Kun olen kokonaiskuvaa hahmotellut ja miettinyt, ei voi kuin ihmetellä kuolinsyytä. Akvaario on runsaskasvinen, vedenvaihdot viikoittain noin 1/3-1/2 akvaarion vedestä, muina kaloina reilut parikymmentä tetraa (kupari- ja kulmatetroja), piikkisilmäparvi, avainkirjoahvenpariskunta ja se hyvinsyönyt partamonni. Pohja on puhdistettu viikoittain lapolla eli tuskin siellä mätänee ja saastuttaa mikään. Veden lämpötila on 23-25 astetta. Ainoa "epäilyttävä" toimenpide on ollut nestemäisen hiililannoitteen lisääminen valmistajan ohjeen mukaan lähes päivittäin. Suurin osa kasveista siitä lannoitteesta tykkää, ainoastaan argentiinanvesirutto hävisi lähes kokonaan viikkojen kuluessa. Muut kalat ovat viihtyneet varsin hyvin akvaariossa. Hiililannoitteen myötä lisäsin akvaarioon toisen sisäpumpun joka toimii lähinnä ilmastimena ja suodattaa mekaanisesti suurimpia roskia toisen pumpun tukena. Eli olen pyrkinyt siihen että vettä tuolla tavoin ilmastetaan Easycarbon käytön yhteydessä (kuulemma näin kuuluu tehdä?).
Nyt voin kuvitella että muut foorumilaiset vaativat vesiarvojen ilmoittamista, mutta tähän täytyy sanoa että testejä en omista vaan olen käynyt paikallisessa akvaarioliikkeessa veden testauttamassa kalojen hankinnan yhteydessä ja sen jälkeen säännöllisesti pitänyt akvaariosta huolta. Ainoa moitteen sija on ollut rautapitoinen vesi, eli hanavesi on luonnostaan aavistuksen rautapitoista mutta ei ongelmaksi asti. Nitriitit ja nitraatit ovat kohtalaisen matalat, mutta nehän pysyvät kurissa kun kalasto ei ole kovin raskas, kasveja on paljon ja vedenvaihdot/siivoukset asiallisia. Olen miettinyt, kannattaisiko uhrata pari kymppiä ja järjestää perinteinen "ilmapumppu" tuohon altaaseen nykyisen kokoonpanon lisäksi? Perus vesitestit olen pistänyt myöskin hankintalistalle.
Jos joku täällä on paremmin perehtynyt (kupari)monnisten sielunelämään ja erityisvaatimuksiin (vaikka "helppohoitoisesta" lajista kyse onkin), kuulisin mielelläni sivistyneitä arvauksia tapahtuneen syy-seuraussuhteille. Ja vielä pieni toive mahdollisten vastausten suhteen: en tahdo lukea viestejä tyyliin: "tuollaiselle eläinrääkkääjälle ei saisi antaa akvaariota hoidettavakseen kun ei edes vesitestejä omista". Tiedän kyllä olevani aloittelevana akvaristina ei-täydellinen ja parempaan päin pyritään, muuten en olisi monnisten kohtaloa murehtinutkaan täällä