Mahtuisiko yksi käärmekala minun 400l akvaani?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Re: Mahtuisiko yksi käärmekala minun 400l akvaani?
Kyllä mä jätän sitten kanssa hankkimatta. Monniset ei kovin helposti panssarin takia varmaan ole ensimmäisiä syötäviä, mutta pohjalla vipeltäjinä ne oliskin varmaan just kärmekselle oivia ja houkuttelevia maalitauluja...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Vahvojen eväpiikkien ansiosta myös epäkiitollisia nieltäviä, mutta "raatelu" onnistuu kyllä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Eilen meni tilaukseen Käärmeskala ko kävin oman kaupungin akvaarioliikkeessä<3 varmaan saapuu n.2vko päästä <3<3<3 En malta odottaa 

126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Starting Member
Tosiaan, kirjoissa suositellaan n.200-300litraista akvaariota. Tosin kalan pituuskin sanotaan kirjoissa 30cm kokoisena...
Mutta luulen tuohon mahtuvan silti.
Mutta luulen tuohon mahtuvan silti.
-
- Senior Member
Niin ja kyllähän tuo akvan koko kasvaa tulevaisuudessa enemmän ko on rahaaa vielä isompaan akvaan, seuraava koko jota olen ajatellu olis 700l-800l ja käärmekala on todella hidaskasvuinen.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Senior Member
OOO
oon ollu nyt iha onnessani et tuli laitettua tilaukseen tuo käärmekala <3 se on ollu nyt pari kk tuo altaassa ja se on niin persoona ja kaunis et voih 
Melkoisen rauhallinen on vaikka ajattelin et se on iha yli superhyper aktiivinen ja kauhee peto mut se onkin melko lauhkee kaveri
Mitäs teille muille käärmekalan omistajille kuuluu ?

Melkoisen rauhallinen on vaikka ajattelin et se on iha yli superhyper aktiivinen ja kauhee peto mut se onkin melko lauhkee kaveri

Mitäs teille muille käärmekalan omistajille kuuluu ?
-
- Junior Member
Meijän käärmeelle ainakin kuuluu oikein hyvää, syksyn aikana pari ketaa enempi vaihtanu akvassa järjestystä ja hyvin on pesän ja pesäpaikan vaihot sujunu, kunhan on laittanu sopivan piilon.
Hyvin on syöny ja pärjänny nyt kun ei oo pariin kuukauteen elävää mitään saanu, ja kalanpoikasia on altaassasa muutama eikä niihinkään koskenut (niinkuin muihinkaan kaloihin). Välissä oli vähän arempi kun piilot vaihteli mutta nyt käy päivittäin kun olkkarissa istuu niin pitkän aikaa uiskentelemassa. Oon huomannu että sisustuksessa se tykkää eniten sellasesta, et on piiloja ja muita pohjalla mutta pinta ja altaan etuosa melko avoin.

60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
-
- Senior Member
Meillä 5 käärmettä uiskentelee tuol 720litrasessa ja edes ottoihin ei ole koskettu, syötetään kyllä discuksella, katkaravuilla ja katkispelleteillä eli nälkä ei oo päässy yllättään. Kesällä kastemadoista tykättiin ja etanoista. Suosittelen kärmeelle kärmesseuralaista, tykkäävät lötkötellä toisiinsa kietoutuneina.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Enpä tiedä: viherniilinhaukeni on nopeakasvuisin koskaan näkemäni kala.Viheria_elegia kirjoitti:Eikös käärmekala ole sukua niilinhauille? Jos näin ei liene mikään nopeakasvuinen, joten ennenkuin kala ehti saavuttaa täydenkoon on runsaasti aikaa hankkia isompi akva.

http://planeetanihmeet.wordpress.com/20 ... inhauista/
Eli ainakaan sukulaisuus niilinhaukien kanssa ei ole peruste hidaskasvuisuudelle. Pikemminkin ihmisten kokemusten perusteella vaikuttaa siltä, että käärmekala on niilinhaukien mittapuulla poikkeuksellisen hidaskasvuinen. Toki kaikki lajit hidastavat tahtia huomattavasti sukukypsyyden saavutettuaan (eli jossakin 16-25 sentin kulmilla ainakin viherniilinhauella). Niiden loppujen kymmenien senttien venymiseen voi sitten tosiaan mennä vuosikymmeniä.
Sitä piti vielä sanomani, että kyllä nuo pituuteensa nähden yllättävän pieneen tilaan menevät. Ne hyödyntävät tehokkaasti koko akvaariota (no, ainakin tuo oma möhköni) ja ovat ruumiinmuodoltaan sen verran hoikkia, että niillä on massaa murto-osa samanpituisesta peruskalasta. Omassa altaassani niilinhauki on nyt päästä pyrstöön mitaten samanpituinen kuin sulkaripsimonni ja juovaokamonni - mutta näistä niilinhauella on muihin verrattuna käytössään aivan ruhtinaallisesti tilaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Senior Member
myö oon miettiny et pitäiskö hankkia meitä käärmeelle kaveria ? No ainut harmitus tässä on et meitän kissoista yks on kiinostunu käärmeestä nii paljon että sotkee lasit akvasta, mietin vaan et mite sekasi se menis jos niitä olis kaksi käärmestä
Meitän käärmes pelkää itseään pienempiä kaloja mikä on vallan hupaisaa ja se syö hiuteleruokaa ja myös pohjatabletteja, mut iha ykkönen sille on artemia
Meitän käärmes ei syö muutako pohjalta, olisin odottanu et se olis nappailu ilmasta ruokaa mut ''imuroi'' ruoan pohjalta

Meitän käärmes pelkää itseään pienempiä kaloja mikä on vallan hupaisaa ja se syö hiuteleruokaa ja myös pohjatabletteja, mut iha ykkönen sille on artemia

Meitän käärmes ei syö muutako pohjalta, olisin odottanu et se olis nappailu ilmasta ruokaa mut ''imuroi'' ruoan pohjalta

-
- Senior Member
Tuoreruokaa kannattaa myös tarjota eli vaikka pieniksi leikattuja silakanpalasia (sen kokoisia että mahtuvat kärmeen suuhun siis) ja katkaravunpalasia. Ja kotiloita (murskaa kuori) ja etanoita. Käärmeet syö meilläkin vain pohjalta
Ja käärmekala ei ole = niilinhauki.Käärme kuuluu niilinhaukikaloihin (lajiin) mutta on eri sukua kun niilinhauki.
Ja käärmekala ei ole = niilinhauki.Käärme kuuluu niilinhaukikaloihin (lajiin) mutta on eri sukua kun niilinhauki.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas