Mahtuisiko yksi käärmekala minun 400l akvaani?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Mahtuisiko yksi käärmekala minun 400l akvaani?

Viesti Kirjoittaja bj »

Kyllä mä jätän sitten kanssa hankkimatta. Monniset ei kovin helposti panssarin takia varmaan ole ensimmäisiä syötäviä, mutta pohjalla vipeltäjinä ne oliskin varmaan just kärmekselle oivia ja houkuttelevia maalitauluja...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Vahvojen eväpiikkien ansiosta myös epäkiitollisia nieltäviä, mutta "raatelu" onnistuu kyllä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Eilen meni tilaukseen Käärmeskala ko kävin oman kaupungin akvaarioliikkeessä<3 varmaan saapuu n.2vko päästä <3<3<3 En malta odottaa :mrgreen:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
tankkiponi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tankkiponi »

Tosiaan, kirjoissa suositellaan n.200-300litraista akvaariota. Tosin kalan pituuskin sanotaan kirjoissa 30cm kokoisena...
Mutta luulen tuohon mahtuvan silti.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Niin ja kyllähän tuo akvan koko kasvaa tulevaisuudessa enemmän ko on rahaaa vielä isompaan akvaan, seuraava koko jota olen ajatellu olis 700l-800l ja käärmekala on todella hidaskasvuinen.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

OOO :mrgreen: oon ollu nyt iha onnessani et tuli laitettua tilaukseen tuo käärmekala <3 se on ollu nyt pari kk tuo altaassa ja se on niin persoona ja kaunis et voih :)
Melkoisen rauhallinen on vaikka ajattelin et se on iha yli superhyper aktiivinen ja kauhee peto mut se onkin melko lauhkee kaveri :)
Mitäs teille muille käärmekalan omistajille kuuluu ?
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Meijän käärmeelle ainakin kuuluu oikein hyvää, syksyn aikana pari ketaa enempi vaihtanu akvassa järjestystä ja hyvin on pesän ja pesäpaikan vaihot sujunu, kunhan on laittanu sopivan piilon. :) Hyvin on syöny ja pärjänny nyt kun ei oo pariin kuukauteen elävää mitään saanu, ja kalanpoikasia on altaassasa muutama eikä niihinkään koskenut (niinkuin muihinkaan kaloihin). Välissä oli vähän arempi kun piilot vaihteli mutta nyt käy päivittäin kun olkkarissa istuu niin pitkän aikaa uiskentelemassa. Oon huomannu että sisustuksessa se tykkää eniten sellasesta, et on piiloja ja muita pohjalla mutta pinta ja altaan etuosa melko avoin.
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Meillä 5 käärmettä uiskentelee tuol 720litrasessa ja edes ottoihin ei ole koskettu, syötetään kyllä discuksella, katkaravuilla ja katkispelleteillä eli nälkä ei oo päässy yllättään. Kesällä kastemadoista tykättiin ja etanoista. Suosittelen kärmeelle kärmesseuralaista, tykkäävät lötkötellä toisiinsa kietoutuneina.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Viheria_elegia kirjoitti:Eikös käärmekala ole sukua niilinhauille? Jos näin ei liene mikään nopeakasvuinen, joten ennenkuin kala ehti saavuttaa täydenkoon on runsaasti aikaa hankkia isompi akva.
Enpä tiedä: viherniilinhaukeni on nopeakasvuisin koskaan näkemäni kala. :roll: Kasvuvauhti on ollut aivan älytön, kuten täältä löytyvästä kuvasta voinee tarkistaa:
http://planeetanihmeet.wordpress.com/20 ... inhauista/

Eli ainakaan sukulaisuus niilinhaukien kanssa ei ole peruste hidaskasvuisuudelle. Pikemminkin ihmisten kokemusten perusteella vaikuttaa siltä, että käärmekala on niilinhaukien mittapuulla poikkeuksellisen hidaskasvuinen. Toki kaikki lajit hidastavat tahtia huomattavasti sukukypsyyden saavutettuaan (eli jossakin 16-25 sentin kulmilla ainakin viherniilinhauella). Niiden loppujen kymmenien senttien venymiseen voi sitten tosiaan mennä vuosikymmeniä.

Sitä piti vielä sanomani, että kyllä nuo pituuteensa nähden yllättävän pieneen tilaan menevät. Ne hyödyntävät tehokkaasti koko akvaariota (no, ainakin tuo oma möhköni) ja ovat ruumiinmuodoltaan sen verran hoikkia, että niillä on massaa murto-osa samanpituisesta peruskalasta. Omassa altaassani niilinhauki on nyt päästä pyrstöön mitaten samanpituinen kuin sulkaripsimonni ja juovaokamonni - mutta näistä niilinhauella on muihin verrattuna käytössään aivan ruhtinaallisesti tilaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

myö oon miettiny et pitäiskö hankkia meitä käärmeelle kaveria ? No ainut harmitus tässä on et meitän kissoista yks on kiinostunu käärmeestä nii paljon että sotkee lasit akvasta, mietin vaan et mite sekasi se menis jos niitä olis kaksi käärmestä :mrgreen:
Meitän käärmes pelkää itseään pienempiä kaloja mikä on vallan hupaisaa ja se syö hiuteleruokaa ja myös pohjatabletteja, mut iha ykkönen sille on artemia :D
Meitän käärmes ei syö muutako pohjalta, olisin odottanu et se olis nappailu ilmasta ruokaa mut ''imuroi'' ruoan pohjalta :mrgreen:
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Tuoreruokaa kannattaa myös tarjota eli vaikka pieniksi leikattuja silakanpalasia (sen kokoisia että mahtuvat kärmeen suuhun siis) ja katkaravunpalasia. Ja kotiloita (murskaa kuori) ja etanoita. Käärmeet syö meilläkin vain pohjalta

Ja käärmekala ei ole = niilinhauki.Käärme kuuluu niilinhaukikaloihin (lajiin) mutta on eri sukua kun niilinhauki.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”