Kaverilta sain 140litraisen altaan ja nyt mietin että mitä tarvitsenkaan sen lisäksi (Edellisen akvaarion pidon lopetin kuitenkin jo melkein kymmenen vuotta sitten joten on tiedot päässy unohtumaan)...?
Mukana tuli valaisin, lämmitin, magneetti (tai se millä raaputetaan levää lasista…), koriste juurakko ja kalanruokaa.
Suodatin tuohon tarvitaan, mutta mikä olisi hyvä? Sisäsuodatinta olen ajatellut, ulkosuodattimen pito kuulostaa (tai ainakin semmoinen kuva minulle on tullut) kalliilta ja vaikealta.
Vesitestit varmaan myös? Mitä kaikkia ph ja kovuus testien lisäksi? Niissä olenkin ihan hukassa, ei silloin ennen mitattu mtn nitriittejä tai nitraatteja..? Yritin vanhoista ketjuista saada jotain tolkkua, mutta vääntäkää mulle vielä rautalangasta!
Siitä päästäänkin tähän kypsytys aiheeseen, josta olenkin jo monta topicia lukenut, mutta…
Pohjamateriaaliksi ajattelin vaaleaa hiekkaa. Aikaisemmissa ketjuissa lukee että ihan rautakaupasta voi hiekkapuhallushiekkaa laittaa?
Kasveista en tiedä mitään, edellisessä akvassa taisi pääasiassa olla muovikasveja
Kaloja olen jo miettinyt, mutta on niin paljon hienoja ja riippuuhan se siitäkin mitä saa hankittua. Voisin vaikka tähän listata minkä kalojen ulkonäöstä pidän, ja jos te viisaammat voisitte kehitellä minulle hyvän kalasopan
Pohjalle partamonni tai muu vastaava isompi kala. Leväbarbi kiinnostaisi myös levänsyöjänä. Muutkin monnit (esim.kuparimonni) miellyttäisi silmää. Kaikki tetrat yms pienet parvikalat kelpaisi, mahdollisimman värikkäitä ja eloisia toivon. Tai vaikka miljoonakalat muuten mutta nehän lisääntyy kuin puput, ainakin edellisessä akvaariossani (vai voisiko niitä ottaa pelkästään uroksia?). Pääkalaksi silmää miellyttää rihmakalat, taistelukala, kultakalat (ei taida vaan näin pieneen altaaseen mahtua??), lehtikalat ja muut näyttävät ”isommat” värikkäät kalat.
Kerokaa mitä teillä on tai mitä laittaisitte 140l altaaseen, tarkoituksena saada eloisa, "viihdyttävä" ja helppohoitoinen porukka.
Ja kaapista vielä... Mistä saan mahdollisimman edullisesti tukevan kaapin/jalustan?! Kaverilta mukana tullut näytti sen verran huteralta että sitä en halua laittaa..