitenkin näiltä lehtikaloilta vaikka ne on mulla olleet jo pari kuukautta ainakin.
Amos
Senior Member
Senior Member

Miekkakasvit ovat olleet kaloillani ylivoimaisia suosikkeja. Kerran on kutu ollut melalehdessä, ja nyt ensimmäisen kerran Eheim 2252 sisäsuodattimen kyljessä, koska vahvempi pariskunta kuti samaan aikaan niiden aikaisemman kutumiekan toiselle puolelle.
Pehmeille lehdille eivät kude, kunnes toisin kerrotaan :D
1000, 100 ja 10 litraa
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Amos:lta ostetuista poikasista.. myös täällä kutu laskettu miekkakasvin lehdelle. Eli taitaa se kuu olla sopivassa kierrossa. =) Tämä oli kyllä jo toinen kerta. Ensimmäisellä kerralla kutua oli paljon, mutta ei onnistunut. Mutta nyt toisella yrittämällä onnistu, kun kutu jo väreilee.

Suoritan eläinkokeita ja nappaan palan lehdestä ja siirrän sen samaan altaaseen, erilliseen poikashäkkiin. En ole varma, onnistuuko tämä, vai mätäneekö lehti alta ennen kuin poikaset lähtevät uimaan. Kauan tuo mahdollisesti kestää? Nyt menevät taatusti parempiin suihin.

-Jani
1000L Amazon
Amos
Senior Member
Senior Member

Jan76 kirjoitti:Amos:lta ostetuista poikasista.. myös täällä kutu laskettu miekkakasvin lehdelle. Eli taitaa se kuu olla sopivassa kierrossa. =) Tämä oli kyllä jo toinen kerta. Ensimmäisellä kerralla kutua oli paljon, mutta ei onnistunut. Mutta nyt toisella yrittämällä onnistu, kun kutu jo väreilee.

Suoritan eläinkokeita ja nappaan palan lehdestä ja siirrän sen samaan altaaseen, erilliseen poikashäkkiin. En ole varma, onnistuuko tämä, vai mätäneekö lehti alta ennen kuin poikaset lähtevät uimaan. Kauan tuo mahdollisesti kestää? Nyt menevät taatusti parempiin suihin.

-Jani
4-5 päivää kuoriutumisesta menee, kun lähtevät uimaan, ja siitä pari päivää riittää vielä ruskuaispussissa energiaa.
1000, 100 ja 10 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”