Aqua-safe 5l

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Aqua-safe 5l

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Tuleeko halvemmaksi, jos tilaa 5l aqua-safea ulkomailta, kun suomesta? Suomessa maksaa joku 70e ja aquaristic.netistä sen saa 30e. Siis en oikeen tiiä miten noi postikulut menee.. :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Aqua-safe 5l

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Käsittääkseni toimituskulut ovat Aquaristik.net:issä 19,98€ aina 30 kiloon saakka eli kyllä siinä pientä säästöä silti syntyisi (Akvaarioon.fi hinta on 45,90+postitus).

--

...paitsi, että AquaristikShopissa se tekisi 35,90€ + 12,90€ eli vielä vähemmän kuin Aquaristik.net:issä.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

miks ei voi ostaa 500ml pulloa seachem primea? se maksaa akvaarioon.fi:ssä 16,95 ja riittää tuplamäärään uutta vettä kuin 5 litran aqua-safetonkka.. Eli suomeksi, kertoisko joku tietäväisempi mikä on näiden kahden vedenparannusaineen suurin ero?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuohan oli muuten aika veikeä löytö. Siis Seachem Prime tulisi maksamaan noin 0,20€/200 litraan vettä ja AquaSafe euron. Mutta Seachemin annostelusuosituksen mukaan:

"Perusannostus 5 ml (1 korkillinen) 200 litraan uutta vettä. Voidaan lisätä joko ensin uuteen veteen ja siitä akvaarioon tai suoraan akvaarioon ennen uuden veden lisäystä. Suoraan akvaarioon lisättäessä annostele akvaarion koko tilavuuden mukaan, jotta aine reagoisi mahdollisimman nopeasti uuden veden kanssa (valmistajan suositus)."

, jos hiuksia halotaan niin tämä ilmeisesti tarkoittaisi, että letkulla vettä vaihtava laittaisi ainetta aina koko akvaarion tilavuuden mukaan. No, olisi se silti halvempi.
eeroq
Senior Member
Senior Member

Toihan kuulostaa ihan kivalta ratkatulta. Jollain kokemuksia? :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Toki on hyvä ja erittäin riittoisa aine Seachem Prime, eikä tarvi isoja tonkkia kuljetella.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Siis käytän itse Seachem Primea. Oon vaan aina ihmetelly että miks valtaosa ihmisistä käyttää AquaSafea..

Mä lisään vettä aina ämpärillä sillä tavalla et laitan tuon aineen ämpäriin ja heti sen jälkeen kaadan veden altaaseen. En oo koskaan annostellu koko altaan tilavuuden mukaan.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Eikös Malys tutkinut eri vedenparannusaineita ja todennut, että AquaSafe on ainoa, joka poistaa kuparin..? http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 3&start=15
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Ohhoh.. enpä ollut tuota aikaisemmin lukenut.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Jos vedenhoitoaine sitoo/tekee vaarattomaksi raskasmetallit, niin eikö se silloin hoida myös kuparin, joka on raskasmetalli?
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Totta että kupari on raskasmetalli joo.. Kuulostaa sen verran uskomattomalta tutkimustulokselta mun korvaan et pitää varmaan käydä hommaamassa kuparitesti ja kokeilla ite :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Niin, en minä ainakaan luota vain yhden ihmisen tekemään kotitestiin, kaikella kunnioituksella toki.
Oli kyseessä mikä tahansa tuote, niin useampi testi on paikallaan.
Mutta kiva, jos joku muukin viitsii testata, niin ei liiku niin paljon villejä huhuja, joita totuuksina kerrotaan.

Muistan aina kun Helsingissä asui nainen, joka kasvatti niitä kalleimpia, hienoja tulisukia SS+ luokkaa ja hinomaruja ym. ja hän minulle suositteli Seachem Primeä, koska poistaa vedestä kuparinkin, mikä tunnetusti on myrkkyä herkille tulisukaravuille ihan pienissäkin määrin. Tosin mun kaikki ravut kuoli, hänen oli kyllä hengissä... :?

Mutta valmistajan tuoteselosteessa puhutaan vaan yleisesti raskasmetalleista, en sitten tiiä onko faktaa vai fiktiota.
Tällä hetkellä käytän itse rapuloissa vain ja ainoastaan Biotopol C:tä , jossa mainitaan erikseen Cuparin poistovaikutus.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Voisiko syynä siihen, että useat käyttävät Seran Aquatania olla se, että se äkkisilteen tuntuu riittoisammalta vaihtoehdolta kun tilaa 5l kanisterin Saksasta (esim. Zooplussasta, jossa ei tule postituskuluja kun tilaa yli 69e:lla)? Ja onhan se edullinen moneen tuotteeseen verrattuna. Itse olen käyttänyt sitä tähän saakka mutta ajatellut ostaa sen Seachemin pienemmän mutta riittoisan kun tuo 5l kanisteri tyhjenee...mä olen käyttänyt tuota Seraa sekä tulisukaravuilla, että kiekoilla ja muilla. :)
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Aqua-Safe on varmaan kallein kaikista vedenparannusaineista. Ei ole riittoisaa ja monia hirvittää se sininen väri.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Lisäksi tuo mönjä liukkenee paljon huonommin kuin esim. tuo mainittu Seachem Prime. En näe mitään syytä miksi tuota alitehoista ainetta pitäisi käyttää... paitsi tietenkin se, että ihan pienissä altaissa sen annostelu on helpompaa.
eeroq
Senior Member
Senior Member

Se tosiaan liukenee huonosti veteen ja mulla jää välillä ämpäriin sitä. Paitsi kohta kyllä laitan sen hanaliittimen, ni saan suoraa letkul vedet akvaa [;)]
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No kyllä se EasyLifen FFM on varmaan heikoimmin liukeneva tai eihän se edes liukene. Mitä lie savea. Mutta Mörrikkä, mitä sinä itse käytät noista kauppaamistasi aineista omissa akvaarioissasi tai onko jollain muulla käyttäjäkokemuksia Microbe-Lift-tuotteista?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Niin, miksi siitä on edes tehty geelimäiseksi? Jotta se näyttäisi laadukkaammalta?
Joo, FFM ei varmaan liukene paremmin, mutta sekoittuu kyllä helpommin.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

kirahvi1: Itse olen testaillut merivedessä Xtremeä, aquarium balanceria, Special Blendiä ja Nite-Out:a. Pitäähän niitä kokeilla kun on kaapissa tyrkyllä :D
Tuo vedenparannusaine on vaikuttanut hyvältä: ei värjää tai jää lillumaan akvaarioon. Mitä ilmeisimmin myös bakteerituotteet toimivat, sillä merivesitankin levävaiheet ovat menneet melko nopeasti ohi.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

They2 kirjoitti:Aqua-Safe on varmaan kallein kaikista vedenparannusaineista. Ei ole riittoisaa ja monia hirvittää se sininen väri.
Aqua Safe on Tetran ja Aquatan Seran. [;)] Mitä hirvittävää on sinisessä värissä? 8O Ei minua ainakaan väri hirvitä. Miten uskallat käyttää mitään kasvilannoitteita tai lääkkeitä, värillisiä ne on nekin monet... :?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Se sininen väri on metyleenisineä, jota käytetään bakteerilääkkeenä. Mä en henk.koht. käsitä miksi vedenvaihdon yhteydessä altaaseen pitäisi joka kerran työntää bakteerilääkettä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Paavo2006 kirjoitti:
They2 kirjoitti:Aqua-Safe on varmaan kallein kaikista vedenparannusaineista. Ei ole riittoisaa ja monia hirvittää se sininen väri.
Aqua Safe on Tetran ja Aquatan Seran. [;)] Mitä hirvittävää on sinisessä värissä? 8O Ei minua ainakaan väri hirvitä. Miten uskallat käyttää mitään kasvilannoitteita tai lääkkeitä, värillisiä ne on nekin monet... :?
Joo, tiedän että Aqua-Safe on Tetran. :) Joku muu näytti menneen siitä sekaisin.
Monet on varmaan luulleet sitä väriä väriaineeksi. Lannoittessahan se väri tulee niistä aineista, ei väriä antavasta kemikaalista.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Itse käytin vuosia juurikin aqua-safe vedenparannusainetta sen vuoksi, että aina olin käyttänyt ja en uskaltanut olla käyttämättä. Nyt on menty ~ pari vuotta ilman minkäänlaista vedenparannusainetta ja vaikutusta ei ole huomannut mistään.

Itse suosittelen ensin selvittämään ja perustelemaan itselleen miksi sitä ylipäätään mitään vedenparannusmömmöä sinne veteen pitää laittaa? Tai ainakaan joka vedenvaihdossa ja aina purkin kyljestä löytyvää määrää.

Toki kaikilla Suomessa ei ole sitä onnellista tilannetta, että vesi on niin hyvää ja homogeenista kuin meillä täällä PK-seudulla, että jokin tarkoitus tuollaiselle aineelle saattaa jossain tilanteessa olla olemassa.

Lisäksi itselleni tulee sellainen mieleen, että joissain tilanteissa esimerkiksi silloin kun asustelee talossa, jossa on vaikkapa vanha lämminvesivaraaja niin silloin voi olla syytä käyttää jotain ainetta, joka sitä vesieliöille haitallista kuparia oikeasti sieltä sitoo vaarattomampaan muotoon.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
They2
Advanced Member
Advanced Member

Aha,eli se on pitkäaikaisessa käytössä jopa haitallista. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”