Surviaiskuutiot kätevästi pienemmiksi?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
annek
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Surviaiskuutiot kätevästi pienemmiksi?

Viesti Kirjoittaja annek »

Onko kukaan keksinyt kikkakolmosta miten noista pakastekuutioista saisi vähällä vaivalla vain osan otettua? Ostin ison läjän pakastesurvaria, ja vasta kotona katsoin että ne olivatkin aika isoja ne "kuplat", ja eihän mun pikkuiset kalat tuollaista kerralla eikä edes kahdella vedä.

Nyt olen joko a) mulauttanut koko kuution sinne ja sitten muutaman tunnin päästä imuroinut pohjan, tai sitten b) yrittänyt nyrhiä veitsellä poukulasta osaa levittelemättä loppuja pitkin pöytää. Ensinmainittu on aikamoista tuhlausta kun syömättä jää noin 3/4 osaa, ja viimeksimainittu on turhan hankalaa (luultavasti mulla ei ole tekniikka hallussa?)

Hyviä tekniikka- tai muita vinkkejä tähän ongelmaan? Eihän tämä nyt mikään major issue ole, mutta helpolla pääsemisestä ei ole koskaan haittaakaan 8-) . Säilyvätkö nuo esim jokusen pvän jääkaapissa miten? Näin maalaisjärjellä vaikuttavat melkoisen erinomaiselta erinäisten hyyfistöjen kasvualustalta...

Taas yksi syy hankkia tarpeeksi iso akvaario ja isoja kaloja :mrgreen: .
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Surviaiskuutiot kätevästi pienemmiksi?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Leikkulaudalle ja terävällä veitsellä painat ylhäältä alaspäin kokokämmenellä, kyllä halkeaa ja siitä taas vielä pienempään jos haluat. Halkaise useampi pala kerrallaan ja pistä johonkin muovikippoon (avonainenkin käy) ja pakkaseen takaisin.
Sieltä aina nappaat sitten pikku palasen kerrallaan!
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mä aikoinaan laitoin koko levyn läpinäkyvään pussiin ja hakkasin vasaralla pienemmäks.
Sit vaan kippoon ja takas pakkaseen =)
Nano Riutta <3
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ainakin Fina fisken mygglarver on niin helppo paloitella, ettei tarvita mitään väkivaltaa. 2€ levy 10 kappaleen erissä.

http://soforpets.netlandservers.com/htm ... ____99.asp
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

kirahvi1 kirjoitti:Ainakin Fina fisken mygglarver on niin helppo paloitella, ettei tarvita mitään väkivaltaa. 2€ levy 10 kappaleen erissä.

http://soforpets.netlandservers.com/htm ... ____99.asp
Näille ääni täältäkin...tasalaatuista tavaraa ja ehdottomasti helpoin levy pilkkoa...myös pienemmiksi kuin missä halkaisuviivat on!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ne paksut kuutiot on helpointa paloitella veitsellä ennen kotipakastimeen laittoa, kun ovat silloin hieman pehmeitä. Itse olen laittanut valmiit palat sitten muovikippoon jossa on tarpeeksi tilaa ettei palaset liimaudu toisiinsa liikaa pakastimessa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite pilkon esim. surviais levyn pienempiin paloihin ja pistän muovisessa rasiassa pakkaseen, tosin kun pitää noita kääpiöpallokaloja syötellä noilla surviaisilla,
nii pitää ottaa sitten semmonen isompi pala josta lohkasen pienemmän palan noille käppänöille, kun en jaksa sitä kokonaista levyy silputa ihan pieniksi paloiksi. :mrgreen:
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

Olen aiemmin ostanut etupäässä levyjä, ja kun kaloja & litroja on ollut hieman enemmän, ei tullut edes mieleen tuo "kuutio-ongelma".

Mutta nyt pistelin kaikki sitten kerralla 4 osaan, ja kippoon, homma helpottui huomattavasti, kiitos vain vinkistä! Seuraavaksi kyllä katson ostaessani että saan levyjä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”