Missä vaiheessa kasvit altaaseen? (+ muuta kasvimietintää)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
B Y
Starting Member
Starting Member

Missä vaiheessa kasvit altaaseen? (+ muuta kasvimietintää)

Viesti Kirjoittaja B Y »

Allas on 140l, pohja ala 100x35. Vielä tyhjänä, jalustan puuttumisen takia.

Olen huomenna menossa akvaarioliikkeeseen ostamaan koristeita ym sisustus juttuja akvaan.
Voinko ostaa samalla kertaa myös kasvit? Onko niille haittaa jos ovat kypsyttämättömässä akvassa?
Jalustan saan ylihuomenna ja pääsen sitten allasta täyttämään ja sisustamaan.
Eli kasvit joutuisivat odottamaan alle vuorokauden pussissa. :roll:

Vai onko parempi hankkia kasvit samaan aikaan kalojen kanssa?
Olen päätynyt (monien vaihtoehto mietintöjen kautta...) kalalliseen Prodibio start up -kypsytykseen, jonka aloitan parin viikon päästä hakiessani kalat...

Lähin akvaarioliike kun on reilun 150km päässä, niin siellä asti ei viitsi kovin usein ajella :D

Edit. unohtui, hiekka pohja tulossa, ei tietoa mitä kasveja (helppohoitoisia pitäisi saada), mutta suositelkaa!
140l.
Uusi akvaario, uudet kujeet...
Angel86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Missä vaiheessa kasvit altaaseen? (+ muuta kasvimietintää)

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Kasvit kannattaa laittaa akvaarioon kypsytyksen loppuvaiheessa. Silloin ainakin selviävät :)
B Y
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja B Y »

Lisätääs vielä,
akvaario siis "on vaan" tuon melkein 2vko... Eli sisustan, täytän vedellä ja pistän tekniikat toimintaan.
En siis aloita kypsytystä enkä "kuormitusta", eikös se tarkoita että altaaseen ei tule ammoa eikä nitriittiäkään?

Vai kypsytetäänkö tavallisesti kasviakvaariotkin (ei muuta elämää kuin kasvit)?
140l.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kasviakvaarioita ei sen ihmeemmin kypsytetä, kyllä se kaloja varten kypsytetään. [;)] Mutta nuo kasvit altistuvat kypsytykselle ennen kalojen tuontia, myös kasvit kärsivät nitriitistä ihan kuin kalatkin. Kasvit kannattaakin tuoda kypsytyksen loppuvaiheessa, kun pahin nitriittipiikki on mennyt ohitse.

Ei sitä akvaariota tartte pitää kahta viikkoa pyörimässä ilman kypsytystä varsinkaan kasvien kanssa. Sun tarttee pitää valoja päällä kasveille, jolloin leväinvaasio on kyllä melko taattu. Kasvit käyttävät nitraattia lannoitteenaan, jota siis kertyy bakteerikierron lopputuotteena. Elikkä kiertohan menee ammoniakki/ammonium -> nitriitti -> nitraatti. Näin ollen niillä ei ole siellä riittävästi ravinteita kasvaa ja lannoittaa tarvitsee sitten aika tarkasti.

Kalallisessa kypsytyksessä on omat vaikeutensa. Mikäli bakteeriymppi ei toimikaan, kalat altistuvat sekä ammoniakille/ammoniumille että nitriitille. Näistä molemmat ovat erittäin myrkyllisiä kaloille jo pieninä pitoisuuksina. Vesiarvoja tulee seurata ainakin kerran mieluusti kaksi kertaa päivässä ja heti vettä vaihtoon, kun ammoniakki/nitriitti nousee. Tämä taas aiheuttaa sen, että tasapainon löytyminen akvaariossa vie paljon kauemmin kuin kalattomassa kypsytyksessä. Kypsytyksen kun hoitaa maltilla ja rauhassa, sillä pystyy välttämään monet myöhemmin esiintyvät ongelmat.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Eikös tuota BY:n aikomaa ainetta ole nyt täälläkin kehuttu maasta taivaaseen?
http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Start-up-6
Eli kalat sisään?
B Y
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja B Y »

vallumaarit:
Joo siksi tuota start uppia aion käyttääkkin koska se näyttää näitä palstoja lukiessani olleen kaikkein "varmin" kypsytys aine... Eikä kalojen tuontia tarvitse odotella viikko tolkulla ;)

Mutta kysymykseni oli siis se että haittaako kasveja jos joutuvat olemaan vesijohtovedessä (ja mitä siitä tuleekaan seisottuaan akvassa), sen aikaa että puolentoista - parin viikon päästä laitan tuon start upin ja kalat altaaseen?

Kaloja en voi ottaa nyt samaan syssyyn huomenna, koska akvaario laitetaan paikalleen, hiekat pestään, ym ylihuomisen (la) aikana... Eihän fisut nyt n. vuorokautta pussissa/sankossa kestä hengissä.. :roll:
Mutta kestääkö kasvit?
nepis76 kirjoitti:Kasviakvaarioita ei sen ihmeemmin kypsytetä, kyllä se kaloja varten kypsytetään. [;)] Mutta nuo kasvit altistuvat kypsytykselle ennen kalojen tuontia, myös kasvit kärsivät nitriitistä ihan kuin kalatkin. Kasvit kannattaakin tuoda kypsytyksen loppuvaiheessa, kun pahin nitriittipiikki on mennyt ohitse.
Mutta eihän nitriittiä voi tulla jos en käytä ymppiä ja ruoki sitä :roll: vai muodostuuko seisoneeseen kraanaveteen nitriittiä?
nepis76 kirjoitti:Ei sitä akvaariota tartte pitää kahta viikkoa pyörimässä ilman kypsytystä varsinkaan kasvien kanssa. Sun tarttee pitää valoja päällä kasveille, jolloin leväinvaasio on kyllä melko taattu. Kasvit käyttävät nitraattia lannoitteenaan, jota siis kertyy bakteerikierron lopputuotteena. Elikkä kiertohan menee ammoniakki/ammonium -> nitriitti -> nitraatti. Näin ollen niillä ei ole siellä riittävästi ravinteita kasvaa ja lannoittaa tarvitsee sitten aika tarkasti.
Joo, ei tarvitse pitää pyörimässä, mutta kysyinkin vaan sitä että kärsiikö kasvit siitä. Eikös kasviakvaariossakin käytetä valoa? Millä niissä saadaan levänkasvu pysymään kurissa? Kasvilannoite tabletteja on tuossa iso purkillinen kyllä :)
nepis76 kirjoitti:Kalallisessa kypsytyksessä on omat vaikeutensa. Mikäli bakteeriymppi ei toimikaan, kalat altistuvat sekä ammoniakille/ammoniumille että nitriitille. Näistä molemmat ovat erittäin myrkyllisiä kaloille jo pieninä pitoisuuksina. Vesiarvoja tulee seurata ainakin kerran mieluusti kaksi kertaa päivässä ja heti vettä vaihtoon, kun ammoniakki/nitriitti nousee. Tämä taas aiheuttaa sen, että tasapainon löytyminen akvaariossa vie paljon kauemmin kuin kalattomassa kypsytyksessä. Kypsytyksen kun hoitaa maltilla ja rauhassa, sillä pystyy välttämään monet myöhemmin esiintyvät ongelmat.
En ole kyllä yhtään juttua akvaariopalstoilta kuullut ettei tämä tuote olisi toiminut... Päin vastoin, useimmissa ketjuissa tästä puhuttiin "parhaana" ymppinä.
140l.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

nepis76 kirjoitti:Mikäli bakteeriymppi ei toimikaan, kalat altistuvat sekä ammoniakille/ammoniumille että nitriitille.
Vaikka ymppi toimisi, nousee nitriitti joka tapauksessa, ammoniakki/um ei välttämättä, jos bakut kunnossa.
B Y kirjoitti:Mutta kestääkö kasvit?
Kyllä kestää, kunhan ei missään pakkasessa ole. [;)]
B Y kirjoitti:Mutta eihän nitriittiä voi tulla jos en käytä ymppiä ja ruoki sitä vai muodostuuko seisoneeseen kraanaveteen nitriittiä?
Muodostuu, kun kasvien mukana tulee myöskin noita bakuja, jotka muuttavat ammoniumia/akkia nitriitiksi. Paitsi jos ei ole ammoniakin/umin lähdettä.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos kerran start-up:lla starttaat, niin miksi venttaat niitten kasvien ja kalojen kanssa?

Lopullista kalastoa en itse samantien laittaisi. Lopullisen kasviston kylläkin. Tosin, olen aina laittanut kasvit välittömästi akvaarioon, oli kypsytysmetodi sitte mikä tahansa. Kasvien pinnoillahan elää runsaasti niitä typpibakteereita. Varsinkin se lasivilla, jota pottikasveissa on, on typpibakteerien unelma.

Eli varsinkin kun sulla on noin pitkä matka, niin nappaa messiin start up:n lisäksi myös kasvit ja vaikka vaan muutama kala, niin ei tarvii tyhjää akvaariota tuijotella.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

B Y kirjoitti:Voinko ostaa samalla kertaa myös kasvit?
Kasvit säilyy pussissa, mieluiten pakattuna niin, että ilmaa on reilusti mukana.
Teemu Salonen kirjoitti:Tosin, olen aina laittanut kasvit välittömästi akvaarioon, oli kypsytysmetodi sitte mikä tahansa. Kasvien pinnoillahan elää runsaasti niitä typpibakteereita.
Kasvit hidastavat kalatonta kypsytystä käyttämällä ammoniumia ravinteena. Lisäksi nitriittipiikki on kasveillekin koettelemus.
Teemu Salonen kirjoitti:Varsinkin se lasivilla, jota pottikasveissa on, on typpibakteerien unelma.
Mutta ei kalojen unelma. Aika terävää ainetta, ja pohjakalat kun etsii syötävää kasvien juurilta, saavat kuononsa ihon rikki. En suosittele pistämään lainkaan akvaarioon.
vallumaarit kirjoitti:Eikös tuota BY:n aikomaa ainetta ole nyt täälläkin kehuttu maasta taivaaseen?
Käsittääkseni kuitenkin kehuttu kalattoman kypsytyksen yhteydessä, koska bakteerit ovat hengissä sääoloista riippumatta, Tetran SafeStart ei kestä pakkasta. Kalallista kypsytystä en itse ainakaan suosittele. Ja aika harvassa taitaa olla ne, jotka kalallista kypsytystä suosittelee, siinä kalat altistuvat myrkytyksille, ja seuraukset voivat näkyä myöhemmin, vaikka kypsytysvaiheen hengissä selviäisivätkin. Täällä kun puhutaan kypsytyksistä, taitaa tarkalleen ottaen olla kysymys kalattomasta kypsytyksestä.
B Y kirjoitti:Eikös kasviakvaariossakin käytetä valoa? Millä niissä saadaan levänkasvu pysymään kurissa?
Levät pysyy kurissa, kun valon ja ravinteiden määrä on oikea, jolloin kasvit käyttää kaiken ravinnoksi kelpaavan hyväkseen, eikä mitään jää levien käyttöön. Hiilidioksidin määrä on oltava myös oikea, onko sinulla sitä tarkoitus lisätä? Kun kaloja ei ole, sitä ei mistään tule, joten se rajoittaa kasvien ravinteiden käyttöä, ja ravinteet jää levien hyödynnettäväksi.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Teemu Salonen

Ruukuissa käytettävä lasivilla ei ole samaa kun mitä rakennusten seinän väliin laitetaan. Täysin turvallista kaloille. Ei kai siihen istutettuja kasveja suomessa akvaariokaupoissa muuten myytäis jos ne vahingollisia kaloille olis. Meillä on täällä sen verran vahvat tuotevastuut.

Aqua-web:ssä ehkä yleisin kypsytystapa on kalaton kypsytys. "Tosielämässä" ehdottomasti yleisin tapa on kalallinen kypsytys. Tosin senkin osuus on romahtanut sen jälkeen kun start up tuotiin markkinoille. Itse olen käynnistänyt start up:lla sekä riutan että makean veden altaan. Lisännyt ainetta ohjeen mukaan ja elävät perään. Mitattavia muutoksia typpiyhdisteissä ei ole ollut.

Eli rohkeesti vaan.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Ruukuissa käytettävä lasivilla ei ole samaa kun mitä rakennusten seinän väliin laitetaan. Täysin turvallista kaloille. Ei kai siihen istutettuja kasveja suomessa akvaariokaupoissa muuten myytäis jos ne vahingollisia kaloille olis. Meillä on täällä sen verran vahvat tuotevastuut.
Ei ole samaa, mutta en silti laittaisi akvaariooni. Tuosta tuotevastuusta sen verran, että luuletko monenkin harrastajan osaavan kysyä oikeuksiaan, jos kalan kuonon limakerros vahingoittuu, ja sitä kautta iskee bakteerit kimppuun? Eikä sairaus edes välttämättä ilmene ihossa, vaan se on vain paikka, josta suojakerros on vahingoittunut, itse oireet voivat olla aivan muualla, joten vaikea edes todistaa yhteyttä kasveihin.
Teemu Salonen kirjoitti:Aqua-web:ssä ehkä yleisin kypsytystapa on kalaton kypsytys. "Tosielämässä" ehdottomasti yleisin tapa on kalallinen kypsytys.
Olettaisin kuitenkin, ettei täällä mitään "virtuaaliakvaarioita" kypsytetä, ja aika monet harrastajat näitä juttuja lukee ja ottaa oppeja, vaikka eivät tänne kirjoittaisikaan. Kuilu AW:n ja "tosielämän" välillä voi olla enemmänkin "veteen piirretty viiva".
Teemu Salonen kirjoitti:Mitattavia muutoksia typpiyhdisteissä ei ole ollut.
Toivottavasti edes nitraattipitoisuudessa tapahtui jotain muutoksia?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Teemu Salonen

Jos todella olet sitä mieltä, että poteissa käytettävä lasivilla on vaarallista kaloille, niin miksi sitten ehdoin tahdoin kaupoissa kalat "altistetaan" jatkuvasti sille? Harvassa nimittäin on ne kaupat jossa kasviakvaariot on erikseen. Meinaatko ihan tosissasi, että akvaarioalan yrittäjillä on niin paljon rahaa, että väittämäsi mukaan kaloja ehdoin tahdoin vahingoitetaan sillä lasivillalla jonka jälkeen niitä sitte lääkitään ties miten pitkään tai jopa kalat kuolee sen seurauksena. Epäilempä vahvasti.

Se että harrastajat eivät saata yrittäjää edesvastuuseen mahdollisista vahingoista on harrastajan puhtaasti omaa tyhmyyttä. Onneksi kuluttajat alkavat tänä päivänä olemaan valveutuneita ja osaavat perätä oikeuksiaan.

Kyselit myös nitraatista. Nitraatin olen saanut nousemaan omissa akvaarioissani yli kymmeneen vasta sitten kun olen sinnä nitraattia lisännyt. Kasvit on rehottanut niissä määrin, että akvaarion itse tuottama nitraatti ei riitä alkuunkaan. Akvaariot olen aina kypsyttänyt kalallisesti, aina näihin päiviin asti kunnes prodibion tuotteet tuli myyntiin. Kalallisen kypsytyksen kanssa ei ole koskaan ollut sanottavimmin mitään ongelmia. Ammoniumia en koskaan mitannut. Tosin sitähän ei pahemmin meikäläisissä happamissa vesissä edes muodostu. Nitriittiä olen mittaillut kalallisen kypsytyksen yhteydessä päivittäin. Jos nitriittiä on ilmennyt, olen vaihtanut osan vedestä. Sadan litran akvaarioon kun se veden vaihto ei vie ku muutaman minuutin. Eli ei iso vaiva. Isommassa akvaariossa tulee tietysti muutama minuutti päälle.
Kalallisen kypsytyksen olen tietysti tehnyt maltilla. Altaan koosta riippuen yksi tai kaksi pientä kalaa ja siitä sitten pikkuhiljaa kasvattamaan kalojen lukumäärää. Yleensä olen saanut lopullisen kalaston uimaan altaassa jo muutaman viikon päästä. Yhden akvaarion kanssa oli pahoja ongelmia kypsymisen suhteen. Onneksi oli muita toimivia altaita jonne sain pioneerikalat siirrettyä. Muuta järkevää syytä en kypsymättömyyteen keksinyt kuin hiekan. Päätin vaihtaa hiekan soraan, jonka olen todennut hyväksi pohjamateriaaliksi. Sorapohjainen allas kypsyi reilu viikossa kalallisesti. Tiedä sitte, onko mulla altaat ollu jotain biologisia ihmeitä, mutta näin se homma on toiminu.
Maria L-A
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Itse nakkasin akvaarioon kasvit heti samana päivänä hiekkojen ja vesien kanssa, enemmän nimittäin kärsivät muovilaatikossa lillimisestä kuin nitriittipiikistä (joka kesti ikuisuuden) :) Ero vaan siinä, että vasta nyt kypsytyksen ollessa valmis, kasvit on alkanu kasvamaan. Kasvu alkoi lähes heti nitriittipiikin jälkeen :)

**Mulla kasvit oli väliaikaissijoitettu pieneen muovilootaan akvaariovaihtojen ajaksi (noin viikko vai kaks).
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Jos todella olet sitä mieltä, että poteissa käytettävä lasivilla on vaarallista kaloille, niin miksi sitten ehdoin tahdoin kaupoissa kalat "altistetaan" jatkuvasti sille? Harvassa nimittäin on ne kaupat jossa kasviakvaariot on erikseen. Meinaatko ihan tosissasi, että akvaarioalan yrittäjillä on niin paljon rahaa, että väittämäsi mukaan kaloja ehdoin tahdoin vahingoitetaan sillä lasivillalla jonka jälkeen niitä sitte lääkitään ties miten pitkään tai jopa kalat kuolee sen seurauksena. Epäilempä vahvasti.
Epäile mitä epäilet, mutta itse puhun kokemuksesta. Nimittäin itse kärsin iho-ongelmista, ja kasvien oston jälkeisen puhdistuksen jälkeen sormenpäät kirvelee ja näyttävät neulalla pistellyiltä. Jos "lasivillan" irroitus saa ihoni rikki, niin mikä mahtaa olla tilanne kalalla, jolla ihon paksuus on jotain muuta kuin ihmisellä.

Kauppiaan kun toit mukaan, niin kannattaa muistaa, että kaupassa kalat ovat yleensä vain lyhyen aikaa, jolloin kaikki ongelmat eivät ehdi ilmetä. Ja kuoleehan niitä kaloja kauppiaankin akvaarioihin, vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin.
Teemu Salonen kirjoitti:Kyselit myös nitraatista. Nitraatin olen saanut nousemaan omissa akvaarioissani yli kymmeneen vasta sitten kun olen sinnä nitraattia lisännyt. Kasvit on rehottanut niissä määrin, että akvaarion itse tuottama nitraatti ei riitä alkuunkaan.
Nitraatin vähäisyys voi olla seurausta vähäisestä kalamäärästä, jolloin kuormitus on pientä. Tosin voi olla, että nitrifikaatiobakteerien määrä on vähäinen, ja jätteet jäävät ammoniumiksi.
Teemu Salonen kirjoitti:Ammoniumia en koskaan mitannut. Tosin sitähän ei pahemmin meikäläisissä happamissa vesissä edes muodostu.
Tuossa kohtaa taisi mennä ammonium ja ammoniakki sekaisin, muuten en ymmärrä jälkimmäistä lausetta.
Teemu Salonen kirjoitti:Muuta järkevää syytä en kypsymättömyyteen keksinyt kuin hiekan.
Miten perustelit itsellesi, ettei bakteerit elä hiekkapohjassa?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Teemu Salonen

Piti jättää vastaamatta, mutta vastaan kuitenki: Antaa olla.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Teemu Salonen tuntuu olevan tänään provo -tuulella, muttei tunnu saavan riitaa aikaiseksi.
Tuli tuossa kuitenkin asiaakin, eli miksi kauppiaat laittavat kasvit villaan. Turun akvaarioliikkeet ovat aina kehoittaneet poistamaan villan.
Syy, miksi he laittavat juuret villaan, on kuulemma se että ostaja näkee heti millainen kasvinippu maksaa sen x euroa. On myös hellpompi ja nopeampaa käsitellä nipussa olevia istukkaita, kuin yksittäisiä ja jokaisen istukkaan upottaminen myyvän näköisesti akvaarioon.
Ne kasvit jotka on laitettu kalojen kanssa samaan akvaarioon, ovat kaloja varten ja ne myydään vain jos asiakas haluaa ostaa juuri sen kasvin.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mutta jos sen lasivillan tarkoitus on vain saada asiakas hahmottamaan nipun koon, niin miksei kasvien niputtamiseen käytetä kumilenksuja tai nippusiteitä? Tai no, kumilenksut eivät kestä vettä kovin pitkään ja nippuside vaikea avata yms...
Teemu Salonen

Ensimmäiset potit, jotka tuli markkinoille tuossa -80 luvun loppupuolella oli kääritty jonkunlaiseen vaahtomuoviin. Sittemmin siirryttiin tuohon lasivillaversioon. Syytä siihen, miksi siihen siirryttiin en varmasti tiedä. Epäilen kuitenkin että syynä on kasvien parempi juurtuminen lasivillaan.
Nyttemmin pottikasvien kehitys on tavallaan mennyt taaksepäin, eli lasivillassa kasvaneitten pottikasvien lisäksi tarjolla on myös nk. "nippukasveja" eli nipun ympärillä on kierros vaahtomuovia ja ja siihen ympärille kietaistu jonkunlainen "metalli" lenkki. Lenkki on taipuisaa joten sitä on helppo käsitellä.
Itsekin, kun olen kymmeniä, jollen jopa satoja kasvitilauksia tehnyt, olen huomannut, mitkä kasvit kannattaa tilata nipussa ja mitkä poteissa. Kannattamisella tarkoitan sitä, mitkä kasvit kestävät poteissa ja mitkä nipussa. Turha sinne kaupan akvaarioihin on tilata esim echinodoruksia nipussa, jos niitten odotettavissa oleva elinikä on lyhyt ts kasvit lentää roskiin parin viikon päästä. Lisäksi nippukasvit on pääsääntöisesti halvempia kuin potit.
Poteissa tosiaan se etu, että niissä yleensä on värikoodit josta selviää potin hinta. Toisaalta, asian voi tehdä helpomminkin, kuten ex-duunipaikassa tehtiin. Laitoimme kolme hintaryhmää: niput 4,90€, echinodorukset 7,50€ ja anubiakset 8,50€. Tässähän tilanne oli se, että naapurikaupasta saattoi saada jonkun vesimiekan pari euroa halvemmalla kuin meiltä, mutta taas toisaalta toisen kasvin meiltä pari euroa halvemmalla kuin kilpailijalta. Lisäksi vedettiin nippukasveista kimppatarjous 5 kpl 19,90€. Tämä homma toimi hyvin. Mutta nyt meikä lipes jo vähän aiheesta:)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

They2 kirjoitti:Mutta jos sen lasivillan tarkoitus on vain saada asiakas hahmottamaan nipun koon, niin miksei kasvien niputtamiseen käytetä kumilenksuja tai nippusiteitä? Tai no, kumilenksut eivät kestä vettä kovin pitkään ja nippuside vaikea avata yms...
Kokeiles laittaa nippusiteellä kasveja nippuun, huomaat miksi ei laiteta. Jos jollainlailla saat ne nippuun, yritä saada ne pysymään pohjalla pystyssä.
They2
Advanced Member
Advanced Member

:D no ei varmaan sitten nippusiteillä.. Mutta oli esimerkki, huono sellainen. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”