Kuparimonnisten mystinen joukkokato

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
LKA
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kuparimonnisten mystinen joukkokato

Viesti Kirjoittaja LKA »

Sen verran kauan olen tätä asiaa mietiskellyt että parempi jakaa ajatuksiaan muille akvaristeille. Eli 180-litraiseen akvaarioon hankin viime kesänä 10 kuparimonnista, nuorehkoja ja elinvoimaisen oloisia yksilöitä olivat. Nyt muutaman viime viikon (tai kuukauden) aikana olen havahtunut siihen ettei monnisista ole enää jäljellä kuin neljä suurinta, muut ovat "kadonneet", siis ilmeisimmin kuolleet ja päätyneet partamonnin ja salamurhaajakotiloiden evääksi. Vaikka nämä otukset hyvin piiloutuvatkin, en jaksa uskoa että ne jossain lymyilisivät.
Kun olen kokonaiskuvaa hahmotellut ja miettinyt, ei voi kuin ihmetellä kuolinsyytä. Akvaario on runsaskasvinen, vedenvaihdot viikoittain noin 1/3-1/2 akvaarion vedestä, muina kaloina reilut parikymmentä tetraa (kupari- ja kulmatetroja), piikkisilmäparvi, avainkirjoahvenpariskunta ja se hyvinsyönyt partamonni. Pohja on puhdistettu viikoittain lapolla eli tuskin siellä mätänee ja saastuttaa mikään. Veden lämpötila on 23-25 astetta. Ainoa "epäilyttävä" toimenpide on ollut nestemäisen hiililannoitteen lisääminen valmistajan ohjeen mukaan lähes päivittäin. Suurin osa kasveista siitä lannoitteesta tykkää, ainoastaan argentiinanvesirutto hävisi lähes kokonaan viikkojen kuluessa. Muut kalat ovat viihtyneet varsin hyvin akvaariossa. Hiililannoitteen myötä lisäsin akvaarioon toisen sisäpumpun joka toimii lähinnä ilmastimena ja suodattaa mekaanisesti suurimpia roskia toisen pumpun tukena. Eli olen pyrkinyt siihen että vettä tuolla tavoin ilmastetaan Easycarbon käytön yhteydessä (kuulemma näin kuuluu tehdä?).
Nyt voin kuvitella että muut foorumilaiset vaativat vesiarvojen ilmoittamista, mutta tähän täytyy sanoa että testejä en omista vaan olen käynyt paikallisessa akvaarioliikkeessa veden testauttamassa kalojen hankinnan yhteydessä ja sen jälkeen säännöllisesti pitänyt akvaariosta huolta. Ainoa moitteen sija on ollut rautapitoinen vesi, eli hanavesi on luonnostaan aavistuksen rautapitoista mutta ei ongelmaksi asti. Nitriitit ja nitraatit ovat kohtalaisen matalat, mutta nehän pysyvät kurissa kun kalasto ei ole kovin raskas, kasveja on paljon ja vedenvaihdot/siivoukset asiallisia. Olen miettinyt, kannattaisiko uhrata pari kymppiä ja järjestää perinteinen "ilmapumppu" tuohon altaaseen nykyisen kokoonpanon lisäksi? Perus vesitestit olen pistänyt myöskin hankintalistalle.
Jos joku täällä on paremmin perehtynyt (kupari)monnisten sielunelämään ja erityisvaatimuksiin (vaikka "helppohoitoisesta" lajista kyse onkin), kuulisin mielelläni sivistyneitä arvauksia tapahtuneen syy-seuraussuhteille. Ja vielä pieni toive mahdollisten vastausten suhteen: en tahdo lukea viestejä tyyliin: "tuollaiselle eläinrääkkääjälle ei saisi antaa akvaariota hoidettavakseen kun ei edes vesitestejä omista". Tiedän kyllä olevani aloittelevana akvaristina ei-täydellinen ja parempaan päin pyritään, muuten en olisi monnisten kohtaloa murehtinutkaan täällä :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kuparimonnisten mystinen joukkokato

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kyllähän tuo kuppis on yksi kaikkein kestävimmistä kalalajeista. Saavutettuaan parin sentin koon, niitä ei helposti "saa hengiltä". Noiden testien suhteen ehdottaisin kuitenkin JBL:n liuskoja:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... HP3dGO6dRf

Kyllä nuo tärkeimmät arvot kertovat aivan riittävän luotettavasti. Olisin itse kiinnostunut vielä tuon EasyCarbon annostelusta ja ruokinnasta. Ehkä niistä löytyy jotain selitystä. Toisaalta kysymyksessä voi tietysti olla jokin tauti, joka on iskenyt erityisesti tuohon lajiin, mene ja tiedä.
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Tuo liuskatesti voisikin olla minun akvaarioon riittävä, pitää viikonloppuna marssia taas akvaarioliikkeeseen :)
Hiililannoitteen olen annostellut 200 litran akvaarion mukaan eli noin 4 milliä päivässä laimennettuna litraan hanavettä, aloitin sen aikoinaan varovasti viikon kuluessa. Tuota ruokintaa mietin itsekin ja nykyisellään olen vähentänyt kun akvaarion alkuhuumassa kalat vaikutti nälkäisiltä ja ruokin niitä hiutaleilla pari-kolme kertaa päivässä, pohjakaloille pari tablettia leväpitoista ruokaa päivässä. Sitten välillä olen tarjonnut kuivattuja toukkia, sellaista sekoitusta mikä on maistunut ahvenille ja tetroille. Nykyisellään olen ruokkinut kaloja kerran tai pari päivässä, ruokintaa vähentänyt ehkä puoleen alkuajoista ja yrittänyt seurata että kalat syö sen mitä niille tarjotaan, eli sikäli olen varonut yliruokkimista.
Noista taudeista olen pelonsekaisin tuntein lueskellut myöskin, ja monnisten reagoinnista esim. muuttuneeseen bakteeriympäristöön yms. mutta ne menee minulta aavistuksen yli hilseen jo :/
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

En ny muuten osaa sanoa, että mikä voisi olla syynä mut tuota carboa suosittelen annosteltavaksi tasan litrojen mukaan, se on aika myrkkyä. Sitä ei saisi yliannostella. Kun nyt tilavuus lasketaan yleensä ulkomittojen mukaan, mutta oikeasti vettä on akvassa vähemmän. 200 litran sijasta voisit annostella ennemmin vaikka 150 litran mukaan (hatusta heitetty).
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
mkf
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mkf »

Minkälainen sisustus akvassa on, tuli mieleeni että olisiko juuttuneet johonkon koloon ja sillä tavalla kuolleet, partamonni syö nopeasti raadot. :roll: toinen syy voi olla että aivan liian runsas kasvillisuus ja takertuvat siihen.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Kun lienee suht' tuoreesta akvaariosta kyse(?), tulee mieleen nitriitti- tai ammoniakkimyrkytys. Kypsytys tai kalojen hankinta on mennyt hieman pieleen, ja myrkkyjä on päässyt kertymään veteen.
LKA kirjoitti:Nitriitit ja nitraatit ovat kohtalaisen matalat
Nitriitin pitäisi olla nolla.

Ruokinnasta voisit huomioida, että monniset ja piikkisilmät eivät oikeasti halua syödä levätabletteja, vaan eläinperäistä ravintoa. Väärä ruokavalio saattaa aiheuttaa ongelmia.

EasyCarbo tuntuu joillakin aiheuttavan ongelmia, itse en ole ko. ainetta käyttänyt, joten paha sanoa mitään varmaa. Kuitenkin jos unohdetaan suoraan kalan päälle kaatamiset, taitaa aika usein liittyä ongelmat monneihin tai monnisiin. Tulee mieleen, että joitakin lääkkeitä annostellaan suomuttomille kaloille (=mm. monnisille) vain puolet normaalista. Voi olla että EasyCarbon kanssa pitäisi noudattaa samaa. Tai sitten olla käyttämättä lainkaan. Tai sitten sillä ei ole mitään tekemistä ongelman kanssa.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Liuskatestit nurkkaan, ja tipat tilalle. Easycarboa en myöskään enää altaisiini tunge.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Jee, mäkin alkuun käytin carboa monnistenkin kanssa, mutta annostus aina ohjeen minimi ja laskettu vesitilavuuden mukaan, pyöristys aina alaspäin. Mun muistini mukaan 4 milliä riitti 240 litraiseen ja kyllä sillä kasvit oli ihan reheviä. Nykyään käytän vain luonnontuote kiljua hiilarin lähteenä, on turvallisempaa. Jos siis käytän ollenkaan, hyvin kypsyneissä altaissa ja pohjalannoitusta sisältävissä vanhoissa pohjissa tuntuu kasvit kasvavan muutenkin sen verran hyvin ja levättöminä, etten juuri ole kiljua enää tehnyt. Ainoastaan, kun se toimii pH:n laskurina, niin olis sille ehkä järkisyy. Mä ehdottaisin kyllä tuon carbon annostuksen pienentämistä ekaks tai kokonaan vaihtoa kiljusysteemiin. Tulee muuten huomattavasti halvemmaksikin, kunnollinen levitin on ainoa ja kertaostos, mihin kantsii vähän sijoittaa :D .

Mut tosiaan, MHS sen hoksasi, nitriitit myös ensin kuntoon eli nollaksi. Sitä ei vahvimmatkaan kalat välttämättä kestä.

Ai niin, piti oikeastaan siitä lisäilmastuksesta mainita, että onko se muuten tarpeellinen? Siis vedenkierto riittävä suodattimilla? Kun vähän turhaakin hommaa tuo carbon runsas lisäys, kun ilmastin kuitenkin tuulettaa/haihduttaa sitä pois. Mut aina lisäyksen jälkeen sitä varmaan voi olla jo jonkin aikaa liikaakin altaassa. Lueskelin vielä uudelleen tuota, et olit hankkimassa ehkä ilmastinta, paljonko noita suodattimia kaikkiaan on, kaksi sisäpöristintä ilmeisesti? Jos kierrättävät pintaa, niin kyllä tuon kokoisessa pitäisi mun mielestä happitilanne olla ihan riittävä, siis pienmmällä carbomäärällä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Oho, onpas tullut vastauksia tänne, kiitos niistä :) Nyt viikonlopun aikana olen selvitellyt nuo akvaarioveden arvot, eli reilun viikon verran ollut tuo sama vesi akvaariossa, nitriitit ja nitraatit nollassa (nitraattia ehkä hieman), pH 7, Gh täysin normaali eli noiden suhteen ei pitäisi olla ongelmaa. Tuon EasyCarbon käyttöä aion jatkaa kun kasvit selkeästi on siitä tykänneet, mutta laitan sitä nyt vähän alakanttiin varmuuden vuoksi. Akvaariossa tosiaan on kantoja ja kiviä sekä runsas kasvillisuus, en ole ajatellutkaan että se voisi koitua monnisten kohtaloksi. No, en osta nyt uusia monnisia tilalle ja toivon että nuo jäljellä olevat viihtyvät ja jotain muita sopivia monneja katselen kunhan taas kalakauppaan suunnistan. Ja monnisille tuolla kaapinperällä on sopivampaa evästä kyllä :)
Ainiin, ja se myrkyllinen nitriitti on siis ollut nollassa, alunperin horisin kun kirjoitin että lukema ollut matalalla, ei sillä hetkellä ihan leikannut mulla :D Tuosta hiililannoitteesta: luin aikoinaan Carbon käyttäjien kokemuksia ja siellä suositeltiin sitä ilmastusta. Kokeeksi jätin käyttämättä koko ainetta muutaman viikon tuossa syksyllä, seurauksena pari kasvia muuttui kitukasvuiseksi ja ne ei enää kunnolla selvinneet. Muutkin kasvit alkoivat kellastua ja muuttua jotenkin "elottomiksi". En sitten tiedä miksi noin tapahtuu, mutta laskettakoon vaikka taikauskon piikkiin se että tuota lannoitetta käytän ;)
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Mitä kasvilannoitetta käytät? Ja carbosta, meillä taannoin kuoli 2 lehtikalaa easycarboon eli ei ihan vaaratonta ole. Minulla lannotteena molemmissa akvoissa pmdd ja kasvit kasvaa niin että harvase viikko saa olla harventamassa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Kokeile ainakin sillä pienemmällä annostuksella. Kyllä munkin se täytyy myöntää, että ihan kaikki kasvilajit ei oikein menesty ilman hiilaria. Sammaleet tuppaa menemään silpuksi ja pieniksi ja samoin konnaputki nääntyy. Mut monet muut menestyy ihan ok eli pysyvät kauniina ja kutakuinkin levättöminä, nykyään kyllä mulla onkin valikoituneet ne kasvit, jotka huoletta menestyy. Mut se kiljupullosysteemi olis turvallisempi käyttää ja sitä ei alun näpertelyn jälkeen tarvii laittaa kuin noin kerta viikossa uudet satsit tehdä aina pulloon.
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Juu, pienemmällä annoksella jatketaan EasyCarbon kanssa, ajattelin 1-2ml/vrk/180 litraa jos se riittäisi pitämään levät kurissa ja nuo nykyiset kasvit kukoistavina yhdessä EasyLifen (vai mikä se nyt oli?) kanssa. Pitää vissiin tuota kiljupullosysteemiä harkita, vaatii vaan vähän näpertelyä ja viitsimistä...
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Jahas, ongelma näyttää osittain jatkuvan eikä se näköjään johdu tuosta Easycarbosta ainakaan, kun sen käytön olen vähentänyt vain 1 milliin/180 litraa ja kasvit näyttää viihtyvän. Eli yksi kuparimonneista makaa tällä hetkellä apaattisena akvaarion nurkassa, ei ole kalpea eikä mitään ulkoisia merkkejä sairaudesta, mutta on selkeästi kuolemaisillaan ja pitänee lopettaa. Tässä vaiheessa on erittäin voimaton olo kun tuntuu ettei mitään ole tehtävissä ongelman suhteen. Vesiarvoja olen mitannut säännöllisesti ja ne on ideaalit tälle akvaariolle, vesi on puhdasta ja olen ruokkinut muutamalla erilaisella (laadukkaalla) ruualla.
Mielessä on käynyt tuberkuloosin mahdollisuus kun noita monnisia meni aiemminkin muutama ja viime viikolla yhdeltä kuparitetralta puuttui toinen silmä ja toinen oli samentunut, sitä ennen joskus syksyllä yksi kuparitetra oli laihtunut ja kuoli heikkouttaan. Kuitenkin kulmatetroilla on asiat hyvin, näyttävät viihtyvän ja ovat virkeitä, samoin keisaritetrat ovat oikein terveen oloisia. Piikkisilmät ja partamonni voivat hyvin, samoin avainkirjoahvenpariskunta. Tubi taitaa muutenkin valita uhreikseen vain heikoimmat yksilöt, voisikohan siinä olla selitys?
No, muuta kai tässä ei ole tehtävissä kuin jatkaa tunnollista akvaarion hoitoa, tilasin netistä intianmantelipuun lehtiä josko ne ainakin ehkäisisivät kalojen stressiä ja estäisivät haitallisia bakteereita...
pop-up
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pop-up »

itse ongelmien syntyessä lopetan kaikkien "ylimääräisten" aineiden käytön. Lisään ilmaistusta ja mietin mahdollista lääkitystä ellei "neutralisointi" auta.
Voisiko kokeilla olla täysin ilman kasvilannoitetta ? Itse en niitä käytä lainkaan, tosin kasvina vain anubias jota ei taida saada hengiltä millään, sen verran vahvoilta ja reheviltä vaikuttavat. Mulla oli ekana pioneerina kun akvaariota perustin juurikin kuparimonninen ja joutui hetkellisesti nitriitinkin kanssa tekemisiin ja selviytyi, edelleen hengissä.
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Juu, täytyy kai kokeilla ihan ilman ylimääräisiä aineita. Laitoin lannoitteeksi pohjalle savikuulia, luulisi niiden nyt riittävän kasveille kun ei minullakaan mitään kamalan vaativia kasveja akvaariossa ole. Itseä ihmetyttää nimenomaan tuo kuparimonnisten kato kun ne kuitenkin melko sitkeän ja helppohoitoisen kalan maineessa ovat...
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Nonni. Nyt kuoli sitten parven viimeinenkin kuparimonninen, aivan yhtäkkiä ilman mitään ulkoisia oireita. Juuri eilen tein vesitestit ja katsoin ettei niissä ole mitään "vikaa". pH on himpun vajaata 7, nitraattia ei juurikaan, nitriitti 0, lämpötila n. 25 astetta. Olen veden olosuhteet saanut pidettyä melko vakaina enkä ole akvaarioon vedenparannusaineen, tavallisen akvaariokasvilannoitteen ja pH-miinuksen lisäksi laittanut ylimääräisiä myrkkyjä. Mitään kuparimonnisia kiusaavia kalojakaan ei akvaariossa ole. Kai nyt on pakko olettaa että kuparimonnit kuolivat johonkin sairauteen? :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”